Omistusasuja ei pääsekään vuokralaista halvemmalla

laskutaitoinen
Avainkohtahan koko uutiseessa oli:
"Handelsbankenin analyytikko Tuulia Asplund myöntää kuitenkin, että laskelma kuvaa tilannetta lainanoton alkuhetkillä."
Että, jos ette osaa itse laskea, ei sitä muutkaan teille laske. Asukaa laskutaidottomat ihan vapaasti vuokralla.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
No eivälttämättä. Monilla on kuule esllaset lainat, että se kämppä ei oo koskaan oma.

Jos taas vuokralla asuja on esimerkiksi vaikkapa 500e vuokrakämpässä laittanu joka kk 500e menestyksekkäästi pörssiin..niin hyvin menee. Mieski saattaa viikossa tienata pari tonnia tällä hetkellä, pelkällä pörssisijoittamisella. (Eli siis kuten meidän tapauksessa asumiskustannukset tuplaantuisi, niin tässä esitin samanlaisen esimerkin).
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ette o sit lukenu tän päivän iltsikkaa

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1682691
Tai siis sinä et ole? ..mikä oli pointtisi?
pointti oli se et hinnat eivät ole laskussa vaan nousussa kun täällä joku päivitteli et hinnat laskee.......
Paskanmarjat. Hinnat ON laskussa. Meidän seudulla ei ees vielä näy kaikki lomautukset. Ja hinnat on koko ajan tippuneet..ja tippuvat edelleen. Kohta tulee pakkomyyntejäkin, ikävä kyllä. Hinnanlasku näkyy ja jatkuu edleleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Noh, onneksi se raha ei olekkaan tärkein tekijä omistusasunnossa asumiseen :xmas:
..vaan? ;)

Se suomalainen unelma rintamamiestalosta - punaisesta tuvasta ja perunamaasta?
Asumismukavuus!!
Selitätkö vähän tarkemmin? Itse en ole huomannut asumismukavuudessa eroa lainkaan. Kokemusta kyllä kummastakin.
Noh, kun itse asuttiin vuokralla, oli asunto sellainen ankea ja tunnelmaton kalmanvalkoisilla seinillä ja harmailla muovimatoilla. Naapurit vaihtui koko ajan ja seutu oli rauhaton. Vuokra nousi koko ajan, mutta mitään muutosta ei tapahtunut.

Omaan muuttaessa kodin sai muuttaa mieleisekseen, omalla pihalla saa tehdä mitä lystää ja seutu on todella rauhallinen!! Oma koti luo turvallisuuden tunnetta ja edustaa tietynlaista pärjäämistä. Eli tässä on hyvä ja miellyttävä asua.

Jos asuttaisiin vuokralla, maksaisimme varmasti vähemmän, mutta vuosien päästä emme myöskään omista mitään:)

Ja joo, se unelma siitä punaisesta tuvasta ja perunamaasta :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja laskutaitoinen:
Asukaa laskutaidottomat ihan vapaasti vuokralla.
Niin ja enimmäkseen tää kyllä koskee meitä laskutaitoisia huonotuloisia, jotka saavat vuokra-asuntoon asumistukea.

