Olisitko sinä ja/tai vauvasi selvinneet hengissä jos olisit synnyttänyt esim. keskiajalla?

  • Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti
nipanepa
Hengissä oltaisiin kaikki 4. Kaikista kolmesta olen ollut pellolle valmis-sarjaa heti synnytyksen jälkeen. Ekasta sain 2 tikkiä, muuten syntyneet luomuna ilman puudutuksia. Kotiin olen lähtenyt 2vrk-6 tuntia synnytyksistä.

Synnyttäjien keski-ikä oli toki paaaaaljon alhaisempi keski-ajalla, synnytys luonnonmukaisempi ja kehon omia tuntemuksia uskottiin ehkä paremmin.
 
Kyllä minä olisin hengissä, mutta kolmonen ei välttämättä kun syntyi liian nopeasti ja tarvitsi olla aika pitkään hapella ennenkuin virkosi. Ekassa synnytyksessä käytettiin imukuppia uupumuksen takia, en sitten tiedä olisinko jaksanut toisenlaisissa olosuhteissakaan...
 
khlyy
En rehellisesti tiedä.
Voi olla että olisin kuollut.
Mut kaavittiin varatoimenpiteenä synnytyksen jälkeen ja menetin 1,2 l verta mutten kuitenkaan tarvinnut lisäverta.

Vauva olisi selvinnyt keskiajalla.
 
Ee
Vauva olisi selvinnyt, mutta istukka ei irronnut vaan jouduttiin leikkaamaan melko kiireellisenä toimenpiteenä. En tiedä, olisiko sille osattu tehdä mitään keskiajalla, mutta veikkaanpa että se olisi koitunut mun menoksi...
 
Minä ja vauva olisimme mahdollisesti kuolleet ensimmäisessä synnytyksessä, jos kohta jäkiviisastellen voi kysyä mikä osuus aggressiivisella kemiallisella käynnistämisellä oli asioiden kulkuun. Eli ei voi siis tietää...
Kuudetta lastani odottaessani istukka irtosi ja siihen olisin ilman muuta kuollut aikana jolloin ei pystytä nopeaan kaavintaan ja "tykittämään" lisäverta.

Muut olisivat sujuneet hyvin ihan ominkin neuvoin. (Itseasiassa kolmessa synnytyksessäni ei ollut sairaanhoitohenkilökuntaa lainkaan paikalla.)
 
mä en
Montussa oltaisiin. Raskausmyrkytys iski kuin salama rv 28, kolme päivää sairaalassa oli tipassa kun lapselle "ostettiin aikaa" ts kortisonille annettiin aikaa lähteä kehittään keuhkoja. Mun verenpaineet oli lääkeistä huolimatta 210/125... Yritettiin mennä vielä yksi päivä, mutta istukka lähtikin repeämään -> hätäsektio rv28+6. Sektion jälkeen kurkku turposi minulta umpeen, jouduin teholle ja olin nukutettuna (intuboituna ja respiraattori varmisti hengitystä) melkein 2 päivää. Jonka jälkeen tuli vielä useita keuhkoveritulppia...Ihme että nykyaikanakin säilyin hengissä.

Ja lapsi, ei varmaankaan olisi selvinnyt, tai en tiedä, kykeni kyllä hengittämään heti itse, mutta se kai kortisonin vuoksi. Sai kuitenkin infektion ollessaan viikon vanha ja siihen oli varmasti kuollut ilman vastasyntyneiden tehon apuja.
 
"vieras"
Ensimmäinen olisi selvinnyt. Loput 5 luultavasti ei rh vasta-aineiden takia. En ole perehtenyt asiaan niin paljon että tietäisin onko tuossa tilanteessa mahdollisuuksia selvitä.
 
"xxx"
En tiedä. Lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla sydänäänten ollessa koko ajan heikot eikä synnytys edistynyt yhtään vaikka vedet oli mennyt ajat sitten. Epäilen, että jompikumpi olisi kuollut.
 

Yhteistyössä