Olisiko tämä teistä oikein, lapsen hoitoajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiiiiitiiiiiiii;25775519:
No nythän se minulle selkis miten ne uraäidit kerkeää jumppailemaan monta kertaa viikossa, pitävät lapsen hoidossa. Aika usealla täällä on sellanen sädekehä päänsä päällä. Miten kerkeää vaikka mitä tekemään ja minä täällä ihmettelen, että miten. Plus että lapset menevät aikaisin nukkumaan. Todellisuus on siis sitä, että ei niiden omien lasten kanssa paljoa edes olla

Kylläpäs vetelet melko suoraviivaisia päätelmiä siellä. Muutaman hassun äidin kirjoituksen perusteella. Minä olen ehtinyt harrastamaan liikuntaa tasan ja ainoastaan silloin, kun lapset ovat esim. uimakoulussa. Lisäksi mun lapseni ovat nukkuneet pitkät päiväunet ihan eskariin asti, ja valvoneet kotona n. klo 22.00 asti. Herätys on ollut kello 8.00. Hoidosta lapset on haettu 15.30. Laskeppa montako tuntia lasten kanssa on illalla oltu?

Tuolla tavalla sädekehäsi kiilloittaminen vetäisee kyllä sädekehän marttyyrinkruunuksi!

[QUOTE="Mindi";25775506]Minusta on kamalaa, että aikusiet ajattelevat lasten valitsevan mieluummin päivähoidon ja kaverit kuin omien vanhempien kanssa vietetyn ajan. Siis kysymys on alle kouluikäisistä lapsista!! Vanhemmat hoi, nyt on jotan arvoissa pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raiteille.[/QUOTE]

Sori nyt alkoi kyllä naurattamaan... :D Miten sinä voit tietää mitään minun ja lapseni suhteesta? Ainakin minun 4 vuotias osaa hyvin selvästi kertoa oman pettymyksensä, mikäli ei saa edes puoli tuntia leikkiä iltapäivällä kavereiden kanssa ulkona. Itselleni olisi paljon helpompaa hakea lapsi suoraan, kun kytätä kellosta, että koska lapsi on saanut tarpeeksi "laatuaikaa" ulkona kavereiden kanssa. Joskus olen jopa odotellut päiväkodin pihalla vartin verran, mikäli ovat juuri tulleet ulos.

Sinulla itselläsi on arvot pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raitelle, mikäli et osaa omien lapsiesi mielipiteitä ja tuntemuksia yhtään ottaa huomioon ja kunnioittaa.

Minusta taas vanhemmat on outoja, jos ajattelevat että kaveriseura ja mukava tekeminen ei ole lapselle tärkeitä asioita.

Meillä se, että lapsi saa leikkiä 30 minsaa pidempään kavereiden kanssa pk:n pihalla kun minä käyn ruokakaupassa ennen lapsen hakemista ei ole koskaan aiheuttanut sitä, etteikö lapsella olisi rutkasti aikaa hengailla myös meidän vanhempien kanssa. Paljon mielumminhan mukelo on pk:n pihassa lumikasaa tonkimassa kuin ruuhkaisessa marketissa hoitopäivän päätteeksi.

Aivan. Varsinkin, kun lapset yleensä osaavat myös ilmaista asian hyvin selvästi, jos vain vanhemmat suostuvat heitä yhtään kuulemaan...

Olen itsekin käynyt töiden jälkeen esim kaupassa, kampaajalla, uimassa jne ennen lasten hakua. Suhteuttaen tuon lasten ikään ja muuten viikottaiseen hoitoaikaan. Eli jos lapsilla on lyhyitä päiviä ja/tai vapaapäiviä en näe pahana paria ylimääräistä tuntia silloin tällöin. Pitkiä päiviä täydellä hoitoajalla en pitäisi turhaan enkä kyllä nauttisi "omasta ajastani" jos se tarkoittaisi että pitäisi 2-3h joka päivä viettää jotain pelikoneita pelaillen ja päiväkotia piileskellen. Laiskana hoitaisin kaupassa käynnin reippaasti ja sitten lasten kanssa kotiin nauttimaan vapaaillasta.

