Omistanko kauhukakaran :)

Siltä ainakin tuntuu, vaikka kaipa tuo muksu on vaan utelias. Äipän hermot alkaa silti olla koetuksella. Siis: poika 1,4kk aukoo kaikki kaapit, laatikot ym. ja tyhjentää ne, vetää kaiken alas pöydiltä, heittelee tavaroita, myös päin ihmisiä, paukuttaa ovia ja television ruutua, aukoo ovia ja menee vessaan lutaamaan pönttöön..,kaivelee roskia ym. Ja semmonen enkeli ku se oli vähä aika sitte! Kysymys kuuluu, miten torua/opettaa??? Puhe EI mene perille. Luunappi-linjalle en haluisi lähteä.
 
Jep täällä kans yks täystuhon äiti :wave: Poika on vilkas sen vuoksi että kiipeää joka paikkaan ja kekseliäisyydellä ja uteliaisuudella ei ole rajoja! Kiipeäminen on ihan ok kun osaa ite laskeutua, mut tekee sellaista et kun illalla pistää nukkuun niin pinoo vaippapaketteja, kirjoja tms. että ylettää valokatakisijaan ja siten myös oven kahvaan ja pääsee iloisesti nauraen huoneestaan pois! kaikki laatikot pitää tutkia ja ne saadaan kyllä auki, poju keksii keinot!
Kaverit onkin kauhistellut kun meillä ylivilkas lapsi, mutta ite henkilökohtasesti kaikesta rasituksesta huolimatta olen ylpeä siitä että pojalla on aivot mitä käyttää vaikka hermot meneekin äidiltä ja isältä :) Täytyy vaan nostella kaikki pois minkä päältä voi kiivetä - esim. leikkimopot, muovikipot, koiranruokakuppi ja pirttipöydän penkit pitää kääntää ylösaölaisin ettei poika työnnä niitä tiskipöydän luo ja rupea tiskaamaan kun pitää siitä niin paljon :whistle:
Meilläkin toi EI-sana on jäänyt pojalle vieraaksi käsitteeksi... Joskus tottelee joskus ei mut parhaiten saa pojan totteleen kääntämällä huomio toisaalle esim. että missä on auto ja poju rupeaa aina etsimään leikkiautojaa yms. En itekään haluis noita luunappeja antaa tai muuten kurittaa, mutta pakko myöntää että tukistanut olen kyllä pari kertaa ja siitäkin huono omatunto... :ashamed: Mut olen niin äkkipikainen että hävettää ja aina ei tajua edes tukistavansa ennen kun se on tehty... Onneks toi mies meillä ihan eri luokkaa ja poika uskookin joskus kun mies komentaa kovemmin :)
Eli hulivilejä löytyy muualtakin! Meillä pojalla ikää 1,5v!
 
katiaana
ja täällä.. :wave: ja voimia :hug:

Meillä kans nautiskelija vauvasta kasvoi täystuho!! (ei mennyt edes mahalleen ekaan 8kk)

Kävelemään lähti 1.3v ja sitten onkin tapahtunut. Joka aamu hän aloittaa kierroksen: keittiönkaapit, vessa, eteinen, olohuone, makkarit... Ja jos kod.h.huoneen ovi auku, sinne!

Eikä hän edes katso tavaroita vaan viskelee ne muualle tai tiputtaa vessan pönttöön, lavuaarin reikiin, viemäriin yms missä vain on kolo/reikä.........

Kengät löydän yleisesti joko keittiön pöydältä tai uunista, ehkä vessan pöntöstä.
Hammasharja ja hius tarvikkeet ja keittiö kamat löytyy taatusti vessan pöntöstä.........

Kyläily on tuskaa, kun saan vaan kävellä perässä!!

Uskomatonta!
 
