Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Enkä sitten antanut tehdä sitä sisätutkimusta, lääkäri oli vähän hoomoilasena ja kysyikin sitten ettenkö halua että sitä tehdään koko raskauden aikana..mä sit vaan sanoin että jos sitten loppuraskaudessa kun sillä kohdunsuun tilanne tiedolla tekee jotain :whistle:

Sitten se lääkäri kysy ennenkun pojan kans lähettiin et niin ja ultraanhan olet menossa..ja mä sanoin että en oo..ja taas se oli :eek: ja sano että niin joo eihän sinne oo pakko mennä :xmas:

Nyt mua alko häiritteen toi ultra-juttu, kun viimeks olin neuvolassa niin th sano että sinne np-ultraan voi mennä ja sanoo että np:tä ei saa mitata...

Ja sit taas oli Forssan lehdessa neistentautien ylilääkäri joka sanoi että valitettavan monet tulee vaan "moikkaamaan vauvaa", eli siellä ei oikein hyväksyttäs tollasia moikkaamis-käyntejä...
Ja samassa lehdessä oli toinen th joka sanoi että ultraan ei kannata mennä jos ei halua että np:tä tai rakennejuttuja tutkitaan...

Että ketä sitä oikein uskois :whistle: :D

Ja pikkuisen sydämensyke kuului :heart:

ultraan kannattaa mennä, onhan muitakin vikoja kuin se niskaturvotus :| Kyllä sillä "moikkaamisella" aika hyvin nähdään jos jotain todella vakavia vammoja on. ja istukan sijainnin varmaan ainakin voi katsoa, ja virtaukset

sen niskaturvotuksen voi mitata niinkin ettei sulle kerrota tuloksia, mä tiedän muutaman jotka on tehneet niin :)

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
pari tyhmää kysymystä.. miksi et antanut tehä tutkimusta? ja miksi ei ultraan? :xmas:
Mä en oikeestaan ees tiiä miks en anna..siis mua on ahdistanut se asia jo monta viikkoa, siis se että mulle tehtäs se tutkimus..joten mä sitten päätin että sitä eitehä.
Ja ultraan ei mennä koska..vaikee selittää..ei haluta joutua siihen tilanteeseen että mahdollisesti jotain vikaa olisi ja jouduttas jotain päättään tutkimuksien perusteella..eikö oo selkeesti selitetty :snotty:

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
no, onhan se aika kyseenalaista mennä seulontatutkimukseen vain kurkistamaan miltä vauva näyttää ja kieltäytyä siitä seulonnasta, jonka vuoksi kyseinen tutkimus odottajille kustannetaan.
Niin no täällä se ei ole ilmainen jos np:tä ei anna mitata..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
no, onhan se aika kyseenalaista mennä seulontatutkimukseen vain kurkistamaan miltä vauva näyttää ja kieltäytyä siitä seulonnasta, jonka vuoksi kyseinen tutkimus odottajille kustannetaan.
sehän on hyvä B)

entäs jos mittauttaa sen mutta sanoo ettei halua kuulla tuloksia?

vieras
toivottavasti ei tule synnytyksessä istukan kanssa ongelmia! Eli jos se on kohdun suulla niin alakautta ei edes pysty synnyttämään...se olis ainakin näkyny ultrassa. Mä kävin ultrassa mutta turvotusta ei mitattu, vaan että vauva on oikeassa paikassa ja sai varmemman lasketunajan! Ja missä istukka on!

ursa
ei ultra ole pakko, eikä mikään pakko ole antaa selvittää mitään turvotuksia tms. itse en ole kertaakaan antanut, koska jos siellä jtn häikkää sitten ois ollukin, oisin vaan ahistunu, koska aborttiin en ois pystyny.

suosittelen kuitenkin sisätutkimusta, sehän on vain sinun terveytesi parhaaksi. en tiedä mikä sua siinä ahistaa, mutta lääkärit tekee hommaa työkseen, ei ne kotona ruokapöydässä puhu sun sisuskaluista, usko vain.