Tai no eihän laskutaitoiset tietenkään edes ole huonotuloisia :saint:
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
No niin kuin mä tossa aikaisemmin jo sanoinkin, niin mä en saa senttiäkään asumistukea vaikka asuisinkin vuokralla joten se ei mulla paljon vaa'assa paina. Sen sijaan se, kuinka naurettavan halpa tää kämppä oli ja kuinka hyvän lainatarjouksen sai, ja vielä tän hetkiset korotkin, niin itte asun mielummin tässä ja maksan omaa pois, kun kuitenkin se menis mun rahoista jos asuisin vuokralla, ja silloin mä tavallaan antaisin rahani ihan turhan takia veke.
Juu ei se yksiselitteistä ole, tämäkään. Riippuu niin paljon asunnon sijainnista yms.
niin tietenkin, mutta mä olen koko ajan puhunut mun tilanteesta ja tän hetkisestä asunnosta, en yleisesti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
..ellei vuokra-asuja ole laittanut sitä vuokran ja omistusasumisen erotusta säästöön koko tuon saman ajan?
Asuntojen hinnannousu pitkällä aikavälillä on tuonut mielettömän paljon suuremman arvonnousun kuin "säästämällä" tuon rahan. Korkotuotto omn olut jo pitkää nolla. Tätä ei heilauta vielä 5-10% myyntihintojen lasku nyt, kun ei ole pakko myydä. Jonkin ajan kuluttua hinnat taas ovat nousussa, kun taantuma loppuu.

Viime vuonna varsinkin inflaatio oli niin kova, että säästäminen ei kannattanut lainkaan

Nämä riippuvat myös jokaisen omasta taloustilanteesta. Jos on sossun elätti , niin ilman muuta kannattaa asua vuokralla. Tuskin on muuta mahdollisuuttakaan. Paremmin toimeentulevilla tilanne on täysin toinen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Noh, kun itse asuttiin vuokralla, oli asunto sellainen ankea ja tunnelmaton kalmanvalkoisilla seinillä ja harmailla muovimatoilla. Naapurit vaihtui koko ajan ja seutu oli rauhaton. Vuokra nousi koko ajan, mutta mitään muutosta ei tapahtunut.
Meillä taas kokemus kerrassaa päinvastainen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nämä riippuvat myös jokaisen omasta taloustilanteesta. Jos on sossun elätti , niin ilman muuta kannattaa asua vuokralla. Tuskin on muuta mahdollisuuttakaan. Paremmin toimeentulevilla tilanne on täysin toinen
Ei tarvitse olla sossun elätti saadakseen asumistukea ;)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jonkin ajan kuluttua hinnat taas ovat nousussa, kun taantuma loppuu.
Mutta kun se ne hinnat ei nouse heti, kun taantuma loppuu ;) Samoin kun hinnoissa on vielä kuplia, vaikka alamäkee mennään. Eli esim. 90-luvun laman aikaan hinnat oli alhaalla 7 vuotta laman aikaan+jälkeen. Kyllä se vaikutus kestää, samoin kuin hyvien aikojen vaikutus ja huonojen..tosin en usko, että nyt hinnat pysyvät alhaalla noin pitkään. Varmaan ehkä sitten vuoden kaks tässä..tai TOIVON näin yleisesti talouden kantilta.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nämä riippuvat myös jokaisen omasta taloustilanteesta. Jos on sossun elätti , niin ilman muuta kannattaa asua vuokralla. Tuskin on muuta mahdollisuuttakaan. Paremmin toimeentulevilla tilanne on täysin toinen
Ei tarvitse olla sossun elätti saadakseen asumistukea ;)
Niinpä.

T: Opiskelija
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
No eivälttämättä. Monilla on kuule esllaset lainat, että se kämppä ei oo koskaan oma.

Jos taas vuokralla asuja on esimerkiksi vaikkapa 500e vuokrakämpässä laittanu joka kk 500e menestyksekkäästi pörssiin..niin hyvin menee. Mieski saattaa viikossa tienata pari tonnia tällä hetkellä, pelkällä pörssisijoittamisella. (Eli siis kuten meidän tapauksessa asumiskustannukset tuplaantuisi, niin tässä esitin samanlaisen esimerkin).
Tuosta olen aika lailla eri mieltä. Pörssikurssit ovat laskeneet paljon enemmän kuin asuntojen hinnat. Siksi tällä hetkellä sijoittajat ostavatkin sijoitusasuntoja, eivätkä pörssiosakkeita. Jos on ostanut osakkeita muutama vuosi sitten, niin nyt ne ovat pohjalukemissa ja kannattaa odottaa vielä pitkään, että ne tulevat takaisin ylös. Tästähän koko talouslamassa on kysymys.

