Oliko se hyväksikäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muisto menneisyydestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muisto menneisyydestä

Vieras
Olen miettinyt tätä kauan aikaa, monta vuotta. Käyttikö isä minua hyväksi jotenkin. Isäni ja äitini olivat eronneet. Olimme siskoni kanssa isän luona yökylässä. Isällä oli pieni sänky, sitä ei parisängyksi voinut kutsua mutta juuri ja juuri siinä kaksi ihmistä pystyi nukkumaan. No meitä nukkui kolme, minä olin silloin 10 vuotias ehkä, siskoni 6 vuotias, ja isäni. Heräsin yöllä siihen kun sänky heilui ja natisi. Säikähdin, mietin mitä tapahtuu. Meinasin tippua siinä sängystä, sänky heilui muistaakseni aika lailla. Sitten tajusin. Kuulin huohotusta, tajusin jotenkin että mitä isäni puuhaa. Hän tyydytti itseään. Itkin hiljaa, yritin saada unta. Mietin oliko siskoni herännyt siihen, koska nukkui keskellämme, ja jos minäkin kerran heräsin. Miksi näin kävi? Miksi isäni tyydytti itseään samassa sängyssä, missä nukuimme kun sillit purkissa? Miksei mennyt vessaan ja sielä hoidellut itseään? Miksei odottanut, kun lähdimme kuitenkin seuraavana aamuna takaisin kotiin? Kiihottiko häntä jotenkin se kun olimme vieressä? Vai oliko se normaalia? Tekevätkö muutkin niin?
Osaako joku sanoa tähän mitään, haluaisin saada jonkinlaisen vastauksen. Isäni on kuollut, joten häneltä ei sitä enää saa.

Muutenkin ällöttää, näin isäni usein vahingossa jossain tyydyttämässä itseään, makkarissa ovi auki, (tosin silloin hän oli humalassa) ja usein jouduin myös nukkumaan sängyssä missä äitini ja isäni puuhailivat samaan aikaan. Aina kun alan muistella isää, näen vain ällöttäviä kuvia missä hän panee äitiäni, koska sitä näin joka päivä, he eivät voineet ystävällisesti lukkiutua omaan huoneeseen vaan paniskelivat milloin missäkin.

Ei ollut hyväksikäyttöä, mutta on varomatonta harrastaa seksiä samassa huoneessa kuin lapset ovat ja kuvitella lasten nukkuvan. On turhaa tuntea antaa tuon vaivata itseään. Kuulostaa myös jollain tavalla valemuistolta, koska kun 10-vuotias näkee jonkun tyydyttävän itseään, hän ei yleensä tunne noin negatiivisia ajatuksia, paitsi jos on peloteltu rankasti.

Minäkin olen joutunut todistamaan äitini seksileikkejä eri miesten kanssa, milloin samassa sängyssä (esim. kerran hotellissa), milloin seinän takaa. Joskus on sanottu vieraassa talossa (silloisen miesystävän vanhempien talossa), että pysy täällä. No tietenkin olen vakoillut, kun kuulen "inhottavia" ääniä. Muutenkin äitini käyttäytyi minua kohtaan enemmän tai vähemmän sillä mentaliteetilla, että "olet vain ilkeä pikku pentu häiritsemässä minun elämääni."
Olen miettinyt paljon, voisiko tuosta jo käyttää nimitystä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö? Koska sitähän se on, jos vaikka samassa sängyssä ollaan, ja "pakoon" ei pääse, voi vaan teeskennellä nukkuvaa...
En ole aikuiseksi tultuani harrastanut yhden yön suhteita kertaakaan, normaali seksielämä on sen sijaan ollut miesystävieni kanssa.
Nyt, kun meillä on mieheni kanssa 3v poika, en oikein halua harrastaa seksiä omassa makuuhuoneessamme, koska mietin koko ajan, että poika voi kuulla/vahingossa tulla paikalla yöllä.
Mieheni ei tätä tajua, mutta minua vaivaavat edelleen ne näyt ja äänet, joita lapsena jouduin todistamaan. Näin mm. unia, missä joku mies tunki munansa äitiini kaupan kassajonossa.

