Olisiko täällä kellään jakaa kokemuksia vauvan lonkkatuista?

pur
hirmu huonosti löydän netistä mitään aisiallista tietoa. Kun nyt yön tunteina alkoi mieli miettimään asioita kuten; eikö niitä saa ottaa pois muka ollenkaan kahteen kuukauteen, liinailu tietenkin onnistuu mut ei varmaankaan kantopussissa pitäminen, voiko vaikuttaa lapsen liikkumisen varhaiseen kehitykseen ja miten se ilmenee esim myöhästyykö liikkeelle lähtö, onko jotain vauva-arjen niksejä mitä vois etukäteen huomioida??
Tällasia sitä pyörittelee...
Tai entäs siteen auton turvakaukalo, jos siine systeemissä on kerran joku lasta selässä?
Jos on kerran suht yleistäkin jopa niinku mulle sanottiin niin miks en mä löydä tietoo tästä?
Varmaan vaikutan nyt vähän hysteeriseltä. Ihan rauhallinen olen jokseenkin haluisin vaan tietää....ja kun ei kerran nukkumisesta mitään tule ni ajattelin käyttää aikani näin.

Pur ja tytär 37+5
 
siskon tytöllä oli tuo mutta siitä on jo aikaa sellanen 11 vuotta. Tais olla ensimmäisiä (ainakin täälläpäin) jolla oli tuo rupeli. Aijemmin oli sellanen tyyny joka tuli vaatteiden päälle ja jalat siihen kii, serkku tytöllä oli sellanen ja hällä ikää 16v.
Muistaakseni nuilla oli takapenkillä niinku vaununkoppa jossa oli jokku turvavyöt..en todellakaan ole varma muistanko oikeen..mutta kaukaloa ei tosiaan voinu käyttää.
Ihan normaaliaikaan oppi kuitenkin sitten konttaan, käveleen jne. Eipä tuosta mitään huomaa että sellaisessa härvelissä on elämänsä ekat kuukaudet ollu kiinni.
 
mun tytöllä oli kummatki lonkat "pois paikoillaan"..mikä sen oikee nimitys ny onkaa.juu ei koko aikana saa ottaa pois sitä.ja pesun tekee niilä vauvanliinoilla.tosin kakkapyllyn pesin.joka päivä pitää talkkia laittaa niihin kohtiin mihin lasta osuu ja reippaasti.mun tytölle ei tullut mitään hiertymiä.olikos se nyt tenava talkkia.kyljellään vauvaa ei voi nukuttaa,minä eka selällään.kun ei ne sanonu synnärillä et mahalteeki voi.likalla painu vasen puoli kallosta sissän päin.vinosti.onneksi se lääkäri siitä sano ekalla kontrolli käynillä.ja sen jälkee mahallaan piti nukuttaa.ja käänellä päätä.kun lasta saatiin pois alkoi pään muokkaus.nyt se on enempi kosmeettinen haitta.mutta ei se näy,tukkapäässä.fysioterapialla sen jälkeen käytiin,just katteli tuota kehitystä.likka oppi asiat niiku piti osan vähä "aikasemmin".kävelemään lähti 11kk. ja piti kävelyttää 8kk eteenpäin.mulla oli leveä turvakaukalo,likka meni siihen hyvin lastan kanssa.mut jos ei mahdu niin neuvolasta saa mun mielestä vuokrattua koppaa missä voi kuljettaavauvaa autossa.mä olin ensin kans et apua miten nyt tommosta vauvaa voi kantaa tai pitää sylissä kun on niin "tönkkö".mutta se vasta oliki sitten vaikeeta pitää sylissä alussa kun se lasta otettiin pois,tuntu et likka luiskahtaa sylistä. :LOL: .likka nukkuu vielkii sammakko asennossa jos on selälteen,nyt 4v.niskaaki tyttö rupes ite pitää aika pian syntymän jälkeen.kehitykselle tuosta lastasta ei oo ollu mitään haittaa.ja kaikki vaatteetki meni hyvin lastan päälle,tosin 70-luvun kapeat retrovaatteet ei menny.lastan kanssa vauva-arki on ihan normaalia.ei hätiä,ja se 2kk menee niin nopeesti.ja sitten lasta onkin pois.

mulle sanottiin että tuo on myös periytyvää ja minulla itselläni on ollu oikea lonkka,kun synnyin.

hyviä jatkoja sinne päin. :hug:
 
pur
Kiitoksia teille

Löysinkin tossa yön tunteina sitten ihan hyvää perusinfoa ja nyt kun sain aamusta nukuttuakin vähän niin jo taas on ihan eri fiilis muutenkin. Sitä vaan ei tietoa heti sisäistäny ja sit meni shokkiin ja kyl sit aika nopee rauhotuinki.

Se on muuten lonkkalukstraatio, heti kun ton sanan löysi ni rupes löytyy tietookin.
 
Minun nuorimmaisella oli lonkkaluksaatio. Lastassa oli 3kk ja kahden viikon välein oli kontrolli. Kyllähän se kylvetys oli hiukan hankalampaa tuon lastan kanssa, mutta selvittiin tuostakin ajasta. Turvakaukaloon ei voinut laittaa, joten autoiltu ei sitten vauvan kanssa. Vaatteet piti olla isompaa kokoa. Meillä on tänään viimeinen kontrolli ( tai ainakin pitäisi olla ) Eli tyttö on nyt 1v. Toivottavasti kaikki olisi ok. Liikkeelle lähtö on minusta mennyt ihan samaan tahtiin, kuin vanhemmmillakin lapsillani. Eli lastan oton jälkeen meni kolme viikkoa, kun kääntyi mahalleen eli siinä 4kk oli. N.10 iässä lähti konttaamaan ja siitä sitten tukea vasten seisomaan. Nyt siis kävelee tukea vasten ja jos itse taluttaa :)
 
Meidän esikoisella on ollut lonkkalasta 3kk syntymästä alkaen. Nyt tyttö kohta 7v eikä mistään huomaa että on "lasta vauva" ollut.

