Alkuraskaudesta en ois pystyny vaikka oisin halunnukin... Muuten sitten olen juonut, mutta koittanut kyllä vähän vähentää. 1-2kuppia per päivä (normaalisti menee ainakin tuplasti... :ashamed: ).
No ei tietenkään kaikkia "hulluja" suosituksia tarvitse noudattaa. Itsekin olen syonnyt ihan niinkuin ennenkin.Alkuperäinen kirjoittaja BKM:No mä uskon ainakin mistä löytyy joku tutkimustieto. Mutta en tosiaan ala sokkona noudattamaan koko maailman kaikkia raskauden aikaisia suosituksia. Amerikassa mun serkulta kiellettiin saunominen. On TOSI vaarallista raskauden aikana. Argentiinassa toiselle serkulle sanottiin, että lapsen pää tulee ajella kaljuksi kun se syntyy. Juu en noudata tuollaisia suosituksia.Alkuperäinen kirjoittaja Seera:No onko sinulla joku tutkimustieto tuosta, vai muuten vaan pistit "fiksun" kommentin.Alkuperäinen kirjoittaja noh:Luulo ei ole tiedon väärtiAlkuperäinen kirjoittaja Seera:Luulisin kuitenkin että kofeiini on isompi myrkky sikiölle kuin alkoholi.
Niinkuin sanoin täällä kofeiini luokitellaan vaarallisemmaksi kuin alkoholi, joten ihmettelen syvästi miksi ei sitten Suomessa?
Vai uskotteko ainoastaan Suomen suosituksiin?
Enpä tiedä. Kyllä siitä toki sanotaan, että kohtuus no syytä muistaa. Liika kahvi on tosiaan huonoksi. Mä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin viina.Alkuperäinen kirjoittaja Seera:No ei tietenkään kaikkia "hulluja" suosituksia tarvitse noudattaa. Itsekin olen syonnyt ihan niinkuin ennenkin.
Mutta kofeiini on eri asia enka ymmarra miksi muualla Euroopassa siita varoitetaan, mutta Suomessa ei ilmeisesti ollenkaan?
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:Yli kahden kahvikupillisen juominen päivässä kaksinkertaistaa keskenmenoriskin, amerikkalaistutkijat varoittavat. Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 200 milligrammaa kofeiinia päivittäin lisää riskiä selvästi.
- Naisten, jotka ovat raskaina tai haluavat tulla raskaiksi, pitäisi pidättyä kahvinjuonnista koko raskauden ajan, tutkija De-Kun Li sanoi puhelimitse uutistoimisto Reutersille.
Lin mukaan useissa tutkimuksissa on havaittu runsaan kahvinjuonnin ja keskenmenojen välinen yhteys. Tuloksiin on kuitenkin vaikuttanut se, että monet naiset lopettavat kahvinjuonnin raskausaikana, koska se saa heidät voimaan pahoin.
Kuormittaa sikiön aineenvaihduntaa
Li ja hänen tutkimusryhmänsä eliminoivat virhemahdollisuuden tutkimalla 1 063 naista, jotka eivät muuttaneet kahvitottumuksiaan raskausaikana. Ne, jotka joivat yli kaksi kupillista kahvia tai viisi tölkillistä kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, saivat keskenmenon kaksi kertaa todennäköisemmin kuin naiset, jotka eivät nauttineet kofeiinia.
Riski näyttää liittyvän nimenomaan kofeiiniin eikä muihin kahvin ainesosiin, sillä se kasvoi myös, kun kofeiinia nautittiin virvoitusjuomissa, teessä tai kaakaossa.
Li totesi Reutersille useiden tutkijoiden uskovan kofeiinin olevan haitallista, koska se kuormittaa sikiön vielä rakentumassa olevaa aineenvaihduntaa.
- Sanoisin, että turvallinen määrä on nolla. Jos kahvia on pakko juoda, se pitäisi rajoittaa yhteen tai korkeintaan kahteen kupilliseen. Tai vielä parempi on siirtyä kofeiinittomiin vaihtoehtoihin.
Jos niitä juodaan saman verran päivässä, niin varmasti viina on vaarallisempaa. Mutta se, että Suomessa alkoholin suhteen pidetään nollatoleranssia raskaana olevilla, ja kahvin kittaamista pidetään ihan normaalina toimintana, johtuu kyllä pikemminkin kulttuurisista kuin lääketieteellisistä perusteista.Alkuperäinen kirjoittaja BKM:Mä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin viina.
Niin, mutta kuolleisuustilastot on ennen olleet synkemmät. Nykyään tiedetään asioista enemmän.Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:Jos kaikkia rajotuksia noudatettaisi raskaana ollessa, olisi saa syödä/juoda - lista pieni, kun aina tulee uusia tutkimuksia.
Entisaikaankin on pärjätty ilman tutkimuksia ja suht terveitä mukuloita tullut
Kummallista, että kukaan ei viittaa "entisaikaan" silloin, kun on kysymys vaikka konjakkihömpsyistä.Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:Jos kaikkia rajotuksia noudatettaisi raskaana ollessa, olisi saa syödä/juoda - lista pieni, kun aina tulee uusia tutkimuksia.
Entisaikaankin on pärjätty ilman tutkimuksia ja suht terveitä mukuloita tullut
Juuri nain, olen huomannut etta tassa on kulttuuriero. Puhutaanko Suomen neuvoloissa kahvin vaaroista? Taalla kylla heti varoiteltiin.Alkuperäinen kirjoittaja eräs:Jos niitä juodaan saman verran päivässä, niin varmasti viina on vaarallisempaa. Mutta se, että Suomessa alkoholin suhteen pidetään nollatoleranssia raskaana olevilla, ja kahvin kittaamista pidetään ihan normaalina toimintana, johtuu kyllä pikemminkin kulttuurisista kuin lääketieteellisistä perusteista.Alkuperäinen kirjoittaja BKM:Mä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin viina.