Omakotitalo maalla tuntuu työleiriltä. Maalla asumiseen vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupuneet ahertajat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26369395]Missä aloittaja?[/QUOTE]

No siellä työleirillä tietysti. Nyppimässä rikkaruohoja, siivoamassa, pesemässä pyykkiä ja lenkittämässä koiria.

Meillä talo 230m2 ja hoidettavaa pihaa iso läjä (4000m2), ja työnnettävä ruohonleikkuri. Ruoho ajellaan näin kesäisin kerran viikossa, syksyllä kerran kahteen viikkoon. Aina ei ehdi haravoida.
Kukkapenkit on edellisen omistajien jäljiltä, siivoan kerran keväällä, nypin kun ehdin, kastelen kun vaihdan kanoille (3kpl :)) veden.

Kun olen lapsen kanssa ulkona, ajelen ruohosta 1/4osan kerrallaan. Siihen menee noin 45min, ja senkin joskus jaottelen. Viikossa on urakka tehty.
Pyykin laitan aamulla, ja kuivumaan pisin päivää. Astianpesukoneen ja keittiön laitan osissa, samalla kun teen ruokaa tai kun lapsi syö pidempään kuin minä (vedän syöttötuolin keittiöön ruokahuoneesta).
-Mies imuroi kerran viikkoon, käytetyimmät huoneet, eli alakerran, kuivamoppaan iltaisin kun poika korjaa lelujaan laatikkoon. Samalla mies katsoo pöytätasoja ja lattioita puhtaaksi rojusta, tämä vie yhteensä n.15min. Pesen lattiat kerran viikossa miehen imuroinnin perään.

-Päiväunet nukun lapsen kanssa, tai jos en, rentoudun koneella tms. kuten nyt.

-Vessaa siivoan osissa, lavuaarin pyyhkäisen suihkeella kun se näyttää likaiselta samalla kun pesen käsiä. Pöntön pesen aineella pojan ison hädän jälkeen vähintään kerran viikkoon, muuten harjailen vedellä liat pois. Suihku ja sauna pestään lattiasta kattoon 2kertaa vuodessa. Arjessa sauna huuhdotaan joka kerran jälkeen hiukan ja lastaan lattiat ja seinät kesken saunomisen, siis ennen loppukuivausta.

-Ikkunat pesen kerran vuodessa, ruutu kerrallaan pelkällä etikkaveteen kastetulla mikroliinalla pyyhkien.

Rikkaruohoja, puuhommia jne. tehdään samalla tavalla osissa. Kun mennään ulos, saatan nyppiä jotain vaikka vaan 5min. Kun sitä tekee jokapäivä, pysyy asiat mallillaan. Kodin/pihan hoitoon menee siis päivästä suurinpiirtein 2h.

Standardit ei ole korkealla, mutta perussiistinä ja puhtaana pysyy tällä häärämisellä.

Ainiin, ja piti sanomani, että omakotitalossa lähtee järki, jos yrittää saada valmista, etenkin vanhassa talossa. Ostimme omamme tälläiselta parilta, joka veti itsensä piippuun kun eivät osanneet sietää keskeneräisyyttä. Alkoton mies päätyi alkoholistiksi, ja nykyään vannoo kerrostalon nimeen, ei koskaan antanut itselleen hetkenkään rauhaa remontilta ja pihanhoidolta, mietti niitä yöt pitkät kunnes lähti itsetunto ja järki.

Joten, varovasti sen aikaansaaamisen kanssa, omakotitalossa eivät työt tekemällä lopu, ja raja on laitettava siihen, kun olette itse väsyneitä- HETI!

Muutamasta vastauksesta päätellen on täysin väärä foorumi kysellä vinkkejä. Ihan ensimmäistä kertaa tänne eksyin ja ajattelin että josko saisi vinkkiä mutta eihän täältä saanut kuin pahan mielen (lukuunottamatta muutamaa asiallista vastausta).

Ihan hauskaa sinänsä nämä jotkut ala-arvoiset vastaukset koska minä ja mieheni lukeudumme juuri niihin jotka todella painavat töitä reippaasti ja pirunmoisella asenteella. Ja juuri niihin joista kaikki sukulaiset/ystävät/työkaverit puhuu miten uskomattomiin asioihin pystymme sekä siellä työelämässä ja täällä koti-elämässä. Joskus ne kaikkeista kovimmatkin ahertajat väsyy ja kaipaavat vinkkiä jaksamiseen. Joten enköhän etsi vinkkiä jostain fiksummasta foorumista, kiitos ja hei!

Missäpäin suomea asustelet???
Jos asuisut meitä lähellä niin voisin tulla ainakin juttuseuraksi ja ehkä auttaa koirien yms kanssaa....

Kuulostaa aika kauheelta toi sun työmääräs. Meillä on 5x ton kokonen tontti eikä mulla mee se nhoitamiseen paljokaan aikaa. Osa on peltoa missä lapset ajelee moottorivehkeillä,osassa on kasvimaa (pottua,hernettä yms mitä ei kauheesti tartte hoitaa) 12kpl marjapensaita. Leikkaan n. 5v välein,nurmikkoa jonka poika leikkaa. Kukkapenkit on tehty niin ettei tarvii mitään muuta tehä ku istuttaa kukat...

Mun siivois on suunilleen pelkkä imurointi silon tällön. Tiskit hoitaa meillä kone. Kesäaikaan ruuat tekee poika,(en suostu grillaamaan).

Laita mulle viestiä. (tarviit rekisteröitymisen voidakses laittaa)

... sinulla olisi vielä kolme tai useampi pieni lapsi yhtä aikaa kuten itselläni aikanaan oli? Yksi lapsi ja tuollainen hulabaloo! Jotain on kyllä pielessä. Ota rennosti ja nauti kun on vain yksi lapsi!

Yhteistyössä