On se jotenkin silti väärin että työnantaja ei sais kysyä ollenkaan perheenperustamisaikeita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä-ämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fhfh:
Juurikin se valehtelu työn antajalle että asia ei sille kuulu on syy potkuihin.. rehellisyys maan perii ja että työn antaja tietää sitten ennalta että pitää varautua MOL:in ilmoitukseen ja otta varalle joku siksi aikaa kun sihteeri on äitiyslomalla. Se taas ei ole kunniallisen yrittäjän mallin mukaista että sitten irtisanotaan raskauden takia

Missä vaiheessa tuo työntekijä nyt on valehdellut työnantajalleen?

Mä itse epäilin että en ehkä koskaan tee lapsia, en ole mitään lapsirakasta tyyppiä, mutta kummasti se alkoi biologinen kello tikittää yhdessä vaiheessa. En halunnut mistään suunnitelmista puhua työpaikalla, kun minulla oli myös epäilyksiä että en ehkä tulisi raskaaksi lapsena sairastetun sairauden vuoksi, joten itsekin olisin saattanut pitää melko loukkaavana moista utelua.

Työntekijälle se työpaikan menetyksen pelko voi olla myös aika herkkä asia: eläminen on mitoitettu tiettyjen tulojen mukaan, otettu mahd. lainaa ym. Tuollainen utelu saattaa saada työntekijän pelkäämään, että hänen työpaikkansa on vaarassa, kenties lapsen yrittäminen menossa ja stressiä siitäkin, pelottaa ettei olekaan varaa siihen isompaan asuntoon joka olisi sitten saatava jne.

Sitäkään ei voi kukaan etukäteen varmaksi sanoa kauanko on poissa sieltä työelämästä lapsen saatuaan: itselläni oli ajatus olla pidempäänkin, mutta tulinkin heti äitiysloman jälkeen töihin. Elämä kasvattaa ja elämäntilanteet muuttuu, ihmiset muuttuu.

Ymmärrän, että se on yrittäjänä hankalaa, mutta laittaisin itse kuitenkin ihmisten hyvinvoinnin yrityksen hyvinvoinnin edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja äippälomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Voisiko joku viisaampi nopeasti kerrata nämä kulut, mitä työnantajalle tulee, kun henkilö jää äitiyslomalle? Eli jos tapaus on siis se, että hän palkkaa äitiysloman sijaiseksi tämän kesätyöläisen niin kuinka paljon hänen pitää maksaa lisäksi tälle äitiyslomalaiselle palkkaa (prosentuaalisesti)?

koko palkka kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta josta saa osan kelelta takaisin tai sit kela maksaa osan työntekijälle ja työnantaja erotuksen .

ja lomathan kertyy myös äippälomalla .

Toi palkka ei ole mikään automaattijuttu, riippuu mahdollisesti TES:sta työpaikasta. Ei makseta kaikilla työpaikoilla ja aikakin jolta maksetaan, vaihtelee. Lomat toki kertyvät ei lomapalkkakustannukset nyt ainakin. Mahdollisesti kenties jotain vakuutusmaksuja yms?

No mä kyllä ymmärrän tuon ap:n ajatuksen, mutta silti todella törkeää mennä tuollaisia henkilökohtaisia asioita toiselta. Mieti nyt vähän. Jos toisella ei ole vielä edes suunnitelmissa vauvan tulo, sä alat järjestelemään sijaisia. Hieman kunnioitusta työntekijöitä kohtaan. Ne asiat vaan ei kuulu sulle, vaikka se ei sulle eduks olekaan.

