Omakotitalo maalla tuntuu työleiriltä. Maalla asumiseen vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupuneet ahertajat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samoja juttuja kuin monella edellisellä, omasta kokemuksesta:
-hankkikaa se päältäajettava ruohonleikkuri ja siihen talveksi lumiketjut ja lumiaura. Helpottaa todella paljon.
-tee ruokaa kerralla enemmän ja pakasta osa tai syö seuraavana päivänä
-koiralle tarha pihaan
-pyykkikoneen lataat illalla valmiiksi ja laitat ajastimella käynnistymään aamuvarhaisella -> eka kone on valmis kun heräät

Minä en ymmärrä miten virastoissa pitää käydä viikoittain. Minä olen viimeksi käynyt missään virastossa joskus 90-luvulla, ja nyt aloin miettiä että mitä olen tehnyt väärin.

Ja meilläkin käydään tasan kerran viikossa kaupassa, jolloin ostetaan kaikki, ja aikaa siihen menee tunti kauppaan ja vajaa tunti matkoihin (kauppaan matkaa joku 20 km). SItten muutama kerta vuodessa tulee käytyä vaatekaupoilla tai kenkiä ostamassa, jolloin saa kauppareissuihin kulumaan sen jonkun 4-5 tuntia.

Meillä 350 neliön talo ja pihaa vaikka kuinka kun on maatila. Elukoitakin on jäänyt, pari hevosta, lampaita, kissoja, koiria jne. Siivoan talon niin että maanantaisin yläkerta ja tiistaisin alakerta, pari kertaa viikossa imurointi. Pyykkiä tulee pari koneellista viikossa, meitä on kolme. Tiskit kerään koneeseen ja pyöritän illalla, tyhjään aamulla. Piha on osa luonnon tilassa ja nurmikko retajaa välillä mutta ei se haittaa. Marjapensaat hoidetaan näin keväisin ja laitetaan kasvimaa joka tarpeen tullessa kitketään. En jaksa murehtia sitä että kaikki pitäisi olla tip top, pojalla on astma mutta en liikoja siivoile ja puunaa sen takia koska vastustuskykyäkin pitää saada ja ei niin herkästi pieneen pölyyn reagoi. Tein hullun lailla tässä töitä kun 17 vuotta sitten tähän muutin mutta nyt olen oppinut ettei tarvi joka koloa siivota kaiken aikaa ja rentoutuakkin voi.

No meillä vastaava tilanne. Eli talo 250neliöö ja piha samankokoinen + metsät. 3 pientä lasta (alle 7v) ja koira + kissa. Juu nurmikon leikkaamiseen 2 tuntia HUOM. 2 ruohonleikkuria ja teemme sen yhdessä 1xvk. Tiskikone pyörii 1-2kertaa päivässä ja siistiminen tapahtuu koko ajan. Siivoaminen 1xvk (samanlainen kuin teillä). Ruuat teen myös itse koulutus on alalta. Mies on yrittäjä hän on töissä koko ajan.

VINKKI: Muuntakaa se pihanne sellaiseksi kun se on teille mieleen, tarvitsetko niin paljon istutuksia, puita yms..? Jos yritätte pitää pihan arvoa niin ette te siitä kotia saa jollei se ole teidän mieleen... Kysy jos haluat tietystä asiasta vinkkiä voin kertoa miten se meillä hoidetaan, kun meillä nyt näin samankaltaiset olot on :) Ja mielelläni minäkin vinkkejä otan oman arjen rullaamiseen :)

Meillä on kaikki tuo, 2 lasta ja karja, peltotyöt ja 4 koiraa. Hoidan yksin pihan ja kodin, mies aina töissä, minä vain 8 h päivä.
Harrastan 4 kertaa viikossa...

Ihan samat työt me tehdään plus meillä on tosiaan maatila karjoineen ja yksi lapsi enemmän. Koti on aina siisti, kuten pihakin. Rehellisesti en ymmärrä tilannettanne vaikka kuinka haluaisin ja yritän. Minä olen puutarhuri ammatiltani ja pihaakin on laitettu urakalla, marjatarhoineen yms. Kyllä tämä sitä on että aamulla aloitetaan ja illalla lopetetaan mutta vapaa-aikaakin on ja käyn kylillä harrastamassa.

