Oletteko juoneet kahvia raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Seera
  • Ensimmäinen viesti
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin viina.
Jos niitä juodaan saman verran päivässä, niin varmasti viina on vaarallisempaa. Mutta se, että Suomessa alkoholin suhteen pidetään nollatoleranssia raskaana olevilla, ja kahvin kittaamista pidetään ihan normaalina toimintana, johtuu kyllä pikemminkin kulttuurisista kuin lääketieteellisistä perusteista.
Juuri nain, olen huomannut etta tassa on kulttuuriero. Puhutaanko Suomen neuvoloissa kahvin vaaroista? Taalla kylla heti varoiteltiin.
Ei kahvin niinkään, vaan kofeiinin. Ei se Suomenkaan suositus ole, että litroittain vetää kahvia tai teetä, olikohan rajoitettu pariin kuppiin päivässä? En nyt muista, kun en juurikaan kahvia itse juo.

Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Jos kaikkia rajotuksia noudatettaisi raskaana ollessa, olisi saa syödä/juoda - lista pieni, kun aina tulee uusia tutkimuksia. :whistle:

Entisaikaankin on pärjätty ilman tutkimuksia ja suht terveitä mukuloita tullut :D
Kummallista, että kukaan ei viittaa "entisaikaan" silloin, kun on kysymys vaikka konjakkihömpsyistä.
:D, oiva havainto.

vieras
kahvia juu, välillä enemmänkin. alkoholia en käytä muulloinkaan, eli en sitten alkanut tissuttelemaan raskauksienkaan aikana. ihan normi lapsia ovat olleet! :) edes imetysaikana en kahvia lopettanut, kun ei tullut ylipirteitä lapsia! ;)

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mä en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin viina.
Jos niitä juodaan saman verran päivässä, niin varmasti viina on vaarallisempaa. Mutta se, että Suomessa alkoholin suhteen pidetään nollatoleranssia raskaana olevilla, ja kahvin kittaamista pidetään ihan normaalina toimintana, johtuu kyllä pikemminkin kulttuurisista kuin lääketieteellisistä perusteista.
Juuri nain, olen huomannut etta tassa on kulttuuriero. Puhutaanko Suomen neuvoloissa kahvin vaaroista? Taalla kylla heti varoiteltiin.
Ei kahvin niinkään, vaan kofeiinin. Ei se Suomenkaan suositus ole, että litroittain vetää kahvia tai teetä, olikohan rajoitettu pariin kuppiin päivässä? En nyt muista, kun en juurikaan kahvia itse juo.
Taalla sanottiin etta kahvista olisi hyva kieltaytya kokonaan, teeta voisi juoda pari kuppia (onhan siina yleisesti paljon vahemman kofeiinia).

niinpä
Olen juonut sen (vähäisen) määrän mitä normistikin, eli n. 1 kuppi per päivä, joskus ei sitäkään.

Eri maiden suosituksissa on se ongelma, että jos yrittää noudattaa kaikkia yhtä aikaa, ei ruokavalioon jää oikeastaan kuin puhdas lähdevesi ;)
Eikä sekään saa olla pullossa ;)

Tää kulttuuri-asia on ihan totta, esim. Jenkeissä ja Briteissä asuvilta tuttaviltani on kielletty saunominen raskauden aikana hyvin vaarallisena. Suomessa sitä taas pidetään kulttuurisista syistä täysin normaalina. Uskon edelleen, että kahvi suurina määrinä vaikuttaa raskauden aikana erittäin haitallisesti, mutta missään ei vieläkään ole sitä tutkimusta, missä sanottaisiin, että kahvi on vaarallisempaa kuin alkoholi raskauden aikana.

Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Onko kenelläkään tutkimuslinkkejä mitä runsaan kahvin juominen aiheuttaa vauvalle pitkällä tähtäimellä?
Tästä olisi tosiaan kiinnostavaa tietää enemmän, voihan runsaasta raskaudenaikaisesta alkoholin käytöstäkin olla pitkäaikaisvaikutuksia lapselle. Miksei siis kahvista?