Olen edelleen kolmekymppisenä katkera näistä tapahtumista äidilleni, en voi puhua hänelle edes ystävällisesti, koska koen ettei hän sitä ansaitse.

on inhottavia muistoja,ymmärrän että yököttää. Onneksi ei kuitenkaan ollut fyysistä hyväksikäyttöä,eihän? Aikuisen olisi todellakin pitänyt lähteä vessaan lukkojen taakse tyydyttämään itsensä,teki todellakin väärin.

Nyt on taidettu ymmärtää väärin mitä tarkoittaa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Se, että vanhemmat, tai vaikka äiti ja joku vieras mies, harrastavat samassa huoneessa, tai samassa talossa lapsen kanssa seksiä, ei tarkoita lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, samoin kun aikuisenkin, tarkoittaa että tekijä pyrkii saavuttamaan jotain seksuaalista mielihyvää käyttämällä lasta tai aikuista nautintonsa saavuttamiseen. Se että lapsi menee kurkistelemaan makkariin sieltä kuuluvien outojen äänien takia ei tarkoita että vanhemmat kiihottuisivat lapsen läsnäolosta.

Ajattelematonta, mautonta, huonoa kasvatusta, törkeää käytöstä. Joo. Voi olla jopa traumatisoivaa jollekin lapselle. Mutta lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä se ei ole.

Ennen kun joku älähtää niin kyllä, joku voi käyttää lasta hyväksi myös siten että saa nautintonsa siitä että lapsi katselee, tai jopa pakottaa katselemaan, mutta ei se ole hyväksikäyttöä että ei välitä samassa huoneessa nukkuvasta lapsesta (jonka siis luulee nukkuvan). Se on lähinnä laiminlyöntiä.

Äitini oli myös aika paha, erottuaan isästäni. Esim monta kertaa heräsin siihen kun äitini pani jotain miestä, minut oli siirretty lattialle nukkumaan. Tai sitten nukuin samassa sängyssä, minusta tuo on jotenkin väärin. Eikä ole valemuistoja, oliskin. Milloin aukaisen vessan oven, siellä isä panemassa äitiä, milloin olen menossa olkkariin katsoon telkkaria, sielä sohavlla paneskellaan, ja niin usein jouduin näkemään isäni masturboimassa, etten saa sitä kuvaa pois mielestäni. Ei siinä mitään pahaa, mutta se että ajatelkaa nyt, sinä ja kaksi lastasi nukkuvat iho ihoasi vasten ja sinä alat runkata siinä kovaäänisesti, onko se nyt ihan ok?
Niin ja muistan myös kun isäni alkoi suudella minua, ensin poskelle, sitten suulle, ja samalla hiveli jalkaani, hyi se oli kauheinta mitä muistan. Isäni oli silloin humalassa, mutta voiko olla niinkin humalassa että alkaa suudella ja kosketella omaa tyttöä?

[QUOTE="Joo";24286912]Nyt on taidettu ymmärtää väärin mitä tarkoittaa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Se, että vanhemmat, tai vaikka äiti ja joku vieras mies, harrastavat samassa huoneessa, tai samassa talossa lapsen kanssa seksiä, ei tarkoita lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, samoin kun aikuisenkin, tarkoittaa että tekijä pyrkii saavuttamaan jotain seksuaalista mielihyvää käyttämällä lasta tai aikuista nautintonsa saavuttamiseen. Se että lapsi menee kurkistelemaan makkariin sieltä kuuluvien outojen äänien takia ei tarkoita että vanhemmat kiihottuisivat lapsen läsnäolosta.

Ajattelematonta, mautonta, huonoa kasvatusta, törkeää käytöstä. Joo. Voi olla jopa traumatisoivaa jollekin lapselle. Mutta lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä se ei ole.

