Oli jotenkin nolo kun äiti kerjäsi kehuja lapseltaan juhlissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viltsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sekin vielä että miten kauan se vahakakku lojuu siinä pöydällä sen näpertelyn aikana. :x
Vaikka kuinka olen tehnyt koristeet valmiiksi niin sen verran siinä kasaamisessa tuhraantuu aikaa että mietin aina että mitenhän ne maitopohjaiset täytteet jakselee siellä kakun välissä...
...plus se aika mitä kakku on tarjolla:sen mitä olen juhlia pitänyt ja missä olen ollut, niin kyllä se kakku on ollut esillä tuntikausia kunnes viimeinenkin tulija on ottanut kakkupalansa ja sen kakun jämän voi pistää takaisin jääkaappiin.

Joidenkin simppelien marsipaanikoristelujen kohdalla ei niin mene kokoamisessa aikaa.

Ahh, tätä angstin määrää. ;)

Okei, sä teet kakkus vahasta ja seisotat sitä vielä pöydällä koko sen ajan kun teet niitä koristeita... Kuulostaa että et vaan osaa ja sua ärsyttää se, kun joku toinen osaa jotain.

Lapsen ei tarvitse tietää, että äiti on hulluna raatanut synttäreiden eteen. Aikuisellekin tulee kurja fiilis jos toinen kertoo kauheasti uhranneenaa jotain tehdäkseen nyt vaikkapa sitä vieraiden lempiruokaa. Kehuja saa kalastella ken kehtaa, mutta tuollainen uhrautumisen alleviivaus on ällöttävää. Etenkin kun kyse lapsista: pahimmillaanheiltä menee ilo koko tapahtumasta.

Näkisin tuon pahana jos äiti olisi esim lapsen kiukun aikana alkanyt syyllistävästi selittämään kuinka hän on raatanut ja tehnyt, sinä se vain kiukuttelet kiittämätön. Ei tuokaan nyt ehkä se paras tapa ollut, mutta en mä edes muistaisi tuollaista seuraavana päivänä jos olisin paikalla ollut.

Mä en varmaan kiinnittäis tuollaiseen käytökseen mitään huomiota, vaan ihmettelisin aidosti, kuinka hienon kakun äiti on tehnyt ja kehuisin sitä.

En pidä nolona sitä, jos henkilö vähän valitteleekin kuinka vaikea oli tehdä joku juttu ja sitten samalla vähän esittelee sitä.
Minusta on tosi mukavaa tehdä kakkuja joihinkin juhliin, koska niitä on niin harvoin ja aivan varmasti yritän silloin vähän enemmän kuin normaalisti ja koen itseni ihan vähän sankariksi sen vuoksi. Saatanpa vähän mainostella asiaa kavereillekin.

Ei kai siitä mitään haittaa ole jos tekee hienon kakun (tai villapaidain tai siivoaa erityisen reippaasti tai mitä nyt tekeekin) mutta on minustakin kehujen kalastelu kiusallista.

Jaa, kuulosti vähän minulta :D Meidän pojat ovat nyt kolme kertaa (esikoisen 3 ja 4-v. synttärit ja kuopuksen 2-v. synttärit) halunneet ehdottomasti jonkin tietyn kakun. Ja kyllä tuo 2-vuotiaskin ihan osasi pyytää määrättyä kakkua. Ja mikään muu ei käy, kun juuri määrätyt jutut. En ole mikään kaksinen leipuri, mutta haluan antaa lapsilleni synttäreillä sen kakun minkä haluavat.

4-v. synttäreille piti tehdä Optimus Prime kakku.. Voi apua.. Lopppujen lopuksi sisko tuli apuun ja kakku saatiin tehtyä ja suht. hyvä tuli. Kakku oli varmaan n. 70 cm pitkä, siis ihan valtava :D ja työ määrä oli kauhea, siihen oikeasti meni tuntikausia kahdelta aloittelevalta leipurilta.

Ja kyllä sitä kakkua ihasteltiin/päiviteltiin/kauhisteltiin :D Ja kyllä me kerrroimme (jopa ehkä vähän liioitellen) synttäreillä ihan ääneen työmäärän ym. Ja kyllä lapsi näki ja kuuli sen kakun väsäämisen :)

Silti kaikki tapahtui ns. hyvässä hengessä ja lapsi oli onnesta soikea :) Ja se oli todellakin pääasia! Enkä todellakaan missään vaiheessa yrittänyt kalastella kehuja lapseltani (tai siis se ei ollut höpöttelyn syy), sain niitä ihan ilmankin. Kunhan vain olin ylpeä kakusta ja itsekin järkyttynyt työn määrästä mikä siihn meni.

Suomessahan ei saa ikinä olla ylpeä mistään, tai kehua itseään... Hui, pois se minusta ;)

Mä en ole kertaakaan tehny itse kakkua. Oon aina ostanu tyttären synttäreille kakun valmiina. En vaan yksinkertasesti jaksa alkaa väkertää. Maaliskuussa tytär täyttää 4v ja taas ostetaan valmiina. Näin meillä ja näin tullaan menemään pitkään.

