Ollaanko täällä rasisteja nuoria äitejä kohtaan? vai mikä meissä on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap elä välitä. Minä olen 26v ja sain ensimmäisen lapseni 18v ja voit kuvitella millaisia kommentteja sain. Vieläkäin saan, lähinnä sen takia kun olen nuoren näköinen. Se on vain joidenkin vanhojen kurppien elämän ilo puuttua nuorempien elämään ja parjata mitä nyt vain keksii. Siihen ei auta kuin tottua, ja pistää välillä vähän takaisin että suu menee ruttuakoillakin suppuun edes hetkeksi.

äh, älä välitä. vanhat äidit on vaan kateellisia kun eivät alkaneet perustaa perhettä nuorena kun vielä olisi paremmin lasten kanssa jaksaneet.
onnea raskaudestasi <3

Mulla ei kyllä ole mitään noin nuoria(voisiko sanoa teini?) äitejä vastaan. Tunnen monta nuorta naista, jotka ovat ikäisenäse ja nuorempana saaneet lapsia. Ihan mukavasti ovat pärjänneet. Nää jutut on niin henkilöstäkin kiinni. Mä olen nyt 23 vuotias ja odotan kolmatta lasta, en pidä itseäni enää nuorena, mutta jos ajattelen sitä aikaa kun olin 18 niin taisin olla kyllä silloin ihan skidi. Tsemppiä sulle ja sun perheelle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
siinä 18 v LUULLAAN olevan kypsiä ja aikuisia, mutta myöhemmin sen vasta tajuaa miten se nyt sitten olikaan.... :)

No siihen ikään nähden joku voi olla ollakin tosi kypsä ja aikuinen, eikä siinä mitään: ei voi olla kypsempi, kun ei ole ikääkään. Eikä tarvitse: kaikista eniten mua harmittaa sellaiset yliaikuistuneet nuoret (äiditkin ), joista näkee ja tuntuu että on oikeasti jäänyt nuoruus vähän väliin (mitä ikinä se nuoruus sitten kenenkin kohdalla sisältäisi ).

Näin vanhemman silmistä 18v näyttää nuorelta äidiltä mutta arvatkaa miltä näyttää 30 tai 40v viisikymppisen silmissä.. Aivan samalta kuin 30-40v silmissä 18v. Eli aika suotta aina auotaan päätä :D Lapsia me ollaan hautaan asti joidenkin mielestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma-91:
no hyvä on, olen sitten teini, ihan miten vain! itse en pidä enää itseäni kovinkaan teininä eikä kukaan muukaan, perheestäni! Minulla kuitenkin on asiat mallillaan :)

Se on pääasia että itse tiedät mikä teidän tilanne on, ja kaiketi se on hyvä! =) Anna kuivien palstalaisten määkiä, suurin osa on mukavaa porukkaa kuitenkin!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

Mieheni on kyllä minua vanhempi :) me ollaan otettu lainaa taloa varten! ja no, miten sen sanois, mies on säästäny rahaa pienestä asti että rahaa sitten on enemmän kuin muilla nuorilla ihmisillä....

Etkös sä just motkottanu tuolla toisessa paikassa, että ei sun ukkoas kukaan huolis kun se on niin huonopalkkainen ym...

Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

Mieheni on kyllä minua vanhempi :) me ollaan otettu lainaa taloa varten! ja no, miten sen sanois, mies on säästäny rahaa pienestä asti että rahaa sitten on enemmän kuin muilla nuorilla ihmisillä....

Luultavasti miehesi on jostain maa- tai metsätalousperheestä ja onkin voinut erilaisilla töillä kartuttaa varojaan. Yleensä maalaispojat ovatkin kypsempiä ja fiksumpia kuin ikätoverinsa kaupungista.
Onnea teille elämään! =)

mieluummin 18 vuotias ja raskaana kuin 40v ja raskaana. nuorena ne lapset kuuluu tehdä. katkeria vanhoja akkoja koko palsta täynnä. ite oon päättänyt saada lapseni jo ennen kuin täytän 30v ja tmä toinen jääkin viimeiseksi, nyt ikää jo 26v.

Haluan vain sanoa että meitä kun on niin moneksi :) Kukaan ei perheestäni ihmetellyt että vauva tulee näinkin aikaisin, minua kun on aina pidetty niin vanhana vaikka olenkin nuori! Onko sitten hyvä vai huono juttu...
Itse koen että olen aina ollut vanhempi kuin olenkaan, joka on aika hassua mutta totta, enkä pelkää sitä kertoa! Olen vain sen luontoinen...
Moni 18 vuotta täyttänyt on kokematon monen asian suhteen ja tietty olen minäkin, mutta paljon olen kokenut ikäisekseni....

