Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa, olisiko minun pitänyt väistyä vaunuilijan tieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko se sama Pin, joka oli ajamassa toisen autoa lyttyyn Chefin parkkipaikkatappeluketjussa? Jäi nikki mieleen, kun oli niin aggressiivista tekstiä...

Joo sama tyyppi ja en ajaisi kenenkään autoa ruttuun, mutta jos joku mulle pää punasena alkaisi huutamaan niin en todellakaan uikuttaisi piiloon hiljaa. Kyllä mä yleensä vastaan sitten ihan yhtä napakasti. En kuitenkaan kuljeskele tuolla jo valmiina loukkaantumaan jos joku tekee VAHINGOSSA virheliikkeen. Eli vaikka tönäisee vahingossa vaunuilla tai vie sen parkkipaikan huomaamatta, että olin siinä ensin odottelemassa. Kyllä asiat voi fiksumminkin hoitaa kuin samantien alkaa räyhäämään. Mutta nyt menee jo ohi aiheen joten jätetään tämä aihe tähän ellei sulla nyt ole tarvetta sanoa jotain viimestä sanaa. Saat sanoa.

Usein näissä tilanteissa kyllä on oikeasti kyse siitä, että olisi tilaa tiivistää mutta kun ei viitsis. Monesti on bussikuksi hetken odotellut päätään pudistellen kun vaunuilla tuleva yrittänyt mahtua ja porukka vaan seisoo. Sitten bussikuski karjassut kuuluvalla äänellä, että olkaa hyvä ja tiivistäkää nyt niin mahtuu muutkin bussiin. Sitten tuhahdellen siirrytty sivuun kun on se niiiiin vaikeeta. :D

Että oliko se bussi ihan oikeasti niiiin täynnä? :D

Ikäni asunut Helsingissä ja ruuhkabusseja käyttänyt runsaasti enkä muista kuin pari kertaa kun bussi on ollut sen verran täynnä, että olen toista jäänyt odottelemaan. (siis jos ei lasketa kertoja kun vaunuja on liikaa) Näissäkin huomasin, että tiivistämällä olisi tullut tilaa, mutta siitä meni ehkä minuutin välein busseja enkä itsekään jaksanut täyttä bussia niin odottelin seuraavaa.

Miksi se porukka pitäisi pihalle pistää? Nehän väistää muualle seisomatiloihin. Bussissa on 80 seisomapaikkaa.

Sä ilmeisesti et ole ikinä ollut bussissa joka on täynnä. Täynnä olevat bussit edes pysähdy pysäkeille ja jos pysähtyy niin eivät välttämättä avaa etuovea ennen kuin bussista on jäänyt matkustajia pois.

Eli pitääkö siitä keskipaikalta heittää kymmenen seisovaa matkustajaa mäkeen, jos lastenvaunut ovat tulossa sisään?

Yhdet lastenvaunut ei kyllä vie 10 seisovan ihmisen paikkaa, ei edes meidän hyökkäysvaunut.

Mutta, kuskihan ei saisi edes ottaa matkustajia niin paljoa, että ihmisten naamat suunnilleen liiskaantuu ikkunoihin ja bussi natisee liitoksistaan, eikä pystytä enää tiivistämään sen vertaa että vaunut tai pyörätuoli mahtuisi vielä sisään. Tätäkin joskus kyllä näkee ruuhka-aikaan, ihmisiä on niin paljon että kuski ei näe enää toiselta sivulta ulos. Se bussi on suunniteltu niin, että sinne mahtuu x määrä matkustajia ja x määrä sitten vaunuja/rollaattoreita/pyörätuoleja.

Käytännössä vaunut joutuu odottamaan seuraavaa bussia, jos koko bussi on jo täytetty ihmisillä ääriään myöten.

[QUOTE="jaahans";29327901]No käytännössa kyllä! Kyllä lastenvaunuilla liikkuvillakin on oikeus päästä bussiin![/QUOTE]

Ainoa kohta, jota en ymmärtänyt oli tuo -kin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin Lahdessa;29327219:
Minusta tuli itsekäs bussimatkustaja sen jälkeen kun kuopustani odotin ja minulla oli loppuaikoina valtava turvotus,
maha oli iso kuinjalkapallo olis siis kävelevä tynnyri kaikenkaikkiaan :D
Menin täyteen bussiin ja kaksi mummoa istui kasseineen paikalla jotka oli tarkoitettu paksuna oleville ja vanhuksille
heillä oli kasseille toki omat penkit eli tilaa olisi ollut 2 penkkiä jos kassien ei olisi tarvinut matkata penkeillä.
Pyysin koteliaasti jos voisi tehdä tilaa kun en pysty kamalan hyvin liikkumaan ja seisominenkin sattuu ja en kerennyt edes loppuun asti kertoa minun olevan paksuna kun mummot kilpaa minut sätti kuinka noin läskin akan pitäisi seisoa ja älä valita kun itse olet noin lihavaksi itsesi syönyt.
Ja he voi painavia kassejaan nostaa likaiselle lattialle.
Sen jälkeen en todellakaan enään ole vaivautunut itsekään tekemään tilaa bussissa jos minulla nyt sattuu kassini olemaan penkillä niin seiso mummo kuule vieressä.
Pahinta tilanteessa tosiaan että bussi oli suhteellisen täysi,
oli vaan ne 2 paikkaa joissa arvon kassien piti saada matkata ja kukaan muukaan ei tehnyt elettäkään että olisin saanut penkkiä alleni.
Bussikuskikin kuuli mutta korviaan lotkauttanut.
Siinä sitten matkan nieleskelin kyyneleitä kun lääkäriin oli pakko mennä :(
Joten miettikääpä sitten mistä minä minä minä kulttuuri johtuu kun koko bussillinen ihmisiä käyttäytyy näinkin kunnioittavasti :(

Ihan kamalaa. Mutta tunnistan kyllä tämän ilmiön täysin. Ihmiset laidasta laitaan on niin sikamaisia liikenteessä nykyään. Autot ei väistä, vaikka suojatiellä kävelisi ja julkisissa ihmiset ei tee tilaa. Mistähän johtuu meidän liikennekulttuuriin pesiytynyt äärimmäinen narsistisuus?

