Oman äidin mielivalta

Kiteytän kirjoitukseni vaikka kerrottavaa olisi paljon sydämellä.
Olen kasvanut perheessä jossa äiti on käyttänyt valtaansa väärin.
Ainoa oikea tapa tehdä ja ajatella asioita oli äidin tapa.
Joko alistuit tai alistettiin uhkailemalla tms..
Tajuan nyt aikuisena,että vanhempien avioliittokin kaatui äidin
käyttämään mielivaltaan.
Minä olin aina se joka on tehnyt tai sanonut väärin,laittanut sanoja
äidin suuhun tai valehdellut omaksi parhaakseni.
Äiti vihasi kaikkia ystäviäni (niitä vähiä mitä oli)kaikkia poikaystäviä.
Kaikissa ihmisissä oli aina jotakin pahaa.
Kaiken kaikkiaan todella negatiivinen elämänasenne.
Muutin kotoa kun olin juuri täyttänyt 18-vuotta.
Ihme,että jaksoin niin pitkään ja ihme,että olen vielä tässä.

Tiemme erkani noin 2 -vuotta sitten,kun äitini riiteli mieheni kanssa.
Riidassa oli kyse siitä,ettei äitini saanut tahtoaan läpi.
Samalla käänsi selkänsä minulle ja lapsenlapsilleen.
Toki on ollut helpompi hengittää kun välimme etääntyivät,koska nyt aikuisenakaan en uskaltanut sanoa hänelle vastaan ettei tulisi riitaa ja haukkumista.


Mutta oikeastaan syy miksi tästä nyt kirjoitan on se,että minulla on nuorempia sisaruksia,joista olen erittäin huolissani.
Minulla on 2 teini ikäistä sisarusta ja yksi pieni koululainen(hänen kanssaan eri isä).
Enkä juurikaan tämän nuorimmaisen elämään kuulu,en ollut tervetullut ristiäisiin yms..hoitajaksi kyllä kelpasin kun äitini joi silloisen miehen kanssa paljon.
Kotona sama mielivallan käyttö jatkuu ja sisarukseni kärsii.
Vanhempi sisaruksista on laitettu ns.miehen asemaan ja hänen
tehtävänsä on huolehtia pienemmistä ja äidistä.
Hänelle tämä vastuu on aivan liikaa onhan vielä lapsi itsekin.
Veljeni on erittäin lyhythermoinen ja väkivaltainen.
Väkivalta kohdistuu kotiin mm.hajottaa ovia,seiniä ja on yhden auton ikkunankin laittanut päreiksi.
Myös siskoani lyönyt monen monta kertaa.
Veljeni on erityisluokalla kun lakkasi käymästä koulussa.

Siskoni ei alistu äidin valtaan,joten onkin sitten tosi vaikea tapaus(äidin mielestä).
Saa kuulla paljon haukkumista äidiltä,joka myöskin puolustaa väkivaltaista
veljeäni.
Eräänkin kerran kun veljeni oli lyönyt siskoani lautasella selkään niin,että henki salpautui äiti
oli sanonut "se on sitä sisarus rakkautta"
Siskoni koulunkäynti on myös aivan retuperällä.
Äidin mielestä hänessä ei koskaan ole mitään vikaa ja kotona on
hyvä olla.
Vika löytyy aina kaikesta ja kaikista muista.

Siskoni oli meidän kotona nyt useamman päivän ja kävi tästä todella hyvin koulussa.
Eilen tuli sitten käsky kotiin ja ukaasi ettei siskoni enää koskaan saa
tulla meille.
Ei kuulemma meillä opi käytöstapoja.
Oli myös haukkunut minut ja mieheni.
Äiti on sosiaalitoimen kanssa ollut tekemisissä veljeni koulunkäynnin tiimoilta,
mutta ei muuten.
On niin hyvä puhumaan ettei kukaan oikeastaan tiedä mitä kotona todella tapahtuu ja,että sisarukseni ovat kamalia ja hän ei jaksa.

Kerrottavaa olisi niin paljon....
Olisiko kellään neuvoja tähän tilanteeseen miten auttaisin sisaruksiani..
 