[QUOTE="Peyote";29105380]Okei... Mun kakkuja ei kyllä oo kukaan jättänyt lautaselle. Ehkä toi sun kokemus kertoo eniten sun kakuista, ei muiden.[/QUOTE]

No ei oo kyllä mun kakuissani vikaa, kaikki ei vaan tykkää sellaisista keinotekoisen makuisista sokerimassoista, joten niitä en enää käytä. :P Ehkä sä et vaan ole koskaan kuullut sellaisista kuin nirsot lapset - omani eivät ole, mutta muilla niitä kyllä riittää...Ja kyse siis sellaisista 2-6-vuotiaista kaverisynttäreillä. Yleensäkin aika harvoissa lastensynttäreissä, joissa olen ollut vieraana on kakku kelvannut lapsille, joten miksi väkertää monta tuntia jotain Spiderman-kakkua, kun kauniin kakun saa tehtyä vähemmälläkin vaivalla ja se tulee myös syötyä...Sanontakin kuuluu; moni kakku päältä kaunis...Ennemmin teen siis jatkossa "taviskakkuja", koska todellisuudessa kaikki tykkäävät niistä enemmän, eivät vain kehtaa sanoa tätä ääneen kustujen emännälle, joka sen kimalle.sokerihuurukakun on vääntänyt hiki hatussa miellyttääkseen kersaansa (tai kehuja kalastaakseen). Kyllä on elämä tyhjää (Peyotella ainakin), jos pitää jonkun kakunhärpäkkeen takia kehuja kalastella ja itsetuntoaan pönkittää. :D

[QUOTE="leah";29106669]No ei oo kyllä mun kakuissani vikaa, kaikki ei vaan tykkää sellaisista keinotekoisen makuisista sokerimassoista, joten niitä en enää käytä. :P Ehkä sä et vaan ole koskaan kuullut sellaisista kuin nirsot lapset - omani eivät ole, mutta muilla niitä kyllä riittää...Ja kyse siis sellaisista 2-6-vuotiaista kaverisynttäreillä. Yleensäkin aika harvoissa lastensynttäreissä, joissa olen ollut vieraana on kakku kelvannut lapsille, joten miksi väkertää monta tuntia jotain Spiderman-kakkua, kun kauniin kakun saa tehtyä vähemmälläkin vaivalla ja se tulee myös syötyä...Sanontakin kuuluu; moni kakku päältä kaunis...Ennemmin teen siis jatkossa "taviskakkuja", koska todellisuudessa kaikki tykkäävät niistä enemmän, eivät vain kehtaa sanoa tätä ääneen kustujen emännälle, joka sen kimalle.sokerihuurukakun on vääntänyt hiki hatussa miellyttääkseen kersaansa (tai kehuja kalastaakseen). Kyllä on elämä tyhjää (Peyotella ainakin), jos pitää jonkun kakunhärpäkkeen takia kehuja kalastella ja itsetuntoaan pönkittää. :D[/QUOTE]

Mutta eihän se koko kakku ole sitä sokeri/marsipaani/vaahtokarkkimassaa. Se pinta vain. Ihan yhtä hyvän makuiseksi sen spiderman-kakun saa, kuin minkä tahansa muunkin kakun.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29104676:
Niinpä. On se jännä, että tuollaiset koristellut ja massalla kuorrutetut kakut ovat joidenkin mielestä sormiröhnineen ällöttäviä, mutta se sormirönhä ei sitten tunnu missään, jos pilkotaan koristeeksi tai täytteeksi mansikoita, persikoita, raastetaan suklaata tms. Se kakkupohja halkaistaankin yleensä niillä röhnäkäsillä jne.

Ajattele miten ne pullat leivotaan. :heart: Röhnäkäsillä veivataan puoli tuntia, jonka jälkeen vasta muovaillaan pullat - niillä röhnäkäsillä.

Ajattele miten ne pullat leivotaan. :heart: Röhnäkäsillä veivataan puoli tuntia, jonka jälkeen vasta muovaillaan pullat - niillä röhnäkäsillä.

No samaa kyllä mietin, kun tuota viestiä kirjoitin, mutta ne pullathan käyvät uunissa sen röhnöitymisen jälkeen, eli sehän tarkoittaa sitä, että röhnää ei tarvitse ajatella. :D (paitsi kaalimaan vartija -parka)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29106711:
Mutta eihän se koko kakku ole sitä sokeri/marsipaani/vaahtokarkkimassaa. Se pinta vain. Ihan yhtä hyvän makuiseksi sen spiderman-kakun saa, kuin minkä tahansa muunkin kakun.

Hus hus. Suomessa on yhden oikean tavan kulttuuri. Kaikki muut tavat on vääriä, paitsi oma tapa ja kaikkia muita tapoja tulee haukkua, ettei vaan kukaan erehdy luulemaan, että niin voisi toimia.

