On lastenohjaaja pätevä koulunkäyntiavustajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei koulutuksen asteella ole merkitystä jos se ei ole samaa alaa. Esim lääkäri ei ole pätevä luokanopettajaksi vaikka koulutuksensa on pidempi. Tässä kyse vähän samasta asiasta.

Koulunkäyntiavustajat oli ennen ketä sattuu, nykyisin koulutuksen käyneitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lo:
No on, korkeampi koulutushan se on.

Minulla on siis lastenohjaajan koulutus ja nyt opiskelen oppisopimuksella kka:ksi kun ei riittänyt tuo lo:n koulutus. Onkohan nämä sitten paikkakuntakohtaisia eroja?

Meinaatko, että aina kun on korkeampi koulutus niin olisi pätevä... eli minun sairaanhoitajan tutkinnollakin olisin pätevä koulunkäyntiavustajaksi? Ei kai se niin mee...

Alkuperäinen kirjoittaja Tutkinnot kunniaan:

Minulla on siis lastenohjaajan koulutus ja nyt opiskelen oppisopimuksella kka:ksi kun ei riittänyt tuo lo:n koulutus. Onkohan nämä sitten paikkakuntakohtaisia eroja?

Meinaatko, että aina kun on korkeampi koulutus niin olisi pätevä... eli minun sairaanhoitajan tutkinnollakin olisin pätevä koulunkäyntiavustajaksi? Ei kai se niin mee...

Ei vaan lähinnä tämä kysymys heräsi koska entinen luokkatoverini, joka myös koulutukseltaan on lo, on kka:na eikä ole kka:n koulutusta. Hänelle oli sanottu työnantajan osalta, että lo on pätevä kka.

Alkuperäinen kirjoittaja Tutkinnot kunniaan:

No meillä oli ihan lastenohjaajalinjalla harjotteluitakin koulunkäyntiavustajana, että samaa alaahan se on. Sairaanhoito ei varmaan ole kasvatusalaa?

Mutta mun opiskelusta on jo vähän aikaa, että onhan ne voinu muuttua.

Mulla on sellainen käsitys, että lastenohjaajan koulutus kelpaa parhaiten ev.lut seurakunnan tarjoamiin töihin ja esimerkiksi muualle halutaan palkata lähihoitajia vastaaviin töihin. Siitä huolimatta että koulutus on yhtä pitkä opintoviikkoina kuin lh ja keskittynyt vain lapsiin alusta asti.Olen kuullut että se kelpaisi huonosti monille työnantajille, jostain syystä.
Koulunkäyntiavustajaksi lähihoitaja on pätevä. Työnantajat hyväksyvät sen. Myöskin sosionomin koulutuksella on töitä tehty. Paras ammatti tehtävään on koulunkäyntiavustaja. Mikään muu tutkinto ei anna niin hyvää pohjaa ja tietoa nimenomaan koulunkäyntiavustajan työtä ajatellen. Parhaimman tiedon ja taidon alalle saa vain sen tutkinnon suorittamalla. Varsinkin se oppimisen ohjaamisen tutkinnonosa on tärkeä ja sellainen, ettei sitä korvaa muunlainen koulutus mitenkään. Lähihoitajan etu on tietysti se, että voi antaa lääkkeitä, katetroida jne. (monissa erityisryhmissä on lapsia joilla on sairauksia). Kaikki tutkinnot ovat toisen asteen tutkintoja, joten mitään ei mielestäni voi kohottaa toista korkeammalle. Pituudessa on eroja, mutta kka:n koulutuskin saattaa pidentyä puoli vuotta pian.Jos kka:n työ kiinnostaa, niin kannattaa suorittaa se alan oma tutkinto. Muut mahdolliset sosiaali ja terveysalan tutkinnot ovat hieno lisä, ja varmasti auttavat työnsaannissa. Laaja-alaista ammattitaitoa arvostetaan. Jos hakee vakituista paikkaa, niin saattaa olla että vain kka tutkinto kelpaa, en ole varma.

Yhteistyössä