On se jotenkin silti väärin että työnantaja ei sais kysyä ollenkaan perheenperustamisaikeita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä-ämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittäjä-ämmä

Vieras
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja meillä on nyt toista vuotta töissä vakituisena 25v nainen, joka on ihan ok työntekijä.
Aiemmin on joskus ollut puhetta, että hän ei halua lapsia -EN ole udellut, vaan itse kertonut normaalissa keskustelussa päivän aikana käydessä, ja olen hiljaa mielessäni ajatellut, että ihan hyvä.
Koskaan ei ole mitään lapsentekokielteistä juttua ollut työpaikalla.

Nyt tämä nainen on joku aika sitten löytänyt miehen ja olen ihan muilta tuttavilta kuullut että kohta varmaan tulee vauvoja..!
Olen itsekin huomannut hänen puheissaan, että on alkanut puhumaan "sitten kun on lapsia.." jne jota ei koskaan aiemmin ole puhunut.

Ok, tilanne on se että meillä on nyt kesätyöläinen, joka on osoittautunut ihan huipputyöntekijäksi ja palkkaisin hänet jatkoon heti, jos olisi varaa.
Työntekijöiden pitäminen on niin pirun kallista pienyrittäjälle.
Laskeskelin, että nyt jos lähitulevaisuudessa tämä vanhempi työntekijäni saakin lapsen ja jää pois, niin sitten voisin palkata tämän kesätytön tilalle.
Meidän alalle on vaikea saada hyviä työntekijöitä ja jos päästän hänet nyt käsistä ja toinen jääkin ehkä vuosiksi pian pois, olen pulassa.

Koitin varovasti kysyä, onko ehkä lasten yrittäminen mielessä lähitulevaisuudessa, ihan kerroin tilanteen mitä ajattelin.
Ja tästä nainen veti aivan sairaanison herneen nenään, että asia ei kuulu mulle ja ei hänen tarvi kertoa kun siinä ja siinä vaiheessa raskautta jne, soittaa liittoon ja vaikka mitä.. Pyytelin anteeksi ja ihmettelin kovasti kun aiemmin on puhunut ihan oma-aloitteisesti avoimesti lapsiasiasta, tai siis siitä ettei niitä halua..

Nyt haluan teidän ymmärtävän että isossa firmassa on aivan eri asia kysellä jo ehkä työhaastattelussa asiaa, vastustan toki sitä ja olen meidän naisten puolella tässä mutta on käsittämätön tilanne silti!
Nyt jos jätän palkkaamatta tämän hyvän työntekijän ja toinen ilmoittaa 2kk päästä olevansa raskaana, kyllä vituttaa.
Jos taas lapsia ei olekaan tulossa ja palkkaan tämän uuden, olen taloudellisesti kusessa ennenpitkää.
Tiedän ettei sitä lasta välttämättä heti tule vaikka yrittäiskin, mutta yritin vaan vähän tunnustella tilannetta ja todennäköisyyksiä.

Olenko ihan kuspää pomo nyt??

no aika tuju työntekijän vastauskin...jos se ei tykkää sitten puhua asioistaan. jos onkin tullut ilmi ettei työntekijä voi vaikka saadakaan lapsia tmv eli asia on niin herkkä.
tuolla taustalla mitä kerroit, on mielestäni ymmärrettävää hieman kysellä. vaikea tilanne, ei voi muuta sanoa..

oot reilu pomo, sulla vaan k...pää alainen!!
Olis voinut kertoo rehellisesti...muistithan sanoo että et oo mitään
hänen irtisanomista suunnittelemassa? Vaan mietit sijaiskysymystä!

Ja jos sulla ja työntekijälläs olis hyvät välit ja hän luottais suhun, niin hän luultavasti kertoisi aikeistaan, muttet taida olla luottamuksen väärti hänestä?

