Olisko teille OK, että miehenne luovuttaisi spermaansa?

• Viestiketjun aloittaja "Joanna"
  • Ensimmäinen viesti
Trallalaa
Siis tarkoitat, että nainen on mustasukkainen siitä että joku toinen nainen "joutuu" hengenvaaralliseen synnytykseen ja mies "saa nautiskella ja runkkailla"?

Kuulkaa, ei se runkku ja sperman kylväminen mihinkään lopu vaikka kuinka siitä olisitte mustasukkaisia. Viimeistään pönttöön sitä menee desilitroittain joka vuosi. Per talous! Ja ilman ette se käy naisessa. :LOL:
No en tarkoita aivan tuota.

Juuri eilen illalla juteltiin asiasta miehen kanssa tämän keskustelun innostamina. Oltiin molemmat yhtä mieltä siitä, että sukusolujen luovutus on ihmisen oma asia, ja lähtökohtaisesti hienoa toimintaa ihan siinä missä verenluovutuskin. Omalta kohdalta kumpikaan meistä ei ole sitä halunnut toteuttaa, mutteivät syyt ole olleet mitenkään aatteellisia. Minulla meni ikäraja umpeen siinä vaiheessa kun olin omat muksut saanut, mies taas arvelee että kaksi likinäkögeeniä kantavaa jälkeläistä saa olla hänen panoksensa ihmiskunnalle.

Samalla pohdittiin sitä, miksi joku saattaa ajatella asiaa toisin. Ei ihminen pelkkää biologiaa ole, mutta usein biologia saattaa olla taustalla selittämässä järjettömän tuntuisia ajatusmalleja. Uskoisin, että tässäkin tapauksessa asia on näin.

Meillä on miehen kanssa joskus tapana keskustella sellaisistakin aiheista, joista ollaan samaa mieltä. Yritetään ymmärtää erilaisia omista poikkeavia näkökantoja. Mitenkäs teillä? :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Vierasmiess
Samalla pohdittiin sitä, miksi joku saattaa ajatella asiaa toisin. Ei ihminen pelkkää biologiaa ole, mutta usein biologia saattaa olla taustalla selittämässä järjettömän tuntuisia ajatusmalleja. Uskoisin, että tässäkin tapauksessa asia on näin.
Biologiaa siellä on varmaan luola-ajoilta jolloin oli hyvä varastaa toisilta ruokaa, ehkä jopa lapsiakin jos itseltä sattuu kuolemaan. Tästä syystä kateus ja mustasukkaisuus. Nykyään vaan luulis, ettei hriveesti ole itseltä pois jos joku toisaalla saa lapsen herrajumala sun puolison sukusolulla.

Mä en olisi mustasukkainen luovutetuista sukusoluista, mutta kuten sanoin, se on minulle niin suuri arvokysymys ja koen koko luovutusjärjestelmän epäeettisenä, joten en voisi hyväksyä sellaista kumppaniltani.

Syrjähypyn seurauksena syntynyt lapsi olisi paljon pienempi paha etenkin, jos tuo lapsi kuuluisi perheeseemme, kuin sukusolujen luovutus.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Kerropa mulle yksikin epäitsekäs syy tehdä lapsia?
Tähän ei vissiin vastausta saa. Ilmeisesti yllätysvauva on ainoa oikea tapa hankkia jälkikasvua, kun yhtenä päivänä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat itsekkäitä ja toisena taas ne, jotka saa lapsia hoitojen avulla.

Ilmeisesti se oma tapa on ainoa oikea, kuten tässäkin tapauksessa, jossa hedelmöityshoitoja käyttäviä ja sen vielä mahdollistaviakin syytettiin sairaiksi.

• Tykkää
Reactions: Pessimisti
Trallalaa
Biologiaa siellä on varmaan luola-ajoilta jolloin oli hyvä varastaa toisilta ruokaa, ehkä jopa lapsiakin jos itseltä sattuu kuolemaan. Tästä syystä kateus ja mustasukkaisuus. Nykyään vaan luulis, ettei hriveesti ole itseltä pois jos joku toisaalla saa lapsen herrajumala sun puolison sukusolulla.
No kuten olen sanonut 3-4 kertaa, se ei ole minulta yhtään mitenkään pois. Taidan vetäytyä syrjään, että pääset laittamaan sanoja jonkun sellaisen suuhun, joka edes on eri mieltä sun kanssasi.

Pessimisti
Mistä sinä tiedät, että juuri sinä sait sen orgasmin?
Jos olisin lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan mies niin tietäisin, etten se ollut minä ja siihen olisi vain asennoiduttava. Varmasti kokisin itseni kuitenkin perheen isäksi kun lapsi hoitojen avulla vaimoni synnyttämänä lopulta syntyisi. Niin hauska heitto kuin tuo olikin, niin jos joku kehtaisi tulla mulle päin naamaa vaimoa joksikin spermavarkaaksi tms. haukkumaan niin uskoisin, että vetäisin päin näköä.

