olin vasta synnärillä ja huonekaveri vei hoitotarvikkeita ym

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
no meillä tutin sai kyllä ottaa ihan luvan kanssa mukaan! samoin Marttojen neulomat villasukat (esikoiselle) & myssyn(nuoremmalle). lisäksi mie nappasin vessasta niitä jättisiteitä, mutta siinä meidän "varastelut". yksi asia, joka ihmetyttää on se Libero-kassien hamsraaminen ! :O esikoisen aikana
kävin hoitajalle vinkkaamassa naisesta, jonka näin poistuvan kolmen kassin kanssa..
no se kolmas oli huonekaverille, mutta toisen oli kuulemma luvannut esikoiselle..

Viimeksi muokattu:
millionneaharmaana
[QUOTE="vieras";28808618]No en kai minä nyt paljaalla kädellä laita sormeani pyllyyn!! Hyi hlvetti! Vaippojen vaihto vauvalle on pikkuisen eri juttu kuin oma peräreikä. Enkä minä menkkojen aikana alapäätäni koske kädellä kun en tamponeja käytä.[/QUOTE]

Onko sul kumihanskat kädes ku peset alapään?!?!? Melkoisen hankala elämä. Sori nyt vaan. Mä uskallan koskea itseeni ihan joka päivä ilman hanskoja. Sit voi pestä kädet javaik desinfioida jos silt tuntuu.

Se jos jotain tarjotaan sairaalan puolesta mukaanotettavaksi ei ole varastamista. Enkä näe vielä varastamisena sitäkään jos mukaan nappaa varasiteen kotimatkaa varten, varsinkin jos ei siis muistanut omia mukaan ottaa.

Muuten... Pidän hienona juttuna ja ihan luksuksenakin sitä että sairaalat tarjoavat ruuan lisäksi myös vaatteet niin äidille kuin lapselle sekä nuo siteet, vaipat, rintakumit, tutit, pullot, mitä kukin tuona aikana tarvii. Helpottaa kummasti pakkaamista kun tietää että sairaalasta löytyy jo kaikki "tarvittava". Kaikkialla ei ole näin ja siksi tuntuu jotenkin mauttomalta tuossa tilanteessa vielä varastaa.

kahvikirahvi
Mulla iso osa kavereista on kertonut ottaneensa sairaalasta mukaan jos vaikka mitä. Mm. vaippoja ja muita hoitotarvikkeita on kuulemma lähtenyt vino pino mukaan. Itse otin vain muutaman siteen, kun en ollut tajunnut kotiin ostaa omia. TAYSin vastasyntyneiden teholta poistuttaessa käskettiin ottamaan muutama pikkuvaippa mukaan, ja tutti oltais saatu myös, mutta vauva ei sitä syönyt niin se jäi.

"vieras"
Jotenkin kuulostaa hassulta, että moni on saanut sairaalasta tutin mukaan. Eihän noin pienen edes pitäisi syödä tuttia, kun se voi varsinkin tuossa ihan alkuvaiheessa häiritä imetystä...? Meille ei Naikkarilla edes tarjottu tuttia missään vaiheessa, eikä olisi tullut kyllä mieleenkään sellaista pyytää.

[QUOTE="vieras";28811294]Jotenkin kuulostaa hassulta, että moni on saanut sairaalasta tutin mukaan. Eihän noin pienen edes pitäisi syödä tuttia, kun se voi varsinkin tuossa ihan alkuvaiheessa häiritä imetystä...? Meille ei Naikkarilla edes tarjottu tuttia missään vaiheessa, eikä olisi tullut kyllä mieleenkään sellaista pyytää.[/QUOTE]

Mitä sille lapselle sitten pitäisi imemisen tarpeeseen tarjota silloin, kun se tissi ei kelpaa? Sormiko?

Meille on aina tarjottu tuttia laitoksella ja tarjotaan varmaan vastaisuudessakin. Joskin mulla on ollut kyllä tapana ottaa oma tutti vauvalle mukaan.

