Alkuperäinen kirjoittaja fhfh:Juurikin se valehtelu työn antajalle että asia ei sille kuulu on syy potkuihin.. rehellisyys maan perii ja että työn antaja tietää sitten ennalta että pitää varautua MOL:in ilmoitukseen ja otta varalle joku siksi aikaa kun sihteeri on äitiyslomalla. Se taas ei ole kunniallisen yrittäjän mallin mukaista että sitten irtisanotaan raskauden takia
Missä vaiheessa tuo työntekijä nyt on valehdellut työnantajalleen?
Mä itse epäilin että en ehkä koskaan tee lapsia, en ole mitään lapsirakasta tyyppiä, mutta kummasti se alkoi biologinen kello tikittää yhdessä vaiheessa. En halunnut mistään suunnitelmista puhua työpaikalla, kun minulla oli myös epäilyksiä että en ehkä tulisi raskaaksi lapsena sairastetun sairauden vuoksi, joten itsekin olisin saattanut pitää melko loukkaavana moista utelua.
Työntekijälle se työpaikan menetyksen pelko voi olla myös aika herkkä asia: eläminen on mitoitettu tiettyjen tulojen mukaan, otettu mahd. lainaa ym. Tuollainen utelu saattaa saada työntekijän pelkäämään, että hänen työpaikkansa on vaarassa, kenties lapsen yrittäminen menossa ja stressiä siitäkin, pelottaa ettei olekaan varaa siihen isompaan asuntoon joka olisi sitten saatava jne.
Sitäkään ei voi kukaan etukäteen varmaksi sanoa kauanko on poissa sieltä työelämästä lapsen saatuaan: itselläni oli ajatus olla pidempäänkin, mutta tulinkin heti äitiysloman jälkeen töihin. Elämä kasvattaa ja elämäntilanteet muuttuu, ihmiset muuttuu.
Ymmärrän, että se on yrittäjänä hankalaa, mutta laittaisin itse kuitenkin ihmisten hyvinvoinnin yrityksen hyvinvoinnin edelle.