Oletteko juoneet kahvia raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Seera
  • Ensimmäinen viesti
Seera
Toisaalla oli keskustelu että voiko raskaana ollessa juoda lasin viiniä. Suurin osa oli sitä mieltä että ei voi.

Mitä olen kuitenkin kuullut muiden maiden suosituksia, niin lasi viiniä on suositeltavampaa kuin kuppi kahvia...

Ihan normaalisti mä oon kahvia juonu, tosin mulla tulee kyllä elimistön puolesta stoppi jos meinaa mennä "liikaa" eli tulee paha olo...Viiniä en oo juonu ollenkaan, olutta otin hörpyn, muuten oon juonu alkoholittomia kun muut on ryypiskelly..

v
mä oon juonu kahvia koko raskaudem ajan n.1-3 kuppia/pvä ja joskus oon saattanu yhden oluenki ottaa saunan päälle. nyt loppuraskaudessa en ole juonu kaffia ku jostain syystä rupes tossa rv 30 tienoilla ällöttämään ja närästämään.

4 raskautta, 3 lasta
Raskaana ollessani olen:
- juonut kahvia
- syönyt maksamakkaraa
- syönyt graavilohta
- kantanut muuttolaatikoita
- tehnyt töitä
- tehnyt kotitöitä
- ajanut polkupyörällä
- ajanut autoa
- lenkkeillyt
- käynyt punttiksella kunnes maha tuli esteeksi...

Jenis
Olen juonut sen (vähäisen) määrän mitä normistikin, eli n. 1 kuppi per päivä, joskus ei sitäkään.

Eri maiden suosituksissa on se ongelma, että jos yrittää noudattaa kaikkia yhtä aikaa, ei ruokavalioon jää oikeastaan kuin puhdas lähdevesi ;)

Alkuraskaudessa en juonut kun jo haju teki niin pahaa. Keskivaiheilla ehkä kupin joka toinen päivä mutta loppuraskaudessa kahvin himo oli niin kova että join pari kuppia melkein joka päivä.

Viiniäkin join muutaman kerran puoli lasillista, tosi huono äiti olen varmaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4 raskautta:
Raskaana ollessani olen:
- juonut kahvia
- syönyt maksamakkaraa
- syönyt graavilohta
- kantanut muuttolaatikoita
- tehnyt töitä
- tehnyt kotitöitä
- ajanut polkupyörällä
- ajanut autoa
- lenkkeillyt
- käynyt punttiksella kunnes maha tuli esteeksi...
:D

Mä en syönyt graavia lohta enkä ajanut pyörällä (koska mulla ei oo fillaria). Mutta muuten tein myös kaikkea tätä.

Mä en:

-polttanut tupakkaa
-ollut kännissä
-mennyt Lintsin laitteisiin
-käyttänyt töissä vaaralliseksi luokiteltuja liimoja

Seera
Asun itse Keski-Euroopassa ja täällä kahvi on suoraan kielletty raskauden aikana, samoin oli kun asuin Yhdysvalloissa.

Sen takia ihmettelinkin miksi Suomessa on viini kiellettyjen listalla, kun muissa maissa missä olen asunut (6 maata) sita saa juoda 1-2 lasillista viikossa, mutta kahvia ei saa juoda. Luulisin kuitenkin että kofeiini on isompi myrkky sikiölle kuin alkoholi.

Arvelinkin että Suomessa osa juo kahvia entiseen tapaansa.

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Luulisin kuitenkin että kofeiini on isompi myrkky sikiölle kuin alkoholi.
Luulo ei ole tiedon väärti ;)
No onko sinulla joku tutkimustieto tuosta, vai muuten vaan pistit "fiksun" kommentin.

Niinkuin sanoin täällä kofeiini luokitellaan vaarallisemmaksi kuin alkoholi, joten ihmettelen syvästi miksi ei sitten Suomessa?

Vai uskotteko ainoastaan Suomen suosituksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Luulisin kuitenkin että kofeiini on isompi myrkky sikiölle kuin alkoholi.
Luulo ei ole tiedon väärti ;)
No onko sinulla joku tutkimustieto tuosta, vai muuten vaan pistit "fiksun" kommentin.

Niinkuin sanoin täällä kofeiini luokitellaan vaarallisemmaksi kuin alkoholi, joten ihmettelen syvästi miksi ei sitten Suomessa?

Vai uskotteko ainoastaan Suomen suosituksiin?
No mä uskon ainakin mistä löytyy joku tutkimustieto. Mutta en tosiaan ala sokkona noudattamaan koko maailman kaikkia raskauden aikaisia suosituksia. Amerikassa mun serkulta kiellettiin saunominen. On kuulemma TOSI vaarallista raskauden aikana. Argentiinassa toiselle serkulle sanottiin, että lapsen pää tulee ajella kaljuksi kun se syntyy. Juu en noudata tuollaisia suosituksia.

Yhteistyössä