Yrittäjälle ei varmasti mitenkään harvinaista, että henkilökohtainen hyvinvointi menee juuri sen yrityksen hyvinvoinnin ehdoilla. Kukapa meistä pyyteettömästi ketään auttaa, puhumattakaan, että siitä avunannosta itselle jotain haittaa koituisi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja äippälomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Voisiko joku viisaampi nopeasti kerrata nämä kulut, mitä työnantajalle tulee, kun henkilö jää äitiyslomalle? Eli jos tapaus on siis se, että hän palkkaa äitiysloman sijaiseksi tämän kesätyöläisen niin kuinka paljon hänen pitää maksaa lisäksi tälle äitiyslomalaiselle palkkaa (prosentuaalisesti)?

koko palkka kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta josta saa osan kelelta takaisin tai sit kela maksaa osan työntekijälle ja työnantaja erotuksen .

ja lomathan kertyy myös äippälomalla .

Toi palkka ei ole mikään automaattijuttu, riippuu mahdollisesti TES:sta työpaikasta. Ei makseta kaikilla työpaikoilla ja aikakin jolta maksetaan, vaihtelee. Lomat toki kertyvät ei lomapalkkakustannukset nyt ainakin. Mahdollisesti kenties jotain vakuutusmaksuja yms?

Meidän alalla ei ole tessiä eikä mitään 3 kk palkkojakaan, KELAan vaan...

Multa pomo muuten kysyi ihan suoraan työhönotossa lapsentekosuunnitelmista. Sanoin ettei ole lähiaikojen suunnitelmissa. Sit olin 7 vuotta töissä kun tuli aika jäädä äitiyslomalle, ja tunsin pelkoa kertoa raskaudestani pomolle kun oli ollut puhettakin lapsenteosta, ja olin "luvannut" olla tekemättä. Pomo otti asian oikein positiivisesti eikä jäänyt sit pahaa mieltä kummallekaan, ilmeisesti 7 v rupeama työnantajan hyväksi oli oikeuttanut lapsentekoonkin jo ;)

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mitäs jos raskaana olevalle työntekijälle tuleekin keskenmeno tai kohtukuolema ja olet jo etukäteen luvannut työpaikan jollekin toiselle..

Niinpä. Itsekin ensimmäisessä raskaudessa juuri sen pomon utelun vuoksi pelkäsin kertoa raskaudesta ennenkuin kaikki oli AIVAN varmaa, kun en tiennyt vielä hänen suhtautumistaan asiaan. Eli ap, olet saattanut kyselyilläsi saada työntekijän nyt pelkäämään koko asian kertomista sulle, mikä vain pahentaa sun tilannetta työnantajana kun se ilmoitus äitiyslomalle jäännistä jää viime tippaan keskenmenoriskien yms. pelossa :/

ei ole sopivaa udella työntekijältä,ei naapurilta,ei hyvänpäivän tutuilta, ei työtovereilta.Se on arka,henkilökahtainen ja joillekkin kipeä asia,siitä puhu vain henkilö itse jos tahtoo.
mielestäni todella tahditonta pomolta.

Mä ymmärrän hyvin ajatuksesi. Olen myös itse pienyrittäjä ajalla, jolle ei ole suoranaista koulutusta, vaan työntekijä pitää kouluttaa työhönsä. Uusien työntekijöiden ottaminen on pitkäaikainen rasite firmalle - minun aika menee toisen kouluttamiseen ja valvomiseen ja työnjälki ei välttämättä pitkään aikaan ole priimaan verrattavaa. Joten ymmärrän hyvin, että haluaisit pitää tiukasti kiinni hyväksihavaitusta kesätyöntekijästä...
Mutta kärsin myös sekundaarisesta lapsettomuudesta ja kävi heti mielessä josko työntekijälläsi olisi esim. vaikeuksia saada lapsia, kun reagoi noin voimakkaasti. Koska vaikka on aikalailla tahditonta tiedustella lapsiasioita henkilöltä, joka on hiljan alkanut seurustelemaan, olisin itse kuvitellut henkilön puhuvan asiasta edelleen avoimesti, jos kerran on aiemminkin asiasta jutellut oma-alotteisesti.

