Oletteko nähneet tämän kuvan muumioituneesta 3-vuotiaasta? <3

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Faaraot ovatkin muutama sata vuotta kauemmin olleet 'rusinoitumassa'. :saint:
Juu, sen mäkin ymmärrän. "Muutama" sata... :D :D
Mutta silti, luulis että palsamoitu joko kuivuis tai homehtuis, aika nopeesti kumpaakin. Hyi mua kun mietin näitä näin tälleen tunteettomasti, mutta kun en tajua miten iho ei ole kuivunu. Mä vaan olen utelias :xmas:

Missäs Tieteen Kuvalehdessä tästä oli, jos kaivaisin kirjastosta? :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Juu, sen mäkin ymmärrän. "Muutama" sata... :D :D
Mutta silti, luulis että palsamoitu joko kuivuis tai homehtuis, aika nopeesti kumpaakin. Hyi mua kun mietin näitä näin tälleen tunteettomasti, mutta kun en tajua miten iho ei ole kuivunu. Mä vaan olen utelias :xmas:

Missäs Tieteen Kuvalehdessä tästä oli, jos kaivaisin kirjastosta? :)
Ihan uusimmassakin oli!

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Uskomatonta! Miten on noin hyvin saatu säilymään, siis ettei ole kuivunut rusinaksi?
Palsamoitiinhan faaraotkin, ja aika varmasti hyvin ja huolella, ja silti ovat ihan ruppusia :whistle:

Mä olen varsin vaikuttunut jos on totta :eek: :)

Muutaman sadan tai ennemminkin pari tuhatta vuotta kauemmin, ja on niissä faaraoissakin yllättävän hyvin säilyneitä muumioita, ottaen huomioon, että
vähän on aineet ja tekniikatkin parantunut niistä ajoita siihen mennessä, kun tuo tyttö on balsamoitu, sekä säilytysolosuhteet tietty paremmat ollut 87 v sitten, kuin 1870 v sitten.

Kauniiksi ovat tytön saaneet.

Annuska
Missä vaiheessa vainajien esiinkaivamisesta tulee kivaa ja söpöä ja mielenkiintoista? Missä vaiheessa hautarauhan rikkominen ja vainajien esillepano muuttuu tieteeksi ja näyttelytoiminnaksi?

Missä vaiheessa sinut, mummosi, miehesi, lapsesi voidaan kaivaa esille ja asettaa näytteille. Viikko, vuosi, 10 vuotta vai 50 vuotta kuoleman jälkeen?

Mikä ero on kuvan tytöllä esitteillä olevien vainajatoveriensa kanssa ja vaikka sillä, että ruvettaisiin pitämään vuosinäyttelyitä Suomen kauneimmat vainajat 2007?

vieras
Annuska. Jos tässä on kyseessä vaikutusvaltaisen perheen perillinen, joka on kuollut lapsena. Niin meinaatko, että he todella olisivat haudanneet tyttärensä.
Näin he ovat saaneet lapsen muiston säilymään kaikkien mielissä. Ja samalla he ovat saaneet rahansa näkyviin vähintäänkin tehokkaasti. Ja hätähän ei todella ole koskaan haudattu. Hänet on tarkoituksella jätetty elämään.

Toisaalta ajateltuna olisi aika lohdullista ajatella, ettei miunkaan olisi tarvinnut omaa lastani haudata. Vaan olisin voinut palsamoida hänet ja käydä niin synttäreinä kuin kuolinpäivänä KATSOMASSA häntä. Pahinta oman lapseni hautajaisissa oli se kun hänet oikeasti haudattiin.. Voi luoja kuinka paljon se sattui ja aiheutti hätää...

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Missä vaiheessa vainajien esiinkaivamisesta tulee kivaa ja söpöä ja mielenkiintoista? Missä vaiheessa hautarauhan rikkominen ja vainajien esillepano muuttuu tieteeksi ja näyttelytoiminnaksi?

Missä vaiheessa sinut, mummosi, miehesi, lapsesi voidaan kaivaa esille ja asettaa näytteille. Viikko, vuosi, 10 vuotta vai 50 vuotta kuoleman jälkeen?

Mikä ero on kuvan tytöllä esitteillä olevien vainajatoveriensa kanssa ja vaikka sillä, että ruvettaisiin pitämään vuosinäyttelyitä Suomen kauneimmat vainajat 2007?
niin ei enään tehdä. tuo tyttö oli viimeinen muumioitu ihminen tuolla, ennenkuin viranomaiset pisti paikan kiinni.
vainajien esillepano muuttuu tieteeksi ja näyttelytoiminnaksii sillä hetkellä kun merkittäviä henkilöitä nostetaan ahdoistaan, tutkitaan ja tarinaa kerrotaan myös sinunkin lapsillesi, jotaa kaikki saisi tietää ihmisen historiasta edes sen vähän mitä tiedetään.

minut, mummoni, mieheni ja lapseni voidaan kaivaa esille heti silloin, kun joku haluaa tietää meistä ja meidän elämästä kaiken oleellisen ja opettaa heidän lapsilleen mitä meille kuului.
ihmisellä on luontainen uteliaisuus vielä olemassa, siihen tarkoitukseen että me opitaan ja tiedetään joka päivä vähän enemmän siitä mistä me tultiin ja mihin ollaan menossa.

Yhteistyössä