En ihan nyt ymmärtänyt tuota jutun juonta... Luulisi että vanhemmat tahtoisi tietää että lapsella kaikki on hyvin, kohdunsuu kiinni yms. Ultraus on mielestäni tärkeää, juuri noiden istukoiden ja virtausten ja lapsen koon varmistuminen raskausviikoihin nähden. Tajuan sen että kaikki eivät tahdo np-ultrassa niskaturvotusta tietää, sillä eivät halua elää pelossa raskausaikaa.

2 x MaMa
En oikein ymmärrä miksi et voi ultrassa käydä.

Ei tuo niskaurvots ole ainoa mitä siellä katsotaan.

Ajattele jos lapseltasi puuttuu vaikka puolet päästä, onko kiva sitten synnytyksen jälkeen huomat ettei lapses voikkaan elää?

Tai jos lapselta puuttuu kädet/jalat, olet ainakin varautunut siihen ja synnytyssalissakin ollaan varauduttu siihen.

Siten juuri istukka jne.. Kukin kuitenkin tavallaan..

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
En ihan nyt ymmärtänyt tuota jutun juonta... Luulisi että vanhemmat tahtoisi tietää että lapsella kaikki on hyvin, kohdunsuu kiinni yms. Ultraus on mielestäni tärkeää, juuri noiden istukoiden ja virtausten ja lapsen koon varmistuminen raskausviikoihin nähden. Tajuan sen että kaikki eivät tahdo np-ultrassa niskaturvotusta tietää, sillä eivät halua elää pelossa raskausaikaa.
Samaa mieltä.

No se niskaturvotushan on kyllä ihan kuin ässäarpa... Että sinänsä. :whistle:

Mä taas käsitän, että siihen turvotuksen mittaamiseen oikeen painostetaan sillä että "muuten et pääse ultraan" -onhan sillä ultralla nyt muutakin tekemistä kun se turvotuksen mittaus. :eek:

Mulla on esimerkiks istukka kohdunsuulla, ja onhan se nyt aika tärkeää tietää. Etenkin jos se ei sieltä siirtyis pois... :whistle:

no
miltä mahtaa sitten tuntua,jos vauvalla onkin sellainen vika,minkä tiedostaminen ajoissa mahdollistaa henkiinjäämisen ...ja et ole antanut tutkia vauvaa..
ymmärrän hyvin tuon sisätutkimus jutun ,mutta ultrasta kieltäytymistä en.ajattele vauvaasi.älä itseäsi..

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
entäs jos mittauttaa sen mutta sanoo ettei halua kuulla tuloksia?
Meillä täällä ei tämä onnistu (HUS:in alueella asun). Jos turvotusta on niin, että sen selkeesti huomaa, kätilö mittaa sen jokatapauksessa ja kertoo vanhemmille. Ei kuulemma voi salata sitten sitä että turvotusta on paljon.

Ja kaikki ei muutenkaan tee ultraa jos vanhemmat ei suostu turvotuksen mittaukseen.

Apua, miksei joku halua seurata vauvan vointia? Eihän se sisätutkimus niin kivalta tunnu, mutta ei mulle ole tullut mieleenkään kieltäytyä siitä. Siinähän vaan seurataan, että kaikki on hyvin.
Aiotko kuitenkin käydä neuvolassa ihan normaalisti?

Ohoh..olenko mä muka ainoo ketä ei ultraan mene..
Et varmasti. Itse menin myös viikolla 12+ ultraan mutten halunnut mittauttaa niskaturvotusta. Sen sijaan katsottiin, että vauvalta löytyi molemmat munuaiset, mahalaukku, virtsarakko, aivorakenteet näytti normaaleilta ja selkäranka löytyi ja vatsanpeitteet ehyet. :)
Istukka löytyi kohdunsuulta jota tulee seurata. Saatiin myös varmistettua LA.

Olin onnekas, sillä sain kätilön kuka suostui tutkimaan kaikki muut paitsi sen niskaturvotuksen (jonka olin vähän aikaisemmin tosin mittauttanut jo yksityisellä). :)

Yhteistyössä