"vieras"
Kyllä minä tekisin tuossa tapauksessa lastensuojeluilmoituksen. Sinulla on ilmeisesti vähän tuota sokeutumista tilanteelle, kun et sitä ole jo tehnyt. Ihan ymmärrettävää tietysti, mutta nyt täytyy katsoa asiaa ihan ulkopuolisen silmin. Sisaresi elävät ihan hirveässä tilanteessa.
 
Peik
No se eiskihän siinä on mutta mikäli olet siskosi tukena (ja valmis esimerkiksi ottamaan hänet tarvittaessa luoksesi) niin eiköhän hänkin uskalla puhua asioista siten kun ne todellisuudessa ovat. Toivottavasti tilanteeseen puututaan ja asiat järjestyvät
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;25077832:
Tuota sosiaalitoimeen yhteyden ottamista olen miettinyt.
Mutta pelko piilee,mitä jos minua ei uskota tai äiti valehtelee sinne kaiken olevan hyvin.
Ei sillä ole merkitystä, koska tutkivat asian ja en ymmärrä miksi pelkäät etteivät usko.
 
[QUOTE="vieras";25078079]Ei sillä ole merkitystä, koska tutkivat asian ja en ymmärrä miksi pelkäät etteivät usko.[/QUOTE]

Koska äitini on erittäin hyvä puhumaan/valehtelemaan ja lapsuudessani saanutkin asioita omaksi haluamakseen valehtelemalla..siksi pelkään.
 
Asiassa on uusi käänne.
Elikkä äitini oli ollut siskoni kouluun yheydessä poissaoloista.
Opettajan ja koulukuraattorin kanssa olivat yhdessä(?)päättäneet ettei siskoni saa tavata minua.
Vaikka siskoni on tässä meillä ollessa käynyt paremmin kouulssa kun aikoihin kotona ollessaan.
Mietin,että mihin otan yheyttä kysyäkseni mitä valheita minusta ja perheestäni on liikkeellä kun sai opettajan ja kuraattorin uskomaan moisia.
Siskoni oli myös osan mukana tapaamisessa,häntä ei oltu kuunneltu..


Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä,mitä ihmettä voisi tehdä...
 
"vieras"
Muistaakseni yksityishenkilö saa tehdä ls-ilmoituksen nimettömänä. Tuossa tapauksessa sen tekisin.

Sitten asiat selvitetään ja toivottavasti siskosi saa apua.

Voimia!
 
"näinpä"
Lastensuojeluilmotusta kehiin, ja hehän haastattelevat sisaruksiasikin. Nimettömänä voit tehdä ilmotuksen niin' että et puhelun aikana mainitse nimeäsi ollenkaan. Jos sen mainitset' merkataan se papereihin, mutta sitä ei erikseen kysytä, ja ei ole pakko sanoa
 
Ainakaan täällä ei nimettömänä ls-ilmoitusta oteta vastaan.

Mutta, ap:n tapauksessa ei ole merkityksellistä antaako hän oman nimensä, sillä välit äidin kanssa ovat jo menneet.
Tee ilmoitus ja ota sisko mukaan.

Voit myös soittaa opettajalle taikka kuraattorille ja kysyä että mikä on homman nimi, parhaassa tapauksessa kuraattori on asiasta täysin tietämätön ja äiti on vain valehdellut pitääkseen siskon pois ap:n luota.
 
Kyllä pitää ottaa myös nimetön lastensuojeluilmoitus vastaan! Laki ei velvoita yksityisihmistä antamaan nimeään julki ls-ilmoitusta tehdessä!!
Mulle sanoivat lastensuojelusta, etteivät ota ollenkaan vastaan nimettömiä ilmoituksia ja että ilmoituksen kohteella on myös oikeus tietää ilmoituksen tekijän nimi.
Koska kyse oli sellaisesta porukasta josta olisi voinut olla vaaraa omalle perheelleni niin päädyin soittamaan poliisille, joilla on myös velvollisuus tehdä ls-ilmoitus tuollaisessa tilanteessa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25084151:
Ainakaan täällä ei nimettömänä ls-ilmoitusta oteta vastaan.

