Joku kysyi vinkkejä, laitan mielelläni muutamia sellaisia kiertoon, jos vain jotakuta kiinnostaa.
Ekaksikin tuosta perusnasta, kannattaa käyttää jauhoista lajiketta (kuten joku edelläkin opasti). Esim puikuloita tai rosamundaa. Peruna voi hiukan paakkuuntua pakkasessa, toisen vihanneksen kanssa yhdessä ei tee sitä. Korviketta en lisää ruokiin valmistusvaiheessa, koska se yleensä heikentää säilyvyyttä, maitotuote kun on.
Ravintoasrvoja voi miettiä monesta eri näkökulmasta. Itse mietin tytön energian saannin näkökulmasta, kun lapsi on niin pieni. Tällöin huolehdin, että ruuassa on reilusti hiilihydraattia, ettei mene liian kasvikseksi. Laitanpa joskus hiukan kylmäpuristettua öljyäkin joukkoon.
Toinen näkökulma on tuo kolesteroli, esimerkiksi. Kannattaa ilman muuta käyttää vähärasvaista lihaa lapsella, ihan kanalinjalle ei kuitenkaan kannata mennä, sillä punaisessa lihassa on hyvin rautaa. Rasvaisen kalan (lohi, esim) syöminen myös alentaa kolesterolia. Itse en kyllä kolesterolista ole osannut vielä muutaman kuukauden ikäisen kohdalla huolehtia, mutta edellämainittuja valintoja olen kyllä tehnyt.
Ja sitten niitä reseptejä.
Peruskasvismössö
2-3 perunaa
2-3 bataattia
2-3 porkkanaa
1 sipuli
pala purjoa
1 valkosipulinkynsi
kuivattuja yrttejä, pippuria
Nämä keitetään kattilassa reippaan pehmeäksi. Aika vähän vettä. Soseutetaan ja jäähdytetään kylmässä vedessä. Aloitan soseuttamisen vähällä vedellä ja lisään tarpeen mukaan. Itse purkitan kuumana pitlttipurkkeihin ja pistän sitten altaaseen veteen jäähtymään. Sitten heti pakkaseen. Liha minulla on usein erikseen, joskus mös samassa.
Pasta, sopii hyvin naudanlihan kanssa
2-3 dl tummaa pastaa
2-3 porkkanaa
2-3 tomaattia (voi ottaa kantaa kuorta pois...)
1 sipuli
1-2 valkosipulin kynttä
basilikaa, oregaanoa
Kanapata
3 dl tummaa riisiä tai vaikkapa riisi+kaura sekoitusta
6 dl vettä
1 pss herne-maissi-paprikaa
1-2 porkkanaa
1-2 sipulia
1 kanafile, maustamaton ilman muuta
yrttimausteita, esim persiljaa
Kanafile pienitään ja laitetaan kiehumaan muiden ainesten kanssa. Soseutetaan jne...
Kalaherkku
pala lohta
3-4 perunaa
1-2 porkkanaa
1 sipuli
pala parsakaalta
pala purjoa
tilliä
Kalasta nahka ja ruodot pois. Kasviksia kannattaa keittää vähän ennen kalan lisäämistä. Vettä taas sen verran vähän, ettei sitä tarvitse kaataa hukkaan. Samalla nimittäin menee paljon hyvää kalanrasvaa ja makuja hukkaan.
Soseuttaessa kannattaa vähitellen alkaa jättämään ruuat välillä hiukan karkeammiksi. Ja muistattehan, että perus kasvissosesta saa hyvän ja terveellisen ruuan myös lisäämällä mukaan hieman esim haarukalla mössättyä kanamunaa. Siinä on paljon b vitamiineja.
Kysyisin vielä viisammilta, että missäköhän vaiheessa lapselle voi alkaa antamaan auringonkukan siemeniä? Niissä olisimmeidän laiheliinille todella paljon hyviä rasvoja.