Ei heru ymmärrystä. Hoitomaksut pitäisi periä tuntien mukaan, niin saattaisi se oma aika olla vähemmän suosiossa. Mulla lapset osa-aikaisina, eikä silti "sallitut" tunnit täyty millään. Ärsyttää maksaa turhasta.

• Tykkää
Reactions: säpäle
[QUOTE="hoitaja";25775150]Edelleen olemme tiukkoja hoitoaikojen suhteen. päivähoito on tarkoitettu vanhempien työssä käymisen (plus työmatkojen) ajaksi, ei vapaa-ajan viettoon!![/QUOTE]

Jos lapsen hoitopäivät ovat kohtuullisen pituisia (esim. alle 8 tuntia) niin mikä ero on työssäkäyvän vanhemman halulla viettää vapaapäivää/muutamaa vapaatuntia kampaajalla versus nämä virikelapset joiden vanhemmat ovat kotona? On paljon lapsia, jotka ovat hoidossa siitä huolimatta että vanhemmat ovat syystä tai toisesta kotona.

Mä en voi oikein ymmärtää sitä että jos teen ylitöitä, kuten tänään illalla klo 18 alkaen jonnekin klo 02 asti, mä en huomenna saisi pitää itsekseni niitä tunteja vapaana. Lapset ovat tuon ajan isänsä kanssa tai nukkuvat. Vien lapset huomenna ihan normaalisti hoitoon ja tulen takaisin kotiin nukkumaan.

Meillä hoitoaika on aina 8-16 tai välillä 8-15.30 mutta ei yhtään sen pidempään. Jos näiden hoitopäivien puitteissa saan hoidettua jonkun oman asian, niin onko se jotenkin lapsiltani pois????

[QUOTE="minä";25775570]Sori nyt alkoi kyllä naurattamaan... :D Miten sinä voit tietää mitään minun ja lapseni suhteesta? Ainakin minun 4 vuotias osaa hyvin selvästi kertoa oman pettymyksensä, mikäli ei saa edes puoli tuntia leikkiä iltapäivällä kavereiden kanssa ulkona. Itselleni olisi paljon helpompaa hakea lapsi suoraan, kun kytätä kellosta, että koska lapsi on saanut tarpeeksi "laatuaikaa" ulkona kavereiden kanssa. Joskus olen jopa odotellut päiväkodin pihalla vartin verran, mikäli ovat juuri tulleet ulos.

Sinulla itselläsi on arvot pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raitelle, mikäli et osaa omien lapsiesi mielipiteitä ja tuntemuksia yhtään ottaa huomioon ja kunnioittaa.[/QUOTE]

Ai kauhee, joku otti kommentin henkilökohtaisesti. Taisi osua ja upota? :D Ei, en todellakaan tiedä sinusta ja suhteestasi lapseesi mitään (enkä halua tietää). Tietenkin kaverit ovat lapselle tärkeitä, mutta niin on vanhempien kanssa vietetty aikakin. -Jos vain nyt haluaa sen vanhepana huomata ja osaa omaa vanhemmuuttaan suhteessa omaan lapseensa arvostaa.

Olen sitä mieltä, että jos se vapaa-aika käytetään johonkin urheilulajiin, vaikkapa maastohiihtoon, niin siinä tapauksessa se on ihan sallittua, mutta jos sillä ajalla pelataan hedelmäpelejä, niin ainakin osa voitoista tulee ohjata päiväkodin virkistyskassaan. Lisäksi lapselle tämä ylimääräinen hoitoaika tulee korvata jollakin tavalla.

[QUOTE="Mindi";25775506]Minusta on kamalaa, että aikusiet ajattelevat lasten valitsevan mieluummin päivähoidon ja kaverit kuin omien vanhempien kanssa vietetyn ajan. Siis kysymys on alle kouluikäisistä lapsista!! Vanhemmat hoi, nyt on jotan arvoissa pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raiteille.[/QUOTE]

Peesaan!

Käsittämätöntä miten se päiväkoti on niin paha paikka, että lapset alkaa oireilla heti jos siellä joutuu olemaan kokonaisen hoitopäivän. Miten sinne ylipäätään voi viedä lapsia hoitoon ollenkaan, jos ne pitää sieltä mahdollisimman pian ja äkkiä juosten hakea pois?