Ennen kun joku älähtää niin kyllä, joku voi käyttää lasta hyväksi myös siten että saa nautintonsa siitä että lapsi katselee, tai jopa pakottaa katselemaan, mutta ei se ole hyväksikäyttöä että ei välitä samassa huoneessa nukkuvasta lapsesta (jonka siis luulee nukkuvan). Se on lähinnä laiminlyöntiä.[/QUOTE]

Olet kyllä oikeassa... Mutta miten v%&¤u joku voi olla noin tyhmä????? Ettei ajattele??? Noh, taas tullaan siihen, ettei ajatella kuin omaa napaa (näissä tapauksissa alapäätä), eikä välitetä OMASTA LAPSESTA, miten hän mahdollisesti asiaan sen huomattuaan reagoi...
Tekeeköhän joku tätä vielä tänä päivänä? Ei kun joo, mulla on yks kaveri, jotka asuu yksiössä, ja niiden tyttö on kolme. Toivottavasti menevät edes vessaan tjtn...

Alkuperäinen kirjoittaja muisto menneisyydestä;24286922:
Äitini oli myös aika paha, erottuaan isästäni. Esim monta kertaa heräsin siihen kun äitini pani jotain miestä, minut oli siirretty lattialle nukkumaan. Tai sitten nukuin samassa sängyssä, minusta tuo on jotenkin väärin. Eikä ole valemuistoja, oliskin. Milloin aukaisen vessan oven, siellä isä panemassa äitiä, milloin olen menossa olkkariin katsoon telkkaria, sielä sohavlla paneskellaan, ja niin usein jouduin näkemään isäni masturboimassa, etten saa sitä kuvaa pois mielestäni. Ei siinä mitään pahaa, mutta se että ajatelkaa nyt, sinä ja kaksi lastasi nukkuvat iho ihoasi vasten ja sinä alat runkata siinä kovaäänisesti, onko se nyt ihan ok?
Niin ja muistan myös kun isäni alkoi suudella minua, ensin poskelle, sitten suulle, ja samalla hiveli jalkaani, hyi se oli kauheinta mitä muistan. Isäni oli silloin humalassa, mutta voiko olla niinkin humalassa että alkaa suudella ja kosketella omaa tyttöä?

Jos se ei jurrissa tajunnut sun olevan lapsi, luuli joksku vosuks... Toivottavasti näin. Mutta ymmärrän, ettei se sitä sen hetkistä SINUN kauhua paranna...

Alkuperäinen kirjoittaja muisto menneisyydestä;24287028:
Isäni siis luuli 11 vuotiasta pikku tyttöään vosuksi ja alkoi kosketella ja suudella tätä? Kiitos!

Nyt ymmärsit väärin, en tarkoittanut mitään pahaa!
Minulle nimittäin kävi kerran vähän samalla tavalla, oltiin kanarialla minä, äitini ja hänen silloinen miesystävä.
Nukuttiin samassa sängyssä, muuta paikkaa kun ei minulle ollut (silloin n. 8v), ja aamulla heräsin, kun parransänki tuli naamaan kiinni, olisko just poskelle... Kun sitten pyristelin hämilläni kauemmas, mies havahtui ja sanoi "ei saatana, sähän oot (nimeni)!!!"
Ja hän on siis pikkusiskoni isä, ja tuo oli todellakin vahinko.

[QUOTE="...";24287068]Nyt ymmärsit väärin, en tarkoittanut mitään pahaa!
Minulle nimittäin kävi kerran vähän samalla tavalla, oltiin kanarialla minä, äitini ja hänen silloinen miesystävä.
Nukuttiin samassa sängyssä, muuta paikkaa kun ei minulle ollut (silloin n. 8v), ja aamulla heräsin, kun parransänki tuli naamaan kiinni, olisko just poskelle... Kun sitten pyristelin hämilläni kauemmas, mies havahtui ja sanoi "ei saatana, sähän oot (nimeni)!!!"
Ja hän on siis pikkusiskoni isä, ja tuo oli todellakin vahinko.[/QUOTE]

Hän siis unenpöpperössä (ja varmaan edellisillankin) luuli minua äidikseni, joka oli noussut jo sängystä ylös...