Asuntojen hinnat ovat kuitenkin paljon vakaampia sijoutuskohteina kuin pörssiosakkeet. Erityisesti, jos ei ole taloustieteiden erikoistuntija ja ammattilainen.
 
niin no
Eiköhän tämä riipu ihan perheen koosta asuinkunnasta/kauoungista.. Ei helsingin aluetta voi kovin moneen kuntaan tai kaupunkiin verrata.

Mutta paljonkos veikkasit vuokarsn olevan 6h perheelle omk/rivasrissa.. No tuskin alle tonttuun kuukaudessa pääsis..
 
me maksetaan omaa kämppää pikkuhiljaa, vähemmän menee kuukaudessa asumiskustannuksia kuin vuokralla ollessa.meidän tapauksessa sanonta "köyhällä ei ole varaa asua vuokralla" pitää paikkansa :D En tiedä saataisiinko asumistukea... ei olla haettu, yritetään kitkutella nyt näin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nämä riippuvat myös jokaisen omasta taloustilanteesta. Jos on sossun elätti , niin ilman muuta kannattaa asua vuokralla. Tuskin on muuta mahdollisuuttakaan. Paremmin toimeentulevilla tilanne on täysin toinen
Ei tarvitse olla sossun elätti saadakseen asumistukea ;)
Niinpä.

T: Opiskelija
Tarkoitan juuri sitä. Kuvaannollisesti asumistuenkin saaja on sossun elätti.
Asumistuki on myös osa sosiaalitukijärjestelmää ja asumistuen rajat ovat kohtuullisen matalat.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
No eivälttämättä. Monilla on kuule esllaset lainat, että se kämppä ei oo koskaan oma.

Jos taas vuokralla asuja on esimerkiksi vaikkapa 500e vuokrakämpässä laittanu joka kk 500e menestyksekkäästi pörssiin..niin hyvin menee. Mieski saattaa viikossa tienata pari tonnia tällä hetkellä, pelkällä pörssisijoittamisella. (Eli siis kuten meidän tapauksessa asumiskustannukset tuplaantuisi, niin tässä esitin samanlaisen esimerkin).
Tuosta olen aika lailla eri mieltä. Pörssikurssit ovat laskeneet paljon enemmän kuin asuntojen hinnat. Siksi tällä hetkellä sijoittajat ostavatkin sijoitusasuntoja, eivätkä pörssiosakkeita. Jos on ostanut osakkeita muutama vuosi sitten, niin nyt ne ovat pohjalukemissa ja kannattaa odottaa vielä pitkään, että ne tulevat takaisin ylös. Tästähän koko talouslamassa on kysymys.

Asuntojen hinnat ovat kuitenkin paljon vakaampia sijoutuskohteina kuin pörssiosakkeet. Erityisesti, jos ei ole taloustieteiden erikoistuntija ja ammattilainen.

No just kyllä nyt kannattaa ostaa osakkeita, jos tosiaan on taloustieteitä osaava;) Mies tekee nimenomaan tällä hetkellä älytöntä voittoa pörssissä. Kun osaa myydä ja ostaa oikealla hetkellä. Todelliset voitothan tehdään kyllä tässä vähän ajan kuluttua.

Jos taas ei osaa, niin jättäisin myös sen kiinteistösijoittamisen sikseen. Ihmiset oikeesti voi sijoittaa vaikkapa 300 000e johonkin kämppään, mutta pitävät pörssisijoittamista riskipelinä =D Naurettavaa. Kyllä se kämppäkin on yks riskisijoitus, varsinki jos on turhan iso laina+vaikea taloustilanne+työssä suhdanneherkällä alalla=avot!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Noh, kun itse asuttiin vuokralla, oli asunto sellainen ankea ja tunnelmaton kalmanvalkoisilla seinillä ja harmailla muovimatoilla. Naapurit vaihtui koko ajan ja seutu oli rauhaton. Vuokra nousi koko ajan, mutta mitään muutosta ei tapahtunut.
Meillä taas kokemus kerrassaa päinvastainen :D
On varmasti niitä hyviäkin asuntoja, itse kerkesin asua kahdeksassa eri asunnossa ennen omaa ja yksi niistä oli rauhallinen, eli tiedän senkin puolen:) Meille sopii tämä nykyinen ratkaisu ja jollekkin sitten taas ei:)