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Olen juonut sen (vähäisen) määrän mitä normistikin, eli n. 1 kuppi per päivä, joskus ei sitäkään.

Eri maiden suosituksissa on se ongelma, että jos yrittää noudattaa kaikkia yhtä aikaa, ei ruokavalioon jää oikeastaan kuin puhdas lähdevesi ;)
Eikä sekään saa olla pullossa ;)
Ei tietenkään, kun se pitää itse noutaa metsälähteestä (riittävän pitkä matka lähimmälle autotielle, tietysti) perintö-Arabiakannuun ;)

Seera
Hassua etta talla palstalla noille kahvirajoituksille lahinna naureskellaan, mutta alkoholirajoitukset otetaan enemman kuin tosissaan, monet jattavat alkoholin kokonaan pois.

Johtunee tamakin Suomen kahvikulttuurista, ilmeisesti sita juodaan Suomessa enemman kuin missaan muualla maailmassa?

Hassua etta talla palstalla noille kahvirajoituksille lahinna naureskellaan, mutta alkoholirajoitukset otetaan enemman kuin tosissaan, monet jattavat alkoholin kokonaan pois.

Johtunee tamakin Suomen kahvikulttuurista, ilmeisesti sita juodaan Suomessa enemman kuin missaan muualla maailmassa?
Minä en ainakaan naura.
Se on hyvä, että asioista otetaan selvää ja niistä myöskin tiedotetaan. =)

Jenis

Ei kahvirajoituksille naureskella, vaan rajoituksille ylipäänsä. Tälläkin palstalla kysellään mitä uskomattomimpia asioita, kuten sitä, saako raskaanaoleva syödä leipää, jonka päällä (päällä!) on pellavansiemeniä. Ja tosiaan, jos kaikkien maiden kaikki suositukset yrittäisi ottaa huomioon, syödä/juoda ei saisi juuri yhtään mitään.

Kyllähän kahvia esim. jossain Italiassa kai vedetään aika lailla myöskin?

Afrikannorsu
Alkukuukausina lensi laatta kaaressa pelkästä kahvin hajusta, sen jälkeen join ihan normi tapaan. Automaattisesti tuli vähennystä kahvin juontiin sen kuuluisan närästyksen takia. Viiniä en juo muutenkaan ja ne saunaoluetkin jäi väliin.

Seera

Ei kahvirajoituksille naureskella, vaan rajoituksille ylipäänsä. Tälläkin palstalla kysellään mitä uskomattomimpia asioita, kuten sitä, saako raskaanaoleva syödä leipää, jonka päällä (päällä!) on pellavansiemeniä. Ja tosiaan, jos kaikkien maiden kaikki suositukset yrittäisi ottaa huomioon, syödä/juoda ei saisi juuri yhtään mitään.

Kyllähän kahvia esim. jossain Italiassa kai vedetään aika lailla myöskin?
En ole nahnyt etta kukaan talla palstalla naureskelisi alkoholirajoituksille.

En itse ole ollut naiden rajoituksien kanssa todellakaan tarkkana, olen jopa juonnut pienen kahvikupillisen paivassa, mita takalaiset kylla kauhistelevat koska tietavat etta olen raskaana.

Ihmettelinpa vaan, kun taalla se on "kielletty", mutta jotkut tallakin palstalla juovat monta kuppia paivassa, mutta toisaalta kauhistelevat jos joku juo viinilasillisen viikossa raskausaikana. Sille viinilasillisen juojalla aina sanotaan etta "On se kummallista etta ei voi raskausaikaa olla ilman alkoholia", mutta nama samat henkilot juovat monta kuppia kahvia paivassa...

Jenis

En itse ole ollut naiden rajoituksien kanssa todellakaan tarkkana, olen jopa juonnut pienen kahvikupillisen paivassa, mita takalaiset kylla kauhistelevat koska tietavat etta olen raskaana.

