Tosi kiva, jos itse olisit vastuussa siitä, että oma lapsesi saa vammaisen lapsenEn usko, että siihen voi vaikuttaa. Mä en siis saanut päättää minne solut menee. AVA-klinikalla yli puolet soluista menee ulkomaille, eli melko hyvä mahdollisuus sille kuitenkin on, ettei ne jää suomeen.
Melko absurdia kuvitella, että kävisi kuvailemallasi tavalla. Toki se on mahdollista, mutta ihan yhtälailla se lapsi sieltä ulkomailta voi muuttaa suomeen ja aloittaa suhteen lapsesi kanssa.
+ matkakorvaukset vai?Riippuu klinikasta, klinikkakäyntien määrästä ja matkan pituudesta klinikalle.
Mä olen saanut käteen 650, 550 ja 480.
Mä en olisi luovuttanut ilman korvausta. Mulle luovutus on ollut rankkaa sekä henkisesti, että fyysisesti. Lisäksi lastenhoito on ollut hankala järjestää. Mutta mulle olisi riittänyt pienempikin palkkio. Toisaalta mun mielestäni tuosta voitaisiin maksaa myös enemmän, eikä se olisi liikaa.
Peesi, nämä on AIKUISTEN ASIOITA ja aikuiset niistä päättää.Melko värikäs ajattelutapa. Meidän nuorimmat lapset on niin pieniä, ettei ne osaa sanoa juuri muuta kuin tätä-tötö-tutu. Heidän kanssaan ei siis järin suuria mielipidekeskusteluja saa asiasta aikaan. Vanhin tietää munasolujen luovutuksesta, sillä hänen kanssaan on asiasta juteltu. Ja hänen mielestään on hyvä, että lapseton pari voi saada avullani lapsen.
Pitääkö meidän kysyä lapsilta jatkossa lupa myös siihen, jos haluamme kasvattaa omaa perhettämme? Tai mahdollisen eron sattuessa lupa jokaiseen seksinharrastuskertaan uuden kumppanin kanssa, sillä seksi saattaa aina johtaa raskauteen?
Tästä nyt voi jankata vaikka maailman tappiin...Siissä mahdollisestis yntyvissä lapsissa on sinun geenejä, niissä on osa sinua...Halusit tai et.Ei, vaan tuo sisältää kaiken.
Mun ei ole tarvinnut omia lapsiani myydä, ne kaikki 3 on täällä mun luonani edelleen.
Tuo eroaa siinä tapauksessa, että jos saat miehesi tai mahdollisen uuden kumppanin kanssa lapsia, niin nykyiset lapset kuitenkin tuntisivat nämä uudet lapset. Luovutetusta munasolusta saatuja lapsia sinun nykyiset lapsesi eivät tunne, vaikka ovat geenisesti ihan yhtä lailla sinun lapsiasi.Melko värikäs ajattelutapa. Meidän nuorimmat lapset on niin pieniä, ettei ne osaa sanoa juuri muuta kuin tätä-tötö-tutu. Heidän kanssaan ei siis järin suuria mielipidekeskusteluja saa asiasta aikaan. Vanhin tietää munasolujen luovutuksesta, sillä hänen kanssaan on asiasta juteltu. Ja hänen mielestään on hyvä, että lapseton pari voi saada avullani lapsen.
Pitääkö meidän kysyä lapsilta jatkossa lupa myös siihen, jos haluamme kasvattaa omaa perhettämme? Tai mahdollisen eron sattuessa lupa jokaiseen seksinharrastuskertaan uuden kumppanin kanssa, sillä seksi saattaa aina johtaa raskauteen?
melko kapeakatseista...Peesi, nämä on AIKUISTEN ASIOITA ja aikuiset niistä päättää.
Niinpä...Plus että luovutuksella annetaan ihan vapaaehtoisesti lupa lapselle tulla, toisin kuin mahdollisessa yhdenillanpanossa...Tuo eroaa siinä tapauksessa, että jos saat miehesi tai mahdollisen uuden kumppanin kanssa lapsia, niin nykyiset lapset kuitenkin tuntisivat nämä uudet lapset. Luovutetusta munasolusta saatuja lapsia sinun nykyiset lapsesi eivät tunne, vaikka ovat geenisesti ihan yhtä lailla sinun lapsiasi.
Tästä ihan samaa mieltä.Ei äiti ole se, joka antaa solun. Eikä äiti ole välttämättä edes se, joka synnyttää. Äiti on se, joka on lapselle äitinä. Olkoot se sitten se nainen, jonka solusta ja kohdusta lapsi on lähtösin, tai adoption kautta äidiksi tullut tai vaikka mummi, joka on lapselle äitinä.