Todellakin nykyisten lastojen kanssa kylvetetäänkin. Kuivaamisen kanssa pitää olla todella tarkkana ettei kosteutta pääse jäämään lastan ja ihon väliin. Sideharson kun pujottaa väliin niin sillä saa hyvin kuivaksi.

Lisäksi kietaisupaita oli (pikku harjoittelun jälkeen) helppo pukea lastan alle. Tosin synnärillä näyttivät ja neuvoivat kädestä pitäen miten kaikki hoitaminen käy näppärästi.

Meillä oli kans sen verran tilava turvakaukalo ja hoikka tyttö, että sitä käytettiin. Tosin autoiltiin vain noin kerta/vko. Lisäksi laitettiin pikkutyyny pyllyn alle tukemaan ettei jäänyt laastan varaan keikkumaan.

Nukkui koko 3kk selällään. Pää puolessa patjan alla oli tyyny kohottamassa. Päähän ei jäänyt mitään painaumia, kun oli aktiivinen pimu ja käänteli nukkuessaan itse päätään puolelta toiselle.

Kehitys meni ihan keskiverron mukaan ja kävelemään lähti 11kk iässä.

Pitää olla tyytyväinen, että heti synnärillä huomattiin. Muuten oli hoitoaika voinut olla paljon pidempi. Aikanaan luin jostakin, että jos kovin myöhään huomataan on hoito aika 2xtoteamisikä ja voidaan joutua kipsaamaan.
 
meillä nuorimmalla tytöllä (nyt 9kk) todettiin synnynnäinen molemmin puolinen lonkkaluksaatio kotiinlähtötarkastuksessa.. shokkihan se oli, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna ei kovinkaan suuri sellainen. reilu 8vk oli tyttö lastassa, ja kahden viikon välein oli kontrollit. puolivuotiaana rtg, ja kaikki oli kunnossa, vuoden ikäisenä on vielä viim. kontrolli, toivottavasti silloinkin kaikki hyvin=) Ja täällä ohjeistettiin ettei lastan kanssa saa kylvettää... joten tyttö kävi kylvyssä vain joka toinen viikko, eli aina silloin kun oli tuo kontrollikäynti.

jos haluat vaihtaa ajatuksia, niin laita yv:tä!! on itsellä vielä niin tuoreessa muistissa kaikki!
 
Meidän keskimmäisellä vajaa kolme vuotta sitten huomattiin synnärillä lonkkaluksaatio ja sai lonkkalastan. Meillä oli kontrolli lasten polilla kahden viikon välein ja niinä aamuina otettiin lasta pois ja kylvetettiin. Lastan kanssa ei käyty kylvyssä, mutta eipä tuota useammin tarvinnutkaan käydä vaikka oli kesä. Puhdistuspyyhkeillä hoidettiin pesut muuten ja talkkia laitettiin niihin kohtii kun lasta osui. Iho säilyi hyvänä, ei mitään ongelmia sen suhteen.

Auon turvakaukaloon vauva mahtuo just ja just, mutta ylimääräistä autoilua vältettiin ettei vauva joutunut olemaan huonossa asennossa. Vauva nukkui sekä selällään ja mahallaan (paremmin mahallaan) ja pää laitetiin vuorotellen molemmille puolelle, eikä mitenkään muotoutunut eriskummallisesti. Ja tissiäkin vauva osasi ihan hyvin syödä sylissä tai sängyllä selällään. Kyljelleen ei vauvaa voinut laittaa. Vaatteet tosiaan vähän isompia kun muuten ja kietaisupaidat ja vähän leveämmät potkarit oli parhaita vaatteita mun mielestä. Sitä en kyllä ymmärrä kuinka jotkut on saanut lastan alle vaatteet, ei olisi multa onnistunut. (ja olen kuullut tästä ennenkin, en vain tässä ketjussa)

Liikkeelle lähdön kanssa ei ollut ongelmia. Paitsi kävelemään poika lähti melko myöhään, mut mä en usko että se oli mitenkään kiinni lonkkaluksaatiosta. Osas kyllä kävellä tukia pitkin ja taaperokärryn kansa, mut vapaa kävely antoi odotuttaa itseään.

Meillä lasta oli 2kk ja kylä se välillä tuntui pitkältä ajalta ja muutaman kerran kirosin koko lastan sinne alimpaan.. Mutta nopeaan tuo aika kuitenkin meni. Ja parempi niin kuin vaiva olisi huomattu vaikka vuoden iässä ja sitten olisi jouduttu kipsaamaan jalat. Huomattavasti helpompi vaiva hoitaa ihan vauvana. Ja vauvaa ei lasta tuntunut häiritsevän mitenkään. Eniten itseäni ehkä harmitti se kun jäi osa niistä pienistä 56cm vaatteista pitämättä kun ne ei mahtunut päälle. Ja onkos tuolla nyt sitten niin väliä... Lastan kanssa vauva oli sellainen "kiinteä paketti" ja kun lasta otettiin pois tuntui vauva "oudon vetelältä". siis ihan normaali vauva tietysti, mutta oli sitä sitten erilainen hoitaa.

 

Yhteistyössä