Ollilan kilometriverosta mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja Olli La Jor Ma
  • Ensimmäinen viesti
Olli La Jor Ma
Ollilan työryhmän raportti uudesta kilometriverosta on valmistunut.

n.17000km vuodessa ajavilla veroo pysyisi samana. Muilla nousee tai laskee kilometrien mukaan.

Kilometrejä seurattaisiin jokaisen autoon asennettavalla gps-trackerilla.

Kyseinen laite aiheuttaa myös mahdollisuuden muille maksuille mm:
-parkkimaksu
-tiemaksu
-ylinopeusvalvonta jne.
 
"Anne"
Joo siis tämä kyllä on niin hyvä ratkaisu!! Itse ajan about 25 000km vuodessa pakosta halusin tai en. Ei tule kiometrikorvauksia eikä matkatukea.
Kyllä köyhän opiskelijan rahoista maksaa vähän vielä lisää vaikka mitä veroja tänne vaan!
 
Olli La Jor Ma
Kannattaa oikeasti miettä, että mitä taka-ajatuksia tässä systeemissä onkaan.

Ollila höpöttää, että saadaan käyttöön perustuva vero, mutta todellisuudessa tällainenhan on jo olemassa!!

Kyseinen vero on polttoainevero, ja näin maalaisjärjellä ajateltuna mitä enemmän ajaa, sen enemmän kuluu polttoainetta = enemmän veroa.
 
"äiti88"
Harmittaa. Käytännössä meiltä lähtee sitten viimeinenkin auto, ei ole varaa maksaa siitä veroa joka suuntaan. Nyt jo tekee hieman kipeää sen kustannukset...

Onneksi auto ei ole täällä pakollinen.
 
rage
Just. Itse ajelen +200km/päivä että pääsee edes sinne töihin ja sieltä pois.

Eiköhän tämänkin takana ole vain maaseudun väen pakottaminen kasvukeskuksiin. Eikös näiden "viisaiden" päässä ole semmoinen ajatus, että on tyhmää pitää koko Suomi asuttuna.

Tämä paikallistaminen avaa myös rajattomat rahastamisen kohteet, sekä isoveli valvoo, valvova silmä näkee missä olet, tai ainakin missä auto on. Aina.

Siru puuttuu vielä ihmisen kädestä, se olisi seuraavana.
 
Mä taas olisin ehdottomasti sitä mieltä, että paljon ajaville verot ennallaan ja sitten niille "auton pituisia matkoja" kulkeville liikkuminen kalliimmaksi... Tulisi ehkä useimmin mietittyä, että voisiko sen kilsan matkan mennä vaikka polkupyörällä.
 
"äiti88"
Mä taas olisin ehdottomasti sitä mieltä, että paljon ajaville verot ennallaan ja sitten niille "auton pituisia matkoja" kulkeville liikkuminen kalliimmaksi... Tulisi ehkä useimmin mietittyä, että voisiko sen kilsan matkan mennä vaikka polkupyörällä.
Niin. Tai paljon ajaville isommat kulut, kerta saastuttavatkin enemmän luontoa ja tuhlaavat varoja. Ihan yhtä lailla se paljon ajava voi pikkumatkat taittaa fillarilla, ja pitkät matkat käyttää julkisia. (mitä järkeä ajaa yksin hesasta turkuun, kerta voi mennä bussilla ja näin kuluttaa vähempi luonnonvaroja jne)
 
"Anne"
[QUOTE="äiti88";29338831]Niin. Tai paljon ajaville isommat kulut, kerta saastuttavatkin enemmän luontoa ja tuhlaavat varoja. Ihan yhtä lailla se paljon ajava voi pikkumatkat taittaa fillarilla, ja pitkät matkat käyttää julkisia. (mitä järkeä ajaa yksin hesasta turkuun, kerta voi mennä bussilla ja näin kuluttaa vähempi luonnonvaroja jne)[/QUOTE]

Ajan joka päivä kouluun. Ei ole varaa julkisiin, aika on nytkin kortilla ja rahat.
Muksu tarhaan=2bussimatkaa 2hlö. Tarhalta juna-asemalle=1bussimatka 1hlö. Junamatka 1hlö 8€.
Ja illalla sama toiseen suuntaan. Aikaa menisi matkoihin pari tuntia suunta.
 