Mutta, ap:n tapauksessa ei ole merkityksellistä antaako hän oman nimensä, sillä välit äidin kanssa ovat jo menneet.
Tee ilmoitus ja ota sisko mukaan.

Voit myös soittaa opettajalle taikka kuraattorille ja kysyä että mikä on homman nimi, parhaassa tapauksessa kuraattori on asiasta täysin tietämätön ja äiti on vain valehdellut pitääkseen siskon pois ap:n luota.
Sitten rikotaan lakia!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25084190:
Mulle sanoivat lastensuojelusta, etteivät ota ollenkaan vastaan nimettömiä ilmoituksia ja että ilmoituksen kohteella on myös oikeus tietää ilmoituksen tekijän nimi.
Koska kyse oli sellaisesta porukasta josta olisi voinut olla vaaraa omalle perheelleni niin päädyin soittamaan poliisille, joilla on myös velvollisuus tehdä ls-ilmoitus tuollaisessa tilanteessa.
Väärää tietoa
 
"vieras"
Ehkä sun kannattaisi hakeutua terapiaan? Tuntuu, että sinussa on sisällä tosi paljon pahaa oloa, jota on pian pakko purkaa ennen kuin romahdat.

"Vierailukiellosta" sulla on vain äitisi sana, joten sitä en ihan heti menisi uskomaan.

Ls-ilmoitukselle kertomassasi ei ole perusteita lukuunottamatta henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai sen välitöntä uhkaa. Ketään ei toki saa lyödä, mutta kertaluonteinen lautasella selkään lyöminen ei ole lastensuojelutoimien peruste. Siltikin voisi olla hyvä soittaa lastensuojeluun ja puhua asiasta, saisit samalla kuulla asiantuntijan mielipiteen asiasta.

Ehkä voisit puhua sisarustesi kanssa kotitilanteesta? Kysy, mitä heille kuuluu ja jaksa kuunnella heitä ja olla läsnä. Sekin auttaa. :)

Sua voisi auttaa myös tilanteen hyväksyminen. Vaikka kuinka kovasti haluaisitkin, niin sun ja äitisi välit tulevat todennäköisesti tulevaisuudessakin olemaan tosi paskat. Lapsesi tuskin tulevat saamaan läheistä suhdetta äidin puoleiseen isoäitiin. Äitisi tulee aina kritisoimaan sinua ja puolisoasi. Tosi paskaa, mutta niin se on. Nyt jotenkin kuulostaa siltä, että haluat aina uudelleen lähestyä äitiäsi ja petyt joka kerta uudelleen ja uudelleen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25084151:
Ainakaan täällä ei nimettömänä ls-ilmoitusta oteta vastaan.

Mutta, ap:n tapauksessa ei ole merkityksellistä antaako hän oman nimensä, sillä välit äidin kanssa ovat jo menneet.
Tee ilmoitus ja ota sisko mukaan.

Voit myös soittaa opettajalle taikka kuraattorille ja kysyä että mikä on homman nimi, parhaassa tapauksessa kuraattori on asiasta täysin tietämätön ja äiti on vain valehdellut pitääkseen siskon pois ap:n luota.
No höps. Opettajat ja kuraattorit eivät todellakaan voi kertoa lapsen asioita muille kuin tämän huoltajille.
 
[QUOTE="vieras";25084197]Väärää tietoa[/QUOTE]

Näemmä on.
Haeskelin netistä tietoa ja siellä sanotaan, että jos ilmoituksen tekee ns. ilmoitusvelvollinen henkilö (eli viranomainen, sosiaalitoimi, terveydenhuolto, koulu yms) niin nimetöntä ilmoitusta ei voi tehdä, mutta yksityinen henkilö saa tehdä sen anonyymisti.
Harmi, mutta olenpahan taas viisaampi tästä lähtien, jos koittavat vängätä paljastamaan nimeni. Toivon mukaan vaan en koskaan tule tarvitsemaan tätä tietoa.
 

Yhteistyössä