Juu-u. Mä en ihan oikeasti ymmärrä mitä pahaa noissa kuorrutekakuissa on. Eroa on ainoastaan pinta ja lähinnä sen koristelu ja monethan jättää sen kermankin syömättä, joten heille se on ihan sama.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29107899:
No samaa kyllä mietin, kun tuota viestiä kirjoitin, mutta ne pullathan käyvät uunissa sen röhnöitymisen jälkeen, eli sehän tarkoittaa sitä, että röhnää ei tarvitse ajatella. :D (paitsi kaalimaan vartija -parka)

Röhnöitynyttä pullaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29107899:

Voi tiedättekö, mä luulen että tämä ketju auttaa mua pysymään hetken erossa kakuista, pullista (ihan en ollutkaan piiiitkiin aikoihin asiaa ajatellut-kiitos muistutuksesta... ;) ) yms piirakoista joissa ihan omin pikku kätösin vuokaan taputeltu pohja.... ja ehkäpä jopa saan muutaman ei-toivotun kilon karistettua vyötäröltä.... Ja jos alkaa tekemään mieli herkkuja, niin palaan lukemaan tätä ketjua ja voila! ei tee mieli enää.

:D

Voi tiedättekö, mä luulen että tämä ketju auttaa mua pysymään hetken erossa kakuista, pullista (ihan en ollutkaan piiiitkiin aikoihin asiaa ajatellut-kiitos muistutuksesta... ;) ) yms piirakoista joissa ihan omin pikku kätösin vuokaan taputeltu pohja.... ja ehkäpä jopa saan muutaman ei-toivotun kilon karistettua vyötäröltä.... Ja jos alkaa tekemään mieli herkkuja, niin palaan lukemaan tätä ketjua ja voila! ei tee mieli enää.

:D

No niin. Muista sitten meitä, kun ihailet peilistä uutta vyötäröäsi. :D

Jotkut äidit nyt tuntuvat olevan sellaisia että jopa kakun pitää olla se hienoin ja upein ja vaikka taitoa ei ole niin sitä väenvängällä väkerretään yötä myöten ja sitten kerjätään kehuja nolosta tekeleestä.

Mutta toivottavasti hän muisti ottaa paljon kuvia että lapsi osaa sitten vanhempana arvostaa hänen vaivannäköänsä.

Mä myönnän olevani tällainen äiti, mutta en kyllä väännä hienoja kakkuja kehuja kalastaakseni, vaan siksi että oon visuaalinen ihminen, ja tykkään leipoa kakkuja sekä varsinkin koristella niitä. Yritän aina tehdä edeltäviä kakkujani hienomman kakun, sillähän sitä kehittyy kun nostaa rimaa koko ajan. Otan myös paljon valokuvia tekemistäni kakuista ja laitan ne facebookiin. Yleensä oon kuitenkin niin itsekriittinen että saamani kehut lähinnä nolostuttaa mua, varsinkin sellaiset "sun pitäs perustaa konditoria"-henkiset kehut, kun oikeasti tiedän itsekin ettei esim. mun pursotukset oo yhtä vakaita kuin ammattilaisella. Teen kakkuja kavereidenkin juhliin jos vaan pyytävät, ja ihan vaan materiaalikustannuksilla, koska omassa perheessä ei oo niin paljon kakkua kaipaavia juhlia. Viidellä kakulla vuodessa ei niin hirveesti pääse kehittymään. D

No kyllä mun mielestä toi äiti vähän kalasteli kehuja. Ei mun mielestä ois tarvinnu mainita että koko yön leipoi. Olis voinu vaan kysyä lapselta että tykkääkö kakusta ja että onko se hieno :)
Mut jotkut kyl oikeasti tekee noita kakkuja ja hienoja leipomuksia ihan vaan kehujen toivossa. Nykyään kun tuntuu siltä että synttäreillä pitää olla jotain amerikkalaista superräjähtävän hienoa ja värikästä ja sitä sokerimassaa joka puolella.
Mut sit taas on niitäkin jotka vaan tykkää leipoa, niin ku siskoni. Melkein kaikkiin juhliin hän on tehnyt täytekakun ja on ollut hienoja ja hyviä. Mutta ei oo koskaan sanonut että "voi kun siinä meni koko yö! Nyt on kädet ihan muussina!Voi oi voi!" Ennemmin hän sanois "Kato nyt pääsin testaamaan tota uutta tyllaa minkä ostin! Eiks tullukin kivan näköstä!"

Voi olla että toikin äiti tykkäs vaan tehdä hienon kakun, mut äänensävystä usein sen kehujen kalastelun huomaa ;)

Mä ite en tykkää siitä sokerimössöstä. Tai no, mä tykkään muutenkin enemmän suolasesta ku makeesta :D Sit kun tää oma lapsi kasvaa niin varmaan otan sen mukaan leipomaan kakkua jos vaan tahtoo :) Siitä sit tuleekin varmaan maailman kaunein kakku ;D

Yhteistyössä