Olisitko sinä ja/tai vauvasi selvinneet hengissä jos olisit synnyttänyt esim. keskiajalla?

  • Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti
eka joo toka ei
esikoisen synnytykseen en tarvinnu lääkäriä kuin epiduraaliin ja sitä ilman en nyt toki kuollut olisi.

Toisen lapsen synnytyksestä jouduimme molemmat teho-osastolle, en usko että parisataa vuotta sitten olisimme selvinneet
 
ggg
En tiedä... Esikoinen jäi kiinni ja häntä imukupillaan vedettiin ulos jonkin aikaa. Kait keskiajallakin oli jonkinlaisia vempaimia saada lapsi ulos? Eli en osaa sanoa... oisko sitten vauva kuollut siihen repimiseen? Tai ehkä silloin oltaisiin vain suoraan aukaistu maha ja otettu vauva ulos.

Kuopuksen synnytyksestä olisimme selvinneet molemmat, sekä vauva että minä.
 
et olisi
[QUOTE="vieras";23159892]Khyl, tosin olisinko tullut raskaaksi ja mitenköhän hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta olis muuten elämään vaikuttanut. Sairastuin siihen 12-vuotiaana.[/QUOTE]

Et olisi selvinnyt hengissä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa ilman lääkitystä. Kasvu olisi loppunut täysin, hemoglobiini romahtanut, maksa olisi tuhoutunut jne.
 
ei
En tiedä... Esikoinen jäi kiinni ja häntä imukupillaan vedettiin ulos jonkin aikaa. Kait keskiajallakin oli jonkinlaisia vempaimia saada lapsi ulos? Eli en osaa sanoa... oisko sitten vauva kuollut siihen repimiseen? Tai ehkä silloin oltaisiin vain suoraan aukaistu maha ja otettu vauva ulos.

Kuopuksen synnytyksestä olisimme selvinneet molemmat, sekä vauva että minä.
Ei ollut keskiajalla "vempaimia". Paitsi lapsen pilkkomiseen kohdussa.
 
Eihän moni pysty tähän edes vastaamaan, ... tai ainakaan nämä "ei" tapaukset ei ihan suoraan ehkä niin meniskään, jos ovat jotain lääkkeellistä kivunlievitystä käyttäneet.

Ja mua väsyttää enkä ehkä saanu pointtia ihan järkevästi nyt sanottua mutta ymmärtää ken ymmärtää.
 
jaaa
Esikoinen olis ainakin kuollut, synty vatsapeitteet auki.
Kuopuksen syntyessä olis mulle käynyt luultavasti aika huonosti. Sain IV:n asteen repeämät, molemmat sulkijalihakset repesivät, mua ommeltiin kahden kirurgin voimin 1,5 tuntia leikkaussalissa, tikkejä tuli n 180kpl.
 
"vieras"
kyllä mä olisin selvinnyt omasta syntymästäni esim. keskiajalla mutta siihen se olis sitten jäänyt oman sydänvikani takia. eli lapsia ei olisi tarvinnut tehdä. jos taas olisin itse ollut terve syntyessäni niin molemmat synnytykset olisi menneet erittäin hyvin ja kaikki selvinneet.
 
hghgh
Oltais varmaan selvitty paremmin ilman nykylääketieteen apuja... Turha oksitosiinitippa, turha eppari, turha ilokaasu, rajoitettiin liikkumista jne.

No kesäkuussa selvinnee, miten olis käynyt keskiajalla, kun synnytän ihan omin voimin.
 
1 kolmesta lapsesta olisi hengissä ja minä luultavasti myös vaikka ekassa synnytyksessä vuosinkin aika kovin. 2 lapsista joutunut teholle vihreän lapsiveden aiheuttaman tulehduksen takia ja toinen oli vähän siinä ja siinä selviääkö edes nykyajalla.
 
HippuTAR
Ekasta oltais molemmat selvitty. tokasta minä muttei lapsi joka syntyi kiireellisellä sektiolla rv36+5, painoi 1,5 kg ja sai kaikki 2 pistettä minuutin iässä ja osasi jotenkuten syödä vasta kuukauden iässä. Kolmannesta oltais kuoltu molemmat koska lapsi jäi mun lantioon jumiin eikä mitenkään olisi mahtunut alakautta ulos, lääkärit sai tosissaan kiskoa jotta sektiossa saatiin lapsen pää irti musta.
 

Yhteistyössä