Sori, en ymmärrä. olen asunut haja-asutusalueella omakotitalossa, molemmat töissä, yksi pieni lapsi. lapsi silti kotihoidossa.

siis mikä ihmeen sekuntiaikataulu?

monilla on haja-asutusalueella pelkkä nurtsi, ei mene sen kauemmin kuin kaupunkien lähiöissäkään hoitaa pihaa tai kotia.

tää on varmasti provo. olet kotona ja yksi lapsi ja sekuntiaikataulu ja jonkun pitäisi tulla auttamaan teitä ? ja ette saa hoitoapua vaikka kuitenkin viette sinne 60 km päähän ?eikö se ole hoitoapua?

kuulostat hemmotellulta perustyytymättömältä katelliselta ihmiseltä. Mitä sinulla on muuta kuin aikaa? rahaakin ilmeisesti on jos on varaa olla kotona ja koti on 200 nelilötä isolla pihalla.

ap. olet narisija. monen mielestä hoitoapu olisi loistava jos sinne olisi vain 60 km-100 km. Eli ilmeisestim ontakin hoitopaikkaa,(toiseen vain 60 km, toiseen vain 100 km).

toivottavasti joskus kohtaat oikeitakin vaikeuksia. olet hemmoteltu ja laiska.

Robottiruohonleikkuri hoitamaan nurmikko. Vähän trimmerillä siistimistä silloin tällöin eikä muuta. Sisälle robotti-imuri ja robomoppi ja mitä niitä nyt onkaan. Kyllä minä ainakin maksaisin niistä jos sais "köyden kaulalta" niiden avulla...

Ja jonkinlainen riittämättömyyden tunne on kyllä kaikilla äideillä jossain vaiheessa.

Tsemppiä!

Tää on oikeasti hervoton ketju.

Kuinka joku voi noin suunnitelmallisesti ajaa itsensä sumppuun kaikella mahdollisella tapaa ja sitten todeta että oho, ja tulla palstalta kysymään neuvoja. Sitten kun sanotaan että mahdatkohan nyt yrittää liikoja tai liioitella niin kehutaan kaikella tapaa loistavilla ja ammattimaisilla kyvyillä ja että kukaan muu ei osaa. Miten lie monta ammattiakin teillä kun kaikessa olette ammattilaisia...

No, ketjuhan on nyt täynnä esimerkkejä miten muut selviävät. On kyllä totta että juuri kellään ei ole täysin samanlaista tilannetta kuin teillä, mitä peräänkuulutat. Vaan itseasiassa paljon työteliäämpi tilanne, mutta silti he selviävät ja aikaa jää juoda kupponen kahvia terassillakin silloin tällöin.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Meillä 300 nelilötä talo ja vain 1500 tontti, kaksi lasta ja mies lähes aina poissa, matkatöissä. Meillä ei todella ole kaikki aina tiptop, mutta kyllä mulla jää aikaa lorvailuun aikaa ihan joka päivä. En tajua mitä sä siellä kuuraat kaiket päivät ja tulet tänne sitten vollottamaan, kun teet kaiken täydellisesti ja kaikki on raskasta.

Minä hoidan autolla kauppareissut, virastoasiat hoituu noin pääsääntöisesti tällä vuosituhannella netissä, leikin ulkoilen, ja siivoan viikottain. Käyn jumpassa kolme kertaa viikossa, lapset lapsiparkissa tuon ajan. Pesen pyykkiä tiuhaan ja kerran päivässä laitan astianpesukoneen käyntiin. Laiskasti hoidan kukkapenkkiä ja ehdin kolata tai leikata ruohon kyllä. Silti päiväuniaikaan katson telkkaria ja syön jätskiä, iltaisin teen omia juttuja. Kyllä sun systeemissä on jotain vikaa, nainen.

Jos teillä menee viisi tuntia ruohonleikkuuseen, niin järkikin sanoo että se on liikaa ja asialle pitää tehdä jotain.. siis jos ajasta on pulaa noin muuten.