Ei olisi tarvinnut. Tasa-arvoisesti ajatellessa ensin kyytiin tullut ja matkansa maksanut saa jatkaa matkaansa loppuun asti. Toki voi ajatella olisiko kohteliasta jäädä bussista mutta liika kiltteys harvemmin takaisin tulee.. :)
Tosi kivasti se toinen nainen vaunuineen tehnyt kyllä. Säikähti varmaan sitä toista vaunurähjääjää.
Eikä ole välia onko kyseessä koira vai matkatavarat ym mitkä vievät tilaa. Ihme jaottelua..

Jos keskiosan "vaunupaikka" olisi ollut täysi ei silloin tietenkää koiran kanssa olisi mahtunut vaan olisi nätisti odottanut seuraavaa bussia. Jos bussi on tupaten täys niin sillon odotetaan seuraavaa. On näitä nähty et joku jää bussista pois ja täyteen bussiin tunkee samalla vaunujen kanssa NAISihminen, joka alkaa raivota tilaa itselleen vaikka kuskikin huutais ettei nyt mahdu. Eikä ole ollut keskiosassa koiria vaan ihmisiä paljon.

Ei se lapsi vaunuissa ole mikään ns.etuilun ja toisten pihalle heittämisen syy. Itse kyllä voisin tehdä mieluusti tilaa jalka paketissa olevalle tai vanhukselle rollaattorin kanssa.. niiden ei mun mielestä tarvi odotella seuraavaa bussia vaikka kukaan ei lailla sitä olekaan määrännyt.
Ja ei, en itse kuljeta koiriani julkisissa. Ihan koirien mielenrauhan vuoksi. Niiden ei tarvi idiootteja räyhääjiä katsella ;)

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
Jännää että niissä kuvissa ei ole rollaattorienkaan kuvia mutta siitä huolimatta ne paikat kuuluvat myös niitä käyttäville.

Stadissa on kyllä rollaattorien kuvat.

AP.n tapauksessa, AP.n olisi pitänyt siirtyä käytävälle.

Jos taas olis ollut tilanne, että bussi on täynnä, mutta koirat poistamalla vaunut mahtuis, niin koirat vaan mäkeen, kerta näin on säännöt. Maksaa riskillä matkansa, johan se tuli selväks.

Muita "samanarvoisia" matkustajia ei sitten voi niin vaan häätääkkään, jos bussi ihan täynnä. Vaunut sitten odottelevat. Sikäli kun normaalit ihmiset ilman kuljetusvälineitä, siinä "tila"paikalla seisovat, niin kylläpä nekin kuuluis häätää siitä pois, ulos asti, jos muualla ei ole tilaa.

Siis mitä vittua? Tottakai sinä väistät rakkiesi kanssa! Eikö muutenkin niitä kirppukasoja pitäisi ULKOILUTTAA eikä busseissa pyöriä häiritsemässä muita? Ei helvetti että mua pännii sunlaiset kusipäät! "kyllä minun Musti voi tehdä mitä vaan, mennä minne vaan" Vedetään herneet syvälle nokkaan, kun joku ei jaksa perseennuolija Mustiasi. Voi vittuuu+

Nyt keskustelu alkaa saada jo absurdeja piirteitä. Eli keskisillallalla olevat koirat, päiväkotiryhmä, matkalaukkujaan raahaavat turistit ta ruuhkalinjan tavalliset työmatkalaiset on häädettävä bussista ulos, kun pysäkiltä pyrkii kyytiin äiti rattaiden kanssa? Toivoisin kovasti, että tällainen asenne on pelkkää provoa, mutta kyllähän noita itsekyydessään itsevarmoja vanhempia joutuu välillä kohtaamaan.

Nyt keskustelu alkaa saada jo absurdeja piirteitä. Eli keskisillallalla olevat koirat, päiväkotiryhmä, matkalaukkujaan raahaavat turistit ta ruuhkalinjan tavalliset työmatkalaiset on häädettävä bussista ulos, kun pysäkiltä pyrkii kyytiin äiti rattaiden kanssa? Toivoisin kovasti, että tällainen asenne on pelkkää provoa, mutta kyllähän noita itsekyydessään itsevarmoja vanhempia joutuu välillä kohtaamaan.

hei älä vie niitä elefantteja sinne bussiin.

Kyllähän sinun pitäisi hyvä mies tietää, että mikään ei ole niin tärkeää maailmassa kuin mamma rattaitten kanssa. Kyllä siinä kuule potkitaan vaikka vanhus rollaattorin kanssa mäkeen jos sellainen on vahingossa lastenvaunujen tielle tullut.

Se bussin keskikohta on tarkoitettu inva - ja vaunulaisille, muualla ei ole tilaa. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää ja tehdä tilaa?

[QUOTE="Joku";29328329]Koirien omistaja on joutunut maksamaan lipustaan, mutta rattailla lapsensa kanssa matkaava matkustaa ilmaiseksi, joten odottakkoon hän seuraavaa linja-auto vuoroa.[/QUOTE]

Koiranomistaja olisi toki saanut jäädä bussiin, mutta liputta matkustavat karvakuonot ei.

Yhteistyössä