Olipas kiusallista... (erään miehen käytöksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja est
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

est

Vieras
Olin taannoin eräissä juhlissa, joissa minut oli laitettu erään mielestäni oikein mukavan puolitutun miehen viereen ja hänen oli siis tarkoitus olla "avecini". Olemme kumpikin tahoillamme varattuja, eikä kummankaan kumppani ollut paikalla tilaisuudessa. Olemme myös aiemmin jutelleet ihan tavallisesti eri tilaisuuksissa ja ajattelin illasta tulevan aika hauska.

Kuitenkin kävi niin, että kyseinen mies käyttäytyi hyvin välinpitämättömästi minua kohtaan ja jutteli koko ajan kaikkien muiden pöydässä hänen ympärillään olevien kanssa, paitsi minun. Olenko outo kun loukkaannuin? Tuli sellainen olo, että kyseistä henkilöä harmitti tai jotenkin hävetti minun avecikseni päätyminen ja minulla oli sitten koko illallisen ajan todella kiusallinen olo. En vain pysty ymmärtämään, mikä syy hänellä oli käyttäytyä noin. Olenko todella jotenkin niin ärsyttävä tai omituinen, että hän katsoi parhaaksi olla mahdollisimman etäinen?

Hmm... Kuinka tarkoitus olla avecisi? Eikös siellä juhlissa ollut mahdollista olla ihan itsenäisenä henkilönä? Kyllä mustakin olisi kiusallista jos minut varattuna "laitettaisiin" ja "päätettäisiin että minun on tarkoitus olla" jonkun puolitutun avec, jotenkin outo ajatus.

Miehellä oli puutteelliset käytöstavat.

Jospa halusi olla antamatta aihetta juoruilulle kun kerta olette molemmat varattuja? Pelkäsi että puheet alkavat kiertää jos näytätte viihtyvän turhan hyvin yhdessä.

Mistä sä sait päähäsi, että hänen kuuluu olla sinun avec? Oletko varma, että mies tiesi tästä. En ole ennen törmännyt tuollaiseen, että varattuja ihmisiä alettaisiin "parittamaan".

[QUOTE="vieras";27241815]Hmm... Kuinka tarkoitus olla avecisi? Eikös siellä juhlissa ollut mahdollista olla ihan itsenäisenä henkilönä? Kyllä mustakin olisi kiusallista jos minut varattuna "laitettaisiin" ja "päätettäisiin että minun on tarkoitus olla" jonkun puolitutun avec, jotenkin outo ajatus.[/QUOTE]

Siellä nyt vaan on sellainen tapa, että kaikille laitetaan joku ns "avec". Omankin saa tuoda tai toivoa jotain tiettyä henkilöä vierustoverikseen. Ei siellä nyt naimisiin tarvitse kenenkään kanssa mennä, kyse on ihan yksinkertaisista käytöstavoista ja kohteliaisuudesta. Tämä oli kyllä ihan sillä miehelläkin tiedossa.

Olisi tietysti ollut kohteliasta huomioida kaikki, myös siis sinut, mutta todennäköisesti mies ei halunnut antaa vahingossakaan väärää singnaalia ja/tai antaa aihetta juoruiluun... toisaalta myös se on hyvää käytöstä omaa kumppania kohtaan, joka ei ole päässyt paikalle. Jos tilanne on näin kuten mun mieleen ensin tuli, niin onko silloin parempi käyttäytyä hyvin vierasta kohtaan vai omaa kumppania?

Jos sulla on ulkonäössä jotain vialla? Hyvin usein huonosti hoidettu olemus, hiukset, hygienia ja risat hampaat aiheuttavat sen ettei tee mieli luoda mitään syvempää kontaktia.

[QUOTE="vieras";27241892]Olisi tietysti ollut kohteliasta huomioida kaikki, myös siis sinut, mutta todennäköisesti mies ei halunnut antaa vahingossakaan väärää singnaalia ja/tai antaa aihetta juoruiluun... toisaalta myös se on hyvää käytöstä omaa kumppania kohtaan, joka ei ole päässyt paikalle. Jos tilanne on näin kuten mun mieleen ensin tuli, niin onko silloin parempi käyttäytyä hyvin vierasta kohtaan vai omaa kumppania?[/QUOTE]

Eli on siis ok huomioida kaikki muut pöydän naiset (toisella puolella ja edessä istuva), mutta ei vieressä olevaa, joka on periaatteessa se oma avec. Mitään ihmeellistä ei siis olisi tarvinnut tehdä, mutta totta kai loukkaannuin kun kaikille muille juteltiin paitsi minulle.

Olen siis monesti aiemmin kyseisen henkilön kanssa jutellut ja pienemmässä porukassa iltaakin viettänyt ym. ja luulin meidän olevan ihan hyvissä väleissä. Nyt tuli vaan sellainen olo, että minussa on jotain vikaa ja tottakai se loukkaa.