Mun mielestä on naurettavia myös nuo kommentit, että emme ota vastaan ohjeita noin nuorelta. Juu...tuolla periaatteella kun toimittaisiin työelämässäkin. Itse arvostan elämänkokemusta kyllä, mutta täytyy muistaa, että nuorilla on paljon sellaista kokemusta, jota ei vanhemmalla välttämättä olekaan. Nuorella voi olla hyvinkin vankka näkemys esim. kasvatuksesta ja oikeanlainen nuoresta iästä huolimatta. Itse tunnen nuoria äitejä jonkun verran. Kenenkään lapsi ei ole hunningolla, vaikka apuja ovat tarvinneet. Tunnen muutaman 19-20-vuotiaan, jotka haaveilevat vauvasta. Elämä on kunnossa, miksi ei? Tuntuvat kypsiltä, ja kykeneviltä vastuuseen. Jos jotkut ajatukset ovat naiiveja tuossa vaiheessa, niin niin ne on vanhemmillakin haaveilijoilla. Vauva-arki on yllättänyt monenikäisiä.

Itse en lähde noin suppeaan katsomukseen mukaan teiniäideistä puhuttaessa. Yllätys, että ryhmä, joka tarvitsisi kannustusta tilanteeseen, saakin vaan hyökkäyksen niskaansa. Mutta en tietenkään kehoita kaikkia 16-vuotiaita hankkiutumaan raskaaksi, sitä kun seuraavaks mun väitetään tehneen.

Meitä on monenlaisia, monessa eri ikäluokassa. Muistetaan se, ja ei tuijoteta aina sitä ikää kun katsellaan vastauksia. Musta tuntuu et NINATT on esim. sen takia saanut kurjia vastauksia osakseen täällä, että on nuori...

Niin, ja kohta joku kysyy: Olen 24. Nuori minäkin vielä. Ja hei, mulla on paljon opittavaa äitiydestä. Ja mulle saa antaa ohjeita 18-v. jos kysyn jotain kasvatukseen tms. liittyvää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ollaan rasisteja kaikkia kohtaan :whistle:

TOSI =)
Mutta yhdyn minäkin ajatukseen, että olet teini... Hyvä jos sinulla on perheesi ja kumppanisi tukenasi, sillä lasten hoito ja kasvatus on +40 vuotiaallekkin joskus haastavaa. Minulla on vanhemmat lapset syntyneet -89,-91 vuonna ja kovasti toppuuttelen heidän perheenperustamisviettejään ihan sillä että elisivät nuoruutensa nauttien nuoruudesta... mielestäni perhettä ryhdytään perustamaan vasta kun nuoruus on eletty/koettu sitä nuoruutta ei suinkaan kannata jättää väliin!!! Mielestäni on parempi katsoa kuin katua =)

Ihmettelen vain kovasti miksi aloituksesi on noin hyökkäävä? Sillä kuten kerroit Sinulla on elämässä kaikki hyvin, miksi siis tämä ketju????
Toivotan rehellisesti Sinulle onnea valitsemallasi tiellä :hug:

Minun mielestäni lapsia ei tulisi tehdä alle 20v. Mutta jos joku haluaa tehdä en todellakaan ala moralisoimaan, ei ole minun asia.

Kun omaa nuoruuttani muistelen niin oma "järkeni" alkoi kehittyä vasta 20v, kyllä oli vilinää ja vilskettä siihe asti. Vaikka kovasti itteeni aikuisena pidinki. Oon asunu itsenäisesti jo 17 vuotiaasta asti ja samalla käyny töissä. Mutta näin jälkeenpäin mietittynä oisin olllu kyllä niin epäkypsä vanhemmaksi. Nyt vasta uskaltaa asiaa ruveta pohtimaan.

Tottakai on niitäkin ihmisiä, jotka on kykeneviä ja kypsempiä vanhemmuuteen jo alle kakskymppisenä. Kuka sen sitten tietää kuka nuorista sellanen on...

Mutta haluisin Ap:lta kysyä et miten olette saaneet rahoitettua asunnot, autot yms.? Onko kenties vanhemmat ollu isona apuna ostoksilla? Vai oletteko kaiken maksaneet omasta pussista?

Ja Onnea esikoisesta ja kaikkea hyvää elämään!

Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:
Alkuperäinen kirjoittaja nuori äiti:
Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä! Jos mainostelet täällä olevasi 18-vee äiti, niin varmasti tulee sanomista. Siis lapset tekee lapsia, jotain vikaa siinä yhtälössä. Ja by the way, nuori äiti on esim. 22, ei 18.