• Tykkää
"kenkku"
Hyvin näkee vastauksista tai oikeastaan vastaajista, että he eivät ole kärsineet pitkäaikaisesta lapsettomuudesta. Ja ei kai siitä voi ketään syyttää, mutta huomaa hyvin miten asian vakavuutta ei ymmärretä. Lapsettomuus on sen kokeville suurimmalle osalle ihan hirveä paikka. Se vie pohjan melkein koko elämältä, tai siltä se tuntuu. Se voi johtaa syvään pitkäkestoiseen masennukseen jopa niin, ettei siitä parane välttämättä koskaan. Lapsettomuus voi hajottaa parisuhteen, eristää koko ihmisen yksinäisyyteen.

Jos tällainen asia on parannettavissa lääketieteellisesti joko siittiöitä tai munasoluja luovuttamalla, niin miksei niin tehtäisi? Kieltämällä puolisoaan miestä tai naista luovuttamasta, se on verrannollista melkein siihen ettei pelasta toisen elämää.

Kaikista oudoimmilta kommenteilta tuntuvat ne, että siittiöiden luovuttamista verrataan pettämiseen ja että "ei parisuhteen aikana". Kun asiasta jotain tietävänä voin kertoa, että tuossa lääketieteellisessä operaatiossa ei ole mitään seksuaalista. Se että spermaa käytetään hedelmöittämiseen ei muodosta mitään sidettä luovuttajan ja vastaanottajan välillä. Eihän vertakaan saisi luovuttaa, jos ajattelee sitä jotenkin filosofisesti että kohta joku elää sitten minun verelläni jossa on minun DNA:ni.

Mutta en voi syyllistää teitä ymmärtämättömyydestä, sillä että ole sitä kokeneet. Surullista se silti on.

Trallalaa
Jos olisin lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan mies niin tietäisin, etten se ollut minä ja siihen olisi vain asennoiduttava. Varmasti kokisin itseni kuitenkin perheen isäksi kun lapsi hoitojen avulla vaimoni synnyttämänä lopulta syntyisi. Niin hauska heitto kuin tuo olikin, niin jos joku kehtaisi tulla mulle päin naamaa vaimoa joksikin spermavarkaaksi tms. haukkumaan niin uskoisin, että vetäisin päin näköä.
No varmaan vetäisit päin näköä, jos jo pelkästään se sivulause, että mieheltä ei vaadita _biologiseen_ isyyteen välttämättä muuta kuin se orgasmi, sai sut noin kiihtymään.

Eiköhän jokainen perheellinen sukupuolesta riippumatta tiedä mitä se vanhemmuus on. Se on huolenpitoa ja rakkautta, 24/7. Ja todellakin hoidoilla aikaan saadut lapset ovat sataprosenttisesti vanhempiensa omia, vaikka tuon ihmeen olisi saanut aikaan joskus jonkun toisen orgasmi.

Ken guru
[QUOTE="kenkku";29865022]Hyvin näkee vastauksista tai oikeastaan vastaajista, että he eivät ole kärsineet pitkäaikaisesta lapsettomuudesta. Ja ei kai siitä voi ketään syyttää, mutta huomaa hyvin miten asian vakavuutta ei ymmärretä. Lapsettomuus on sen kokeville suurimmalle osalle ihan hirveä paikka. Se vie pohjan melkein koko elämältä, tai siltä se tuntuu. Se voi johtaa syvään pitkäkestoiseen masennukseen jopa niin, ettei siitä parane välttämättä koskaan. Lapsettomuus voi hajottaa parisuhteen, eristää koko ihmisen yksinäisyyteen.

Jos tällainen asia on parannettavissa lääketieteellisesti joko siittiöitä tai munasoluja luovuttamalla, niin miksei niin tehtäisi? Kieltämällä puolisoaan miestä tai naista luovuttamasta, se on verrannollista melkein siihen ettei pelasta toisen elämää.

Kaikista oudoimmilta kommenteilta tuntuvat ne, että siittiöiden luovuttamista verrataan pettämiseen ja että "ei parisuhteen aikana". Kun asiasta jotain tietävänä voin kertoa, että tuossa lääketieteellisessä operaatiossa ei ole mitään seksuaalista. Se että spermaa käytetään hedelmöittämiseen ei muodosta mitään sidettä luovuttajan ja vastaanottajan välillä. Eihän vertakaan saisi luovuttaa, jos ajattelee sitä jotenkin filosofisesti että kohta joku elää sitten minun verelläni jossa on minun DNA:ni.

