On minunkin sukulaisille tapahtunut kaikenlaista. Eräskin sukulainen kuoli erittäin harvinaisella tavalla, luultavasti olisi todennäköisempää voittaa lotossa päävoitto kuin kuolla niin miten hän kuoli. En vaan ymmärrä sitä, että tehdään lapsia ja jätetään omat lapset epätietoisuuteen siitä, että heillä on biologisia sisaruksia. Vaikka lapset eivät heitä tunnekaan niin lapset ovat silti sisaruksia keskenään. Onhan tämä nähty mm. Kadonneen jäljillä, ihmiset etsivät vuosikymmenienkin jälkeen sukulaisia, vaikka eivät ole koskaan ehkä tavanneet ja suhde on verrattavissa täysin tuollaiseen "munasolulapsen" ja luovuttajan tilanteeseen. On myös täysin mahdollista, että luovutetusta munasolusta tai siittiöstä lapsen saaneet vanhemmat eivät koskaan kerro totuutta lapsen alkuperästä. Lapsella ei ole siis tässä tilanteessa mitään mahdollisuutta tietää totuutta ellei sitten kiinnostu biologiasta ja asiat (silmänväri, veriryhmä jne.) menee "sopivasti" niin, että tajuaa, ettei voikaan olla biologisesti molempien vanhempiensa lapsi.
Mitä tulee yhden illan juttuihin niin käsittääkseni niissä harvemmin tietoisesti hankitaan lasta ja kyllä sekin on mielestäni väärin jos "pimittää" lapsen toiselta osapuolelta.
Mitä tulee tuohon todennäköisyyteen 1/3-4 miljoonasta niin uskon, että todennäköisyys on huomattavasti pienempi. Varsinkin jos lapset ovat vastakkaista sukupuolta niin todennäköisyys pienenee hurjasti. Jos Suomen asukkaista noin 2,7 miljoonaa on miehiä ja heistä otetaan vielä tietty ikähaarukka jne.
Sulla on niin omastani poikkeava ajatusmalli, että meidän keskustelustamme ei tule yhtikäs mitään. Sä pidät mun luovuttamastani solusta lähtösin olevaa lasta omien lasteni sisarena, eli samalla se on silloin myös mun lapseni. Ja mä olen täysin eri mieltä. Se lapsi on toki geneettisesti meidän perimäämme, mutta siihen se sitten jääkin.
Lapset eivät ole sisaruksia lain edessä, sillä genetiikka ja tosielämä ovat tässä kaukana toisistaan. Kadonneiden jäljillä ohjelmassa etsitään oikeita sukulaisia, eikä mitään geneettisesti sukua olevia ihmisiä. Mielestäni suhde ei juurikaan ole verrattavissa. Ne on käytännössä kaksi täysin eri asiaa, vaikka teoriapuolella ei näin olisikaan.
Suositus on, että lapselle kerrtaan, mutta kaikki eivät tosiaan niin tee. Mun mielestäni se on kuitenkin melko pieni asia sen rinnalla, että lapsi on saanut elämän ylipäänsä ja ne vanhemmat lapsen.
Ja mä tiedän useamman naisen, jotka tietentahtoen on hankkinut lapsen yhden illan jutusta tai seksisuhteesta. Joko tahallaan, tai tahattomasti, joten kyllä sitä sattuu ja tapahtuu.
Tarkoittanet, että todennäköisyys suurenee? No vaikka se olisi sen yksi miljoonasta, niin siltikin uskallan ottaa sen riskin.
Meidän perheessä lapset kasvatetaan siihen tietoon, että olen luovuttanut ja heille kerrotaan mitä se tarkoittaa. He tulevat kasvamaan siihen ajatusmalliin, että ne "geneettiset sisarukset" eivät ole sisaruksia tai mitään muutakaan. Ihan samalla tapaa minä itse ajattelen. Se "geneettinen lapsi" ei ole minun lapseni. Enkä mä näe tässä mitään ongelmaa. Joten vaikea kuvitella että lapsenikaan näkisi.
Nämä on pitkälti "musta tuntuu" juttuja, eli jokainen kokee ne omalla tavallaan. Eikä siinä mitään. Kuten kerroin, ymmärrän myös niitä jotka ovat toista mieltä. Mutta sitä en niele että se suurin ongelma on se, että lapset tekevät keskenään lapsia. Toki siihen on mahdollisuus, mutta koska suuremmat mahdolisuudet on jäädä auton alle suojatiellä, on se riski mielestäni suurenneltu.