Olinko tässä mielestänne tyly tai töykeä? (Liittyen tuttavien lapsen käytökseen.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mikaela."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tohon terassiin sen verran, että meillä oli aiempi talo rinnetalo, jonka terassi oli korkealla (autotalli oli sen alla). Eli terassi on voinut olla vaarallinen. Muuten olisin kyllä puuttunut vierailevan lapsen touhuihin ilman vihjailemista ja takakireyttä. Jos kukaan ei ole häntäaiemmin käytöstavoissa opastanut, ei hän niitä voi osatakkaan. Olisin suorasti ja hermostumatta opastanut. Yleensä toimii kyllä, kun ei mielessään samalla manaile ja päivittele (se yleensä kuuluu läpi, vaikka miten imelällä äänellä yrittäis ohjata).

Mielestäni ap teit aivan oikein.

Surullista, kun tuon ikäinen ei osaa käyttäytyä - vanhemmat mielestäni saisivat katsoa peiliin. Kakun leikkaamisesta nyt puhun...

En usko että olisin puuttunut. Jos tytön isä ja äiti olivat jo leikanneet kakusta palaset, ja kakku ei ollut siis enää kokonainen ja "hieno", niin eikö se ole aika sama mistä kohtaa lapsi sitä leikkaa. Ärsyttävää keskeltä ottaminen olisi ollut vain siinä tapauksessa, että tyttö olisi ottanut ensimmäisenä ja alkanut kaivertaa kakkua keskeltä.

Terassiasiassa sinun perustelut ovat mielestäni yhtä tyhmiä kuin tytön käytös. Se että kaide on rikki, ei pitäisi haitata ketään ison (yli 3v) lapsen vanhempaa. Putoamisesta tuskin mitään isompaa haittaa tulee edes 4-vuotiaalle. Ja muutenkin jos lapsi on kylässä ja mahdollisesti vaistoaa sinun ehkä ylimitoitetut odotukset hänelle (muutaman vuoden ikäero ei tee toisesta lapsesta täydellistä, vaikka toinen voi nyt tuntua lähes aikuiselta kun omasi on 4v niin sitten kun omasi on 8v ja tutun lapsi on 12, jälleen omasi on pieni), hän saattaa taantua. Lisäksi voi jännittää tai tylsistyä kylässä.

En usko että olisin puuttunut. Toisaalta olen vähän tyypillinen suomalainen. Olen pitkään hiljaa ja kun sanon, teen sen liian kärkkäästi.

Ai lähes 4 metrin pudotuksesta ei olisi haittaa sinun nelivuotiaalle? :) mahtaa olla aikamoinen nelivuotias.. Kallioinen rinnetontti, terassi ylhäällä. Pointti ei kuitenkaan ollut se, että isompi lapsi osaa varoa vaan se, että ovi oli jatkuvasti auki ja pienempi lapsi kiinnostuneena menossa ulos isomman perässä .eli ts. Minun piti olla vahtimassa lasta kahvinkeiton ja kattamisen lomassa. Plus se oli ärsyttävää, koska olimme juuri saaneet lapsen ymmärtämään ettei terassille voi mennä ennen kuin kaide on korjattu.

Ehkä olis kannattanut selittää tytölle ja vanhemmille ihan selkeästi mikset toivo lasten menevän terassille. Mä itse varmaankin olisin mennyt ja ohjannut tytön hienovaraisesti pois ovesta roikkumasta ja sulkenunut oven ja ilmoittanut, että se pysyy nyt kiinni. Se ovi. Piste. Mut kauhee kun mulle ei koskaan tuu tollasia tilanteita kun mein kavereiden lapset osaa käyttäytyä ja jos ei osaa niin mä osaan kyllä sanoa sen ääneen...:whistle:

• Tykkää
Reactions: Oisku
Mä sanon kyllä suoraan jos joku kylässä oleva lapsi tekee jotain kiellettyä. Mun mielestä lapsen ei välttämättä tarvitse tietää mitkä on meidän säännöt (ihan tavalliset kyllä mutta on niitäkin ns. vapaan kasvatuksen hedelmiä joita ei vanhempansa koskaan kiellä) ja sanon kyllä jos mielestäni aihetta on. Kakkuhommasta en varmaan ois sanonut, koittanut vaan itse ottaa siitä niin ettei ihan hajois koko jäljellä oleva kakku. Käytöstapoja pitäisi jokaiselle lapselle opettaa, en tajua miten jotkut ei yhtään vahdi/kiellä lastaan edes kylässä.