NIIMPÄ!
btw. joku sano et "en haluis olla sun tytär lirissä" tjtn, ei mul oo tytärtä, vaan 8kk poika :D

niin no opetappa sit pojalle et jos teinitytön saa raskaaks niin pojan on helppo karata tilanteesta, mutta teininä ei vanhemmaks ryhdytä :O

mieluummin 18 vuotias ja raskaana kuin 40v ja raskaana. nuorena ne lapset kuuluu tehdä. katkeria vanhoja akkoja koko palsta täynnä. ite oon päättänyt saada lapseni jo ennen kuin täytän 30v ja tmä toinen jääkin viimeiseksi, nyt ikää jo 26v.

Peesi................................... Ihan kuin minun kynästä, täälläkin ikää 26 ensi viikolla ja toinen ja VIIMEINEN mahassa.

Alkuperäinen kirjoittaja isset:

Etkös sä just motkottanu tuolla toisessa paikassa, että ei sun ukkoas kukaan huolis kun se on niin huonopalkkainen ym...

En ole valittanut!? mieheni on insinööri :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Olisi kyllä kiinnostava nähdä tuo toinen ketju missä sinua moitittu, asiayhteyden takia... :)

joku kyseli turvotuksestaan ja minä kerroin omasta turvotuksestani niin sitten joku alkoi valittaa että mitä minä mistään tiedän!

mun äiti oli 16v ja isä 18v kun synnyin. ja musta on tullu ihan kunnon ihminen, mulla on kolme sisarusta jotka kaikki hyviä ja rehellisiä ihmisiä, meidän välit on todella lämpimät. nyt olen itsekin äiti. ihanaa kun lapseni isoisovanhemmatkin ovat niin nuoria (mummini on 62v) että jaksavat osallistua aktiivisesti lapsemme elämään. lapsemme isovanhemmat ovat kaikki nelikymppisiä, koska myös miehelläni on nuori äiti. mieheni äiti oli 20v mieheni syntyessään. lapselle on suuri rikkaus tutustua useaan sukupolveen isovanhempia. minun lapsellani oli syntyessään 5 sukupolvea elossa ennen häntä, tyttärestämme tuli siis 6. sukupolvi. vanhin mummamme valitettavasti nukkui pois keväällä. itse sain esikoisemme kuitenkin vasta 24 vuotiaana, nyt on pikkusisarus tulossa. itselläni on kaikki isovanhemmat elossa, muistan ystävien menettäneen isovanhempia jo kouluiässä :(

terkkuja tutuille, tästä helppo tunnistaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:
Ei olla rasisteja NUORIA äitejä kohtaan, mut sä ootki TEINI äiti!
Siin on vissi ero. Oman mielipiteen saa toki sanoa jokainen, myös teistä teineistä jotka leikitte kotia!

Miks lapsen pitää hankkia lapsia, en vaan tajuu! Ok, ymmärrän jos asutaan yhdessä ja tullaan toimeen, on töitä jne. Mut nä 16v jotka asuu himassa ja poikaystävän kans seukattu se vuos ja sit tulee muksu ja kihloissaki ollaan jo eikä ikinä asuttu yhessä.
Viel lapsenki kans asutaan äidin ja isin luona! Mikään ei oo naurettavampaa!

Eikös kuitenkin valtaosa naisista tee lapset jo hyvinkin 18-vuotiaina? Ja eikös muutama vuosikymmen sitten se ollut ihan suomessakin tavallista? Eli 18-vuotias on valmis kuolemaan sodassa, mutta ei valmis hankkimaan lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Peesi................................... Ihan kuin minun kynästä, täälläkin ikää 26 ensi viikolla ja toinen ja VIIMEINEN mahassa.

no niin, me tultais hyvin toimeen keskenämme :D

nuoret äidit mun kokemuksen mukan usein parempia vanhempia kuin vanhemmat vanhemmat. 40+ äidit paapoo ja lellii lapsiaan, ostaa ihan tajuttomasti leluja ja kaikkea mitä lapsi haluaa kun siinä vaiheessa yleensä on varaa ostaa, eikä kuitenkaan tajuta ettei se ole lapsen edun mukaista hemmotella sitä lasta pilalle. nuoremmilla äideillä järki paremmin mukana. 40+ synnyttäjät on kuin isoäidit saisi lapsia, lellivät pilalle.. tämä siis vaan oma kokemukseni, oman tuttavapiirini perusteella

Yhteistyössä