Me asutaan maalla. Lapsi ja kaks kissaa. 13omenapuuta, marjapensaita, kasvimaa, nurmikko 0.5ha. Peltoa0.5ha ja mettää 0.5ha. Talo 70 neliöö, puulämmitys.

Neidän päivä:
Seitsemältä ylös, aamutoimet ja ulos. Lapsen kanssa tehdään puutarhatöitä, kitketään pensaita ja kasvimaata. Leikataan pensaita ja puita yms. Lapsi on nut 1.5v.
Sisälle klo 11 ja ayödään yleensä edellisen päivän jämät. Laps unille klo12. Mä siivoan tiskaan ja teen ulkohommia. Valmistelen päivällisen yms mitä milloinkin.
Lapsi herää 2-3tunni pääst syödään välipalaa ja pihalle. Pistetään pyykkejä kuivumaan käydään kävelyl tai puistos.
Mies kotiin ja päivällinen 16.30
Mä lähden kauppaan ja pojat ulos tekeen remonttitöitä tms. Siinä menee iltaan.
19.30 sisälle. Leikkiä, iltapalaa ja iltatoimet. Lapsi Nukkumaan 20.30 äiti ja isi siivoaa, tiskaa, remonttia, puutarhaa telkkaria, mitä milloinkin.
Nukkumaan22.30

Mä teen joka päivä jotakin ja esim ruokaa niit et riittää pari päivää. Pienikin lapsi viihtyy puuhailemassa puutarhas kun antaa haravan ja kuokan käteen. Pyykinpesu ei oo mikään iso juttu!

Mä luulen et te vain yritätte suorittaa liikaa. Rajatkaa pihalta oleskelu alue minkä pidätte siistinä ja muualta hoidatte kun kerkiätte. Me ollaan ulkoistettu esim puuhonmat naapuriin. Sillä koneet ja laitteet. Miks itse edes vaivautua. Eikä ne rikkaruohot mihinkään karkaa vaikka sen kahvin rauhas juokin. ..

Jos teillä tosiaan on raha niin tiukilla, että on pakko löytää tarvikkeet kirpparilta, ei ole rahaa palkata lastenhoitoapua, on pakko lämmittää puuhellaa jne. niin eikö kannattaisi vaihtaa edullisempaan asuntoon? Maalla asumisessa saa uppoamaan rahaa tosi paljon jo vaikka bensaan ja pihaan, kun aina on jotain laitettavaa ja korjattavaa, joten vuokralla asuminen ei välttämättä olisi ollenkaan niin kallista... Ja teille riittäisi varmaan pienempikin asunto.

Voisko koirille laittaa ulos ison häkin tai sellaisen pitkän juoksunarun, kun teillä on pihalla niin paljon tilaakin? Tai koirat pois, jos niitä ei millään jaksa hoitaa.

Mä en koskaan jaksa siivota kerralla koko asuntoa, joten teen paloissa joka päivä jotain. Ja esim. vessat pyyhkäisen joka päivä sellaisilla siivousliinoilla ja vessaharjalla, niin eivät ehdi likaantua niin pahasti että joutuisi kuuraamaan koskaan kovin pitkään. Pölyjä pyyhin päivittäin aina jostakin sellaisella ihanalla hanskalla :D En koskaan koko talon pinnoilta, vaan aina sen mitä jaksan ja saan kätevästi tehtyä muiden hommien lomassa.

Meillä on maatalo, satapäin karjaa, pari hevosta, lemmikkejä jne. ja ihan saadaan nukkua kunnon yöunet (no joskus joutuu valvomaan navetassa yötäkin, mutta se on onneksi kausittaista) ja ehditään illalla lueskella, katsella elokuvaa jne.

Listaa asiat, joihin sulla menee päivittäin eniten aikaa ja mieti, miten just niitä hommia voisi helpottaa tai vähentää. Tee esim. kerralla parin päivän ruuat tai osta joskus vaikka saarioisten äitien ruokaa... Onko pihassa pakko olla istutuksia, jos ne on enemmän rasitteena kuin ilona?