Oisin mennyt sinne oven luokse, ottanut pois kahvasta, jasanonut lyhyesti ja ytimekkäästi: Tähän ei kosketa. Piste.

Kakkuasiassa olisin sanonut, että annapas kun minä autan.

No huhhuh, mun mielestä tässä on monta epäkohtaa.. Ihan ensinnäkin, miksi sanoit vain ääneen terassista? Miksi et sanonut kunnolla lapselle, että sinne ei mennä ja miksi? Itse, jos lapsi ei olisi sanomistani totellut, olisin sanonut seuraavaksi lapsen äidille saman ja toivonut, että hän komentaisi lastaan niin että tämä tottelee. Jos yhäedelleenkään tämä lapsi ei olisi totellut, olisin laittanut terassin oven lukkoon tai jotain siihen eteen esteeksi.
Toiseksi ihmettelen, että oma lapsesi on 4vuotias, etkä saa häntä uskomaan, että vieraasta huonosti käyttäytyvää lasta ei saa matkia ja seurata?? Kyllä jo 4vuotiaan tulisi tietää oman kodin säännöt, oli vieraita tai ei. Ja kolmanneksi, en olisi antanut lapsen leikata itse kakkua, jos ei kerta selvästi osannut. Olisin itse auttanut, jos lapsen oma äiti ei sitä kerta tehnyt. En olisi antanut vieraan lapsen pilata kovalla vaivalla (vaikkakin vieraita varten) tehtyä kakkuani vain koska ei omaa käytöstapoja, jotka 8vuotiaalla tulisi jo osata.
Tiedän, että välillä on vaikea vetää raja, kuinka paljon voi kylässä olevaa lasta komentaa tai neuvoa tämän omien vanhempiensa ollessa paikalla. Itse komennan omia lapsiani kylässä itse, enkä odota että kyläpaikan emäntä/isäntä sitä puolestani tekee, ellei ole joku juttu jota en ole huomannut tai tiedä. Jotkut taas olettaa, että kyläpaikassa emäntä laatii säännöt ja komentaa kaikkia lapsia niiden mukaan. Tämäkin on sinänsä ok, mutta vähintään omien vanhempien on katsottava että oma lapsi myös tottelee kerrottuja sääntöjä.
Viimeiseksi, en ymmärrä, kun moni laittoi kommentissa koskien kakun leikkausta, että "kun ollaan kylässä".. Itse en antaisi 8vuotiaan kotonakaan tuhota kakkua, vain koska tykkää kuorrutteesta.

Miten kakun voi pilata jos se kuitenkin syödään pois, kuluuko se siitä jotenkin jos sitä palaa ei ota just reunasta?

Eli jos se 8-vuotias kerää kakun päältä mansikat tai muut koristeet ja samalla kaapii vaikka koko kuorrutteen pois, se on sun mielestä ok koska vieraillehan se kakku on? Kiva sit jos ne vieraat ei jaksakaan syödä koko kakkua vaan jää esim. puolet jäljelle, niin ne loput menee roskiin kun ei kukaan sellasta pilalle räävittyä kakkua enää halua syödä. Oikein mukavaa sille kakuntekijällekin tuollainen.

Terassin olen samaa mieltä enemmistön kanssa, että 8-vuotias luultavasti tarpeeksi iso leikkiäkseen siellä. Ilmeisesti ongelma oli siinä, että oma lapsesi ei voinut leikkiä siellä, eikä silloin kukaan muukaan. Toki vieraitten pitäisi uskoa, jos siitä sanotaan.

Meillä minä leikkaan kakun lapsille ja joskus aikuisillekin, jos niin haluavat. Koska lapset eivät osaa leikata kakkua, se on joko pöydällä tai sitä otetaan puolet kakusta.

Terassin olen samaa mieltä enemmistön kanssa, että 8-vuotias luultavasti tarpeeksi iso leikkiäkseen siellä. Ilmeisesti ongelma oli siinä, että oma lapsesi ei voinut leikkiä siellä, eikä silloin kukaan muukaan. Toki vieraitten pitäisi uskoa, jos siitä sanotaan.

Meillä minä leikkaan kakun lapsille ja joskus aikuisillekin, jos niin haluavat. Koska lapset eivät osaa leikata kakkua, se on joko pöydällä tai sitä otetaan puolet kakusta.