Mutta en voi syyllistää teitä ymmärtämättömyydestä, sillä että ole sitä kokeneet. Surullista se silti on.[/QUOTE]

Et voi verrata verenluovutusta ja sukusolujen luovutusta. Lisäksi, ei kaikki lapsettomuudesta kärsivätkään halua lasta luovutetuilla soluilla. Eli tässä vastauksessa taas ymmärretään vain sitä omaa näkökantaa. Surullista ettei osata hyväksyä että on erilaisia näkemyksiä.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
"Scarlett harmaana"
Surullista ettei osata hyväksyä että on erilaisia näkemyksiä.
Niinpä. Mä oon ainaki koko ajan puhunu mitä en halua omaan parisuhteeseen, mutta mun puolesta muut parisuhtees elävät saa aiva vapaasti luovuttaa spermaa ja munasoluja. Se on niiden pariskuntien välinen asia eikä se kuulu mulle kuten ei kuulu muille se mitä mä haluan parisuhtees.

Vierasmiess
[QUOTE="kenkku";29865022]
Jos tällainen asia on parannettavissa lääketieteellisesti joko siittiöitä tai munasoluja luovuttamalla, niin miksei niin tehtäisi? [/QUOTE]

Mutta kun hei, se aiheuttaa mielipahaa! Ajattele nyt. Miten luovuttajapariskunnan (nainen) voi ikinä olla onnellinen kun mies on niin julmasti hänen miehensä pahoittanut!

"kenkku"
Et voi verrata verenluovutusta ja sukusolujen luovutusta. Lisäksi, ei kaikki lapsettomuudesta kärsivätkään halua lasta luovutetuilla soluilla. Eli tässä vastauksessa taas ymmärretään vain sitä omaa näkökantaa. Surullista ettei osata hyväksyä että on erilaisia näkemyksiä.
Kyllä voin verrata. Tiedän henkilön joka oli syvässä masennuksessa lapsettomuudesta taistellessaan. Ja se ON jopa hengenvaarallista, mitä et nyt tajua. Luovuttamalla voi pelastaa elämän, jopa kahden kun pariskunnasta puhutaan. Kaikki lapsettomuudesta kärsivät eivät varmasti halua lasta luovutetuilla soluilla, mutta kuka niitä on pakottamassakaan? Tässähän puhutaan tietenkin niistä ihmisistä, jotka tuon avun haluavat ottaa vastaan. Ja todellakin suurin osa tuon avun haluaa, ihan kuten verensiirron maatessaan sairaalavuoteella autokolarin jälkeen. Et vain tajua asian vakavuutta, koska et ole lapsettomuutta sairastanut.

Siinä näkemyksessä ei ole mitään ymmärrettävää että ihmisiä ei auteta. Se on sama kun ihmettelisin sitä miksei pahuutta ymmärretä.

Ken guru
[QUOTE="kenkku";29865125]Kyllä voin verrata. Tiedän henkilön joka oli syvässä masennuksessa lapsettomuudesta taistellessaan. Ja se ON jopa hengenvaarallista, mitä et nyt tajua. Luovuttamalla voi pelastaa elämän, jopa kahden kun pariskunnasta puhutaan. Kaikki lapsettomuudesta kärsivät eivät varmasti halua lasta luovutetuilla soluilla, mutta kuka niitä on pakottamassakaan? Tässähän puhutaan tietenkin niistä ihmisistä, jotka tuon avun haluavat ottaa vastaan. Ja todellakin suurin osa tuon avun haluaa, ihan kuten verensiirron maatessaan sairaalavuoteella autokolarin jälkeen. Et vain tajua asian vakavuutta, koska et ole lapsettomuutta sairastanut.

Siinä näkemyksessä ei ole mitään ymmärrettävää että ihmisiä ei auteta. Se on sama kun ihmettelisin sitä miksei pahuutta ymmärretä.[/QUOTE]

Tuo menee nyt niin skitsoksi jutuksi että psykiatrista apua ennemmin tarvitaan kuin luovutettuja sukusoluja.

[QUOTE="kenkku";29865125]Kyllä voin verrata. Tiedän henkilön joka oli syvässä masennuksessa lapsettomuudesta taistellessaan. Ja se ON jopa hengenvaarallista, mitä et nyt tajua. Luovuttamalla voi pelastaa elämän, jopa kahden kun pariskunnasta puhutaan. Kaikki lapsettomuudesta kärsivät eivät varmasti halua lasta luovutetuilla soluilla, mutta kuka niitä on pakottamassakaan? Tässähän puhutaan tietenkin niistä ihmisistä, jotka tuon avun haluavat ottaa vastaan. Ja todellakin suurin osa tuon avun haluaa, ihan kuten verensiirron maatessaan sairaalavuoteella autokolarin jälkeen. Et vain tajua asian vakavuutta, koska et ole lapsettomuutta sairastanut.