[QUOTE="vieras";27241909]Jos sulla on ulkonäössä jotain vialla? Hyvin usein huonosti hoidettu olemus, hiukset, hygienia ja risat hampaat aiheuttavat sen ettei tee mieli luoda mitään syvempää kontaktia.[/QUOTE]

En ole mikään klassinen kaunotar, mutta en myöskään mikään maailman karmeimman näköinen nainen. Minulla oli tilaisuuteen sopiva mekko ja korkokengät, vastapestyt hiukset ja siisti meikki. En tosin ymmärrä miksi esim. ulkonäön pitäisi vaikuttaa mihinkään, koska ei tässä mitään kumppania oltu etsimässä vaan oltiin mukavalla illallisella, johon kuuluu kohtelias itselle osoitetun avecin huomioiminen. Ei tämä ollut kenellekään muullekaan mikään ongelma, vaikka moni istuikin esim. ennestään täysin tuntemattoman henkilön vieressä.

Eli on siis ok huomioida kaikki muut pöydän naiset (toisella puolella ja edessä istuva), mutta ei vieressä olevaa, joka on periaatteessa se oma avec. Mitään ihmeellistä ei siis olisi tarvinnut tehdä, mutta totta kai loukkaannuin kun kaikille muille juteltiin paitsi minulle.

Olen siis monesti aiemmin kyseisen henkilön kanssa jutellut ja pienemmässä porukassa iltaakin viettänyt ym. ja luulin meidän olevan ihan hyvissä väleissä. Nyt tuli vaan sellainen olo, että minussa on jotain vikaa ja tottakai se loukkaa.

Se nyt vaan on outoa laittaa yksin saapuvat "pariksi" keskenään, varsinkin kun molemmat omilla tahoillaa varattuja ihmisiä. Vai oletitko sinä olevasi hänen avecinsa, koska teidät oli istutettu vierekkäin?
Olipa miten oli, en ite haluais moisiin bileisiin edes, olin sitten sinkku tai varattu.

• Tykkää
Reactions: Joxu
[QUOTE="vieras";27241977]Se nyt vaan on outoa laittaa yksin saapuvat "pariksi" keskenään, varsinkin kun molemmat omilla tahoillaa varattuja ihmisiä. Vai oletitko sinä olevasi hänen avecinsa, koska teidät oli istutettu vierekkäin?
Olipa miten oli, en ite haluais moisiin bileisiin edes, olin sitten sinkku tai varattu.[/QUOTE]

Todella, niin on. Hyvin kummallista, en ole koskaan kuullut tällaisesta.

Ap, millaiset juhlat oikein oli kyseessä?

Ja miksi sinä niin asiasta loukkaannut? Koska jutteli muiden kans? Varmaan myös sinä teit niin, vai mökötitkö illan ja vilkuilit loukkaantuneena miestä? No ei tosissaan, mutta mitä jos annat vieraan ihmisen olla sellainen kuin on ja tehdä kuten haluaa? Kuten sanottu, kysessä ei ole edes miehesi.

• Tykkää
Reactions: Joxu
Jotkut naiset jollain käsittämättömällä tavalla osaavat vetää perustavaa laatua olevia johtopäätöksiä ihan pikkuasioista. Missä hiton juhlissa avecit määritellään etukäteen jonkun muun toimesta? Ei vieressä istuminen mitään avecia tee. Jos vieruskaverille ei juttele niin se ei korkeintaan kerro muuta kuin sen että kaveri on moukka tai ihan vaan vähän ajattelematon.

[QUOTE="vieras";27241977]Se nyt vaan on outoa laittaa yksin saapuvat "pariksi" keskenään, varsinkin kun molemmat omilla tahoillaa varattuja ihmisiä. Vai oletitko sinä olevasi hänen avecinsa, koska teidät oli istutettu vierekkäin?
Olipa miten oli, en ite haluais moisiin bileisiin edes, olin sitten sinkku tai varattu.[/QUOTE]

Edelleenkin, se on näissä juhlissa ihan normaali käytäntö, joka on tuttu sekä minulle että tälle miehelle, koska olemme kumpikin käyneet tällaisissa juhlissa monet kerrat. Ei siis ollut mitenkään yllätys, vaan tiesimme olevamme toistemme "aveceja". Se myös kerrottiin juhlan alussa (kuten aina) ja silloin myös lueteltiin avecin tehtävät, jotka liittyvät yleiseen toisen kohteliaaseen huomioimiseen. Se ei ole tätä ennen missään juhlissa ollut kenellekään avecikseni osoitetulle mikään ongelma, eikä tuntunut nytkään olevan kenellekään muulle juhlassa olevalle. Siksi olenkin hieman loukkaantunut ja nyt tuntuu jatkossa kiusalliselta tavata tätä henkilöä, kun hän näköjään kokeekin seurani jotenkin todella epämiellyttävänä.