Jos kaikki menisikin silleen kivasti, kuin elokuvissa, ei tutteja tarvittaisi lainkaan. Mutta kyllä niitä tarvitaan. Ja ovat sen laitoksellakin selvästi huomanneet, koska niitä siellä tarjolla on.

"vieras"
Mä yllätyin myös tuosta miten yleinen tuo tutti sairaalassa näemmä on.
En oo kummallakaan kerralla nähnyt yhtään vauvaa tutti suussa ainakaan yleisissä tiloissa. En sit tiiä miten huoneissa, mutta molemmilla kerroilla olin 3vrk osastolla, eikä oo tosiaan tullut vastaan.

Meillä kuopuksen imutarve oli kyllä suunnaton, annoin olla rinnalla niin paljon kuin tissit kesti, välillä hampaat irvessä ja kipulääkkeen avulla imetin, että maito nousee. Molemmista noussut kolmantena aamuna vasta. Välillä annettiin sit tilkka lisämaitoa, että vauva sai pidemmät unet johonkin väliin ja et saatais pissa tulemaan.

Mä otin molemmilla kerroilla mukaani pari jättisidettä ja parit verkkopöksyt ekoiksi öiksi.

"vieras"
Mitä sille lapselle sitten pitäisi imemisen tarpeeseen tarjota silloin, kun se tissi ei kelpaa? Sormiko?
Itseasiassa..
Synnytyksen jälkeen mulle tehtiin erinäisiä toimenpiteitä ja vauva oli mieheni sylissä. Kätilötä käskivät miestä pesemään kätensä kunnolla ja antamaan sitten pikkusormen vauvan imettäväksi.
Samaa käytäntöä todistin myös osastolla, jossa jätin vauvan paristi kansliaan, että pääsin suihkuun. Hoitajat antoivat vauvan imeä sormeaan, että se rauhoittui (hoitajilla aina hanskat kädessä). Tuttia ei tyrkytetty enkä sen perään kysellyt. Kotona sitten annoimme tutin vasta, kun imetys oltiin saatu vauhtiin kunnolla, mutta imemisen tarve oli edelleen valtava.

"Lissu"
Mä tunnustan vieneeni muutamat verkkopöksyt, ne oli niin ihanat kun ei painaneet sektiohaavaa millään tavalla. Muuta en vienyt ja mun mielestä tuo tavaroiden haaliminen synnäriltä on jotenkin säälittävää.

[QUOTE="vieras";28811342]Itseasiassa..
Synnytyksen jälkeen mulle tehtiin erinäisiä toimenpiteitä ja vauva oli mieheni sylissä. Kätilötä käskivät miestä pesemään kätensä kunnolla ja antamaan sitten pikkusormen vauvan imettäväksi.
Samaa käytäntöä todistin myös osastolla, jossa jätin vauvan paristi kansliaan, että pääsin suihkuun. Hoitajat antoivat vauvan imeä sormeaan, että se rauhoittui (hoitajilla aina hanskat kädessä). Tuttia ei tyrkytetty enkä sen perään kysellyt. Kotona sitten annoimme tutin vasta, kun imetys oltiin saatu vauhtiin kunnolla, mutta imemisen tarve oli edelleen valtava.[/QUOTE]

Sormi ei haittaa imetystä, mutta tutti haittaa? Millä logiikalla? En ymmärrä nyt lainkaan. Tuttejakin kun on erimallisia, näköisiä ja kokoisia.

millionneaharmaana
Sormi ei haittaa imetystä, mutta tutti haittaa? Millä logiikalla? En ymmärrä nyt lainkaan. Tuttejakin kun on erimallisia, näköisiä ja kokoisia.
Ehkä logikka perustuu aikaan. Tutti jää helposti lapsen suuhun pitkiksi ajoiksi jolloin siitä eroon pääsy unohtuu. Tiedän useammankin lapsen jolla tutti jatkuvadri suussa, oli ikää sit 1kk tai 1v. Kukaan ei jaksa istua tunti tolkulla sormi vauvan suussa.