[QUOTE="Joo";24286912]Nyt on taidettu ymmärtää väärin mitä tarkoittaa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Se, että vanhemmat, tai vaikka äiti ja joku vieras mies, harrastavat samassa huoneessa, tai samassa talossa lapsen kanssa seksiä, ei tarkoita lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, samoin kun aikuisenkin, tarkoittaa että tekijä pyrkii saavuttamaan jotain seksuaalista mielihyvää käyttämällä lasta tai aikuista nautintonsa saavuttamiseen. Se että lapsi menee kurkistelemaan makkariin sieltä kuuluvien outojen äänien takia ei tarkoita että vanhemmat kiihottuisivat lapsen läsnäolosta.

Ennen kun joku älähtää niin kyllä, joku voi käyttää lasta hyväksi myös siten että saa nautintonsa siitä että lapsi katselee, tai jopa pakottaa katselemaan, mutta ei se ole hyväksikäyttöä että ei välitä samassa huoneessa nukkuvasta lapsesta (jonka siis luulee nukkuvan). Se on lähinnä laiminlyöntiä.[/QUOTE]

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö koskee myös lapsen ruumiillista ja henkistä koskemattomuutta loukkaavaa seksuaalitekoa, kuten lapsen altistaminen kuvatun kaltaiseen tilanteeseen.

Jos vanhemmat harrastavat keskenään seksiä ja lapsi kävelee paikalle, se ei tietenkään täytä kriteeriä, mutta seksuaalinen käyttäytyminen lapsen läsnäollessa täyttää.

Tästä on Suomessa annettu tuomioitakin. Ohessa yhden lausuma:

"Yksittäisen tilanteen näkeminen ei todennäköisesti traumatisoinut lasta, mutta jatkuva altistaminen esimerkiksi näkemään seksuaalista kanssakäymistä tai toimintaa sen sijaan aiheuttivat trauman lapselle. Asiantuntijatodistajat ovat katsoneet, että lapsen altistaminen näkemään aikuisten välistä seksuaalista kanssakäymistä oli lapsen seksuaalista riistoa tai seksuaalista hyväksikäyttöä. Käräjäoikeus lausui, että oli aivan ilmeistä, että lapset olivat vähintäänkin altistuneet toistuvasti näkemään aikuisten välistä seksuaalista kanssakäymistä ja seksuaalisia tekoja eri muodoissaan. Käräjäoikeus katsoi, että A ja B olivat menetelleet syytteessä kerrotuin tavoin.
Käräjäoikeus tuomitsi A:n ja B:n neljästä törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja eräistä muista rikoksista kummankin ehdottomaan vankeusrangaistukseen sekä velvoitti heidät suorittamaan E:lle, F:lle, G:lle ja H:lle kärsimyskorvauksia."

Mut muistan et tossa jutussa, jonka laitoin esimerkiksi, vanhemmat olivat pakottaneet hereillä olevat lapset katsomaan puuhiaan. En ehkä rinnastaisi sitä esim. em äitini toimiin, joissa minun kuviteltiin nukkuvan...

No mun isä tuskin erehtyi. Oltiin silloin autossa, minä ja isä takapenkillä, sen kaveri ajoi ja joku oli etupenkillä. Sitten yhtäkkiä alkoi pussailla limaisella kielellään poskea, suuta, oikein märkä vana jäi, hyi :( Minua hävetti, jos joku huomasi mitä tapahtui, en ole varma huomasiko kukaan. Sanoin isälle että älä, ja että lopettaa, ja nauroin varmaan hermostuksissani. Isäni oli humalassa, mutta uskon että hän tiesi kuka olen!

Alkuperäinen kirjoittaja muisto menneisyydestä;24287183:
No mun isä tuskin erehtyi. Oltiin silloin autossa, minä ja isä takapenkillä, sen kaveri ajoi ja joku oli etupenkillä. Sitten yhtäkkiä alkoi pussailla limaisella kielellään poskea, suuta, oikein märkä vana jäi, hyi :( Minua hävetti, jos joku huomasi mitä tapahtui, en ole varma huomasiko kukaan. Sanoin isälle että älä, ja että lopettaa, ja nauroin varmaan hermostuksissani. Isäni oli humalassa, mutta uskon että hän tiesi kuka olen!