henkilöstönvälitysfirmat on sitä varten että niistä saa tuurajan halvalla joka on niin pätevä ja välitysfirman tarkastama että sitä ei tarvitse opettaa ja osaa hommat heti.
Työkkäri on sitä varten että sieltä saa ilmaisen harjoittelijan.. toisin työkkäri ei kauaa kattele jos yrittäjä kierrättää työttömiä.
Ja mitäs etsintä maksaa.. yrittäjän itse tekemä tuottamaton työ ei maksa mitään ja henkilöstönvälitykselle ei tarvitse maksaa vasta kun sitten kun työntekijä on ollut ekan kuukauden töissä ja henkilöstön välitys homma uuden jos koeajalla huomataan että tekijä on pätemätön.
Työn tekijän irtisanominen mm. raskauden takia on laitonta ja se jos vuotaa liitoon tai asiakkalle joka on julkinensektori johtaa siihen että yrittäjä saa sakot.

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjä:
Tämä on se syy miksi minä en ikinä palkkaa lisääntymisikäistä naista töihin.

Niin se on se yksi vaihtoehto. Toinen, mitä hyvin monet työnantaja tuntuu harrastavan, on se että palkkaa vain naisia ja huonolla palkalla: naisilla kun on huono omatunto omasta naiseudestaan, ne tulevat halvemmalla töihin. Kun sit oot 10 vuotta maksanu jokaiselle minimipalkkaa, ei se lapsentekokaan niin suuri katastrofi oo kun laskee paljonko se miestyöntekijä ois samana aikana tullut maksamaan, tai oisko se enää koko työpaikassa kun et ois suostunut sen palkankorotuspyyntöhin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja fhfh:
henkilöstönvälitysfirmat on sitä varten että niistä saa tuurajan halvalla joka on niin pätevä ja välitysfirman tarkastama että sitä ei tarvitse opettaa ja osaa hommat heti.
Työkkäri on sitä varten että sieltä saa ilmaisen harjoittelijan.. toisin työkkäri ei kauaa kattele jos yrittäjä kierrättää työttömiä.
Ja mitäs etsintä maksaa.. yrittäjän itse tekemä tuottamaton työ ei maksa mitään ja henkilöstönvälitykselle ei tarvitse maksaa vasta kun sitten kun työntekijä on ollut ekan kuukauden töissä ja henkilöstön välitys homma uuden jos koeajalla huomataan että tekijä on pätemätön.
Työn tekijän irtisanominen mm. raskauden takia on laitonta ja se jos vuotaa liitoon tai asiakkalle joka on julkinensektori johtaa siihen että yrittäjä saa sakot.

Käsittääkseni tässä ei ollut kukaan irtisanomassa ketään ja joku välitysfirma ei todellakaan välitä päteviä työntekijöitä joka alalle. Osa aloista yksinkertaisesti on niin erikoisia, ettei siellä osaa pystymetsästä tullessa tehdä paljon muuta kuin keittää kahvia ja lakasta lattioita...

Niin ja syy sille miksi tulee nk. "kotiäitejä", jotka sitten jäävät työttömiksi ja voivat perustaa oman yritksen eli lapsien hoito kodin. Mutta raahaa näinkin voi tehdä. Ja kyllä töissäkäyvä mies rakstaa ja hoitaa muut perheen kulut. Työelämässä oleminen ei ole ihmisyyden mittari. Sama se onko työtön vai kotiäti joka pitää kotonaan tarhaa maksua vastaan.. jne.. niin ja ei sitä yritystä tarvitse perustaa koska kotitaluodet voivat maksaa ennakon pidätykset kuin olisivat työnantajia.

Minä olen pien yrittäjä mutta tiedän lähes kaiken yritystoiminnasta ja minulla ei ole työn tekijöitä ollenkaan ja teen asiantuntia palveluita julkiselle sektorille ja myös pk. yrityksille. Myös mikroyrityksille.. en katso asiakaan kokoa vaan onko sillä rahaa tai varaa minun palveluihin.

