Ollilan kilometriverosta mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja Olli La Jor Ma
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Ja kertokaas nyt vielä tyhmälle, miksi Ollila on tätä asiaa ajamassa? Miksi Ollila on kehittelemässä jotain veromuutoksia? Millä meriiteillä hän on yhtäkkiä ajoneuvoverotuksen asiantuntija?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kikka ja tytöt;29339020:
Musta on tosi hyvä ajatus että saastuttajat maksaa. Mun puolesta vero vois olla vaikka tuplaten!
Mutta sinä maksat sen järjestelmän kehityksen muiden mukana. Polttoaineen verotus on tuota varten että saastuttajat maksaa.
 
se-pi
[QUOTE="äiti88";29338914]No voi herranjestas :D Kyllä muakin harmittaa, että autoilu on kallista. Mutta ei se niin voi mennä, että se joka harrastaa sitä eniten (mukavuussyistä), saa harrastaa sitä halvimmalla. Kyllä mäkin olen matkannut 2 h/suunta kouluun julkisilla 3 vuoden ajan. Vitutti, mutta se vaan on elämän realiteetteja että aina ei oo helppoo. Landella asuminenkin kun on oma valinta, jokainen tietää että siellä ei ole samanlaista julkista liikennettä kuin suuressa kaupungissa ja palvelut voi olla tosi kaukana. Minustakin olisi ihana asua siellä, kyllä kelpais. Vaan olen valinnut toisin, suurimpina syinä edellä mainitut ongelmat.

Kannatan nykyistä systeemiä, eli se jonka auto on bensasyöppö ja joka ajaa paljon, myös maksaa sen ajelun omasta lompakostaan. Maksujen nostamista autoilun osalta en kannata.[/QUOTE]

Minulla on bensapihi auto ja joudun ajamaan työssäni keskimäärin 200km/päivä. Eikä todellakaan ole mitään mukavuusajoa, ennemmin istuisin junassa tai bussissa ja käyttäisin sen ajan vaikkapa nukkumiseen! Ei vaan satu bussi tai juna kulkemaan täällä oikeisiin aikoihin, tai oikeaan paikkaan.

Ja HUOM!!! Maksan jo nyt omasta ajamisestani enemmän kuin sellainen joka ajaa vähän! On olemassa sellainen kiva vero kuin polttoainevero, joka on pieni vähän ajavilla ja iso enemmän ajavilla ja perustuu täysin kulutukseen ja kulkemiseen.

Miksi pitäisi ottaa käyttöön tällainen päällekkäinen systeemi???
 
paska idea kerrassaan
Nonniin eli koko systeemin "virallinen" tarkoitus olisi hillitä ruuhkia ja päästöjä. Niin siis MITÄ RUUHKIA? Missä ne on? Koskee ehkä kehä 1 & 3:sta iltapäivällä, muu Suomi ei varmaan ruuhkia ole nähnytkään... Ja Suomen kokoisen valtion yksityisautoilupäästöt - MY ASS! Mitä jos tämä vouhotus keskitettäisiin ihan oikeasti sinne missä niitä MEGAPÄÄSTÖJÄ syntyy, eli vaikkapa Kiinaan ja sen teollisuuteen - niiden rinnalla meidän autoilupäästöt on aivan kärpäsen kakkaa!

Ja tottakai J. Ollila haluaa tänne jonkin teknisen systeemin, onhan hänellä varmasti oma lehmä siinä ojassa että saa lobattua valtion ostamaan kalliin tietotekniikkaan perustuvan turhan systeemin sillä joku firma tekee sillä hillittömät tuotot tietenkin. Joten TOTTAKAI tekniikkaa, eihän "ongelmaa" voi ratkaista mitenkään muuten (esimerkiksi bensaverolla, jossa autoilija jo nyt maksaa sen suhteessa paljonko ajaa) sillä olemassaoleva systeemi ei tuo rahoja sille laitteet ja softan toimittavalle firmalle tietenkään.

Arveluttavaa on myös tuo paikannussysteemi, se on yksi askel isoveli valvoo -systeemiin. ISO ASKEL.

Suomi nyt on vaan harvaan asuttu maa ja todellinen vaihtoehto julkinen liikenne on vain ja ainoastaan Helsingin kantakaupungissa, jossa kulkee bussit, metro ja ratikat. Muualla julkinen liikenne ei ole mikään todellinen vaihtoehto.

