Omassa sängyssä pysyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:( Tuotatuota.... Miksi se lapsi ei sinne viereenne saisi hiipiä?
Meillä on kohta 5 ja 3-vuotiaat lapset ja meillä on ollut viimeisen vuoden verran diili siitä että omiin sänkyihin mennään nukkumaan. (näin me vanhemmat saadaan katsoa leffaa rauhassa jne.) mutta jos yöllä heräävät, saavat toki tulla viereen.
Muistan omasta lapsuudesta miten ahdisti ja pelotti yksin yöllä jos heräsi.

Minä välillä pidän itseäni "tunnekylmänä" äitinä kun meillä on tietyt säännöt, mutta en ikinä kieltäisi lapsiltani läheisyyden ja turvallisuuden tunnetta.

Sama juttu. Meillä kotona kyllä pääs viereen ja nukuin vanhempien makkarissa ennen siirtymistä siskojen kanssa samaan huoneeseen. Sieltäkin hipsin joskus ja aikanaan sen loppui. Koskaan ei evätty yöturvaa enkä sitä evää omaltanikaan. Öisin moni asia tuntuu erilaiselle kun päivällä.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Kyllä noin pienen kuuluisi nukkua äidin ja isin välissä, turvassa vielä. Kauhean pieninä laitetaan omaan huoneeseen. Oma vajaa 2v. nukahtaa pinnasänkyyn oman sänkyni viereen, joskus herää yöllä ja nostan viereen nukkumaan, joskus nukkuu koko yön omassa sängyssään :) Itse näin vielä ala-asteella paljon painajaisia että olisin tahtonut äidin viereen nukkumaan mutta se paikka äidin vieressä oli aina varattu pikkuveljelle :( Jos et pysty nukkumaan niin että se lapsi nukkuu siinä kyljessä kiinni niin pistä lapsen sänky siihen omaan sänkyyn kiinni. Luultavasti nukkuu yönsä paljon paremmin ilman pelkoja :) Lapsilla kun on paljon enemmän pelkoja kuin aikuisilla, muistakaa se. Jotkut lapset tykkää nukkua omissa huoneissaan yksin ja se on ihan hyvä, mutta jos lapsi selvästikään ei halua alle 2 veenä nukkua yksin, ei pitäisi pakottaakaan. Surullinen mieli tulee kun pikkunen ajattelee että miksi kaikki muut saavat nukkua kylki kyljessä ja hän joutuu yksin nukkumaan mörköjen ja peikkojen kanssa :(

Yritä ap järjestää asia niin, että lapsi pääsee jollain keinolla ainakin samaan huoneeseen. Esim. patja? Lämminhenkinen, sensitiivinen ja rakastava on oikea tapa toteuttaa vanhemmuutta! Kannattaa miettiä, että minkälainen olento se lapsi oikein on. Suomen kansa on iät ajat kyykyttänyt ja kohdellut kovalla kädellä lapsiaan. Lapsilla on oikeus muuhun!

Meillä 2.5 vuotias ei ole koskaan pyytänyt meidän sänkyyn nukkumaan. Hän on pienestä asti nukahtanut itsekseen, ei olla nukutettu. Nyt isompana luetaan iltasatu ja jää omaan huoneeseensa nukahtamaan itsekseen n. Klo 20.30. Sen jälkeen alkaa vanhempien kahden keskinen laatuaika. Olen täjän tyytyväinen ja toimii meillä. Mutta kuten monesti todettu lapset ovat erilaisia.

Voihan vietävä mitä vastauksia! Kyllä se pitää joka perheessä miettiä itse miten kaikki saisivat parhaiten sitä unta ja missä huoneessa. Onhan lapsi todella pieni, mutta vanhemmatkin tarvitsee unta!

Mulla oli se tilanne, että 4-vuotias lapsi hiipi yöllä mun sänkyyn nukkumaan mun päälle! Eli melkein joka yö sitten tipahti sängystä kun käänsin kylkeä. Ja sehän vasta onkin mukavaa, kun joka yö saa pelätä, että mitä tapahtuu! Käytännössä en siis nukkunut itse kuin koiranunta, kun sai miettiä milloin joutuu lapsen koppaamaan.

Meillä toimi tarrasysteemi, eli palkinnot siitä että nukkuu omassa sängyssä ja sitten se joka öinen taluttaminen omaan sänkyyn.

Ap:n lapsi on pieni, enkä tiedä toimiiko tollaset palkinnot vielä kovin hyvin, mutta kannattaa yrittää löytää sellaset nukkumisratkaisut, jotka toimii omassa perheessä. Välittämättä näistä kommenteista täällä !

Mulle tulee jo itku ajatuksesta että toimisin kuten ap. Meillä lapsi nyt 2v 2kk ja nukkuu perhepedissä vaikka vauvakin olisi tulossa 2kk päästä. Ei tulisi mieleenkään "hylätä" 2-vuotiasta siksi että meille on tulossa pienempi vauva. Lapset on niin vähän aikaa pieniä, ei ne teininä enää varmaan viereen halua tulla nukkumaan.

Mulle tulee jo itku ajatuksesta että toimisin kuten ap. Meillä lapsi nyt 2v 2kk ja nukkuu perhepedissä vaikka vauvakin olisi tulossa 2kk päästä. Ei tulisi mieleenkään "hylätä" 2-vuotiasta siksi että meille on tulossa pienempi vauva. Lapset on niin vähän aikaa pieniä, ei ne teininä enää varmaan viereen halua tulla nukkumaan.

Niin, kevyestihän sitä äiti (ja lapset) valvoo sen 15 vuotta teini-ikään asti.:) Huono äiti on jos ei pysty!

Meille hommattiin tällaisia ongelmia varten leveämpi parisänky kun kuopus oli vauva.

2v. on hankala ikä nukkumisen suhteen ja lapset ovat myös hyvin yksilöllisiä nukkumisessaan.
Yhdelle sopii taistelu toinen saa traumoja siitä eikä nuku enää ollenkaan. Toivottavasti löydätte ap teille sopivan vaihtoehdon. Muista myös mies ja että sen voi laittaa pötköttämään lapsen sänkyyn.

Yhteistyössä