Kakun leikkaaminen tuntuu olevan sillain, että se on aina painajainen, sekä aikuisilla että lapsilla. Ja näin on ollut iät ajat, hirmu sosiaalinen tapahtuma....(yäk :D)

Minä olen siitä ikävä ihminen, että synttäreillä leikkaan kaikille palasen, että he eivät joudu noloon tilanteeseen. Koska kukaan lapsi ei osaa leikata kakkua.
Siis ihan oikeasti teen näin, koska en kestä sitä lasten epävarmuutta.
Muistan, mikä epävarmuus se silloin lapsuudessa oli.
Ja tiedän, mikä epävarmuus se edelleen on kaikissa juhlissa. Ihan hullua :D

Siis voiko tosiaan olla, että me olemme kakunleikkaamishörhöjä...:)

a. Terassiasia: itse varmaan ratkaisisin tuon jo ennen vieraiden tuloa laittamalla oven eteen verhon tai huonekalun tai molemmat niin että on kaikille aivan selvää että sinne terassille ei nyt mennä, ei lapset ei aikuiset.
b) kukaan lapsi ei ikinä aloita mun kakkuja. Kakun aloittaa joko syntymäpäiväsankari tai sitten naisvieraista vanhin. Jos kahdeksanvuotias yrittäisi aloittaa kakkuani, ottaisin kakkulapion ja leikkaisin hänelle palasen itse, ensin kyllä varmaan sanoisin että yleensä ei meillä lapset aloita vaan aikuiset.

Mut ei meillä käy mölöjä. Mä en seurustele wt-perheiden kanssa.

En usko että olisin puuttunut. Jos tytön isä ja äiti olivat jo leikanneet kakusta palaset, ja kakku ei ollut siis enää kokonainen ja "hieno", niin eikö se ole aika sama mistä kohtaa lapsi sitä leikkaa. Ärsyttävää keskeltä ottaminen olisi ollut vain siinä tapauksessa, että tyttö olisi ottanut ensimmäisenä ja alkanut kaivertaa kakkua keskeltä.

Niinhän se tyttö juuri oli tekemässä ennen kuin aapee puuttui asiaan. Voi luoja taas tätä luetun ymmärtämättömyyttä.

Ihan oikein aloittaja toimi. Kylässä ollaan kyläpaikan säänöjen mukaan, ja jos vieraat eivät niitä tiedä, niin sitten talonväki opastaa juuri niin kuin aapee tekikin.

a. Terassiasia: itse varmaan ratkaisisin tuon jo ennen vieraiden tuloa laittamalla oven eteen verhon tai huonekalun tai molemmat niin että on kaikille aivan selvää että sinne terassille ei nyt mennä, ei lapset ei aikuiset.
b) kukaan lapsi ei ikinä aloita mun kakkuja. Kakun aloittaa joko syntymäpäiväsankari tai sitten naisvieraista vanhin. Jos kahdeksanvuotias yrittäisi aloittaa kakkuani, ottaisin kakkulapion ja leikkaisin hänelle palasen itse, ensin kyllä varmaan sanoisin että yleensä ei meillä lapset aloita vaan aikuiset.

Mut ei meillä käy mölöjä. Mä en seurustele wt-perheiden kanssa.

Juuri näin. Päivänsankari aloittaa kakun tai sitten aikuisista vanhin ja 'arvokkain'.

Minulla taas jäi sellainen fiilis että ap vaan myhäili ja pyöritteli silmiään itsekseen, eikä sanonut selvästi lapselle kuinka hänen odotetaan heillä käyttäytyvän.

8-vuotias kuitenkin on vielä lapsi, oli teidän lapsi häntä nuorempi tai ei.

Rehellisesti sanoen kuulostavat pikkuseikoilta, jokin vieraissa taisi vaan ärsyttää? Se on ihan normaalia että lapsi ei osaa leikata kakkua, eikä tehdä asioita niinkuin olet omassa päässäsi ajatellut tehtävän. Siksi lapset tarvitsevat selkeää ohjeistusta. Taisitte olla tylsää seuraa kun 8-vuotias ei keksinyt järkevää tekemistä, ja purki energiaa kuljeskelemalla? Enemmän olisin huolissani teidän omasta lapsestanne, joka on kuitenkin 4-vuotias ja ravaa terassilla vaikka olette jo pitkään opettaneet ettei sinne mennä.

Kyllä 4-vuotiaan on voitava tehdä eri tavallla kuin joku muu ja jos ei osaa, niin on aika opetella tottelemista ja tapoja.
Itsekään en osaa hyvin leikata kakkua, usein joku kerros jää lautaselle tai osa kakusta läsähtää.

