Oma yritys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aitikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aitikka

Vieras
Kuinka monella on oma yritys?
Kerroppa yrittämisen hyviä ja huonoja puolia, sekä minkä alan yrittäjä olet?

Haaveilen vähän omasta putiikista... Oma työ kypsyttää niin kovasti, että jotain uutta täytyy varmaan piakkoin keksiä :whistle:

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastailla :flower:

Minäkin haluaisin mielelläni kuulla kokemuksia! Ikuinen haave tietysti on että voisi pyörittää jotain pientä yritystä ja hoitaa muksut samalla kotona pari vuotta pidempään. Mahtaakohan olla turhaa unelmointia?

Miulla on firma, välillä saa todella painaa töitä mutta parasta on että itse saa valita työaikansa, riippuu kylläkin alasta, itelläni on monitoimiala, prh:n sivujen mukaan toimialanani on muiden maatieliikennevälineiden vuokraus mutta siihen sisältyy muutakin. Onhan se ajan vievää mutta palkitsevaa kunhan saa vain firman kannattamaan. Omalla kohdalla on se hyvä puoli että kaikki löytyy, eli ei velkaa tarvinnut yrityksen perustamisessa käyttää.

Paljon tietoa etsin netistä, oma koulutustausta ja lisäkoulutus auttaa paljon. Sekä kannattaa käydä ahkeraan verotoimistossa puhumassa verojutuista yms. ja he neuvovat miten toimia, sekä yrittäjyyspaikat ovat tärkeitä myös, siellä auttavat ja opastavat eteenpäin.

Yrittäjä minäkin, tosin firma ei ole yksin minun, vaan olen toinen pääosakkaista. Monialayritys on, rakennus- ja viherrakennusalalla toimitaan pääasiassa, jonkinverran käydään oppilaitoksissa tekemässä opetuskeikkoja ja/tai pitämässä luentoja.

Työntekijöitä on nelisenkymmentä, kesäkaudella määrä kasvaa joka vuosi kausityöntekijöiden, työssäoppijoiden ja kesätyöntekijöiden myötä. Melkein 15 vuotta on yrittäjyyttä takana.

Suosittelen lämpimästi yrittäjäkurssin käymistä, sieltä saa isot eväät alkuun. Ja samalla mm. starttirahakelpoisuuden, jos on sellainen toimiala, että sitä ylipäätään saa. Myös eri rahoitusvaihtoehdot ja yritysmuodot tulevat tutuiksi ja paljon paljon muuta hyödyllistä tietoa. TE-keskuksista saa myös apua aloittelevana yrittäjänä.

Plussapuolena yrittäjyydessä omalla kohdallani voisin mainita työn monipuolisuuden, mielekkyyden (saa tehdä juuri sitä työtä mitä haluaakin), joustavuuden, saa itse valita työkaverinsa ja yrittäjänä pystyy todellakin itse vaikuttamaan työhönsä, muokkaamaan ja kehittämään sitä haluamaansa suuntaan.

Miinuspuolia ovat suuri vastuu (joka toisaalta on myös plussapuolikin), päivät tuppavaat venymään, hankaluudet työsuhdeasioissa, joihin väkisinkin jokainen työnantaja joskus törmää ja työ tuppaa kulkeutumaan myös kotiin. Jollei muuten niin ainakin ajatuksissa ja hyvin usein ihan konkreettisestikin. Erittäin suurena miinuksena koen yrittäjän olemattoman sosiaaliturvan, suuret työntekijäkustannukset ja kovat vakuutusmaksut.

Yrittäjä minäkin.

Kaikesta paperinpyörityksestä huolimatta en valita, mukavaa kun itse voi omista tekemisistään päättää, kehittää uusia ideoita jne jne.

Minäkin suosittelen tuota yrittäjäkurssia...itekin sen kävin ja se oli todella positiivinen yllätys...markkinointi-instituutissa helsingissä kävin, avoin yrittäjäkurssi oli nimi.

Kannattaa ehottomasti ottaa selvää ja pohtia kunnolla etukäteen, erityisesti ihan laki ja verotusasioihin kannattaa tutustua hyvin, koska varsinkin osakeyhtiön pyörittäminen vaatii tietyt kiemurat (kaksinkertainen kirjanpito, tilintarkastus (tilintarkastuslakiin tulossa muutoksia kevään aikana hyvin tod näk...ilmeisesti pienet yritykset vapautuvat tilintarkastusvelvollisuudesta), tilinpäätökset, arvonlisäverot (tää on meillä ollu suurin homma, koska toimitaan sähköisillä markkinoilla ja asiakkaita on joka puolelta maailmaa).

Kaikki siis kannattaa miettiä etukäteen. Yritysmuoto, liiketoimintasuunnitelma, markkinointisuunnitelma jne.

Rahoituksesta kannattaa mainita, vaikka ite ei ainakaan vielä ole tarvittu, ehkä jos uutta investointia tulee niin sitten finvera...joka on siis nimenomaan yritysten rahoittamiseen tarkoitettu valtion laitos, myöntää lainoja ja takauksia...ja sieltä tuo naisyrittäjälaina erityisesti...todella pienet korot ;) .

Sitten kannattaa hyödyntää muitakin te-keskusten palveluita...ainakin täälä helsingin päässä on yrityspalvelu (NYP), jossa on yritysneuvojia (lakimiehiä useimmat) joilta voi ilmasiks kysyä neuvoa, käydä tekemässä kannattavuuslaskelmia yms.

Kyllähän tietysti yrittäjänä oleminen on välillä tosi rasittavaa, mutta myös todella palkitsevaa (ei välttämättä aina rahallisessa mielessä tosin).

Yhteistyössä