Onneksi omat lapset on perhepäivähoidossa kokeneella hoitajalla.

[QUOTE="vieras";25776171]Käsittämätöntä miten se päiväkoti on niin paha paikka, että lapset alkaa oireilla heti jos siellä joutuu olemaan kokonaisen hoitopäivän. Miten sinne ylipäätään voi viedä lapsia hoitoon ollenkaan, jos ne pitää sieltä mahdollisimman pian ja äkkiä juosten hakea pois?

Onneksi omat lapset on perhepäivähoidossa kokeneella hoitajalla.[/QUOTE]

meillä onneksi ei ole pahapaikka, mutta en näe mitään järkeä pitää lapsiani siellä ylimääräisiä, koska tiedän että siellä on muitakin lapsia ja hoitajilla kädet täynnä töitä ilman sitäkin että omat lapseni viettävät siellä ylimääräistä aikaa. olen ilmaisesti liian kiltti kun ajattelen muitakin...:snotty: saavat ne pidempää päivää olevat lapset enemmän laatuhoitoa kun haen oma pois heti kun on vain mahdollista, mutta kai se on väärin ajatella näin nyky yhteiskunnassa.

Meillä ei kyllä päiväkodin taholta kukaan kysele ja kyttää, että missä olen ja mitä teen, kun lapsi on hoidossa. Ei se suoraan sanottuna heille kuulukaan kun olen lapselle paikan varannut ja maksuni maksan. Meillä tosin lapsi ei ole pitkää päivää, en tiedä sitten jos aina olisi ensimmäinen tuotava ja viimeinen haettava, ehkä ihan uteliaisuudesta kysyisivät, että missä helkkarissa mä olen töissä.

Itse olen opiskelija, joten päivät ovat hyvinkin eri pituisia ja joskus on paljon töitä vielä kotona varsinaisten luentojen jälkeen, joskus ei. Lapsen kannalta minulle on kuitenkin suositeltu, että koetan pitää hänen päivänsä mahdollisimman samanlaisena omasta aikataulustani riippumatta. Vien siis lapsen yleensä kymmeneksi ja isä hakee töistä päästyään neljän jälkeen kotiin. Jos minulla on vapaata ja satun olemaan päiväkodin lähellä (meillä aika kaukana päiväkoti kun ei olla muuton jälkeen saatu vielä siirrettyä lasta lähemmäs) saatan joskus hakea aikaisemmin. Perjantaisin pidetään pojan kansa yhdessä koko päivä vapaata.

Mun mielestä on ihan normaalia, ja varsin oletettavaa, että jos lapselta kysyttäisiin hän haluaisi näitä molempia.

Meillä lapsi on hoidossa sen ajan kun MOLEMMAT vanhemmat on töissä (tai työmatkalla) eli myöhemmin menevä mies ja aikaisemmin pääsevä hakee. Jos vanhemmalla vapaapäivä viikossa niin sitten lapsellakin.
ELi meillä lapset hoidossa vain osan viikosta ja aina lyhyitä päiviä. Toki pitää joskus joustaa, esim. jos mies menee iltavuoroon yhdeksi, niin vie lapset joko 11 syömään tai joskus esim. 9 jos hoidossa menevät jonnekin retkelle tms. Ehkä kerran puolessa vuodessa voin käydä jossain asioilla ennen hakua, jos ns. pakollinen juttu, ei kyllä nyt tule mieleen että missä olisin käynyt, mutta periaatteessa.

Jokainen musta tekee niinkuin haluaa, jos aikuinen mielummin pitää lapset hoidossa niin pitkään kun mahdollista, niin ehkä se on niille lapsille sitten parempi.

Niin ja me saadaan vain 20% alennusata hoitomaksuista, vaikka lapset on yleensä vaan tosiaan 3-4 päivää viikossa hoidossa ja lyhyitä päiviä.

Meillä myös lapsi on hoidossa vain silloin, kun molemmat ollaan töissä. Jos toisella on vp, on lapsikin kotona. Ja jos toinen iltavuorossa ja toinen aamnuvuorossa, on lapsi hoidossa vain sen ajan, mitä työvuorot menee päällekkäin.