Ihmettelinpa vaan, kun taalla se on "kielletty", mutta jotkut tallakin palstalla juovat monta kuppia paivassa, mutta toisaalta kauhistelevat jos joku juo viinilasillisen viikossa raskausaikana. Sille viinilasillisen juojalla aina sanotaan etta "On se kummallista etta ei voi raskausaikaa olla ilman alkoholia", mutta nama samat henkilot juovat monta kuppia kahvia paivassa...
Niin, noudattavat siis Suomen ohjeistuksia? Täällähän nimenomaan se alkoholi on rajoituslistalla. Siis ei kai voi olettaa, että mammat ois tietoisia/noudattaisivat kaikkien maiden ohjeita?

Mutta onhan täällä ollut sellaisiakin keskusteluja, joissa puolustetaan sen viini/siiderilasillisen lisäksi jopa raskaudenaikaista tupakointia. Sekin on joissain maissa paljon pienempi paha kuin Suomessa, esim. kesäisellä Hollannin reissulla tuli vastaan useampikin maha pystyssä kulkija, jolla oli rööki kädessä, eikä heihin kiinnittänyt huomiota kukaan muu kuin minä.

No tuolla on nyt juurikin sellainen ketju, jossa äiti käyttää alkoholia päivittäin. =) Sähän voit mennä sinne kertomaan kanssa, että mielestäsi kahvi on vaarallisempaa kuin alkoholi. :saint:

Seera

No tuolla on nyt juurikin sellainen ketju, jossa äiti käyttää alkoholia päivittäin. =) Sähän voit mennä sinne kertomaan kanssa, että mielestäsi kahvi on vaarallisempaa kuin alkoholi. :saint:

Ok, pitaa kayda katsomassa :). En koe asiakseni tasta enaa keskustella, jokainen tehkoon niinkuin kokee oikeaksi. Tuskin seuraamuksia tulee jos pitaa kahvin ja alkoholin nauttimisen kohtuudessa.

Asuin raskausajan ulkomailla, kahvia en kyennyt juomaan kun haisi niin kamalalle ja tuntui pahalta jos edes maistoin. Paikallisia suosituksia en muista (paitsi ruokien suhteen jotka kyllä nosti niskakarvat pystyyn toisinaan).

Alkoon en koskenut lainkaan, eipä tuo nyt pitkä aika (plus imetys) ole ilman olla. Tosin oli se hupaisaa kun vanha väki tuli neuvomaan että juo tyttö guinnessia niin saat rautaa... :D

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Asuin raskausajan ulkomailla, kahvia en kyennyt juomaan kun haisi niin kamalalle ja tuntui pahalta jos edes maistoin. Paikallisia suosituksia en muista (paitsi ruokien suhteen jotka kyllä nosti niskakarvat pystyyn toisinaan).

Alkoon en koskenut lainkaan, eipä tuo nyt pitkä aika (plus imetys) ole ilman olla. Tosin oli se hupaisaa kun vanha väki tuli neuvomaan että juo tyttö guinnessia niin saat rautaa... :D
Saanko kysya millaista oli olla raskaana Irlannissa? Itsekin siella asuin pari vuotta :).

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:

Saanko kysya millaista oli olla raskaana Irlannissa? Itsekin siella asuin pari vuotta :).
Sanoisin että ensin pelottavaa, lähes jatkuvasti tunne etten tiedä mitä tehdä ja minne mennä.
Osa raskausajan seurannoista hoidettiin GP:llä, oli ihanaa kun pääsi jonottamatta lääkärille ja häneltä kyllä sai hyvää palvelua. Synnytyin Rotundassa, missä oikeasti sai varata koko päivän (aamukasista iltapäivä viiteen) huonolla tuurilla, homma oli pelkkää jonotusta. Eka jonotit kansiotasi, sitten jonotit vessaan, sitten mittauttamaan verenpainetta, jonotit kätilön tai jonku muun vastaanotolle, jonotit ultraan... En tiedä kuinka Suomessa noi menee, mutta kaikki mahdollinen kyllä hajautettiin eri päiville, eri pisteisiin pitkin sairaalaa tai kaupunkia.