Kurjia tilanteita. Meillä vakituinen työntekijä on hyvin todennäköisesti lapsentekoaikeissa ja nyt kesätöissä on ihan hyvä ja koulutettavissa oleva työntekijä, joka olisi valmis tulemaan syksyksi vaikka osa-aikaisena. Valitettavasti tämä vain tarkoittaisi sitä, että vakituiselle ei enää täyttä viikkoa riittäisi. Työsopimus mahdollistaa lyhyemmät viikot, mutta tähän mennessä olemme taanneet hänelle täydet viikot. Jos lyhennämme vakituisen viikkoa, hän ei saa kunnon palkkaa eikä kunnon äitiyslomakorvauksia, mikä sekin tuntuu kurjalta. Toisaalta tässä tilanteessa täysin yhden työntekijän varassa oleminen on tyhmää.

Meillä ainakin äitiysloma aiheuttaa kuluina 3kk palkka-kelan tuki, lomapalkat ja mahdolliset sairaslomat. Pienyrittäjälle aika iso potti. Toki voi sanoa, että oma moka, kun on yrittäjäksi ryhtynyt. Miksiköhän pienyrittäjät välttävät palkkaamasta ketään tai palkkaavat miehiä. Mun mielestä yhteiskunnan pitäisi kattaa kulut, jolloin palkkaustilanteessa sukupuollella ei ole merkitystä. Pelkkä paheksunta niitä kohtaan, jotka asiaa joutuvat pohtimaan, ei riitä.

sori tämän palstan lainaa juttu on semmonen että en osaa sitä käyttä tai jaksa opetella.

Muutekin anonyymiys on netiketin vastaista mutta ihan hyvä täällä ettei nimet paljastu ja sitten juorulla kadulla ja työpaikoilla selän takana että se ja se sillä ja sillä foorumilla oli sitä mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä myös:
Kurjia tilanteita. Meillä vakituinen työntekijä on hyvin todennäköisesti lapsentekoaikeissa ja nyt kesätöissä on ihan hyvä ja koulutettavissa oleva työntekijä, joka olisi valmis tulemaan syksyksi vaikka osa-aikaisena. Valitettavasti tämä vain tarkoittaisi sitä, että vakituiselle ei enää täyttä viikkoa riittäisi. Työsopimus mahdollistaa lyhyemmät viikot, mutta tähän mennessä olemme taanneet hänelle täydet viikot. Jos lyhennämme vakituisen viikkoa, hän ei saa kunnon palkkaa eikä kunnon äitiyslomakorvauksia, mikä sekin tuntuu kurjalta. Toisaalta tässä tilanteessa täysin yhden työntekijän varassa oleminen on tyhmää.

Meillä ainakin äitiysloma aiheuttaa kuluina 3kk palkka-kelan tuki, lomapalkat ja mahdolliset sairaslomat. Pienyrittäjälle aika iso potti. Toki voi sanoa, että oma moka, kun on yrittäjäksi ryhtynyt. Miksiköhän pienyrittäjät välttävät palkkaamasta ketään tai palkkaavat miehiä. Mun mielestä yhteiskunnan pitäisi kattaa kulut, jolloin palkkaustilanteessa sukupuollella ei ole merkitystä. Pelkkä paheksunta niitä kohtaan, jotka asiaa joutuvat pohtimaan, ei riitä.
Sinuna toimisin omien etujen mukaisesti, niinhän ne työntekijätkin tekevät. Ei yksityinen yritys mikään sossu ole vaan tavoittelee voittoa ja työntekijä on vain yksi pelinappula siinä yhtälössä.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nuo on henkilökohtaisia asioita, eikä työntekijä ole asioistaan tilivelvollinen pomolleen! Todellakaan!

Jos ne ovat henkilökohtaisia asioita niin miksi sitten työnantaja joutuu maksumieheksi?