....
[QUOTE="äiti88";29338831]Niin. Tai paljon ajaville isommat kulut, kerta saastuttavatkin enemmän luontoa ja tuhlaavat varoja. Ihan yhtä lailla se paljon ajava voi pikkumatkat taittaa fillarilla, ja pitkät matkat käyttää julkisia. (mitä järkeä ajaa yksin hesasta turkuun, kerta voi mennä bussilla ja näin kuluttaa vähempi luonnonvaroja jne)[/QUOTE]

Itse joutuisin vaihtamaan bussia 3 kertaa jos haluaisin bussilla kulkea kouluun. Autolla se reissu kestää n. 20 min, enkä edes halua tietää kauanko bussilla menis, kun täällä landella muutenkin bussit menevät vain kerran tunnissa. Pientä säätöä tuli olemaan et sais aikataulut toimimaan :D
 
"äiti88"
Itse joutuisin vaihtamaan bussia 3 kertaa jos haluaisin bussilla kulkea kouluun. Autolla se reissu kestää n. 20 min, enkä edes halua tietää kauanko bussilla menis, kun täällä landella muutenkin bussit menevät vain kerran tunnissa. Pientä säätöä tuli olemaan et sais aikataulut toimimaan :D
No voi herranjestas :D Kyllä muakin harmittaa, että autoilu on kallista. Mutta ei se niin voi mennä, että se joka harrastaa sitä eniten (mukavuussyistä), saa harrastaa sitä halvimmalla. Kyllä mäkin olen matkannut 2 h/suunta kouluun julkisilla 3 vuoden ajan. Vitutti, mutta se vaan on elämän realiteetteja että aina ei oo helppoo. Landella asuminenkin kun on oma valinta, jokainen tietää että siellä ei ole samanlaista julkista liikennettä kuin suuressa kaupungissa ja palvelut voi olla tosi kaukana. Minustakin olisi ihana asua siellä, kyllä kelpais. Vaan olen valinnut toisin, suurimpina syinä edellä mainitut ongelmat.

Kannatan nykyistä systeemiä, eli se jonka auto on bensasyöppö ja joka ajaa paljon, myös maksaa sen ajelun omasta lompakostaan. Maksujen nostamista autoilun osalta en kannata.
 
"xXx"
Kaipa samalla sitten nostavat työnantajan maksamaa korvausta oman auton käytöstä..nimimerkillä maksan siitä lystistä että saan töitä tehdä. Kilometrejä kertyy vuositasolla vain n. 4000, mutta ajo on pätkää ja harvoin saa talvella lämppäriin. Talvella ei kilometrikorvaus riitä auton todellisiin kuluihin, kesällä jää muutama euro bensakulujen jälkeen mutta autostahan on tunnetusti muitakin kuluja. Ja palkka on muutenkin pieni, kohta ei ole varaa käydä töissä.
 
"Anne"
[QUOTE="äiti88";29338914]No voi herranjestas :D Kyllä muakin harmittaa, että autoilu on kallista. Mutta ei se niin voi mennä, että se joka harrastaa sitä eniten (mukavuussyistä), saa harrastaa sitä halvimmalla. Kyllä mäkin olen matkannut 2 h/suunta kouluun julkisilla 3 vuoden ajan. Vitutti, mutta se vaan on elämän realiteetteja että aina ei oo helppoo. Landella asuminenkin kun on oma valinta, jokainen tietää että siellä ei ole samanlaista julkista liikennettä kuin suuressa kaupungissa ja palvelut voi olla tosi kaukana. Minustakin olisi ihana asua siellä, kyllä kelpais. Vaan olen valinnut toisin, suurimpina syinä edellä mainitut ongelmat.

Kannatan nykyistä systeemiä, eli se jonka auto on bensasyöppö ja joka ajaa paljon, myös maksaa sen ajelun omasta lompakostaan. Maksujen nostamista autoilun osalta en kannata.[/QUOTE]

Eli kun mun päivä on 8-16 niin pitää lähtä viimestään 6 kotona viemään lasta ja itse ajelemaan junalla kouluun ja kotiin joskus 18. Lapsi pitäis heti laittaa nukkumaan ja sama rumba aamulla?
En ikinä näkis lastakaan.
Mä en aja mukavuussyistä, mulla on iskias, voit arvata kuinka mukavaa on. Sen takia on pakko ehtiä myös salille, tai saa olla aika usein sänkypotilaana.
Eli kyllä, mä maksan jo nyt aika kovaa hintaa siitä että säästän aikaa.
Mun auto ei ole mikään bensasyöppö ja mä maksan nyt jo kaikki ajelut omasta lompakostani, tosin opintotuella :)
 