Jep, ja autoilun kallistuessa (kuka uskoo, että sen uutisten esimerkkilaskelman mukaisesti 17tkm ajavan maksut ei nykyisestä muka nousisi - HAH, EI VARMASTI!!!) ihmiset liikkuisivat vähemmän ja se tekisi todennäköisesti noidankehän, jossa kaupan verotulot vähenisivät sillä ihmiset himmailisivat menojaan eikä kävisi kaupoilla, tapahtumissa yms. ja tämä elinkeinoelämän puoli jähmettyisi...
 
dgnjdjgh
Ollilan työryhmän raportti uudesta kilometriverosta on valmistunut.

n.17000km vuodessa ajavilla veroo pysyisi samana. Muilla nousee tai laskee kilometrien mukaan.

Kilometrejä seurattaisiin jokaisen autoon asennettavalla gps-trackerilla.

Kyseinen laite aiheuttaa myös mahdollisuuden muille maksuille mm:
-parkkimaksu
-tiemaksu
-ylinopeusvalvonta jne.
Tosta tulee yli 50 km (VIISIKYMMENTÄ) kilomrtria PÄIVÄSSÄ!!!

Jos täytyy heilua joka päivä paikasta toiseen autolla, niin siitä pitää todellakin rangaista ja kovaa. Kyllä, se on meiltä vähän ajavilta pois. Siksi.

Täysin edesvastuutonta kulkea "röissä" jossakin monenkymmenkilometrin päässä.
 
gdfgfds
Niin, työttömyys kunniaan!
Työttömänä kun muutenkin pärjäisi ilman autoa, totta. Onkohan tämä se mitä Ollila ja kumppanit ajavat takaa? Että vielä enemmän porukkaa jäisi kotiin homehtumaan?
Ollila ja kumppanit. Voi vittu. Miten saatanan tyhmiä te ihmiset olette. Ihan ku Suomi ois joku maailman napa.

Tämä on sitä globalisaatiota. Ei siitä täällä päätetä. Eliitti esittelee sen asian teille, välittää, pakosta. Ja halustakin kyllä.
 
yrittäjä 5
Johan tuon taustat on tullut selväksi. Kun autot ja moottorit muuttuvat pienikulutuksellisiksi, mihin on jo vuosia pyritty ja nyt myös päästy, niin valtion polttoaineiden verotulot ovat vähentyneet ja tulevat yhä vähenemään. Siksi pitää alkaa verottamaan kilometreistä. Tässäkään ei ole ideaa, koska pahasti saastuttavien autojen kilometreistä maksettaisiin sama vero kuin uusien hybridien ym. ajosta. Järjetöntä touhua. Jos tavoitteena on päästöjen verottaminen, niin silloinhan nykyinen järjestelmä on todella hyvä. Maksetaan polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa päästöjen mukaan.
 
gsdfgsfd
Tavoite on tehdä turha liikkuminen niin hankalaksi, että ihmiset lopettavat sen. Yrittäjä 5 voi ostaa vaikka helikopterin, jos bisnekessä rahkeita riittää. Ilmeisesti edes autoon. Taitaa olla turhaa hommaa "yrityksesi"
 
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä 5;29339642:
Johan tuon taustat on tullut selväksi. Kun autot ja moottorit muuttuvat pienikulutuksellisiksi, mihin on jo vuosia pyritty ja nyt myös päästy, niin valtion polttoaineiden verotulot ovat vähentyneet ja tulevat yhä vähenemään. Siksi pitää alkaa verottamaan kilometreistä. Tässäkään ei ole ideaa, koska pahasti saastuttavien autojen kilometreistä maksettaisiin sama vero kuin uusien hybridien ym. ajosta. Järjetöntä touhua. Jos tavoitteena on päästöjen verottaminen, niin silloinhan nykyinen järjestelmä on todella hyvä. Maksetaan polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa päästöjen mukaan.
Tuossa halutaan verottaa käytön mukaan mutta polttoaineen kulutusta ei pelkästään pidetä riittävänä. Varsinkin kun sähköautot tulevat mukaan peliin. Mutta ihmettelen miksi kilometriveroon vaikuttaisi auton päästöluokka kun polttoaineita verotettaisiin yhä.
 
Meinaat, ettei sitä voida skannata, vaikkei se näkyisikään?
Vertasit rekisterinumeroon. Kyllä siihen voidaan laittaa lähetin skannausta varten, joka vaikka lähettäisi rekisterinumeron tarkistusta varten. Sitten poliisille laitteet jolla voidaan tarkistaa laitteen olemassaolo.

Taikka sitten poliisit vain tarkistaisivat onko laite paikallaan puhallusten yhteydessä. Jos ei niin ankarat sakot päälle. Luulisin tämän olevan todennäköisintä.
 

Yhteistyössä