Oliskohan se kolmas lapsi ihan katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
kuumeilija
Mieli tekis yrittää kolmatta lasta. Onko se niin paljon rahaa vievämpää kuin kaksi? Jos vielä sattuisi olemaan samaa sukupuolta kun kuopus, niin kaikenhan saa kiertoon... Tietty isompanahan noi lapsoset tulee maksamaan enemmän kun pienenä, mutta sillonhan molemmat on jo töissä. Kertokaahan mulle plussia ja miinuksia kolmanteen lapseen=) Ja tiedän, että kaikki tekee itse päätökset mihin on "varaa"!

kolmen äiti
Tällähetkellä olo on, että kolme on liikaa kun kaikki syntyneet 3v3kk sisään. Mutta taustalla on toki muitakin juttuja jotka tekee tästä ihan liian rankkaa. Mutta SEKUNTIAKAAN EN KADU sitä että nää lapset olen saanut, pois en vaihtaisi hetkeäkään. Riippuu minusta aika paljon ikäerostakin siis.

nyt on lapsia kolme, ja odotan neljättä. en ole vieläkään keksinyt mitä tälle vauvalle tarvitsisi hankkia, kun kaikkea jo on (ennestään 2 poikaa 1 tyttö). Arvaappa miten vaikeaa tälläinen oodttaminen ostamatta vauvan kamppeita on sellaiselle shoppailijalle kun minä :LOL:
Ja vakavasti ottaen, samaa olen minäkin ajatellut kuin sinä, eli nyt kun vauva ajan pärjää (=siis oikeammin sen ajan kun tilille kun napsahtaa vaan kotihoidontuki), niin sen jälkeen todellakin helpottaa rahallisesti. Ja meillä kun sekä asuntoon että autoon että mökille mahtuu, niin tietyt perusasiat on onneksi kunnossa.

itekkin oon pohtinut samaa asiaa mutta iso este tekijä on että pelkään kuollakseni synnytystä niin haaveeksi jääpi tai no katotaan 10 vuoden päästä kun mulla ainakin aikaa on ku täytän vasta 23 ja lapsilla on ikää 5 ja 2 niin ehtiipä tässä pohtia :D

ap
Meillä ei periaatteessa mitään esteitä olis... ehkä jossain vaiheessa pitäis sitte rakentaa jonkun näköstä lisäsiipeä, mutta kun tonttia on reilusti, niin eipä sekään sinänsä mikään este olis. Mietityttää vaan, kun niin paljon täällä puhutaan siitä, kun useampi lapsi olisi pahasta ( elettäisiin vaan sossun tuloilla ). Meillä siis molemmilla vakipaikat, niin sitä vaan mietin, tuleeko kolmas lapsi todellakin kalliimmaksi kun kaksi?

äippä'
Joo minäki olen miettiny kolmatta jo pitkään kun ikääki alkaa jo oleen... Mut ennen kaikkee omaa jaksamista eniten miettiny kun kärsin pahasta unettomuudesta ja mies ei ole vielä suostuvainen...

kolmen äiti
No, kyllä luonnollisesti kolmessa on enemmän hommaa kuin kahdessa. Vauva ei ole aina vauva ja menot kasvaa lasten kasvaessa. Onhan tää aikamoista härdelliä välillä, vaikka vanhimmat lapset ovat jo 9v ja 8v, nuorin on 3v 8kk. Ihania nuo lapset tietenkin ovat, mutta voin ihan rehellisesti sanoa, että kahden kanssa oli helpompaa...
Välillä tuntuu että pitäis revetä joka paikkaan, antaa huomiota jokaiselle, kuunnella, auttaa läksyissä jne . Työpäivän jälkeen olis kiva joskus vaan olla ;) Kotihommat lisääntyi, etenkin pyykkivuori on melkoinen!!!! Joo...mutta se jaksaminen riippuu ihan ihmisestä, mä en oo itse mikään "suurperhetyyppi" ja kaipaan omaa aikaa säännöllisesti tästä hullunmyllystä ;) Enemmän mä miettisin henkisiä resursseja kuin rahaa....

vieras
Pyykki lisääntyy, ruokamenot kasvaa, samoin kuskaus esim.
Omaa aikaa on vähemmän.
Normaali 5 hengen auto käy ahtaaksi jos on kaksikin turvaistuinta....
Elämästtä tulee hieman vauhdikkaampaa ja melusampaa :)

Lissu
Ja kolmas olis jossain vaiheessa ihan jees, mutta ei meillä ole varaa kolmea teiniä vaatettaa ja antaa harrastaa. Pitää niitä asioita vähän miettiä pidemmällekin kuin vaan vauva-aikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Ja kolmas olis jossain vaiheessa ihan jees, mutta ei meillä ole varaa kolmea teiniä vaatettaa ja antaa harrastaa. Pitää niitä asioita vähän miettiä pidemmällekin kuin vaan vauva-aikaa.
Aika ennustajaeukko jos pystyt näkemään jo 10-15 vuoden päähän :D
ja mikä on niin kallis harrastus tai miten kalliita merkkivaatteita meinasit ostaa ettei kahden työssäkäyvän tulot riitä. Sekin riippuu, kun ei niille teineillekkään tarvitse yhtäkkiä ruveta ostamaan ihan mitä tahansa keksivät pyytää :) Olen yksinhuoltajaäidin lapsi ja meitä oli sentään 4, ei tarvinnut silti retkuissa kulkea ja jäädä kotiin. Vaan oli harrastuksia ja muodikkaita vaatteitakin.

k
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tällähetkellä olo on, että kolme on liikaa kun kaikki syntyneet 3v3kk sisään. Mutta taustalla on toki muitakin juttuja jotka tekee tästä ihan liian rankkaa. Mutta SEKUNTIAKAAN EN KADU sitä että nää lapset olen saanut, pois en vaihtaisi hetkeäkään. Riippuu minusta aika paljon ikäerostakin siis.
Mulla 3syntyny alle 3vuoden sisään,ja juu,välillä on rankkaa. Päivääkään tosin en vaihtais pois,mutta muutaman yön kylläkin:D

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Aikalailla menee rahaa vaatteisiin, vaikka ei todellakaan osteta merkkivaatteita ja etenkin pojat kuluttaa kaiken (esim. yksi kevät jouduin ostamaan kolmet kevätlenkkarit 2 kk sisään, kun poika kulutti ne puhki). Harrastukset maksaa ja jos on monta lasta niin kyllähän niihin menee rahaa. Miehellä on ihan ok palkka, mulla on pieni palkka mutta silti kaikki menee mikä tulee. Pääkaupunkiseudulla asutaan ja asumiskustannukset ovat sen mukaiset. Moni tuntuu ajattelevan vain vauva-aikaa ja sen ajan jaksamista ;)

Nyt on sellanen vaihe muksuilla, että riitelevät ja mussuttavat joka asiasta... ja sit tuo uhmis siihen päälle....hih ;) Just eilen ajattelin, että miten ihanan hiljaista olis jos olis vaan yksi lapsi (vitsi vitsi).

Yhteistyössä