"Anne"
Ja mä en ole valinnut mitenkään asua landella, asun keskustassa. Asun vain eri paikkakunnalla kuin käyn koulua ja täällä ei julkiset pelaa. Junalla en esim. pääsisi ajoissa kouluun, joutuisin välillä lähtemään kesken päivän (joskus kestää koulu 18 asti) Joku ne kilometrit joutuu meidän taloudessa kuitenkin kulkemaan tavalla tai toisella.
 
säpäle harmaana
Tuosta kilometriverosysteemistä en osaa sanoa, mutta tuo gps-järjestelmähän on ihan älytön. Tulee vain mieleen, että joku on keksinyt tuollaisen hienon systeemin ja nyt se halutaan väen vängällä käyttöön ja sen takia on keksitty tällainen verotusasia. Tuon järjestelmän käyttöönotto ja ylläpito ja kaikki muu asiaan liittyvä todennäköisesti tulee maksaman enemmän, kuin saatava hyöty (näin maalaisjärjellä ajatellen).
 
"äiti88"
[QUOTE="Anne";29338939]Eli kun mun päivä on 8-16 niin pitää lähtä viimestään 6 kotona viemään lasta ja itse ajelemaan junalla kouluun ja kotiin joskus 18. Lapsi pitäis heti laittaa nukkumaan ja sama rumba aamulla?
En ikinä näkis lastakaan.
Mä en aja mukavuussyistä, mulla on iskias, voit arvata kuinka mukavaa on. Sen takia on pakko ehtiä myös salille, tai saa olla aika usein sänkypotilaana.
Eli kyllä, mä maksan jo nyt aika kovaa hintaa siitä että säästän aikaa.
Mun auto ei ole mikään bensasyöppö ja mä maksan nyt jo kaikki ajelut omasta lompakostani, tosin opintotuella :)[/QUOTE]

Tiedän monia, jotka tosiaan joutuu lähtemään kotoota klo. 6 jos mielii kahdeksaksi töihin. Se on jopa ihan tavallista kun kulkee julkisilla. En oo koskaan selvinnyt julkisilla alle tunnin koulu- tai työmatkalla. Siihen yhtälöön kun lisää lasten kuskaamiset, täytyy varata se parikin tuntia.

Joten, ei nyt heru mitään erityistä sympatiaa sinunkaan tilanteelle. Sulla sentään on varaa siihen autoon opintotuella, monella ei todellakaan ole. On paljon ihmisiä joilla on iskias, eikä heillä ole autoa. Ja silti sinusta juuri sinulle pitäisi antaa halvimmat maksut autonkäytöstä? Kyllähän jokaiselle varmaan kelpaisi ja syitä löytyy aina.

Edelleen, jokainen maksakoon sen mitä käyttääkin.
 
[QUOTE="äiti88";29338914]Kannatan nykyistä systeemiä, eli se jonka auto on bensasyöppö ja joka ajaa paljon, myös maksaa sen ajelun omasta lompakostaan. Maksujen nostamista autoilun osalta en kannata.[/QUOTE]

Taitavat haluta sen, että autoilu olisi eri hintaista riippuen missä ajaa. Mutta tietullit olisi tähän parempi vaihtoehto, taikka vain vyöhykekortit mitkä oikeuttavat ajamaan missäkin.
 
"äiti88"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29338949:
Tuon järjestelmän käyttöönotto ja ylläpito ja kaikki muu asiaan liittyvä todennäköisesti tulee maksaman enemmän, kuin saatava hyöty (näin maalaisjärjellä ajatellen).
Tietysti. Ja rahat siitä käärii Ollila kumppaneineen. He on keksinyt uuden keinon, milla rahastetaan ihmisiltä viimisetkin killingit pois. Tasan omaa etuaan ajavat, kehtaisin väittää.
 
Terveydenhuollon it-järjestelmä täällä Suomessa ja Yhdysvaltojen sairausvakuutusjärjestelmä antaa hyviä varoituksia. Jos Saksa on kehittämässä, niin ehkä meidän tulisi odottaa ensin tulokset sieltä järjestelmän toimivuuden suhteen.
 

Yhteistyössä