Ompelukoneista tietävät - äkkiä apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli en tiedä mitä pitäisi tehdä. Suoraa yritän ommella, mutta joku mättää. Kun ompelee niin päälipuolen tikkaus näyttää hyvältä, mutta kankaan nurjalla puolella onkin löysiä lenkkejä joiden välissä kulkee lanka, joka ei ole missään kiinni?!?!

Joo käsitän, että lankaa pitäisi kiristää mutta tuntuu että mitään ei tapahtu vaikka kokeilen kaikkea. Neuvokaa tarkemmin siis. Eli sitä koneen yläosassa olevaako pitää kiristää? Ja isompaan vai pienempään numeroonko pitää säätää? Kokeillut olen jo liki nollaa ja nelosta ja tulos on minusta samaa.

Entä onko alalanka langoitettu oikein eli onhan puola oikein päin? Onko puolakotelo täynnä nöyhtää tai jotain joka jumittaa langan kulkua?
Jos alalangalle oma kiristys niin säädä löysemmälle.

Puhdista villalangalla langankiristyslevyjen välit, voi auttaa, jos sinne on kertynyt nukkaa. Puolan tulee pyöriä kellonpyörimissuuntaan. Tarkista alalangan kiristys, jos se on liian tiukalla, se vetää alalangan liian tiukaksi.

Joo ei auttanut toi alalangan kääntö ainakaan.... Sanokaas nyt miten päin se oikein kuuluu. Löysemmälle laitoin jo, minusta kulkee ihan yvin. Miten se lanka voisi olla väärinpäin?

Hitto kun olen ommellut vaikka miten paljon eläissäni mutta ei oo tämmöstä ongelmaa ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ompelija:
alalankasi on väärinpäin puolassa

Eih? Ihanko totta. :D Jaa ei sit muuta kun kääntään. :D

Langan pitäisi kulkea kellon viisareiden kanssa samaan suuntaan..

Joskus vanhat koneet voivat tehdä tepposiaan. Ainakin käyttämäni vanha ompelukone saattaa tehdä aluksi hyvää jälkeä molemmille puolille, mutta välillä sitten tuleekin ihan kauheita "klönttejä" alalangan puolelle. ;) Eri kankaille kannattaa kokeilla eri pituuksilla pistoja. Myös se ylälangan kiristäminen tai löysääminen voi auttaa... Kannattaa kokeilla johonkin mallitilkkuun tms. että saa parempaa jälkeä.

*harrastelijaompelija, en väitä tietäväni asioista mitään.*

Jos kerrot koneen merkin ja mallin niin joku voisi tuntea koneen.

Omassa PFAFF:issa puola pyörii vastapäivään. Laitetaan puolakoteloon siten että lanka tulee puolarullan vasemmalta puolelta itseen päin ja vedetään sitten oikealta vasemmalle niin se menee pieneen hahloon. Hankala selittää mutta ei sattuis olemaan ohjekirjaa tallella?

Ohjekirja on jossain... en nyt ehdi alkaa etsimään sitä. Joku E&R Classic. Ostettu nelisen vuotta sitten. Ei hajua edes koneen hinnasta kun äitini on sen ostanut, mutta äitini tuntien joku paska tuo on. :D Mielestäni katsoin silloin tuon puolan asennon ohjekirjasta ja olen pitänyt sitä oikein... omasta mielestäni.

minulle tuli sama probleema, kun ompelin äitini koneella. Se oli vanha Singer. Alalanka meni aina ihan epäsiististi ja tökki. Kun huomasin että olin hajottonut sen, laitoin pakettiin ja kävin ostamassa itselleni uuden koneen :D vähän huono omatunto, kun en ole vieläkään kertonut äidille, että hajotin hänen koneen... :$

Mulla oli uuden ompelukoneen kans alkuun samaa vaikeutta, vieläki aina kokeilen että meneekö hyvin. Langan kiristäminen ei auttanu. Lankoja sit laittelin aikani hyyyyyvin tarkasti täsmälleen ohjeita noudattaen, sit se jossain vaiheessa vaan alko toimimaan. En tiedä voiko se olla oikeesti niin tarkkaa että oisin vaan jotain tehny väärin... Ohjeissa kehotettiin pitämään ylälangasta kiinni ku nostaa alalangan, sitä en sillon aina tehny. Jotenki vaan hullulta tuntuu että se niin pienestä ois kii..