Meillä poika tutki jossain vaiheessa kaikki paikat mitä vain sain auki! Ihan normaali lapseni mielestäni oli eikä mikään kauhukakara! hyvä että on utelias ja haluaa oppia uutta! Nostin vaan aina sitkeästi pois tuhmuuksista ja sanoin vain ei! Kun yhden 100 kertaa jostain kielsi, niin sitten meni perille!Vaatii vain itseltä hyviä hermoja a pitkää pinnaa! Ja samasta asiasta on kiellettevä joka kerta! Ei vain joka toinen kerta tai jotain, koska muuten ei onnistu! Pienikin lapsi tajuaa hyvin nopeasti mitä saa tehdä ja mitä ei, on vaan oltava itse järjestelmällinen!
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 16:32 vieras kirjoitti:
Meillä poika tutki jossain vaiheessa kaikki paikat mitä vain sain auki! Ihan normaali lapseni mielestäni oli eikä mikään kauhukakara! hyvä että on utelias ja haluaa oppia uutta! Nostin vaan aina sitkeästi pois tuhmuuksista ja sanoin vain ei! Kun yhden 100 kertaa jostain kielsi, niin sitten meni perille!Vaatii vain itseltä hyviä hermoja a pitkää pinnaa! Ja samasta asiasta on kiellettevä joka kerta! Ei vain joka toinen kerta tai jotain, koska muuten ei onnistu! Pienikin lapsi tajuaa hyvin nopeasti mitä saa tehdä ja mitä ei, on vaan oltava itse järjestelmällinen!
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:


Joo, näin ehkä teillä... :LOL: :LOL:
EI MEILLÄ!!! Ja tuskin kukaa tarkottaa kauhukaralla KAUHEETA kakaraa... :/ .
Mutta ,mainittakoon että meiän muksun purkamis ja särkemis vimmaa on jatkunu kesästä asti, eikä loppua näy!! ei auta kielto, ja voit uskoa että ainaki minä kiellän ja torun ja ja ja.. :headwall:

Itse tiiän että lapset on erillaisia, meiän 2 vanhempaa ei IKINÄ purkanu. Toinen yritti, mutta kielsin ja uskoi.
Mutta EHEI tämä... ehei... :/

Välillä ei tosiaan tiiä itkiskö vai naurasko, kun aina joka hiton päivä sen sata kertaa haen astia vessan pytystä... tai sitten käärii koiran karvoihin pikku auton renkaita!!! Siis tää on joku aivan uskomaton...
Siis nuo on juttuja mitkä naurattaa vierailla, mutta ei itellä enää...
enkä todellakaan kerro kaikkea, ei tietokoneen muisti edes riittäs.. :LOL: :LOL:
 
katiaana
kerronpa vielä sittenkin muutaman arkipäivän tapahtuman... :eek:
-pistorasioissa suoja tulpat, mutta meidän herra näpsä kaivaa ne pis ja survoo reikiin niin vatlkaimia, kyniä ja jopa tamponin olen sieltä löytänyt.. :LOL:
-hellat/uuni aina päällä, AINA, ja käy kokeilemasa millon kuuma, ja heittää sitten kengän tmv päälle... :headwall:
-1n levyn cd soittimeenkin mahtuu yllättävän monta levyä... :/
-jääkaapissakin on ihan mukava istua, mikäli siellä on ruokia, jos on, annamme ne koiralle...
-sänky? miksi siinä on petivaatteet??? :headwall:
-wc.n pönttö, aivan liian tyhjä... kaikki sinne..
-Pyykkikone päälle, ihan sama vaikka pestävää ei olekkaan... Laitetaan vaikka koiran luut sinne.. :LOL: :LOL:
-yms yms..... mielikuvitus rajana!!!!!!!
 