Siinä näkemyksessä ei ole mitään ymmärrettävää että ihmisiä ei auteta. Se on sama kun ihmettelisin sitä miksei pahuutta ymmärretä.[/QUOTE]

Ja siitä masennuksesta parannutaan sormia napsauttamalla kun tulee raskaaksi? Kyllä masentuneen pitää hakea hoitoa ihan eri suunnalta ja hoitaa ittensä eka kuntoon ennen ku rupiaa lasta yrittämään.

Mä oon toivonu toista lasta siitä asti ku likka oli kuukauden. Likka täytti joulukuus 10v. Toki tuun raskaaksi, ei oo siinä ongelmaa, mutta ei sitä lasta yksin saada ja helvetin kipiää se ottaa mullaki ku ei voi saada sitä toista lasta. Ja ihan turha tulla sanomaan, että onhan sulla kuitenki jo yksi lapsi. Tuo on kaikkein typerintä mitä voi tulla sanomaan. Joo on yksi lapsi, mutta ei se silti poista sitä kaipuuta ja surua ku lapsia ei oo enempää. Perkele.

• Tykkää
Pessimisti
No varmaan vetäisit päin näköä, jos jo pelkästään se sivulause, että mieheltä ei vaadita _biologiseen_ isyyteen välttämättä muuta kuin se orgasmi, sai sut noin kiihtymään.
Eiköhän jokainen perheellinen sukupuolesta riippumatta tiedä mitä se vanhemmuus on. Se on huolenpitoa ja rakkautta, 24/7. Ja todellakin hoidoilla aikaan saadut lapset ovat sataprosenttisesti vanhempiensa omia, vaikka tuon ihmeen olisi saanut aikaan joskus jonkun toisen orgasmi.
Älä viitti. Ensinnäkin kommenttini oli vain sarkastinen piikki ja sen perusteella sun on melko mahdoton arvioida kuinka kiihtynyt mä olen tai en ole ollut ja toiseksi, jos kerran puhuit biologisesta vanhemmuudesta, niin olisit voinut mainita sen ja kolmanneksi, mitä tekemistä sillä on 18v huolenpidon kanssa?

[QUOTE="kenkku";29865125]Ja todellakin suurin osa tuon avun haluaa, ihan kuten verensiirron maatessaan sairaalavuoteella autokolarin jälkeen. Et vain tajua asian vakavuutta, koska et ole lapsettomuutta sairastanut.[/QUOTE]

Itsekin tunnen vakavasta masennuksesta kärsineen lapsettoman ja siinä vaiheessa ei todellakaan lähdetä tekemään lapsettomuushoitoja, vaan hoidetaan potilas kuntoon ja mietitään sitten niitä hoitoja. Ja olisi mukava tietää mihin tuo "suurin osa" perustuu. Mutu-tuntumaanko?

Olen tahattomasti lapseton, enkä silti ole ainakaan vielä ollut halukas lähtemään minkäänlaisiin hoitoihin, ihan siksikin, että en tiedä kestäisikö mun psyyke niitä hoitoja. Lapsettomuuden se on tähän asti kestänyt.

Vierasmiess
Ja siitä masennuksesta parannutaan sormia napsauttamalla kun tulee raskaaksi? Kyllä masentuneen pitää hakea hoitoa ihan eri suunnalta ja hoitaa ittensä eka kuntoon ennen ku rupiaa lasta yrittämään.

Mä oon toivonu toista lasta siitä asti ku likka oli kuukauden. Likka täytti joulukuus 10v. Toki tuun raskaaksi, ei oo siinä ongelmaa, mutta ei sitä lasta yksin saada ja helvetin kipiää se ottaa mullaki ku ei voi saada sitä toista lasta. Ja ihan turha tulla sanomaan, että onhan sulla kuitenki jo yksi lapsi. Tuo on kaikkein typerintä mitä voi tulla sanomaan. Joo on yksi lapsi, mutta ei se silti poista sitä kaipuuta ja surua ku lapsia ei oo enempää. Perkele.
Meen nyt vittu ulisemaan sinne lakeuksien perukoille, saatana. Etkö sä edes tajua mitä kirjoitat?
Uliset kuinka ottaa kipiää kun ei oo toista lasta kun joillakin ei ole sitä ensimmäistäkään ja on sitä myötä masentunut. Jep jep.

Ken guru
Meen nyt vittu ulisemaan sinne lakeuksien perukoille, saatana. Etkö sä edes tajua mitä kirjoitat?
Uliset kuinka ottaa kipiää kun ei oo toista lasta kun joillakin ei ole sitä ensimmäistäkään ja on sitä myötä masentunut. Jep jep.
Toivon ettet ole noin paha suustasi irl. En kyllä oikein ymmärrä miten kukaan täälläkään käyttäytyy noin inhottavasti muita kohtaan.

Yhteistyössä