Mutta amatöörithän ostavat silloin kuin kaikki muutkin. Eli silloin kun osakkeet ovat kalleimmillaan. Onneksi, kai. Jää meille fiksummille sitten nää pilkkahinnan perusosakkeet...Alkuperäinen kirjoittaja mm:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tuosta olen aika lailla eri mieltä. Pörssikurssit ovat laskeneet paljon enemmän kuin asuntojen hinnat. Siksi tällä hetkellä sijoittajat ostavatkin sijoitusasuntoja, eivätkä pörssiosakkeita. Jos on ostanut osakkeita muutama vuosi sitten, niin nyt ne ovat pohjalukemissa ja kannattaa odottaa vielä pitkään, että ne tulevat takaisin ylös. Tästähän koko talouslamassa on kysymys.Alkuperäinen kirjoittaja mm:No eivälttämättä. Monilla on kuule esllaset lainat, että se kämppä ei oo koskaan oma.Alkuperäinen kirjoittaja heips:Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
Jos taas vuokralla asuja on esimerkiksi vaikkapa 500e vuokrakämpässä laittanu joka kk 500e menestyksekkäästi pörssiin..niin hyvin menee. Mieski saattaa viikossa tienata pari tonnia tällä hetkellä, pelkällä pörssisijoittamisella. (Eli siis kuten meidän tapauksessa asumiskustannukset tuplaantuisi, niin tässä esitin samanlaisen esimerkin).
Asuntojen hinnat ovat kuitenkin paljon vakaampia sijoutuskohteina kuin pörssiosakkeet. Erityisesti, jos ei ole taloustieteiden erikoistuntija ja ammattilainen.
No just kyllä nyt kannattaa ostaa osakkeita, jos tosiaan on taloustieteitä osaava Mies tekee nimenomaan tällä hetkellä älytöntä voittoa pörssissä. Kun osaa myydä ja ostaa oikealla hetkellä. Todelliset voitothan tehdään kyllä tässä vähän ajan kuluttua.
Jos taas ei osaa, niin jättäisin myös sen kiinteistösijoittamisen sikseen. Ihmiset oikeesti voi sijoittaa vaikkapa 300 000e johonkin kämppään, mutta pitävät pörssisijoittamista riskipelinä =D Naurettavaa. Kyllä se kämppäkin on yks riskisijoitus, varsinki jos on turhan iso laina+vaikea taloustilanne+työssä suhdanneherkällä alalla=avot!
Niinpä. Sillon pitää myydä, ku muut ostaa Ja kalliilla =DAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Mutta amatöörithän ostavat silloin kuin kaikki muutkin. Eli silloin kun osakkeet ovat kalleimmillaan. Onneksi, kai. Jää meille fiksummille sitten nää pilkkahinnan perusosakkeet...
Korot on kyllä alhaalla nyt. Jos ei tarvitse lainaturvavakuutuksia ja muita niin ihan peruslainan saa tosi edullisesti. Esimerkiksi meillä on 12kk Euribor + pankin marginaali 2,3%.Alkuperäinen kirjoittaja huu:Hei, muuten. Pakko sanoa, että tällä hetkellä on lainaehdot kiristyneet huiomattavasti ja samoin sitten korot ym aika korkeet. Lainat voi olla jopa aika epäedullisiakin, jos ei oo tosi hyvä taloustilanne itsellä.
Siis millä planeetalla? Lainan korot laskee ihan jatkuvasti.Alkuperäinen kirjoittaja huu:Hei, muuten. Pakko sanoa, että tällä hetkellä on lainaehdot kiristyneet huiomattavasti ja samoin sitten korot ym aika korkeet. Lainat voi olla jopa aika epäedullisiakin, jos ei oo tosi hyvä taloustilanne itsellä.
Nyt lainat on kalliita, ja jos nyt ottaa lainan se kostautuu korkeen koron aikaan, koska marginaali on ja pysyy euriborit heittelee.Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:Siis millä planeetalla? Lainan korot laskee ihan jatkuvasti.Alkuperäinen kirjoittaja huu:Hei, muuten. Pakko sanoa, että tällä hetkellä on lainaehdot kiristyneet huiomattavasti ja samoin sitten korot ym aika korkeet. Lainat voi olla jopa aika epäedullisiakin, jos ei oo tosi hyvä taloustilanne itsellä.
Tästä syystä veroasiantuntijat ovat sitä mieltä, että omistusasumista pitäisi verottaa.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Omistusasunto on yleensä aina pitkällä aikavälillä kannattava ratkaisu. Ja omistusasuminen ei ole säästämistä, vaan investointi. Aina ei kovin hyvä sellainen, mutta investointi kuitenkin.
Joo tätä mä kans mietin, mut noi onkin keskivertolaskelmia, kyllä normaali ihminen osaa laskea on henk. koht. talouden mukaan kumpi on kannattevampaa.Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:Minä en ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Vaikka meillä menee suunnilleen sama summa tai vähän enemmän rahaa yhtiövastikkeeseen, lainaan ja korkoihin kuin mitä menisi vuokraan, niin jos vaikka 20 v päästä muutetaan pois ja myydään asunto, niin kyllä meille VARMASTI jotain siitä jää käteen. Jos se 20 v asutaan vuokralla ja muutetaan pois, niin ei jää mitään (itselle siis, vuokranantajalle kyllä). Voisko joku selittää missä mun ajatus mättää.
Oon sun kanssa samaa mieltä. En ymmärrä.Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:Minä en ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Vaikka meillä menee suunnilleen sama summa tai vähän enemmän rahaa yhtiövastikkeeseen, lainaan ja korkoihin kuin mitä menisi vuokraan, niin jos vaikka 20 v päästä muutetaan pois ja myydään asunto, niin kyllä meille VARMASTI jotain siitä jää käteen. Jos se 20 v asutaan vuokralla ja muutetaan pois, niin ei jää mitään (itselle siis, vuokranantajalle kyllä). Voisko joku selittää missä mun ajatus mättää.
sehän sopisi nykyiseen kateellisten verologiikkaan jossa kohta varmaan audissa istumisestakin tulisi verottaa..Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tästä syystä veroasiantuntijat ovat sitä mieltä, että omistusasumista pitäisi verottaa.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Omistusasunto on yleensä aina pitkällä aikavälillä kannattava ratkaisu. Ja omistusasuminen ei ole säästämistä, vaan investointi. Aina ei kovin hyvä sellainen, mutta investointi kuitenkin.
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/04/02/onneksi-olkoon-lainakorkosi-on-jo-miinuksella/20098619/139Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Oon sun kanssa samaa mieltä. En ymmärrä.Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:Minä en ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Vaikka meillä menee suunnilleen sama summa tai vähän enemmän rahaa yhtiövastikkeeseen, lainaan ja korkoihin kuin mitä menisi vuokraan, niin jos vaikka 20 v päästä muutetaan pois ja myydään asunto, niin kyllä meille VARMASTI jotain siitä jää käteen. Jos se 20 v asutaan vuokralla ja muutetaan pois, niin ei jää mitään (itselle siis, vuokranantajalle kyllä). Voisko joku selittää missä mun ajatus mättää.
Näimpä juuri..Alkuperäinen kirjoittaja Gilda:Itse asiassa Taloussanomat on yleisestikin ottaen talouspuolen Iltasanomat eli ei ihan kaikkien juttujen kohdalla kovin uskottava lehti. Sitä ei siis kannata lukea kuin piru raamattua.