Ei tuo kyllä terveelle meinigille kuulosta. Jotenkin luulin, et toi tapahtui nukkumisen yhteydessä...

tuo on jo jonkiasteista hyväksikäyttöä...nuo kertomasi ei ole enään "vahinkoja". Voi sinua,ei ihme että ahdistaa.Oletko saanut mitään apua? auttaisikohan terapeutti.

[QUOTE="...";24287164]Mut muistan et tossa jutussa, jonka laitoin esimerkiksi, vanhemmat olivat pakottaneet hereillä olevat lapset katsomaan puuhiaan. En ehkä rinnastaisi sitä esim. em äitini toimiin, joissa minun kuviteltiin nukkuvan...[/QUOTE]

Sen vuoksi teko oli törkeä. Se ei kuitenkaan ole asian ydin. Kun lapsi altistetaan toistuvasti seksuaalisen kanssakäymisen todistajaksi, teko on tuomittava oli lapsi sitten aktiivisesti tai passiivisesti tilanteeseen pakotettuna.

Lapsen altistaminen ikäänsopimattomille seksuaalisille ärsykkeille on rikos.

Meillähän on myös ikärajat erilaisille ohjelmille ja elokuville, joissa huomioidaan myös nämä seikat.

[QUOTE="...";24287164]Mut muistan et tossa jutussa, jonka laitoin esimerkiksi, vanhemmat olivat pakottaneet hereillä olevat lapset katsomaan puuhiaan. En ehkä rinnastaisi sitä esim. em äitini toimiin, joissa minun kuviteltiin nukkuvan...[/QUOTE]

Mut eikö vasta saanu vanhemmat tuomion kun harrasti seksiä samassa huoneessa missä lapset oli? Siis ei niin, että lapsia olisi mitenkään pakotettu katsomaan.

Tuosta aikuisten seksistä lasten nähden... Minäkin ymmärrän, että "vahinkoja" sattuu. Lapsi siis osuu vahingossa paikalle kesken vanhempien touhujen. Mutta tuo mitä ap kertoi, että paneskellaan ympäri asuntoa, missä ja milloin vain, niin kyllä se tuntuu aika sairaalta. Että vanhempia ei yhtään hetkauta, että lapsi/lapset saattaa tulla paikalle milloin vaan. Minusta se on jo, jos ei suorastaan hyväksikäyttöä, niin jotain siihen rinnastettavaa. Todella ällöttävää. :(
Ja se, että isä tyydyttää itseään, kun pienet lapset on siinä kyljessä kiinni (vaikka kuinka luulisi näiden nukkuvan), niin ei sekään ole normaalia. Tai seksin harrastaminen samassa sängyssä, missä lapsi on vieressä.

Ymmärrän hyvin ap:n traumat (ja muiden vastaavaa kokeneiden). Oletko ajatellut, että voisit hakeutua terapiaan? Siitä saattaisi olla apua. Voimia joka tapauksessa.

Kiitos teille, eli olen oikeassa, isäni oli jollain tapaa sairas :( Tämän takia minulla on erittäin vaikeaa harrastaa seksiä mieheni kanssa, on tullut jotkin traumat kaikesta. Pidän seksiä varmaan inhottavana asiana, ja eihän se kivaa ole että kesken seksin isäni tulee mieleen, sairasta. Sanon vielä sen että kun tuo itsetyydytys tapahtui sängyssä, isäni oli selvin päin, ja tuo suutelu ja koskettelu juttu oli toinen juttu, siinä isäni oli humalassa, mutta silti. Olen kertonut äidilleni että isä on käyttänyt minua hyväksi, tämän kerroin lapsena, äiti ei uskonut. Sitten kun alkoi uskoa, en uskaltanut kertoa ikinä tapahtuneesta, joten peruin koko asian. Puhdistin isäni maineen suvulle, sanoin että olin kuvitellut kaiken :(

Yhteistyössä