Pystyn samaistua 8-vuotiaaseen.
Saan varmaan haukut, mutta itselleni kävi suunnilllen tuossa iässä jotain vastaavaa. Tai myönnetään, pahempaa. Oli sukulaisnainen, tai ei veren sukua, vaan isän puolelle nainut lapsirakas ihminen, joka oli aina tosi kiva. Sitten sai oman ja ainoaksi jääneen lapsen ja tietenkin suhtautuminen muuttui muiden lapsiin. Sen vaistosi. Olimme yhdessä jossain tapahtumassa ja potkaisin kai vahingossa hänen laukkuaan. Ärähti siihen ja säikähdin ja jostain syystä sain jonkun ihmekohtauksen ja en voinut lopettaa hänen laukkunsa sabotoimista.

Normaalisti en ollut tuollainen tai mikään ongelmatapaus. Pidin koulusta, en ollut kiusattu tai kiusaaja, en ole adhd, koulu meni hyvin, sukulaisten kanssa olimme paljon tekemisissä. Jos tuo olisi ollut normaalia toimintaa minulle, tuskin muistaisin koko asiaa.

Kotioloissa keskittyisin pitämään kuria omalleni, jos näidenkiään käytös ei ole hyvää. Sanoisin vaikka että vieraalla on tylsää ja hän haluaa käydä äitinsä/isänsä/minun kanssa terassilla, sinä et mene. Sinulla on aikaa koko elämä olla terassilla kun se on korjattu. Tai jotain.

[QUOTE="hans";30063347]:D Nämä ovat parhaita juttuja aina täällä! Aina on joku tuttava antanut pahaa silmää tai sanonut jotain, jota mammat sitten porukalla täällä analysoivat. :D[/QUOTE]

:D

Kakkuasiasta en oikein osaa sanoa, mutta eikö se nyt ole ihan selvä ettei vieraat mene paikkoihin, joihin erityisesti on kielletty menemästä, oli se kiellon syy sitten mikä tahansa. Jos isäntäperhe kieltää menemästä makuuhuoneeseen tai saunaan, kun siellä on sotkuista tms, niin sanotteko, ettei se sotku teitä haittaa ja menette vain?

Talossa talon tavoin!

Jos on sanottu,ettei terassille mennä-sinne ei mennä!Simppeliä!Ja jos lapsen äiti/isä/muu huoltaja sano tahi tee mitään,niin kyllä se jää sitten ap:n tehtäväksi.

Mitä kakun leikkaamiseen tulee,ja lapsen äidin töksäyttämiseen kakun kulumisesta,niin jotkut nyt sitten on vaan niin lyhyt nokkasia,etteivät kestä sanomista.Ei missään paikassa kaukkuja räävitä keskeltä tai sieltä mistä eniten kuorrutetta saa..
Ja kyllä ton ikäselle voi sanoa ihan vallan mainiosti,että leikkaa palan siitä vierestä,ei keskeltä kakkua.Ja jos vekara siitä nokkautuu,niin se on vaan ikioma henkilökohtainen voi voi.

Eli olisit antanut vieraan lapsen tärvellä kakun ennen kuin koko pöytäseurue on ottanut edes ensimmäistä palaa?

Tärvellä? Eikö se ollutkaan tarkoitettu syötäväksi? No joo, en välttämättä olisi itsekään tykännyt vastaavasta käytöksestä, mutta 8-vuotiaskin on kuitenkin lapsi, eikä omaa aina suhteellisuuden tajua. Aikuisena en kehtaisi huomauttaa asiasta montaa kertaa, etenkin jos lapsi kuitenki söi kaiken ottamansa kakun. Hienoa, että kelpasi!

Luultavasti 8-vuotiaalla oli vähän tylsää kylässä, jos 4-vuotiaastakaan ei ihan täyttä leikkiseuraa ollut. Siksi kenties ramppaaminen. Ja miksi terassi on vaarallinen? Jos kyse olisi parvekkeesta ymmärtäisin, mutta eihän terassilta voi pudota?

Meillä laitetaan sellaisten tilojen, joihin ei saa mennä, ovet lukkoon ennen vieraiden tuloa. Itseasiassa jos jokin paikka on vaarallinen niin sinne ei pääse omakaan väki ihan noin vaan, vahingossa tai itsepäisyyttään.

Kakusta olisin tuumannut "heiii, älä nyt noin leikkaa kun eihän tuosta voi sitten toiset ottaa kunnolla ollenkaan, tuliko sulle ajatuskatkos ?" Vaikka kuinka lapsen tekisi mieli kuorrutetta niin täytyyhän hänen osata tyytyä siihen palaan mikä hänelle tulee ilman että "kuorii koko kuorrutteen itselleen".

Yhteistyössä