Edelleenkin, se on näissä juhlissa ihan normaali käytäntö, joka on tuttu sekä minulle että tälle miehelle, koska olemme kumpikin käyneet tällaisissa juhlissa monet kerrat. Ei siis ollut mitenkään yllätys, vaan tiesimme olevamme toistemme "aveceja". Se myös kerrottiin juhlan alussa (kuten aina) ja silloin myös lueteltiin avecin tehtävät, jotka liittyvät yleiseen toisen kohteliaaseen huomioimiseen. Se ei ole tätä ennen missään juhlissa ollut kenellekään avecikseni osoitetulle mikään ongelma, eikä tuntunut nytkään olevan kenellekään muulle juhlassa olevalle. Siksi olenkin hieman loukkaantunut ja nyt tuntuu jatkossa kiusalliselta tavata tätä henkilöä, kun hän näköjään kokeekin seurani jotenkin todella epämiellyttävänä.
Kerro nyt mitkä ihmeen juhlat tuollaiset ovat? :O

Siis mikä juhla on kyseessä? Ja mitä ovat nämä avecin tehtävät tarkalleen?

Millaiset juhlat, minkä kunniaksi järjestetty ?

Ei häät, jonkun 50v päivät tai vastaavat ?

Kyselen kun en ole tuollaisista juhlista, joissa avecit järjestetään, koskaan kuullut, kiinnostaa millaiset bileet oli

Huoh, toki juttelin muidenkin pöydässä olevien kanssa, enkä nököttänyt hiljaa paikallani. Ihmetystä aiheutti vain se, että aina aiemmin minulle niin mukava henkilö yhtäkkiä kohtelikin pöytäseuralaisekseni joutuessaan minua kuin ilmaa. Muut juttelivat kuitenkin paljon myös omien "aveciensa" kanssa ja huomioivat heidät hyvin tapojen mukaisesti (esim. tarjoamalla tuolia yms). Oli hiukan outoa ja noloa siis olla se ainoa pöydässä, jota oma avec ei huomioitunut ollenkaan. Ja edelleenkään ei ollut kyse mistään parittamisesta vaan niistä normaaleista pöytätavoista illallisjuhlassa.

Se nyt on ihan sama mitkä juhlat oli kyseessä. Pointit ovat:

1. Näissä juhlissa on tapana, että vierustoveri on juhlien avec
2. Jos ei halua olla tuntemattoman avec, SAA OTTAA OMAN avecin mukaan tai ILMOITTAA etukäteen KENET haluaa avecikseen.
3. Jos ei ilmoita avecia, saa avecikseen sen, jonka plaseerauksen hoitanut henkilö on viereen laittanut
4. Jokaiselle juhlassa olevalle on selvää, kuka on oma avec ja miten omaa avecia kohtaan on kohteliasta käyttätyä
5. Kellekään ei ole koskaan aiemmin ollut ongelmaa toimia vieressä istuvan avecina, koska se ei vaadi muuta kuin kohteliaat peruskäytöstavat
6. On kiusallista olla pöydän ainoa nainen, jonka avec käyttäytyy välinpitämättömästi, mutta juttelee kuitenkin innokkaasti kaikkien muiden pöydän naisten kanssa -> saa minut tuntemaan itseni jotenkin epämiellyttäväksi

No mutta kerro nyt jo hyvä ihminen, että mitkä ne tuollaiset juhlat ovat, jossa tahoillaan varattuja ihmisiä laitetaan puolipakolla toistensa aveceiksi? Tämähän on aivan olennainen tieto, jotta pystyy sanomaan mitään miehen käytöksestä!

• Tykkää
Reactions: as if
Olen kuullut vähän tuon kaltaisia juhlia järjestettävän esim. kuninkaallisen vierailun yhteydessä, tanssiaisina tms. yli sata vuotta sitten. Eli varmasti oli hienot bileet, MUTTA minusta olisi noloa ennemminkin SE että juhlien alussa yksin tulleille ilmoitetaan avecit :O Voi sitä nöyryytyksen määrää :laugh: Samoin ku kaikkien tiedossa on linnankutsujen adjutanttien tehtävät ;)

Ehkä silti teet liian ison numeron asiasta ja otat henkilökohtaisesti sellaista mitä vieras ihminen tekee? Ajattele hyvä nainen se asia niin, että sen miehen häpeähän se on. Ja hei, seuraavalla kerralla kannattaa ilmoittaa ettet ainakaan häntä halua viereesi ;)

Eikö ihmiset oikeasti ole ikinä olleet virallisemmissa juhlissa, missä jokaisella on "pöytätoveri"? Pääsääntöisesti se ei ikinä ole oma puoliso, eikä siinä ideana ole mikään paritusjuttu.

Yhteistyössä