Täällä kans
mutta on kyse tytöstä, joka osaa kiipeillä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, on hajoittanut tietokoneen 1vkon aikana 3krt, cd-levyt, mitä ne on, empäs tiedä missä ovat, wc-pöntöstä kans löytää kaikennäköistä.. ja lisäksi vielä se, että on toinen tulos, välillä kyllä mietityttää, että meninkö tekemään virheen... Mutta no, toivotaan että tää menee ohi...
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 18:06 ninnuska kirjoitti:
Mitä te teette silläaikaa kun lapsenne tekee tuhojaan? Istutteko koneella? :D
Jotenki ootin tätä.. :ashamed:
Mutta olen aika paljon täällä kaks plussan sivuilla, kun en tollo muualle tajua netissä mennä??!!
Mutta siis, siksi istun koneella, kun näin valvon lasta ja käyn siivoomassa sen jälkiä.
Ruuanlaiton ja pyykit ja siivoomisen teen kun poika nukkuu päikkäreitä, koska NIITÄ EI VOI TEHDÄ muuten.
 
ninnuska
Tottakai lapsesi keksii itse itselleen tekemistä, jos sinä et tekemistä hänelle keksi. Lapset ovat niin viisaita. Yrittää varmaan myös kilpailla huomiostasi koneen kanssa. Lapsi kaipaa muutakin kuin valvontaa.Oi, Oi tulipa taas paasattua, sorry! :whistle:
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 18:23 ninnuska kirjoitti:
Tottakai lapsesi keksii itse itselleen tekemistä, jos sinä et tekemistä hänelle keksi. Lapset ovat niin viisaita. Yrittää varmaan myös kilpailla huomiostasi koneen kanssa. Lapsi kaipaa muutakin kuin valvontaa.Oi, Oi tulipa taas paasattua, sorry! :whistle:
:LOL: :LOL: tyhmyyttäni vielä vastaan..... sori.... :ashamed:
Mutta siis, koneella yl. istun sen paljon paljon 1h kun lapsi hereillä.....
Ja 3n perheen äitinä tätä hommaa riittää, ettei joda touhuumaan kokoa jan lasten kans. JA jos alan leikkimään lapsen kans, sillon se vasta purkaaki!!!!!!!!!!! tekee piruutta sen minkä ehtii kun "otan sen" huomioon........ :LOL:
Voi, tuu kärpäseksi kattoon niin tajuat..... :hug:
 
doubletrouble
Jos ketään yhtään lohduttaa niin meiltä löytyy KAKSIN KAPPALEIN juuri edellämainitun kaltaisia TÄYSTUHOTERMIITTEJÄ :headwall: :headwall: :headwall:

Tuplilla ikää nyt 1,3 v ja ei mamma raukka tosiaan kerkiä muuta päivässä tekemään kun raivaamaan tuon tuholaiskaksikon jälkiä. Kun toisen sotkuja olet siivoomassa niin eiköhän toinen ole jo keksinyt sillä välin jotain muuta jäynää :LOL:

Teippi ja fillarin "mustekalat" nykyään tässä perheessä kova juttu, rajottaa edes vähän ton kaksikon tuhoamistouhuja...Ja kiipeilyn jalo taito opittiin viikko sit eli ei ole MIKÄÄN tosiaan enää turvassa, argh! Jospa se tästä...
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 18:33 ninnuska kirjoitti:
Saatko edes koskaan omaa aikaa, ilman lapsia, onko sulla ketään, joka vois joskus olla lasten kanssa.? Sekin on aika tärkeetä! ;)
ainaki mun oma aika TOOODELLA vähästä... Just alettiin rakennus hommat, mies siellä sun täällä. Ja suku kaukana.........
Kyl mä aina kun käyn vanhemmillani, lykkään penskat sisään ja se on MOI MOI! :)
Iskä pyrkiny jättään yhen illan viikossa mulle vapaaks, mikä aika mahdotonta kun vuorotyö ja raksa puuhat. =)
 
Penninhyrrä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 18:30 doubletrouble kirjoitti:
Jos ketään yhtään lohduttaa niin meiltä löytyy KAKSIN KAPPALEIN juuri edellämainitun kaltaisia TÄYSTUHOTERMIITTEJÄ :headwall: :headwall: :headwall:

Tuplilla ikää nyt 1,3 v ja ei mamma raukka tosiaan kerkiä muuta päivässä tekemään kun raivaamaan tuon tuholaiskaksikon jälkiä. Kun toisen sotkuja olet siivoomassa niin eiköhän toinen ole jo keksinyt sillä välin jotain muuta jäynää :LOL:

Teippi ja fillarin "mustekalat" nykyään tässä perheessä kova juttu, rajottaa edes vähän ton kaksikon tuhoamistouhuja...Ja kiipeilyn jalo taito opittiin viikko sit eli ei ole MIKÄÄN tosiaan enää turvassa, argh! Jospa se tästä...
Eikä :D
Kun yhdessäkin tosiaan on sitä tarmoa, niin teillä sitten kaksin on kaunihimpi tehdä tuhoja. :D
Kuinka pysyt perässä?
 
Samaa linjaa, mutta ei ihan niin hurjasti kuin jollain (otan osaa!!)

Meillä on kaikenmaailman lukkoo joka paikassa eli keittiössä kaikissa kaapeissa lukot, paukuttaa niin paljon kun pystyy avaan, lapsisuoja levyissä.
Ovet hän laittaa kiinni (ei vielä ylety kahvaan) paiskomalla, ovessa onnex suoja ettei jää näpit väliin, patterit pitää vääntää täysille et kämppä on kun sauna, vessan pönttö on saanut olla rauhassa kyllä, ihme..se innostus meni ohi onnex, mut roskikset saa kyytiä, mutta ihme, kuuntelee puhetta. Jos sinne jotain heittää, sanon tuo takasin niin mies kiikuttaa kiltisti kamat takas. Patterit pitää ottaa herätyskelloista että isä myöhästyy töistä....

Kai tätä listaa vois jatkaa vaik huomiseen, mutta vaikka onkin utelias ja tekee temppuja, uskoo puhetta, istuu kun syö mini tuoliinsa ja laitaa leipänsä kulhoon sekä nokkamukin pöydälle ilman sotkematta. Ruoan kans ei koskaan pelleile. Se on ainakin positiivista.

Välillä kun menee hermot, ajattelen et kyl se siitä. Olen aika tiukan linjan mamma. Meijän taloudessa ei ole koskaan sanottu ei-tä vaan käytetty kaikkee muuta kyllä, eli anna olla, anna äitille, vie pois ymymym. ei sanasta lähtee puhti heti ensimmäisen ikävuoden aikana muuten....olen luottanut napakan sanan voimaan ja se on yllättävän hyvin toiminut.
Tsemppiä kaikille termiittien omistajille!
 
otan mukaan ja kaver
siis otan mukaan ja kaveriksi, olen ottanut heti kun kynnelle kykeni.

2 vuotias on kaverina tyhjentämässä tiskikonetta, osaa jo laittaa oikeille paikoilleen astioita alakaappeihin.
samoin kauppakassin tyhjentää, tosin laittaa kaikki jääkaappiin mutta ei se mitään, kerään sitten patteripakkaukset ja kuukautissiteeni pois sieltä kun lapsi on kadonnut näkyvistä omiin touhuihinsa
samoin täytellään ja tyhjennellään pyykkikonetta.
Ja sitten kiitetään ja kehutaan ihan mielettömästi

Tottakai menee hämmentämiseksi välillä. Ihan taatusti hermostun ja aika nopeasti sotkuihin tai kaappien purkamiseen. Ja sitten kielletään ja komennetaan.
Meillä ei ole luunappeja eikä 100 kertaa ei sanaa jaksa jauhaa: lapsi lähtee ja vauhdilla siitä sähläämästä.

Jos auttamishommissa tulee liikaa vauhtia hommiin, pitää rauhoitella, ettei tavarat mene rikki tms. ja tiskikoneen kannen päälle ei saa kiivetä, menee rikki.

