olinko julma?

Oltiin miehen sukujulissa. Vanhempi tyttö halusi mennä ulkosaunaan ja menikin kun tuli sieltä ulos ei suostunut pukemaan vaatteita saunalla vaan juoksu ulkona alasti ja halusi pukea sisällä vaikka vaatteet oli saunassa. Minä sanoin että puet vaatteet saunalla heti päälle, kun tyttö ei suostunut kannoin saunalle ja sanoin että puet tai lähdetään kotiin, kun ei vieläkään pukenut niin otin kainaloon ja laitoin tytön alastomana autoon ja lähdettiin kotiin. Olinko julma lapselle kun ei saanut vielä jäädä juhlimaan?
 
melli
ihan oikein että näytät lapselle ettei varsinkaan juhlissa aleta ryttyilemään. Jos alkaa joka pikkuasiassa antaa periksi niin kohta niitä ei pidättele mikään. Nyt lapsi tietää että äiti on tosissaan kun sanoo.
 
vieras
No... Mielestäni ehkä hieman ylireagoit, mutta ensi kerralla lapsi ainakin tottelee ( toivottavasti :) ) Juttelet lapsesi kanssa asiasta ja kerrot vaan että miksi niin tapahtu niin kyllä se siitä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja melli:
ihan oikein että näytät lapselle ettei varsinkaan juhlissa aleta ryttyilemään. Jos alkaa joka pikkuasiassa antaa periksi niin kohta niitä ei pidättele mikään. Nyt lapsi tietää että äiti on tosissaan kun sanoo.
Mä peesailen tätä, jos jotain lupaa niin se pidetään, sekä hyvässä että pahassa.
 
No siis toimit oikein koska olit sanonut että jos ei pue niin sitten lähdette kotiin. Mutta... ehkä asiassa olisi ollut joku muu ratkaisu? Ei ehkä olisi tarvinut olla ihan niin jyrkkä? Itse ainakin koetan löytää tuollaisissa harvinaisissa, lapsillekin mukavissa, tilaisuuksissa löytää ratkaisun ja tarpeen vaatiessa joustaa :) Että jäisi kaikille mukava mieli juhlista :)
 
lapsi neljän vanha. minusta vaan ei ollut sopivaa juoksenella ulkona alastomana kun ulkona oli jo sen verran kylmä. Ja kun kerta riisui saunalla niin sai minusta siellä pukea eikä ravata ees taas pitkin pihaa. Eikä lapsi ollut alasti auto matkaa vaan puki autossa päällensä koska luuli pääsevänsä sitten takaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja melli:
ihan oikein että näytät lapselle ettei varsinkaan juhlissa aleta ryttyilemään. Jos alkaa joka pikkuasiassa antaa periksi niin kohta niitä ei pidättele mikään. Nyt lapsi tietää että äiti on tosissaan kun sanoo.
Mä peesailen tätä, jos jotain lupaa niin se pidetään, sekä hyvässä että pahassa.
Samalla linjalla. Olisin kyllä yrittänyt ensin saada lapsen pukeutumaan mahdollisimman nopeasti ja jos ei siltikään onnistu niin sitten olisin uhannut lähtemisellä ja toteuttanut uhkauksen jos olisi pelleily jatkunut.

Minusta on vähän nurinkurista, että lähtemisellä (puistosta, juhlista, kaupasta, kylästä) uhkaillaan niin yleisesti. Aina joku äiti karjuu "jos et nyt tee niin tai näin niin me lähdetään heti kotiin". Jotkut pitää lupauksen mutta jotkut jatkaa sitä uhkailua loppuajan ja lähtevät kuitenkin vasta normaaliin aikaan, vaikka lapsi tekisi mitä. Jos annetaan varoitus/uhkaus niin siitä on pystyttävä pitämään kiinni tai muuten on ihan turha edes sellaisia ilmaan heittää. Eikö olisi parempi antaa varoitus ja uhkaus pistää jäähylle/sivuun istumaan. Se on helpompi toteuttaa puistossakin ja sen jälkeen leikit voi taas jatkua.
 

Yhteistyössä