Alkuperäinen kirjoittaja iitu93:
minulle tuli sama probleema, kun ompelin äitini koneella. Se oli vanha Singer. Alalanka meni aina ihan epäsiististi ja tökki. Kun huomasin että olin hajottonut sen, laitoin pakettiin ja kävin ostamassa itselleni uuden koneen :D vähän huono omatunto, kun en ole vieläkään kertonut äidille, että hajotin hänen koneen... :$
Siis jos se on sellainen vanha, 60- tai 70-luvun metallinen Singer, niin se kannattaa ehdottomasti korjauttaa. Noista on tosi kova kysyntä käytettyjen koneiden kaupoissa.

No sain nyt kavennettua noi housuni. Alapuolella ommel näyttää juosten kustulta, mutta kuitenkin pelittää joten ei noin vähäisessä jutussa ole nyt merkitystä. Nurjalla puolella se koko ommel kuitenkin on. Meni jo hermot enkä jaksanut enää säätää. PItää tsekata.... ei toi kone koskaan oo häävi ollut.

oisko neulan kärki taipunut. Mulla oli kerran sama tilanne ja tein sen koneen kans vaikka mitä. Sit mun isä katto sitä konetta ja vaihtoi siihen neulan niin johan taas toimii kun unelma!

Kuuklailin vähän ja löysin jonkinlaisen käyttöohjeen (tosin ranskaksi). Onko siinä erillien puolakotelo joka asetetaan koneeseen siitä etupuolelta? Siinä irrotetavassa puolakotelossa on joku peltilärpäke jonka välistä lanka kulkee. Peltilipake on ruuvilla kiinni itse kotelossa ja käsittääkseni langan kireyttä voi säätää sitä ruuvia kääntämällä. Käännä siis vähän löysemmälle.
Tämä on sitten ihan hatusta vedetty arvaus kun tuo ranskan kieli ei oikein taivu ja oman koneen systeemit on ihan toisenlaiset.

edit:
Löysin lisäksi tämän keskustelun jossa taidetaan puhua samasta ongelmasta.
http://sewingmachineforum.co.uk/index.php/topic,77.0.html

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Kuuklailin vähän ja löysin jonkinlaisen käyttöohjeen (tosin ranskaksi). Onko siinä erillien puolakotelo joka asetetaan koneeseen siitä etupuolelta? Siinä irrotetavassa puolakotelossa on joku peltilärpäke jonka välistä lanka kulkee. Peltilipake on ruuvilla kiinni itse kotelossa ja käsittääkseni langan kireyttä voi säätää sitä ruuvia kääntämällä. Käännä siis vähän löysemmälle.
Tämä on sitten ihan hatusta vedetty arvaus kun tuo ranskan kieli ei oikein taivu ja oman koneen systeemit on ihan toisenlaiset.

Tää on ollut ainakin mulla ratkaisu rumaan alalankaan. Mutta minä kyllä kiristäisin, jos lanka nurjalla lörpöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tää on ollut ainakin mulla ratkaisu rumaan alalankaan. Mutta minä kyllä kiristäisin, jos lanka nurjalla lörpöttää.
Eikös suttu tule kireälle puolelle? Eli kireä lanka vetää löysät pois toiselta puolelta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oisko neulan kärki taipunut. Mulla oli kerran sama tilanne ja tein sen koneen kans vaikka mitä. Sit mun isä katto sitä konetta ja vaihtoi siihen neulan niin johan taas toimii kun unelma!

Joo mulla kans kerran tuo auttoi. Kannattaa siis ainakin kokeilla!!!

No niin. Työkseen ompeleva neuvois näin.

1. kiristä ylälankaa hiukan
2. löysennä alalankaa (jos saa säädettyä, kaikissa kotikoneissa ei saa)
3. puhdista puolakotelo ja langankiristäjät
4. tarkista neula.

Veikkaan että kaks ensimmäistä neuvoa auttaa.

ja öljyä kone :)

Yhteistyössä