Vessassa hän aika ajoin on sotkemassa, hieroo minun kalliit yövoiteet hiuksiinsa tai suihkuttelee vessanpesuainetta kasvoihinsa ja suuhunsa. :headwall:
Kasvovoiteesta: mitäs jätin purkin alahyllylle, siirsin sen sitten ylähyllylle.
vessanpesuainepurkki meni lukko-asentoon (tähän asti pärjätty sen suihkepullon kanssa näin, se lukitus -avaus on hurjan jäykkä vaan) ja tapahtumahetkellä ipana sai kyllä moitteet ja komennon ja naaman ja suun perusteellisen pesun, joten ihan taatusti meni viesti perille.


Tuttavan parisuvuotias on aikamoinen sählääjä, mutta hänen äitinsä ei sanokaan selvää napakkaa EI kieltoa vaan on äärimmäisen pitkäpinnainen ja hyvähermoinen ja kärsivällinen, joten lapsi sählää ja vetää tavaroita pöydiltä alas ja syö kahvipöydästä jokaisesta tarjottavasta vähäsen ja lastaa keon eteensä eikä syö niitä tai syö olohuoneessa ja tätä rataa.....
 
ohoh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 21:44 Agapi kirjoitti:
Samaa linjaa, mutta ei ihan niin hurjasti kuin jollain (otan osaa!!)

Meillä on kaikenmaailman lukkoo joka paikassa eli keittiössä kaikissa kaapeissa lukot, paukuttaa niin paljon kun pystyy avaan, lapsisuoja levyissä.
Ovet hän laittaa kiinni (ei vielä ylety kahvaan) paiskomalla, ovessa onnex suoja ettei jää näpit väliin, patterit pitää vääntää täysille et kämppä on kun sauna, vessan pönttö on saanut olla rauhassa kyllä, ihme..se innostus meni ohi onnex, mut roskikset saa kyytiä, mutta ihme, kuuntelee puhetta. Jos sinne jotain heittää, sanon tuo takasin niin mies kiikuttaa kiltisti kamat takas. Patterit pitää ottaa herätyskelloista että isä myöhästyy töistä....

Kai tätä listaa vois jatkaa vaik huomiseen, mutta vaikka onkin utelias ja tekee temppuja, uskoo puhetta, istuu kun syö mini tuoliinsa ja laitaa leipänsä kulhoon sekä nokkamukin pöydälle ilman sotkematta. Ruoan kans ei koskaan pelleile. Se on ainakin positiivista.

Välillä kun menee hermot, ajattelen et kyl se siitä. Olen aika tiukan linjan mamma. Meijän taloudessa ei ole koskaan sanottu ei-tä vaan käytetty kaikkee muuta kyllä, eli anna olla, anna äitille, vie pois ymymym. ei sanasta lähtee puhti heti ensimmäisen ikävuoden aikana muuten....olen luottanut napakan sanan voimaan ja se on yllättävän hyvin toiminut.
Tsemppiä kaikille termiittien omistajille!
ehkä sitä EI sanaa kannattaisi käyttää, ei näytä tuokaan toimivan nimittäin.

Itselläni on useampia lapsia, vanhimmat ovat jo täysi-ikäisiä, kaikille on Ei sana ollut käytössä eikä siitä mitän traumoja ole kellekään tullut, eikä se ole inflaatiota kärsinyt.

Yhä vieläkin nämä isommat ymmärtävät ja tottelevat EI sanaa!!
Niin tottelee pienempikin !

Minä en ihan oikeasti ymmärrä tätä: en sano lapselle EI, koska
- sana kärsii inflaation
- sana on negatiivinen
- lapsi saa ahdistusta ja traumoja
- jotakin muuta syytä
- loputtomiin

Miksi samaa inflaatiota ei kärsi vaikkapa sana: rakas, kulta tai vastaava?
Tai : anna olla, tuo tänne, vie tuonne - eikä nämäkin kehotukset ole jo turhia.