60-100km on ihan kohtuullinen matka viedä lapsi hoitoon, me ajetaan usein tuo 60km ihan kauppaan... Ettekö voisi viedä lasta joskus hoitoon vaikka perjantaina, käytte samalla reissulla kahdestaan kaupassa ja jätätte lapsen yöksi hoitoon?

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
[QUOTE="Viima";26361566]Me asutaan maalla. Lapsi ja kaks kissaa. 13omenapuuta, marjapensaita, kasvimaa, nurmikko 0.5ha. Peltoa0.5ha ja mettää 0.5ha. Talo 70 neliöö, puulämmitys.

Neidän päivä:
Seitsemältä ylös, aamutoimet ja ulos. Lapsen kanssa tehdään puutarhatöitä, kitketään pensaita ja kasvimaata. Leikataan pensaita ja puita yms. Lapsi on nut 1.5v.
Sisälle klo 11 ja ayödään yleensä edellisen päivän jämät. Laps unille klo12. Mä siivoan tiskaan ja teen ulkohommia. Valmistelen päivällisen yms mitä milloinkin.
Lapsi herää 2-3tunni pääst syödään välipalaa ja pihalle. Pistetään pyykkejä kuivumaan käydään kävelyl tai puistos.
Mies kotiin ja päivällinen 16.30
Mä lähden kauppaan ja pojat ulos tekeen remonttitöitä tms. Siinä menee iltaan.
19.30 sisälle. Leikkiä, iltapalaa ja iltatoimet. Lapsi Nukkumaan 20.30 äiti ja isi siivoaa, tiskaa, remonttia, puutarhaa telkkaria, mitä milloinkin.
Nukkumaan22.30

Mä teen joka päivä jotakin ja esim ruokaa niit et riittää pari päivää. Pienikin lapsi viihtyy puuhailemassa puutarhas kun antaa haravan ja kuokan käteen. Pyykinpesu ei oo mikään iso juttu!

Mä luulen et te vain yritätte suorittaa liikaa. Rajatkaa pihalta oleskelu alue minkä pidätte siistinä ja muualta hoidatte kun kerkiätte. Me ollaan ulkoistettu esim puuhonmat naapuriin. Sillä koneet ja laitteet. Miks itse edes vaivautua. Eikä ne rikkaruohot mihinkään karkaa vaikka sen kahvin rauhas juokin. ..[/QUOTE]
Niin tämmöstähän se elämä on. Ja toisille se on ylipääsemättömän rankkaa ja toisille ihan passelia.
Mä luulen että tuo elämäntapa ei ap.lle sovi jos ei osaa jostain luovia.

Kuullostaa hirveeltä!

Ihmettelen et KUKAAN haluaa / pystyy asumaan maalla, saatika maalaistalossa jos se on tuollaista : /

Ei se ole tuollaista. Jos vain hiukankin on ulkona viihtyvää tyyppiä, eikä suorastaan inhoa pihatöitä niin se riittää.
Eihän kukaan näitä asioita inhoava tietenkään maalle muuttaisikaan.

Ja täytyy muistaa aina että rahalla saa ja hevosella pääsee.

"Nurmikon leikkuu kerrallaan noin reilu viisi tuntia"

Kynsisaksillako leikkaat nurmen? Siis millainen leikkuri? Meillä samankokoinen piha ei mene viittä tuntia kyllä vaikka leikkais miten päin tahansa!
Eikä sitä joka päivä tarvi edes leikata!

Ehdottomasti olet täydellisyydentavoittelija! Keskeneräisyys täytyy vain oppia hyväksymään maalla tai sitten pitää muuttaa kaupunkiin, jossa pieni koti ja parveke on helppo pitää täysin putsattuina. Ja ei voi oikeasti olla tiskattavaa koko ajan. Ettekai te nyt monia lautasia per nenä tarvi yhdessä ruokailussa. Illalla pidät huolen, että astianpesukone on tyhjä aamua varten, niin kappas kun saat astiat suoraan koneeseen ruokapöydästä. Ja nykyajan koneet on suunniteltu niin, ettei mitään esitiskauksia tarvi, jos päivittäin pesee. Ja illansuussa kun kone on täynnä, pyöräytät sen käyntiin ja tyhjäät myöhemmin tai itse tyhjään välillä aamuisin. Sitten on loppupäivä helppo heitellä astiat sinne.