Työn antja on vastuussa työn tekijän henkilökohtaisista asiosta ja ei saa kertoa niitä 3. osapuolelle eikä muille työn tekijöille.. eli ks. asiossa työn antajaan voi luottaa ja kertoa asiat luottamuksellisesti.
Sitä paitsi mm. Osakeytiölain mukaan yrittäjä on velmoitettu julkisesti kertomaan mm. YT-neuvotteluista.. mutta tämä ei koske mikroyritystä tietääkseni. Esim. jos työn tekijöitä on yli 20 on työn antaja vastuussa palkaamaan työsuojeluvaltuutetun vakituisesti ja sehän maksaa ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vierestä katsellut:
Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjä:
Tämä on se syy miksi minä en ikinä palkkaa lisääntymisikäistä naista töihin.

Niin se on se yksi vaihtoehto. Toinen, mitä hyvin monet työnantaja tuntuu harrastavan, on se että palkkaa vain naisia ja huonolla palkalla: naisilla kun on huono omatunto omasta naiseudestaan, ne tulevat halvemmalla töihin. Kun sit oot 10 vuotta maksanu jokaiselle minimipalkkaa, ei se lapsentekokaan niin suuri katastrofi oo kun laskee paljonko se miestyöntekijä ois samana aikana tullut maksamaan, tai oisko se enää koko työpaikassa kun et ois suostunut sen palkankorotuspyyntöhin ;)

Kolmas vaihtoehto on palkata vain muutaman kuukauden pätkissä. Jos työntekijä tulee raskaaksi tai homma muuten takkuaa, niin pihalle vaan! Mutta ai niin, tämähän onnistuukin vain kunnilta ja valtiolta joka pystyy helposti kiertämään omia lakejaan. Muiden täytyy oikeasti todistaa ketjutettujen pätkien tarpeellisuus.

Mä taidan ymmärtää sun ajatukset ap.

Silti jollain tapaa väärin ettei voi asiasta kysyä.

Koska heitäkin on, jotka kalenterin kanssa laskevat että koska voivat työpaikan saatuaan hankkiutua raskaaksi. Useammankin tämmöisen äidin tunnen...
Ja muutenkin, kun se on se nainen joka on työstä paljon pois raskautensa vuoksi, äitiyslomat sun muut. Ei se niin helppoa ja halpaa sille työnantajalle ole.

Kuuluu yrittäjyyteen, on sitten pieni tai iso yritys, tottakai, mutta silti jollain tapaa väärin ettei asiasta saisi tiedustella, että onko nyt suunnitelmissa perheellistyä miten nopeasti, ehkä?

Ja myöskin poliittinen näkökulmani on se että jos yhteiskunta osallistuu kaikkiin yrittäjän kuluihin ja mm. maksaa työttömyyskovausta liian helposti niin se johtaa nk. täystyöllisyyteen jossa kaikki uskaltavat perustaa oman firman ja pyörittää sitä yhteiskunnan varolla vaikka se ei tuota ja näin sitten työttömyysluvut näyttä kaunistellusti nolla.. tästä syystä monet on jäädytetty siihen jäävuoreen mitä työttömyystoimistossa näytetään kertomatta että työelmään pääsy on paradoksi eli tiimalasi jossa on korkki jota sitten päätäjät yms. tahot avaa aina välillä sen veran että joku pääsee pois tästä jäävuoresta. Ks. korkki on vain ponnahduslauta työelämään.

Meillä perheyritys, ja minä olen lisäksi ulkopuolisella töissä.

Ymmärrän hyvin kaikki paineet, mitä yrittäjyys aiheuttaa. Mutta työnantajana ylitit oikeutesi, mielestäni. Työntekijäsi voi pelätä ihan niinkin yksinkertaista asiaa, kuin että hänen työtehtävänsä muutetaan huonommiksi, jos hän kertoo suunnitelmistaan tarkemmin. Suunnitelmatkin kun ovat vain suunnitelmia.

Harmi tosin, että hyvä työntekijä saattaa mennä nyt muualle. Tosin, eihän sitä tiedä tämän hyvän työntekijänkään suunnitelmista.

Yhteistyössä