olosuhdeselvityksestä (huoltajuuskiistassa)

• Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
"elli"
Haluaisin kuulla, jos jollain kokemuksia sellaisesta, miten siinä toimitaan, mitä kaikkea kysellään, tietävätkö ne ihmiset sen "mikä mättää",että osaavat kysyä oikeita asioita vanhemmilta sekä lapsilta? Miten pian oikeudenkäynti tän jälk jne?

Kummatkin vanhemmat käy ensin kumpikin yksin sossussa juttelemassa selvittäjille. Ne kyselee menneisyydestä, eli miten ja milloin vanhempien suhde alkoi, miten se pääpiirteittäin meni ja miksi erottiin. Sit ne kyselee miten lapsen asiat on hoidettu jne juttuja. Aika vapaasti saa itse kertoa mitä kokee tarpeelliseksi. Ja tietysti ne tietää pääkohdat (ongelmat) että miksi sitä olosuhdeselvitystä tehdään mut tietty ne asiat pitää ite kuvailla myös.

Sit vanhemmat käy siellä yhdessä, ja keskustelevat näistä samoista asioista. Eli käydään läpi menneisyyttä ja nykyisyyttä ja toiveita tulevaisuudesta.

Sit on lapsen kuuleminen. Meidän tapauksessa tädit kävi lasta jututtamassa koululla niin ettei vanhemmat olleet paikalla kumpikaan. Lasta pyydettiin piirtämään kuvia vanhemmistaan ja kyseltiin leppoisasti jutuista kuten mitö yleensä puuhailee äidin/isän kanssa jne.

Sit kotikäynnit. Käyvät kummankin vanhemman luona, miellään niin että lapsi on paikalla. Tarkkailevat lapsen ja vanhemman ja muiden asianosaisten (kuten vanhempien uusien puolisoiden) välisiä vuorovaikutussuhteita.

Sit niillä on yleensä määritelty joku määräaika millon niiden yhteenvedon pitää olla valmis, yleensä siis oikeudenkäyntipäivä määritellään etukäteen ja siihen mennessä niiden sossujen pitä se juttunsa kirjotella. Meillä hommaan meni n. Puoli vuotta.

"elli"
Kiitti vastauksesta! Mä ymmärsin et olosuhdeselvitys tulee pian ja et siinä on pari tapaamista ja sit muutaman vkon sisällä käräjät. Itku jos vieläkin puol vuotta menee:(. Hyvä jos lapsiakin kuullaan ilman aikuisia.

"elli"
Mietin vielä, mitä siinä sitten ns uskaltaa puhua, ettei vaikuta siltä, että haukkuu exäänsä! Tarkoitus ei olisi, mutta ikäviä tilanteitahan meillä oli jo yhdessäollessa ja eronjälkeen myös.

No kokemuksesta voin sanoa et haukkuminen ja perättömät jutut menee paremmin läpi kuin kiltti ja asiallinen käytös. :D

Mun mies siis exänsä kanssa kävi noi hommat. Pysytteli ite asiallisena eikä lähtenyt haukkumaan exäänsä. Pelleiltä näytettiin kun saatiin luettavaksi mitä kaikkea sen exä oli loruillut sossuille.

Kyllä ois kannattanut ihan rehellisesti kertoa niitä kurjiakin juttuja.. vaikka sit ois haukkumiselta kuulostanutkin.

Mutta siis.. suosittelen olemaan rehellinen niin hyvistä kuin huonoistakin jutuista.

Ei kannata olla liian kiltti, mutta liiottelemaan en lähtisi. Kerro miten asiat oikeasti ovat menneet.

Jos on syytä epäillä että exäs valehtelee asioista (on esim tehnyt niin ennenkin) niin ottaisin senkin puheeksi.

"elli"
Joo en mä valehteliskaan, eik'ä mun tarvi, ikävä kyllä siltä puolelta vaan sitä kaikkea kurjaa on ollut koko hemmetin ajan ja jo yhdessäoloaikana =( ja niistä on kyllä tiedot sossussa kun joskus ennen eroa koitettu siä käyhdä ongelmia puimassa ja olen huoleni ilmaissut sinne sähköpostitsekin useasti ja neuvoa kysellyt kun oon pelännyt lasten turvallisuuden puolesta. Valehdellut on mulle ja pyytänyt lapsiakin valehteleen ja uhkaillut. Tuntuu vaan jotenkin, niinkuin mies sais tehdä vaikka mitä ja silti kukaan ei pidä sitä minään, kuhan mies haluaa olla lastenkanssa niin jee.. kerron siis kaiken niinku ne on. Tiedän että sieltä voi tulla vaikka mitä tarinaa.

Yhteistyössä