Ja eihän yksi lapsi voi edes ehtiä sotkea koko taloa. Rajaa lelujen määrää, saatavilla vain osa ja muut sitten vaatehuoneessa tai kaapeissa. Sitten vaihtelee tarjontaa, niin säilyy kiinnostuskin leluihin paremmin. Kahdenkin lapsen kanssa ei koti pääse räjähtäneeksi, kun ohimennen vie mennessään tavaraa paikoilleen. Ja opettaa lapsia pienestä asti osallistumaan kaikkeen, niin lelujen keräykseen kuin puutarhatöihin yms. Kotityöt on usein jo pienestäkin lapsesta mukavempia aikuisen kanssa kuin leikit. Tee asioita siis lapsen kanssa, rennosti ja leikkiä hyödyntäen!

... ja vielä lisäys, että pois sellaiset kirjalliset listat, mitä pitää tehdä seuraavaksi. Ne luo vaan järkyttävää suorituspainetta. Teette ne mitä ehditte hyvillä mielin tehdä. Loput seuraavaan kertaan, aina tulee päivä uusi!

"Meillä käydään töissä myös täysin toisella paikkakunnalla missä asumme eikä kauppaa/virasto ym. käyntejä voi suorittaa työstä tullessa. Myös molempien työpaikat ovat täysin eri suunnalla kuin lapsen tuleva päiväkoti joten tästä aiheutuu jatkossa noin puolentoista tunnin lisä työpäivään ja matkoihin. "

Ensiksikin, tämä teidän kuvio on aivan järjetön! Olisi tosiaan kannattanut miettiä vähän aikaa ennen kuin säntää ostamaan omakotitaloa jostain korvesta..

"Eli siis meillä tosiaan tehdään kaikki suunnitelmallisesti ja kaikki on tarkkaan mietitty ja tiedämme että ketään muukaan ei tässä SAMASSA tilanteessa pärjäisi yhtään paremmin, senverran on molemmilla itsetuntemusta ja tietämystä."

Aivan uskomatonta paskapuhetta. Kuten vastauksistakin huomaat niin moni pärjää ja paljon paremmin. Vaikka tekemistäkin on enemmän. Yritätte selvästi vain liikaa tavoitella täydellisyyttä.

"Työkokemustakin löytyy tässä perheessä logistiikasta, taloushallinnosta, ravintola-alalta, siivouksesta, molemmat olemme erittäin järjestelmällisiä ja nopeita joten mistään hallitsemattomasta kaaoksesta, elämänhallinnasta tai siitä ettei osattaisi hoitaa asioita tehokkaasti ole nyt kyse."

No siitähän tässä juuri on kyse, et kai muuten olisi täällä itkemässä.

"Siivous kerran viikossa 250 neliötä, kaksi vessaa, kolme sänkyä, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhintä, kolme koneellista pyykkiä. Tämä minimi koska kaikki perheessä allergisia ja myös koirat tuovat pölyä, karvoja ja likaa."

Miksi kaikki pitää tehdä samana päivänä? Jaa siivoukset eri päiville, esim vessat ma, pölyt ti, imurointi ja moppaus ke jne tai jaa eri huoneet eri päiville ettei koko kämppää tarvi siivota kerralla.

"En ole missään vaiheessa kaivannut vinkkejä ruoanlaittoon/pihanhoitoon/elämänhallintaan vaan meillä on kyllä todella kaikki hommat suunniteltu erittäin tarkasti ja karsittu kaikki minimiin ja toimimme järjestelmällisesti ja suunnitellusti."

Jos näin olisi oikeasti, et olisi koskaan aloittanut tätä keskustelua. Kannattaa ihan oikeasti suunnitella uudelleen. Teet ihan selvästi paljon turhaa työtä. Esim miksi tiskaat joka välissä ja silti tiskikone pyörii vielä illalla?

Yhteistyössä