Et ole kuspää, olen ihan samaa mieltä, vaikken itse yrittäjä olekaan. Muistan aikanaan raskaana ollessani kun jotkut työkaverit ihmettelivät miksi kerroin työnantajalle jo alkukolmanneksen jälkeen kun oltiin "turvallisella puolella". Minusta se oli asiallista, enkä aiemminkaan missään vaiheessa salannut haaveitani lapsesta - "jossain vaiheessa".

ei ne perheenperustamis jutut sinulle kuulu, sitten vasta kun työntekijällä on velvollisuus sulle ilmoittaa jäävänsä äitiyslomalle. On niillä ihmisillä muutakin elämää kuin se työ ja ajatella mitäköhän työnantaja on nyt mieltä?

Musta sun näkökanta on ihan ymmärrettävä. Pystyisitkö juttelemaan kesätyöntekijän kanssa siitä mahdollisuudesta, että hänet saatettaisiin palkata kokoaikaiseksi, JOS tuo toinen työntekijä jää pois?

Kuulostaa erikoiselta vetää tuollaisesta herneet nenään jos ihan asiallisesti asiaa kysyit, toki hän on oikeassa että oikeus jättää vastaamatta mutta itse työntekijänä olen sen verran "firman" naisia että en haluaisi jättää pomoa pulaan.

Voisitko ja pystyisitkö palkkaan tän kesäduunarin vaikka määräaikaiseksi, puoleksi vuodeksi? Siinä ajassahan jo näkyy melkein jos on nyt heti babya pukkaamassa hetimiten tämä toinen.

pienet yrittäjät ovat aina hankalassa asemassa. itse olen äitiyslomalla pienestä yrityksestä pomo +2 joista toinen on liikaa,hommia ei riitä. raskaus oli itselleni yllätys , pomoni oli vihjaillut että ei saa tehdä lapsia ennen kuin hän jää eläkkeelle. oli lomautuksiakin ja sitten jäin äippärille. ennen jäämistäni pomoni sanoi että ei ole takaisin tulemista. meni pari kuukautta ja jo se soittaa ja kysyy milloin palaan töihin. kuukauden päästä pitäisi mennä. pomoni on ystäväni enkä häntä halua pettää. hän myös nainen.

Kyllä se nyt vaan tolle yrittäjälle kuuluu. Sitä paitsi työn antaja on yhtälailla NDA-velvollinen työn tekijästään ja sen asioista kuten työn tekijä friman liikesalaisuuksista.
Minullekkin kuuluu onko mun alihankkijalla veron maksu virheetön ja ALVit maksettu ajallaan koska Suomen laki sanoo että julkinen sektori eli asiakaani joutuu maksamaan kaikkien mukana olevien verorästit ja asiakuus menee heti jos veron maksusta paljastuukin myöhemmin että ollan valehdeltu että ne ovat kunnossa.

et oo kusipää. kyllä mun mielestä pomo saa kysyä että onko lähiaikoina tarkotusta perustaa perhettä jne.. koska eihän se pienyrittäjänä tosiaan halvaksi tule,jos sieltä jäädään äitiyslomalle,ja nostetaan palkkaa,ja sit pitäs vielä maksaa sijainen sille äitiysloman ajalle jne.. joten ymmärrän kyllä hyvin pointtisi. työntekijän vastausta ihmettelen :s

Voisiko joku viisaampi nopeasti kerrata nämä kulut, mitä työnantajalle tulee, kun henkilö jää äitiyslomalle? Eli jos tapaus on siis se, että hän palkkaa äitiysloman sijaiseksi tämän kesätyöläisen niin kuinka paljon hänen pitää maksaa lisäksi tälle äitiyslomalaiselle palkkaa (prosentuaalisesti)?

No miettikää ny miltä se tuntuu ko pomo alkaa yhtäkkiä kyseleen että jokos meinaat lapsia hankkia? Mistäs sen tietää vaikka aihe olis kuin hankala ja kipeä? Sit yhtäkkiä tuntuu et pomon takia pitäis lyödä vauvanhankinta-aikataulut lukkoon...