Eipä tullut mieleen ottaa mitään muuta mukaan, kuin oma vauva mukaan.Kaikki tarvittavat jutut oli kotiin ostettu jo hyvissä ajoin, niin vauvan vaipat, tutit, tuttipullot ja isompia siteitä mulle..Kättärillä ei edes annettu viime vuonna tutteja vauvoille, esikoinen sen sijaan sai vuonna 2000 ja ihan luvan kanssa vietiin tutti kotiin.

mua ainakin ohjeistettiin että ne alushousut on kertakäyttöisiä ja menee roskiin, muut vaatteet tietty pyykkiin.. Kätilö ohjeisti. Ja eipä niissä pikkareissa ainakaan mitään pesulatietoja ollut, niinkuin muissa vaatteissa oli. En tiedä mistä niitä samoja sitten sais ostettua, en ottanut niitä kiksien vuoksi (omg), vaan käytännön tarpeen vuoksi.
TENA Fix verkkohousut koko XL 5 kpl - Apteekkiverkko

https://www.tenakauppa.fi/ihonhoito-hygienia-haavanhoito-tuotteet/tena-fix-hygieniahousut/

Jokainen voi ostaa niitä ihan itse jos kokee kotona tarvitsevansa.
Ja en itse pidä ihan normaalina jos pitää sairaalasta varastaa vaatteita ja tarvikkeita joita sitten käyttää hyvällä omalla tunnolla kotona vaikka kaiken tarvittavan saa itsekin hankittua. Jos haluaa.

"vieras"

Meille on aina tarjottu tuttia laitoksella ja tarjotaan varmaan vastaisuudessakin. Joskin mulla on ollut kyllä tapana ottaa oma tutti vauvalle mukaan.

Jos kaikki menisikin silleen kivasti, kuin elokuvissa, ei tutteja tarvittaisi lainkaan. Mutta kyllä niitä tarvitaan. Ja ovat sen laitoksellakin selvästi huomanneet, koska niitä siellä tarjolla on.
Toki ymmärrän tutin käytön, jos vauva ei kerta kaikkiaan pysty olemaan ilman. Lähinnä ihmettelin sitä, miten monelle sitä tuttia on tuputettu automaattisesti, vaikkei sille ole ollut edes mitään tarvetta. (Tarkoitan näitä "saatiin tutti mutta se jäi kyllä käyttämättä" -vastaajia.) Jotenkin olisin kuvitellut, että tuttia tarjotaan vasta sitten jos mikään muu ei auta.

"femin"
Meillä on molemmilla kerroilla tutit jäänyt sairaalaan, vaikka ne olisikin saanut mukaan. Kumpikaan lapsista ei ole oppinut tuttia imemään.

Hoitaja kehotti ottamaan mukaan muutaman vaipan vauvalle ja itselle niitä isoja siteitä, koska vuoto oli todella runsasta. Lisäksi antoi mulle tissirasvaa, vauvan navanpuhdistusaineen ja pitkiä vanupuikkoja. Vahingossa olen toisella kerralla lähtenyt sairaalan rintaliivit päällä kotiin, mutta muuta siis en ole luvatta ottanut.

Ja meidän sairaalasta saisi kyllä halutessaan ottaa ne päällä olevat verkkoalushousut mukaan, koska täällä todella ohjeistetaan laittamaan ne roskikseen.

Helinää
Ihan kamalat,rumat, mutta niin mukavat. Omat ei mahtunutkaan päälle ja tikit tarttu verkkohousuihin.
Mutta ei hätää, palautin ne sitten takas kun menin kuopusta synnyttää...

harsopöksyt
Ensin ajattelin että kuka hullu nyt tavaroita sairaalasta vie! Sitten muistin että niinhän sitä itsekin tuli tehtyä... Sektiohaava tulehtui ja omat mamma-mallin kalsarit sattuivat haavaan kun yritin niitä kotiinlähtöpäivänä laittaa ylle. Sen isompia ei kotonakaan ollut. Mietin että maha sattuu niin paljon, että en kertakaikkiaan pysty menemään ostamaan isompia ja mies ei kuitenkaan osaa sellaisia hakea. Sitä en tiennyt että noita Tena-pöksyjä olisi saanut ostettua apteekista. Varastin siis sairaalasta kolmet Tena-pöksyt ja käytin niitä kunnes haavan tulehdus paranit (pari viikkoa).