Töissä sen sijaan suhtautuivat hyvin, ehdin olla vain 6kk hommissani ennen kuin jäin älomalle. Mutta sielläkin eriksensä työpaikan oma lääkäri ja terveydenhoitaja halusivat seurata vointiani. mm. synnytysvalmennuksiin pääsin loistavasti, samoin mieheni omalta työpaikaltaan vaikka hänellä oli lain puolesta lupa tulla vain kahteen tai kolmeen, noita kertoja oli 6.

Noin yleisesti sanoisin että synnyttäisin kuitenkin mielelläni uudestaan Irlannissa. Ultria saimme noin rv 12, 15, 25 ja sitten muistaakseni jostain viikolta 34 useammankin virhetarjonnan vuoksi.

Synnytys sitten menikin sektioksi perätilan vuoksi, sairaalasta pääsin viidentenä päivänä ja tulihan siinä nähtyä kaikenlaista (mitä varmasti näkee ihan Suomessakin). Erityistä kiitosta kyllä antaisin kätilöille tuesta imetyksen suhteen. Pari päivää kotiutumisesta ja vielä viikko sen jälkeen hoitaja kävi kotona katsomassa kuinka menee ja aina sai apua jos oli jotain ongelmia imetyksessä. Ja tosiaan sairaalassa auttoivat vaikka keskellä yötä vauvan rinnalle tai kävivät herättämässä (tehostettiin syöttöä parin tunnin väleihin keltaisuuden vuoksi).

Ruokasuositukset raskausajalla olivat hupaisia. Mm. aamupala olisi pitänyt koostaa kananmunista, teestä, paahtoleivästä. Valmennuksissa heillä oli mm. sanonta "hammas lapsesta", viitaten vähäiseen kalsiuminsaantiin ja hammaslääkärien välttelyyn. Toisaalla sanoivat että välttäkää suolaa ja sitten ihan sairaalassakin tarjosivat hyvin suolattuja ranskiksia tai suosittuja kolmioleipiä joiden välissä majoneesia, pekonia ja herran ties mitä muuta...

Mulle ei ainakaan maistunut kummassakaan alkuraskaudessa kahvi kun pelkkä haju oksetti. Mutta kyllä sitten keskiraskauden jälkeen kun alkoi loppupuolella maistumaan niin join aamukahvini ja joskus ystävän kanssa kupin päivällä eli sen noin 2 kuppia/päivä. Ei tuntunut fiksulta litratolkulla juoda, mutta toisaalta en nähnyt tuossa mitään pahaa. Esikoisen kohdalla koetin vaihtaa kofeiinittomaan kahviin, mutta se oli kyllä aika kamalaa.

Alkoholia ja tupakkaa en käyttänyt ollenkaan raskauksien aikana. Jotenkin vaan koen ne kuitenkin eri asiaksi kuin kahvi ja varmasti tässä on juuri kulttuurinen tottumus ja oma tapa taustalla. Kahvia kun käyttää muutenkin päivittäin ja alkoa vain tosi harvoin juhlatilaisuuksissa. Kahvista luopuminen olisi siis ollut paljon isompi juttu, enkä kyllä tullut edes ajatelleeksi että niin pitäisi kokonaan tehdä.

Mun mielestä näissä rajoituksissa kuitenkin kannattaa säilyttää sellainen oma harkintakyky ja suhteellisuus. Jos litrakaupalla kittaa kofeiinia naamaan koko raskauden ajan, niin ei se välttämättä ole hyväksi - itsellekään, puhumattakaan vauvasta. Mutta pienet määrät tuskin haittaa.

Yhteistyössä