Ootko yhtään miettiny kuinka tahditonta on kysellä seurustelun aloittaneelta milloin lapsia tulee? Mistä sä tiedät mitä sen mies haluaa? Mistä sä tiedät, että alaises ei lopulta kärsi lapsettomuudesta?
Nää on niin henkilökohtaisia asioita, että sulle EI TYÖNANTAJANA KUULU nämä asiat.

Paska nakki, jos asiat ei suju niin ku haluat. Ei kukaan käskeny ruveta yrittäjäksi, jos et kestä paineita. Uskomattonta tää sun juttus!

Ei ole ihme, että tää asia on pitänyt lakiin kirjata, koska TOISET EI VAAN TAJUA!

No kyllä minäkin loukkaantuisin jos minulta alettaisiin udella lastentekoaikeita noin suoraan ja hakea sijaistakin jo valmiiksi. Ensinäkin siksi, että en todellakaan kaipaisi enää pomolta yhtään lisää paineita vaikka olisinkin lasta yrittämässä ja toiseksi ottaisin tuon melkein vihjailuna, että meillä olisi parempi työntekijä saatavilla joten olisitkohan häipymässä. Ymmärrän kyllä kantasi mitä ajat takaa ja sinällään kannatankin sitä, mutta ennemmin minusta pitäisi muuttaa sitä aikarajaa milloin viimeistään on kerrottava (esim. 2kk:sta 4 kk:teen), kuin että asiaa olisi ok udella. Itseki olen kertonut jo hyvin aikaisessa vaiheessa (itseasiassa pomoni tiesi ennen vanhempiani, tosin oli pakkotilanne), mutta minusta tuollainen utelu on todella törkeää.

Juurikin se valehtelu työn antajalle että asia ei sille kuulu on syy potkuihin.. rehellisyys maan perii ja että työn antaja tietää sitten ennalta että pitää varautua MOL:in ilmoitukseen ja otta varalle joku siksi aikaa kun sihteeri on äitiyslomalla. Se taas ei ole kunniallisen yrittäjän mallin mukaista että sitten irtisanotaan raskauden takia

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Voisiko joku viisaampi nopeasti kerrata nämä kulut, mitä työnantajalle tulee, kun henkilö jää äitiyslomalle? Eli jos tapaus on siis se, että hän palkkaa äitiysloman sijaiseksi tämän kesätyöläisen niin kuinka paljon hänen pitää maksaa lisäksi tälle äitiyslomalaiselle palkkaa (prosentuaalisesti)?

koko palkka kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta josta saa osan kelelta takaisin tai sit kela maksaa osan työntekijälle ja työnantaja erotuksen .

ja lomathan kertyy myös äippälomalla .

Tai sit työntekijä loukkaantui että sä kuvittelet hänen salaa sulta hankkivan vauvan. Jos hän aatteli että tottakai kertoo sulle kun asia alkaa olla ajankohtainen, ja sit sä tavallaan rikot tän luottamuksen epäilyilläs ja kyselyilläs.

Itse tulkitsin työntekijän reaktion siten, että hän pelkää työpaikkansa puolesta. Mutta ilmeisesti tämä on väärä tulkinta, sillä äitiysloman vuoksi ei ilmeisestikään saa henkilöä irtisanoa. No jos hän ei tätä tiedä tai pelkää, että pomo jonkin porsaanreiän sieltä löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja äippälomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

koko palkka kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta josta saa osan kelelta takaisin tai sit kela maksaa osan työntekijälle ja työnantaja erotuksen .

ja lomathan kertyy myös äippälomalla .

Paitsi että hyvinkin harvalla alalla työantaja maksaa 3kk palkkaa, eikä varsinkaan yksityisyrittäjät sitä tee. Taitaa ainoat kulut olla ne uuden työntekijän etsintä ja koulutuskulut, sekä äitiyslomalaisen lomat.

Yhteistyössä