Olisiko aika lakkauttaa joukkoliikenne?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
On totaalisen vastuutonta, että joukkoliikenteen annetaan jatkua normaalisti samalla kun ravintoloita suljetaan ja ihmisten kokoontumiset kielletään. Yksityisautoilijoita ratsataan Uudenmaan rajalla, että eivät vahingossakaan pääse asioilleen rajan väärälle puolelle, mutta busseissa ja raitiovaunuissa saa pitää koronabileitä kuin viimeistä päivää. Ymmärrän, että julkinen liikenne on hallituksen erikoissuojeluksessa, mutta jotain rajaa! Nyt ollaan ylitetty se raja, että voitaisiin tehdä poikkeuksia sääntöihin hyvien asioiden puolesta.


Jyväskylän Liikenteen varikon taukopaikalla tunnelma on synkkä. Bussikikuskit ovat raivoissaan ja huolissaan työolosuhteistaan. Työnteko on jatkunut heillä lähes ennallaan, vaikka kaikkialla muualla on ryhdytty järeisiin toimenpiteisiin koronaviruksen leviämisen estämiseksi.

Kuljettajat pelkääväät altistuvansa virukselle ja levittävänsä tautia myös muille.

– Meillä voi olla bussit täynnä ihmisiä, vaikka muualla on kielletty yli kymmenen hengen kokoontumiset. Monet meidän asiakkaistamme matkustavat juuri terveyskeskuksiin ja sairaalaan. Tässä mennään ihan perse edellä puuhun, sanoo Jyväskylän Liikenteen kuljettajien pääluottamusmies Jukka Hämäläinen.
 
vierailija
Ei.
Yhteiskunnan on toimittava silloinkin, kun sitä ympäröi kriisi. Töitä on tehtävä. Bussikuski toimii yhdessä mm.sairaanhoitajan kanssa ns.eturintamassa. Nyt jokaisen bussiin astuvan asiakkaan on oltava tietoinen omasta osallisuudestaan suhteessa viruksen leviämiseen. Älä poistu kotoa, älä asioi kaupassa, älä mene töihin, älä astu bussiin jos olet kipeä tai tunnet itsesi kipeäksi. Noudata vallitsevia suojauskeinoja itsesi sekä toisten ihmisten terveyttä varjellen.
 
vierailija
Ei.
Yhteiskunnan on toimittava silloinkin, kun sitä ympäröi kriisi. Töitä on tehtävä. Bussikuski toimii yhdessä mm.sairaanhoitajan kanssa ns.eturintamassa. Nyt jokaisen bussiin astuvan asiakkaan on oltava tietoinen omasta osallisuudestaan suhteessa viruksen leviämiseen. Älä poistu kotoa, älä asioi kaupassa, älä mene töihin, älä astu bussiin jos olet kipeä tai tunnet itsesi kipeäksi. Noudata vallitsevia suojauskeinoja itsesi sekä toisten ihmisten terveyttä varjellen.
No annetaan sitten ravintoloidenkin olla auki. Itsensä kipeäksi tuntevat pysyköön poissa.
 
vierailija
Mikä välttämöttömyys ravintola on?
Meinaatko, että vain teho-osastojen hoitajat käyvät busseilla töissä? Eli välttämättömyys ei tässä nyt ole se avainasia. Suurimman osan bussilla töissä käyvistä ei varmastikaan ole välttämätöntä käydä töissä, mutta he haluavat käydä töissä syystä tai toisesta. Luultavasti suuri osa matkustajista tekee myös ihan muuta kuin menee töihin. Saattavat jopa käydä kaupassa (on olemassa kotiinkuljetukset) tai matkustaa bussilla ulkoilemaan johonkin kauemmas, mikä on täysin tarpeetonta.
 
vierailija
Meinaatko, että vain teho-osastojen hoitajat käyvät busseilla töissä? Eli välttämättömyys ei tässä nyt ole se avainasia. Suurimman osan bussilla töissä käyvistä ei varmastikaan ole välttämätöntä käydä töissä, mutta he haluavat käydä töissä syystä tai toisesta. Luultavasti suuri osa matkustajista tekee myös ihan muuta kuin menee töihin. Saattavat jopa käydä kaupassa (on olemassa kotiinkuljetukset) tai matkustaa bussilla ulkoilemaan johonkin kauemmas, mikä on täysin tarpeetonta.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Olen töissä tehtaassa ja pakko sinne vaan on mennä. Ja menen sinne julkisilla niin kuin ennenkin
 
vierailija
Voi pyhä yksinkertaisuus. Olen töissä tehtaassa ja pakko sinne vaan on mennä. Ja menen sinne julkisilla niin kuin ennenkin
Tuskin maailma siihen kaatuu, jos jätät menemättä. Mutta parempi ratkaisu on, että ostat auton. Meidän perheeseen hommattiin juuri toinen auto eikä kukaan kulje julkisilla niin kauan kun tilanne on päällä.