Sinun lapsesi ei taida tietää että kyseinen homma on kielletty myös tänäänkin, koska häntä ei ole ikinä kielletty tekemästä sitä!!!! ???

Jos nämä kiertoilmaisut toimisivat, teillä ei tämä tenava tekisi toistamiseen näitä hauskoja temppujaan.

Mites sitten kun lapsesi menee hoitoon? Kouluun? siellä kyllä ei-sana on käytössä!?!

Nimimerkillä meillä lasta komennetaan, kielletään, rakastetaan, otetaan mukaan perheen toimintoihin ja laitetaan rajoja ilman ensimmäistäkään tukkapöllyä tai luunappia ja hyvin menee viesti perille, Ei-sanaa totellaan yhä eikä lapset ole ahdistuneita tai masentunteita tai alistettuja vaan tavallisen terveitä lapsia.
 
Täällä yks
"Jos ketään yhtään lohduttaa niin meiltä löytyy KAKSIN KAPPALEIN juuri edellämainitun kaltaisia TÄYSTUHOTERMIITTEJÄ "

Ja talon rakennus kaiken lisäksi meneillään...
 
meillä myös tuollainen astetta kekseliäämpi vilkkaampi lapsonen. mutta keinoja on jo keksitty paljon... olen ottanut käyttöön sen että neiti saa osallistua kotitöihin ym. tiskaamme yhdessä, hermoja se koettelee, mutta pikku hiljaa, kyllä se tästä. koska kotona ei ole astianpesukonetta saa hän mummolassa sitten tyhjentää konetta. se rauhottaa kummasti neitiä kun on jotain virikkeitä, ja jos neidillä menee överiksi niin laitetaan ulkovaatteet päälle ja leikkimään ulos. kyllä olen tässä monesti miettinyt että onko ihan normaalia tuo meidän neitosen vilkkaus, mutta hienoa kuulla että se on "normaalia". ja sanon vain että teippi on pelastava enkeli, hienoa että joku muukin on sen hoksannut.. :)
voimia muille jaksamisessa, vaatii todella paljon hermoja ja kärsivällisyyttä, meillä mennään jo pikkuisen parempaan suuntaan.
 
Kaarina72
Meillä kans tuollainen taapero. Viikonloppuna oltiin mummolassa yö ja sanon, että oli vähäksi aikaa viimeinen kerta. Ihan hirveää purkamista ja sähellystä kun ei ollut niitä omatekoisia teipillä ja lenksuilla rakenneltuja lukkoja siellä. Myös kaupassa juostiin päättömänä repien vaatteita rekeistä ja maattiin lattialla huutaen punaisena (lapsi siis 1 v 2 kk). Ajattelin jo meidänkin lapsen olevan ylivilkas, mutta luulen sen ihan normaalia olevan. En usko siihen, että taapero tekemisen puutteeseen tai äidin järjestämän ohjelman puutteeseen tonkii ja tutkii kaikki paikat. Eiköhän kyse ole silkasta uteliaisuudesta ja siitä, että saa itse päättää tekemisestään ja nauttia aikaansaannoksistaan.

Minä olen sopeutunut nyt elämään tässä sotkussa tämän hetken. Hellasta on otettu napit pois, kappien ovet on laitettu jotenkin kiinni, vessasta valot pois ja ovi kiinni, makkarin ovi kiinni + muut huoneet jonne ei pääsyä. Tavarat pöydiltä on nostettu korkeammalle. Nyt tosin olemme jo voineet laittaa kaksi kukkaa takaisin pöydälle :D. Joulukyntteliköt ikkunalaudalta on muuttuneet roikkuviksi tähdiksi.

Kyllähän minäkin yritän järjestellä asuntoa, mutta kyllä se kohta on ihan yhtä sotkuinen kuin aikaisemminkin. Olen antanut lapsen kuitenkin purkaa uteliaisuuttaan ja purkaa myös hänelle sallittuja laatikoitakin.
 

Yhteistyössä