Olispa kiva nähdä se lapsi, joka..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja förbi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

förbi

Vieras
Puhuu 1 vuotiaana, enkä tarkoita tällä 1v6kk, 1v8kk jne. Vaan 1v, siis ihan niillä main, kun on syntymäpäivät (1-vuotispäivät). Kun olen kuullut (viimeksi tänään), että "meidän lapsi puhui 1 vuotiaana, puhua pälpätti". Oletan tarkoittaneen lauseita.

Koska sinun lapsesi on alkanut puhumaan, sanotaanko vaikka 3-4 sanan lauseita?

itseasiassa noita main se taisi olla kun puhui 4sanan lauseita(ja taevahan tosi)..koska 1v4kk ikäisenä poika puhui selkeitä johdonmukaisia 6-7sanan lauseita.

Tutun 1v ipana sano sanoja (melko selkeitä koska minäkin ymmärsin mitä tarkotti), tosin vaan muutomia, esim banaani.

Mutta ei toikaan lapsi siis puhua pälpättäny ja sanatkaan nyt ei ollut ihan kauheen selkeästi artikuloitu, mutta sellasia että tajus mitä se meinaa.

Mä itseasiassa tiedän yhden tytön, joka puhui todella hyvin ja selkeästi jo 1.v. tämä tapaus on kyllä varmaan jonkinsortin lapsinero, kun 5 vuotiaana jo luki ronja ryövärintytärtä ja harry pottereitakin ihan täyttä häkää. tällähetkellä on kolmas luokkalainen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
itseasiassa noita main se taisi olla(ja taevahan tosi)..koska 1v4kk ikäisenä poika puhui selkeitä johdonmukaisia 6-7sanan lauseita.

Miten mun on vaan vaikea uskoa tätä...?

No se on sun asias uskotko vai etkö...
Neuvolakorttiinkin se merkattiin.

itseasiassa noita main se taisi olla(ja taevahan tosi)..koska 1v4kk ikäisenä poika puhui selkeitä johdonmukaisia 6-7sanan lauseita.

Kerropa sitten joku esimerkkilause, jossa 6-7 sanaa, että mitä poikasi sanoo.

Kerropa sitten joku esimerkkilause, jossa 6-7 sanaa, että mitä poikasi sanoo.

Miksi? miksi mun pitäisi ruveta toistelemaan/todistelemaan sulle mitään?..ja huom poika on nyt 6vuotias joten en voi millään sanatarkkaan muistaa mitä sanoi.
Mutta esimerkiksi ihan selkeästi vaikka papalle sanoi että : urkki pappa mennäänkö me jo autolla (tms).

Toiset laskee puheeksi jo sellaiset sanantapaiset yritykset mistä ei varmasti kukaan ulkopuolinen ymmärrä mitä taapero puhuu.
Itse olen sitä mieltä että lapsi on oppinut sanoja/lauseita silloin kun sanat ovat oikeasti ymmärrettävässä muodossa eikä jotain sinne päin vain.

Meidän tyttö puhua pälpätti pitkiä lauseita n.1v., ainakin niin luuli naapuri Somali rouva :)

Tyttö kun väänsi pitkiä "lauseita" sian saksaa". Ja naapurin rouva, sitten sanoi minulle huonolla suomellaan, että: "Hän puhu hyvin".... johon siten kyllä jouduin toteamaan että ei ei... ei puhu...

Täytyy kysyä meidän tytön päiväkotikaverista missä vaiheessa hän alkoi puhua. On siis meidän neidin ikäinen ja kun tammikuussa päiväkodissa aloiteltiin tuo 1v6kk puhui jo kuin papupata pitkiä lauseita jne. Ja vielä kahta kieltä.

Meidän 1v9kk osaa vain muutaman hassun sanan, viittomia käyttää huomattavasti enemmän mitä puhetta. Hänelläkin ollaan laitettu tuota hidasta puheenkehitystä tuon kaksikielisyyden piikkiin, tiedä sitten häntä. Toivottavasti kuitenkin oppisi puhumaan ilman että tarvitsisi sen takia ruveta missään ravaamaan.

olen tavannut yhden 1 vuotiaan joko puhui jo hyvin =lauseita kirjakielellä esim. äiti, onko tämä minun käpyni? ym.... Asui tässä samassa pihapiirissä jonkin aikaa ja itse kuulin hänen puhuvan...

Meillä esikoinen alkoi puhua siinä 1v ikäisenä, en muista mitä tai miten paljon, mut ei koskaan puhunut mitään lapsen puhetta, vaan ihan kunnolla, tytöt sit taas on alkaneet vasta 2-3v ikäisenä puhumaan..

itsestäni on 2v nauhoitettu 60min kasetti jossa puhun kuin papupata koko ajan, välillä isä jotain sinne väliin sanoo :whistle:

mikä siinä aikaisin puhumisessa sitten niin outoa on?ei sillä ole mitään tekemistä älykkyyden tms kanssa, toiset vaan oppii asiat eri järjestyksessä ja eri ikäisenä kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Täytyy kysyä meidän tytön päiväkotikaverista missä vaiheessa hän alkoi puhua. On siis meidän neidin ikäinen ja kun tammikuussa päiväkodissa aloiteltiin tuo 1v6kk puhui jo kuin papupata pitkiä lauseita jne. Ja vielä kahta kieltä.

Meidän 1v9kk osaa vain muutaman hassun sanan, viittomia käyttää huomattavasti enemmän mitä puhetta. Hänelläkin ollaan laitettu tuota hidasta puheenkehitystä tuon kaksikielisyyden piikkiin, tiedä sitten häntä. Toivottavasti kuitenkin oppisi puhumaan ilman että tarvitsisi sen takia ruveta missään ravaamaan.

Hvänen aika! Eihän 1v9kk tarvitse edes vielä puhua! Tässäkin asiassa menee liikaa vertailuksi ja kk:ien tuijotteluksi. Se on niin yksilöllistä!

mun esikoinen kälätti täyttä häkää 1v sanoi mitä halus ja kolmen sanan lauseita ainakin muistaakseni,neuvolassa ei uskottu niin otin kirjan ja pyysin likkaa kertoo mitä siinä sivulla tehtiin,muistan sen vielläkin,"kana muni munan" mitä sitten tapahtuu? "kitta työ ten"
9kk sanoi ekan sanan ja siitä se sitten lähti..toiset ei ole puhunut noin aikasin hyvä jos ekan sanan on sanonut....

Mulla esikoinen (tyttö) sanoi vuoden iässä ihan selviä lauseita ja varsinainen räpätäti ollutkin siitä asti :D,poika taas oli pitkälti yli 2v ennen kun rupesi tekstiä tulemaan,liekö ajatellut et kun sisko niin puhelias et ollaanpa sit hiljempaa :D

Yhteistyössä