 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
On varmasti niitä hyviäkin asuntoja, itse kerkesin asua kahdeksassa eri asunnossa ennen omaa ja yksi niistä oli rauhallinen, eli tiedän senkin puolen:) Meille sopii tämä nykyinen ratkaisu ja jollekkin sitten taas ei:)
Totta. Ite en siis omista asuntoa, mutta ystäväni omisti vähän aikaa asunnon. Sitten hän sanoi minulle, että se on ihan pakko myydä..hän ei kestä sitä lainataakkaa. Hänellä siis varma työpaikka ja muuta. Mutta hän vaan sano, että henkisesti se tuntuu hyvin ahdistavalta ja sitovalta. Hän sitten myi kämpän ja asuu onnellisesti vuokralla. Hän sanoi, että sai paljon oksennusmigreeneitä tuosta asuntolainasta =D
 
haha
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Totta. Ite en siis omista asuntoa, mutta ystäväni omisti vähän aikaa asunnon. Sitten hän sanoi minulle, että se on ihan pakko myydä..hän ei kestä sitä lainataakkaa. Hänellä siis varma työpaikka ja muuta. Mutta hän vaan sano, että henkisesti se tuntuu hyvin ahdistavalta ja sitovalta. Hän sitten myi kämpän ja asuu onnellisesti vuokralla. Hän sanoi, että sai paljon oksennusmigreeneitä tuosta asuntolainasta =D
Toivottavasti ei ikinä laske paljonko sitä vuokraakin varten pitäisi olla rahaa tulevaisuudessakin, vois alkaa hirvittää! ;)
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja haha:
Toivottavasti ei ikinä laske paljonko sitä vuokraakin varten pitäisi olla rahaa tulevaisuudessakin, vois alkaa hirvittää! ;)
Aivan, mutta häntä myös ahdisti ajatus, ettei hän voi yhtäkkiä muuttaa vaikka Helsinkiin. On siis sinkku ja menee monesti sesongittain vaikka laskettelukeskuksiin töihin ym. Eli ei tosiaan sovi omistusasuminen ihan kaikille, vaikka tuossa tapauksessa hän kovasti yritti, että asuisi yhdellä paikkakunnalla.

Erilaisia ollaan. Ja tietysti ihan reissutyöläisille ei välttis oikeen sovi ollenkaan asuminen omassa tai sitten ulkomaanmatkaajille.
 
Peuhu
Omistus asumisen etuhan on se kun laina on maksettu kulut tippuvat pieneksi. Meillä esim. Omakotitalo yläkerrassa 84 neliöta ja semanverran alakerrassa, lainaa lyhennämme 750?/kk ja laina on maksettu pois 13 vuodessa. Vuokra tän kokoisesta talosta olisi varmasti enemmän. Pääkaupunki seudulla on varmaan eri juttu mut noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä hinnat vielä asialliset. Meillä siis kulut romahtaa 13 vuodenpäästä talon ostosta mut vuokralainen maksaa vuokraa koko ikänsä.
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Lo-La:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
Nimenomaan!

Ja omistusasuja voi myydä omansa pois kun esim. tilantarve pienenee, vuoralainen ei voi tehdä samaa. Isommasta asunnosta kuitenkin jää vielä rahaa käteen kun ostaa pienemmän tilalle (yleensä).
 

Yhteistyössä