Ihan itku tuli silmään kun tätä luin, sillä minulla on kaksi ihanaa lasta, jotka ovat saaneet alkunsa luovutetulla munasolulla. Tottakai olen aina tiennyt, kuinka rankkaa punktiot on, kun itsellekin niitä kokeiltiin, mutta sinun kirjoituksesi teki asian jälleen niin konkreettiseksi. Ajatella, että minullakin on ollut onni "kohdata" ihminen, joka on tehnyt tuon saman mitä sinä minun ja mieheni takia peräti kaksi kertaa! Ensimmäisestä luovutuksesta saatiin vauva syliin, mutta mitään ei jäänyt pakkaseen. Sitten tämä ihana nainen suostui toiseen luovutuskertaan ja saimme kullannupullemme pienen "täyssisarruksen".Mun on kyllä tietyiltä osin pakko olla eri mieltä tuon vaivattomuuden kanssa. Sulla aika on kuultanut muistot, mulla ne on vielä eilisen jäljiltä hyvässä tallessa
Ensimmäinen luovutus oli henkisesti rankkaa. Mietin, pohdin ja iltaisin oli vaikea nukahtaa. Panikoin joka päivä muistanko piikittää oikeaan aikaan ja se piikitys vähän pelotti. Punktioaamuna olin niin kipeä, että puhuminenkin sattui, saati sitten liikkuminen. Köpöttelin klinikalle pikkuaskelia itku silmässä, kun teki niin kipeää. Itse punktio oli helpotus, se kun lievitti kipuja. Itku siinä kyllä pääsi, sillä se jännitti niin paljon. Seuraavana aamuna olin kivuton.
Pohdin, että vaikka se punktioaamu oli ollut todella hankala (soitin tuolloin lähes itkien kaverilleni, joka on luovuttanut useamman kertaa) niin enköhän mä pärjää. Ja lähdin siis uudelle kierrokselle.
Toisella kertaa kaikki meni henkisesti helpommin. En ollut tällä kertaa myöskään niin kipeä punktioaamuna, eli vaikka liikkuminen sattui, pystyin puhumaan ja köpöttelemän klinikalle ilman itkua. Tälläkin kertaa punktio oli helpotus, eikä itkua enää tullut. Mutta toipuminen oli ihan tuskaa. Olin 1,5 viikkoa niin kipeä, että olin jo lähdössä lääkäriin näytille, koska kaikki ei todellakan ollut ok. En pystynyt edes kävelemään portaita ylös, eli elin käytännössä alakerrassa koko sen ajan, enkä mennyt ulos ensimmäiseen viikkoon muistaakseni lainkaan. Lopulta oman vuotoni alkaessa, kivut loppuivat.
Tällä kertaa mietinkin jo paljon tarkemmin, lähdenkö samaan rääkkiin enää. Toisaalta haaveenani oli luovuttaa maksimit, eli 5 kertaa ja vielä oltiin aika kaukana siitä. Jännitin sitä punktioaamun kipua ja sitä punktion jälkeistä kipua. Toisaalta pohdin sitäkin, että voiko kipu olla enää kovempaa? Ei. Ja kun olin tuostakin jo selvinnyt, niin enköhän selviä vielä kerran.
Ja niin starttasin kolmansiin hoitoihin. Tällä kertaa oli taas henkisesti rankempaa, sillä pelkäsin kipuja. Punktioaamuna heräsin klo 4:30, enkä saanut enää unta sillä jännitin koko ajan kipujen alkamista. Niitä ei tullut. Tämän jälkeen pelkäsinkin kokevani kovia kipuja punktiossa, sillä ennen olin sinne mennessäni niin kivulias, että punktio oli helpotus...olisiko se sitä enää? Ei ollut. Se oli ihan saakelin kipeä kokemus. Sattui niin, että meinasi loppua usko kesken. Onneksi se oli kuitenkin nopeasti ohi. Kotona kivut voimistuivat ja olin koko eilisen päivän täysin vuoteenomana. Olin ehkä yhteensä tunnin jalkeilla, muun ajan vain makasin ja voin pahoin. Tänään on parempi päivä, mutta näemmä kivut voimistuvat koko ajan. Aamulla teki mieli lähteä koirien kanssa lenkille, enää en menis vaikka maksetais.
Mutta pitää sanoa nyt se mutta. Mä olen luovuttanut 3 kertaa. Jos se tosiaan olisi ollut NIIN HIRVEÄÄ, en todellakaan olisi luovuttanut kuin vain sen kerran. Ja tuntemani luovuttajat ovat äimistelleet kipujani, sillä heille koko homma on ollut lähes kivutonta. Joillekin jopa täysin kivutonta.
Eli tämä on hyvin yksilöllistä. minä onneton satun kuulumaan niiihin kovin kivuliaisiin, mutta onneksi se taitaa olla prosentuaalisesti melko pieni porukkka, jotka tähän kuuluu
Ei välttämättä. Mä en ole koskaan tavannut isosiskoani.Tuo eroaa siinä tapauksessa, että jos saat miehesi tai mahdollisen uuden kumppanin kanssa lapsia, niin nykyiset lapset kuitenkin tuntisivat nämä uudet lapset. Luovutetusta munasolusta saatuja lapsia sinun nykyiset lapsesi eivät tunne, vaikka ovat geenisesti ihan yhtä lailla sinun lapsiasi.