No huhhuh, mun mielestä tässä on monta epäkohtaa.. Ihan ensinnäkin, miksi sanoit vain ääneen terassista? Miksi et sanonut kunnolla lapselle, että sinne ei mennä ja miksi? Itse, jos lapsi ei olisi sanomistani totellut, olisin sanonut seuraavaksi lapsen äidille saman ja toivonut, että hän komentaisi lastaan niin että tämä tottelee. Jos yhäedelleenkään tämä lapsi ei olisi totellut, olisin laittanut terassin oven lukkoon tai jotain siihen eteen esteeksi.
Toiseksi ihmettelen, että oma lapsesi on 4vuotias, etkä saa häntä uskomaan, että vieraasta huonosti käyttäytyvää lasta ei saa matkia ja seurata?? Kyllä jo 4vuotiaan tulisi tietää oman kodin säännöt, oli vieraita tai ei. Ja kolmanneksi, en olisi antanut lapsen leikata itse kakkua, jos ei kerta selvästi osannut. Olisin itse auttanut, jos lapsen oma äiti ei sitä kerta tehnyt. En olisi antanut vieraan lapsen pilata kovalla vaivalla (vaikkakin vieraita varten) tehtyä kakkuani vain koska ei omaa käytöstapoja, jotka 8vuotiaalla tulisi jo osata.
Tiedän, että välillä on vaikea vetää raja, kuinka paljon voi kylässä olevaa lasta komentaa tai neuvoa tämän omien vanhempiensa ollessa paikalla. Itse komennan omia lapsiani kylässä itse, enkä odota että kyläpaikan emäntä/isäntä sitä puolestani tekee, ellei ole joku juttu jota en ole huomannut tai tiedä. Jotkut taas olettaa, että kyläpaikassa emäntä laatii säännöt ja komentaa kaikkia lapsia niiden mukaan. Tämäkin on sinänsä ok, mutta vähintään omien vanhempien on katsottava että oma lapsi myös tottelee kerrottuja sääntöjä.
Viimeiseksi, en ymmärrä, kun moni laittoi kommentissa koskien kakun leikkausta, että "kun ollaan kylässä".. Itse en antaisi 8vuotiaan kotonakaan tuhota kakkua, vain koska tykkää kuorrutteesta.