Ei heru ymmärrystä. Hoitomaksut pitäisi periä tuntien mukaan, niin saattaisi se oma aika olla vähemmän suosiossa. Mulla lapset osa-aikaisina, eikä silti "sallitut" tunnit täyty millään. Ärsyttää maksaa turhasta.

muuten kyllä tuo tunti veloitus, mutta vuorohoidossa tätä ei voisi kyllä tehdä
mun lapsi on ns. mun omalla ajalla tarhassa n. 7-9 tuntia mutta mä nukun sen ajan

Miten teillä on sitten nuo maksut porrastettu? Helsingissä on vaihtoehtoina alle 5h, 5-7h ja yli 7h ja lisäksi jos on vapaapäiviä sa niistä jonun prosenttiosuuden alennuksen. Mun mielestä aika hyvin järjestetty, ei tuossa paljoa joustovaraa ole (ja jos tarve on reilusti alle sen 5h päivä niin kaupungilla on kerhotoimintaa, mikä sitten kokonaan maksutonta).

No en mä kyllä tajua, miksi niitä pelejä pitää hakata pari tuntia, sen sijaan, että hakisi lapsen päiväkodista aikasemmin : /

Aika paska mutsi minäkin, mutta en sentään ihan noin paska.

Miten teillä on sitten nuo maksut porrastettu? Helsingissä on vaihtoehtoina alle 5h, 5-7h ja yli 7h ja lisäksi jos on vapaapäiviä sa niistä jonun prosenttiosuuden alennuksen. Mun mielestä aika hyvin järjestetty, ei tuossa paljoa joustovaraa ole (ja jos tarve on reilusti alle sen 5h päivä niin kaupungilla on kerhotoimintaa, mikä sitten kokonaan maksutonta).

Meillä on max. 50h/2 vko ja hoitomaksu on puolet normaalista. Esim. Viime viikon ja tämän viikon osalta hoitotunteja tulee 15,5 (joista 3,5 h on mun nukkumiselle varattua) Tietysti voisin viedä lapset vielä 34,5:ksi tunniksi hoitoon, mutta vietän mielummin itse heidän kanssaan aikaa. Paras tilanne olisi se, jos voisi valita kuukausi- tai tuntimaksun. Veikkaisin että useampi ottaisi tuntimaksun.

[QUOTE="hoitaja";25775150]Edelleen olemme tiukkoja hoitoaikojen suhteen. päivähoito on tarkoitettu vanhempien työssä käymisen (plus työmatkojen) ajaksi, ei vapaa-ajan viettoon!![/QUOTE]

Niin. Kotona olevien lapset ovat oikeutettuja virikehoitoon ja silloin lapsi ymmärtää että tämä hoito on hänen parhaakseen. Eihän virikehoito rasita lasta?
Mutta kun lapsi joutuu päiväkotiin vanhemman työn takia se onkin jo kamalan raskasta. Eikä se työssäkäyvä vanhempi saa käydä edes kaupassa lapsen ulkoillessa kavereiden kanssa, vaan otetaan se lapsi mukaan kauppaan ettei vaan tule liian pitkä hoitopäivä ja lapsi väsyy.
Virikelasten kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska lapsi edelleen ymmmärtää että nyt tässä saadaan virikkeitä eikä olla pakkohoidossa :snotty:

Siis huh huh..Sen mä ymmärrän jos lapsen hoitopäivät ovat muutenkin pitkiä ja hän käy päivähoidossa joka arkipäivä, että silloin ei ole syytä pitkittää niitä päiviä. Mutta jos vanhemman työpäivä päättyy jo 14.00, niin silloin en näe mitään syytä miksi lapsi ei saisi leikkiä kavereiden kanssa ulkona sitä tuntia tai paria..

Monesti lapsi jää omaan pihaan leikkimään jos pihalla sattuu olemaan kavereita ( osa on samassa päiväkodissakin) - ei vaikuta minusta mitenkään ylirasittuneelta. Onko sekään nyt sen kummemmin vanhemman kanssa vietettyä laatuaikaa jos mä kokkaan iltaruokaa sisällä ja lapsi leikkii kavereiden (tai sisarusten) kanssa pihalla?

Yhteistyössä