Kun joukkoliikenne sallitaan, voidaan saman tien unohtaa kaikki muu vouhotus. Se on omituista millainen itku ja valitus alkaisi, jos joku somevaikuttaja päättäisi ottaa yhden lennon nyt jonnekin ulkomaille ja elää siellä vaikka kolme viikkoa. Se olisi maailmanloppu ja törkeää itsekkyyttä. Mutta sama tyyppi saa ihan luvan kanssa ajella täpötäysissä linja-autoissa monta kertaa joka päivä ja se ei ole itsekästä tai maailmanloppu.
 
vierailija
Tuskin maailma siihen kaatuu, jos jätät menemättä. Mutta parempi ratkaisu on, että ostat auton. Meidän perheeseen hommattiin juuri toinen auto eikä kukaan kulje julkisilla niin kauan kun tilanne on päällä.

Kun joukkoliikenne sallitaan, voidaan saman tien unohtaa kaikki muu vouhotus. Se on omituista millainen itku ja valitus alkaisi, jos joku somevaikuttaja päättäisi ottaa yhden lennon nyt jonnekin ulkomaille ja elää siellä vaikka kolme viikkoa. Se olisi maailmanloppu ja törkeää itsekkyyttä. Mutta sama tyyppi saa ihan luvan kanssa ajella täpötäysissä linja-autoissa monta kertaa joka päivä ja se ei ole itsekästä tai maailmanloppu.
Eräiden tahojen inhoama henkilöauto pelastaa ihmishenkiä.
 
vierailija
Tuskin maailma siihen kaatuu, jos jätät menemättä. Mutta parempi ratkaisu on, että ostat auton. Meidän perheeseen hommattiin juuri toinen auto eikä kukaan kulje julkisilla niin kauan kun tilanne on päällä.

Kun joukkoliikenne sallitaan, voidaan saman tien unohtaa kaikki muu vouhotus. Se on omituista millainen itku ja valitus alkaisi, jos joku somevaikuttaja päättäisi ottaa yhden lennon nyt jonnekin ulkomaille ja elää siellä vaikka kolme viikkoa. Se olisi maailmanloppu ja törkeää itsekkyyttä. Mutta sama tyyppi saa ihan luvan kanssa ajella täpötäysissä linja-autoissa monta kertaa joka päivä ja se ei ole itsekästä tai maailmanloppu.
Bussit ei todellakaan ole täpötynnä.
 
vierailija
Ei muuta kuin ostaa auton tai menee taksilla, jos ei etätyö onnistu. Taksilakikin uudistui sopivasti niin, että kapasiteetti riittää. Pienempi riski siinä on kuin bussilla kulkiessa.
Moni tarvitsee ensin ajokortin ja rahaa auton ostamiseen. Taksilla ajelu on huomattavasti kalliimpaa kuin julkisilla kulkeminen, rupeaa äkkiä tulemaan palkankorotusvaatimuksia.
 
vierailija

Autojen hakujen ja noutojen palveluyritys Biila hoitaa monien kaikkien isojen autoliikkeiden autojen liikuttamiset eri puolille Suomea ja myös auton viennit ja huoltoon haut.

– Kun Biila on kuljettanut tähän saakka noin 2500 autoa kuukaudessa, niin nyt ajoja on jopa 7000 kuukaudessa, kertoo yhtiön myyntijohtaja Sami Soikkeli.

Autotoimitusten hurja kysyntä johtuu koronaviruksen pelosta, myöntää Soikkeli.

Autoliikkeet pyrkivät koronan aikana välttämään turhia kontakteja ihmisten välillä, mutta haluavat pitää kiinni asiakkaistaan. Niinpä esimerkiksi Biilan palveluita käyttävä K-Caara maksaa kuljetusmaksut asiakkaan puolesta.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset se julkisen liikenteen kanssa pelleily ja hommatkaa auto. Nykyään voi neuvottelut hoitaa netissä ja autokin näköjään tuodaan kotiovelle.