Irkkulandissa piti itte viiä kaikki paitsi kylpyamme sairaalaan. Niin ja petivaatteethan net tarjosi. Ja pieniä tuttipulloja niitä tarvitseville.

Olihan se aika pakkaaminen viiä vaipat, vaihtovaatteita ittelle ja vauvalle, kaiken maailman kauneusmömmöt ym. Ilman miestä sitä ois ollut pulassa kun sehän se kuskas joka päivä likaisia pesuun ja toi puhtaita kun se 5 päivää siellä oltiin.

Saisi kyllä tulla Suomeenkin sama tapa, ehkä äitiyspakkaukset sitten voisi olla laadukkampia kun ei tarvi sairaalan kustantaa kerta toisensa jälkeen perheelle per jaettu huone kaikkea irtilähtevää materiaa.

"eräs mamma"
Rasvan otin mikä oli purkissa (rinnanpäihin tarkoitettu),sitä ei olisi kukaan voinut käyttää enään jälkeeni. Tutin sain mukaan luvalla koska oma tutti tipahti lattialle ja ilman keittämistä sitä ei kuulemma saanut enää laittaa vauvan suuhun.Itse olisin kyllä sen huuhtaissut ja nakannut lapselleni suuhun :D Oman siteenkin vaihdoin kun lähdin,niistä sairaalan isoista räteistä kun on niin ihana päästä eroon :) Tai ootappas,viimeisessä synnytyksessä taisin lähteä sairaalan side housuissa...Minusta on TÖRKEÄÄ varastaa myssyjä,pulloja ym sieltä..itse ostin jo paljon ennen synnytystä omat vermeet että pärjätään sitten kotona. Ei sairaala ole mikään "ota tästä" firma mistä saa viedä kaiken mitä irti saa.

"vieras"
TENA Fix verkkohousut koko XL 5 kpl - Apteekkiverkko

https://www.tenakauppa.fi/ihonhoito-hygienia-haavanhoito-tuotteet/tena-fix-hygieniahousut/

Jokainen voi ostaa niitä ihan itse jos kokee kotona tarvitsevansa.
Ja en itse pidä ihan normaalina jos pitää sairaalasta varastaa vaatteita ja tarvikkeita joita sitten käyttää hyvällä omalla tunnolla kotona vaikka kaiken tarvittavan saa itsekin hankittua. Jos haluaa.
Okei, kiva, niitä saa tuolta.

Mutta silti, sairaalassa ne meni roskiin, ei pesuun, joten en näe suurena varastamisena sitä että vein jalassa olleet pöksyt kotiin enkä jättänyt sairaalan roskapönttöön.

Mä otin muutaman sellaisen kuumemittarin suojamuovin ja lisäksi otin muutaman paksun siteen, koska verta tuli aikamoisesti vielä lähtiessä. Mun mielestä tuollainen on kohtuullista. Ei ole mielestäni oikein kuitenkaan ihan vaan ahneuttaan ottaa kaikkea mitä irti saa.
joo ja mulle hoitsu sano että ottaa niitä paksuja siteitä+verkkopökiä. Rasvanäytteet ja vauvan otin mukaan niiden lisäksi. En tosiaan vaatteita tms.

"vieras"
Vein kyllä, eikä ees kaduta. Olen veroni maksanut. Samaten sairaalamaksut. Eikä kiinnosta haileen vertaa, vaikka tulis sääntö että jokainen vie tulevaisuudessa omat kamppeet mukaan, koska sairaala ei niitä enää kustanna. Ei se ole mulle mikään ongelma. Hyvä vaan, niin ne jotka ei veroja maksa eikä liioin sairaalamaksuja, saa edes jotain kustantaa itse.

Jessus mitä hurskastelijoita ketju täynnä. Aika harva meistä on niin puhtonen sielultaan, että voi kovin mennä toisia tuomitsemaan. On niitä suurempiakin rikoksia.

Yhteistyössä