Olikohan nyt ihan järkevää tässä elämäntilanteessa hakea kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitivain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitivain"

Vieras
Olen siis kauan jo haaveillut kätilön ammatista. Taustalla on lähihoitajan koulutus, jonka jälkeen läksin suoraan työelämään.

Nyt ikää löytyy 23 v, yksi puolivuotias vauva kotona. Asuntolainakin on.

Nyt sitten eilen haun alkaessa, tuli ihan hirveä kuumotus hakea kouluun. Hain nuorten puolelle, eli koulutus olisi kokopäiväistä (8-16) jolloin lapsi luultavasti päivähoidossa? Tiedän että lapsi on vielä pieni, mutta ajattelin että eikös sitä opiskelun aloittamista voi lykätä ammattikorkeakoulussa, jos sen paikan mahdollisesti saisi? Edes vuodella, jolloin poika olisi jo melkein kaksi vuotias. Tein kelan sivullakin testin, mikä laskisi opintotuen määrän tässä elämäntilanteessa ja se näytti 580 e? Onko mahdollista noin paljon saada jotain opintotukea?

Onko täällä muita, jotka opiskelevat ja samalla on pieniä lapsia? Miten on onnistunut, käytännössä ja rahallisesti? :)

Kiitos jo vastauksesta, mikäli niitä siunaantuu <3

Koulunkäyntihän kannattaa aina. :) Hassu kysymys.

Jos haluat kätilöksi niin haet kouluun, toivot että pääset sinne ja selvittelet käytännön järjestelyt. Ei sen kummempaa. Siskoni teki opiskelujensa aikana kaksi lasta ja eipä pienet lapset juuri tahtia hidastaneet.

Helpompaahan toki on käydä koulut ensin ja sitten vasta hankkia lapsia, mutta ei tosiaan mahdotonta muutenkaan.

Minä opiskelen sh amk,monimuotona. Takana toistakymmentä vuotta lähihoitajan töitä. Kaksi lasta. Alle kouluikäinen ja yläkoululainen. Hyvin onnistuu. Mutta,sen vaan sanon,että ei ole yhtään varmaan pääsystäsi opiskelemaan. Hakijoita joku 500-600. Sisälle otetaan joku 35. Joten on aika tsäkä,jos nyt pääsisit. Minäkin hain 3krt. Mutta onnee yrityksellesi ja toivottavasti pääset.

Minä opiskelen sh amk,monimuotona. Takana toistakymmentä vuotta lähihoitajan töitä. Kaksi lasta. Alle kouluikäinen ja yläkoululainen. Hyvin onnistuu. Mutta,sen vaan sanon,että ei ole yhtään varmaan pääsystäsi opiskelemaan. Hakijoita joku 500-600. Sisälle otetaan joku 35. Joten on aika tsäkä,jos nyt pääsisit. Minäkin hain 3krt. Mutta onnee yrityksellesi ja toivottavasti pääset.

Juu niin olen kuullut että todella vaikea päästä sisään. Sempä turvin jotenkin rohkastuin hakemaan, ja koittamaan onneani! :D Jos ei tänä vuonna, niin ensivuonna uudestaan!

Ilman muuta kannattaa hakea. Olen itse aloittanut opiskelut kun nuorin oli 1v, ensin lähihoitajaksi ja sitten suoraan kätilöksi. Rankkaahan se on, mutta siitä selviää. Harjoitteluiden aikanahan sitä tehdään vuorotyötä joten toivottavasti sinulla on tukijoukkoja jotka mahdollistavat sen.
Opintotukea saat sen normimäärän mikä ammattikorkeakoulussa tulee, siinä kelan laskelmassa taitaa olla se lainaosuus mukana. Jos olet nostanut opintotukea jo lähihoitajaopintojen aikana niin tarkista riittääkö tukikuukaudet. Onnea opintoihin!

[QUOTE="klö";28994767]Ilman muuta kannattaa hakea. Olen itse aloittanut opiskelut kun nuorin oli 1v, ensin lähihoitajaksi ja sitten suoraan kätilöksi. Rankkaahan se on, mutta siitä selviää. Harjoitteluiden aikanahan sitä tehdään vuorotyötä joten toivottavasti sinulla on tukijoukkoja jotka mahdollistavat sen.
Opintotukea saat sen normimäärän mikä ammattikorkeakoulussa tulee, siinä kelan laskelmassa taitaa olla se lainaosuus mukana. Jos olet nostanut opintotukea jo lähihoitajaopintojen aikana niin tarkista riittääkö tukikuukaudet. Onnea opintoihin![/QUOTE]

Kyllä tukijoukkoja löytyy, isovanhemmat lähistöllä ym
Mikä tuo lainaosuus-juttu on? :o

Oletko itse työllistynyt ja oliko opiskeluaika tiukkaa rahallisesti? :) Olisi kiva muutenkin kuulla kätilön työstä.

Hae vain jos innostusta riittää! Itse opiskelen AMK-aikuislinjalla (insinööri) ja mulla on pienet lapset kotona. Nuorin heistä syntyi ensimmäisen kouluvuoden aikana, mutta sain pysyteltyä muun ryhmän mukana tekemällä etänä koulutöitä. En siis missään vaiheessa keskeyttänyt opintojani. Kyllähän tämä vaatii vähän suunnittelua ja välillä on raskastakin, mutta kyllä sitä aina pärjää. Nyt olen jo opinnoissa voiton puolella :) Tunnen myös pari muuta, jotka opiskelevat lasten kanssa, joten ei se ole mikään mahdoton yhtälö!

Kiitos tsempeistä! Kiva kuulla että en ole ihan suinpäin heittäytynyt mukaan johonkin mihin en ole vielä kykenevä. Innostusta riittää kyllä kovasti ja uskon että pystyisin panostamaan myös kouluun lapsien ohella :) nyt vaan toivotaan että eded lähivuosina pääsisin kouluun!

itsekin t.in tuon kelan testin ja mullekin tuli tuo 590 opintotukimääräksi. siihen on laskettu mukaan valtion takaama opintolaina (300euroa), eli normi opintotuki on sen 290 jotain... suljin sivun, en muista niitä tarkkoja euromääriä.

Yhteistyössä