Oletteko huomanneet kenenkään lapsista tupakoinnista aiheutuvia asioita??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tiedän varmaan 5 ihmistä (kaikki kyllä jo yli 20v) joiden äiti on polttanut raskausaikana ja en kyllä tunne ketään terveempää. Ikinä ei ole ollut astmoja korvatulehduskierteitä tai mitään muutakaan. Flunssa ehkä kerran vuodessa. Ja he eivät siis ole sukua keskenään.
 
"Annu"
Esikoista odottaessa poltin, painoi 3800 g ja syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa. Täyttää 16 vuotta, eikä tähän päivään mennessä ole sairastellut kuin normit flunssat ja ihan rauhallinen tapaus oli pienenä ja on vieläkin <3
Kahta seuraavaa odottaessa en enää polttanut. Keskimmäinen on ylivilkas ja haastava, eikä nuorimmainen jää paljoa huonommaksi. Samaa kokoluokkaa olivat esikon kanssa.
Ei täällä kukaan voi sanoa että joku tietty asia johtuu just tupakasta...
 
:D Mie olin aikas pulskassa kunnossa jo ennestään, ei mitään sen kummempia oireita, kuukautiset tuli lähes normaalisti siihen asti, joten siinäpä ois selitystä mitä nyt ens hätään löytyy. Menin sairaalaan tutkimuksiin rajujen "vatsakramppien" takia, otettiin viimein ultraääni, ja kappas :D
 
Oon hyvinkin avarakatseinen mielestäni, mutta tupakointi raskausaikana menee täysin yli hilseen. Kaikilla tietämilläni lapsilla, joiden äiti on tupakoinut raskauajan on keskittymisen vaikeuksia ja levottomuutta. Varmaan osa johtuu tupakasta, mutta uskon, että suurin osa kasvatuksesta (eli sen puutteesta).

Jos ihminen tieten tahtoen haluaa raskautua, mutta ei halua/kykene tupakointia lopettamaan, ei hän kyllä ole kykenevä kasvattamaan lasta. Eli tupakoinnin lopetuksen mahdottomuus kielii elämänhallinnan puutteesta ja sama aiheuttaa ongelmia lasten kasvatukseen.

*Muoks* En itse asiassa tunne yhtäkään tupakoitsijaa henk.koht. tällä hetkellä.. Kuka siis vielä ylipäätään tupakoi???
Ei asiat ole näin yksioikoisia. Tiedän äitejä, jotka ovat sortuneet polttamaan raskausaikana (siis esim. lopettaneet aluksi, mutta repsahtaneet vaikeassa elämäntilanteessa) ja lapsen syntymän jälkeen ovat täysin mallikelpoisesti hoitaneet ja kasvattaneet lapsiaan, lopettaneet tupakoinnin jne. Tupakointi raskausaikana on kyllä sikiön pahoinpitelyä ja vakava asia, jota ei voi puolustella.
 
niin ja pakko kyl tähän vielä sanoa et täähän on sama asia tapella kuin se, että esim minä tunnen 2 alle 60-vuotiasta, jotka ovat kuolleet rajuun keuhkosyöpään, eivätkä ole eläissään yhtään röökiä polttaneet, ni ei o reilua kyllä...samat oireet kuin tupakoitsijoiden lapsilla, on kymmenillä tuhansilla muilla lapsilla, siks on vaikea yhdistää. Syyllistää toki voi, mut eipä oo reilua kyllä se et kaikkensa tekee tervellistenn elämäntapojen suhteen kaikin tavoin mut silti itse sairastuu vakavasti, tai lapsi. Mutta onko se sitten enemmän "ansaittua" kuolla tuskaisesti jos on nuorena tupakoinut?
 
Ssssess
Tunnen yhden, joka poltti raskaus- ja imetysaikoina. Lapsissa ei muuta "poikkeavaa" kuin että kaikilla heillä on tosi atooppiken iho. Mutta niin on äidilläkin, joten en sitten tiedä johtuuko geeneistä vaiko tupakasta.
 
vierasss
Kaikilla tietämilläni tupakoivilla äideillä lapsi on syntynyt alle 3-kiloisena.
Erään lapsi kuoli n. 1 kk ikäisenä ja silti tupakoi myös toisen raskauden ajan.
Muutamalla oppimisvaikeuksia tai kehityshäiriöitä. Muista en tiedä, kun lapset vielä niin pieniä, tai ei pidetä yhteyttä.

Enhän siis tietenkään tiedä johtuvatko tupakoinnista, mutta aika monta tapausta tiedän ja jokaisessa äiti tupakoinut eli en usko että ainakaan kaikki on sattumaa.
 
Yhden tuttavan lapsella jatkuvaa infektiokierrettä ja päivystyksessä ravaamista.

Kaksi tuttua poltti vain nuorimman lapsen raskausaikana. Toinen lapsista on hirveän lyhyt vaikka muut sisarukset pitkiä. Toisella lapsella astmaa ja allergioita.
 
Mun tutuista suurin osa on polttanut raskausaikana. Myös oma äitini on polttanut odottaessaan mua ja veljeäni. Kaks on ollut pienenä tosi vilkkaita, mutta ei kai siitäkään voi sanoa johtuuko polttamisesta.. Veljelläni on siitepölyallergia. Omalla lapsellani oli maitoallergia. Syntyi myös pienipainoisena joka varmaan johtuu mun tupakoinnista. Mutta allergiastahan ei voi olla varma, isällään on ollut se lapsena kans.

Itselläni on ollut paljon keuhkoputkentulehduksia, mutta taitaa johtua ihan omasta tupakoinnistani :D

Astmaatikkoja tunnen muutamia, mutta heidän äitinsä eivät ole polttaneet raskausaikana. Turha kai näistäkin on kiistellä, koska samoja sairauksia esiintyy niiden lapsilla jotka ovat polttaneet, sekä niiden jotka eivät ole eikä sitä voi varmasti todistaa mikä johtuu mistäkin..
 
en oo ylpee itestäni.
Tupakoin esikoista odottaessa n. 5-10 tupakkaa päivässä. Lapsi painoi syntyessään 4300g. Nyt 3,5v. Kerran on ollut korvatulehdus ja vain pari kertaa kipeänä muutenkin. Ei ole allerginen, ja ihan normaalilta lapselta muutenkin vaikuttaa. Kuiva iho on mutta niin on mulla ja lapsen isälläkin.
 
en oo ylpee itestäni.
lisäys vielä että lapsi on vieläkin isompi/pidempi ikätovereitaan. Ja mun äiti on myös tupakoinut kun odotti mua, ja ihan normaali olen, en ole koskaan kipeenä eikä oo allergioita tms.
 
"vierailija"
Lapseni kaverilla (kolmasluokkalainen) on laajoja oppimishäiriöitä, on myös luokkansa pienin. Hänen ekaluokkalainen pikkusiskonsa on myös hyvin pienikokoinen, vanhemmat ihan normimittaisia. Äiti on tupakoinut jokaisessa raskaudessa läpi raskauden, minun nähdäkseni yhtään vähentämättä. En ole tutkija enkä voi vannoa oppimishäiriöiden ja pienikokoisuuden johtuvan tupakoinnista, mutta pistää kyllä epäilemään.
 
"vieras"
En ole. Tiedän lapsia joilla astmaa ja ylivilkkautta yms. eikä äiti ole polttanut koskaan. Tupakoitsijoiden lapsissa en ole huomannut mitään ihmeellistä, paitsi että sellaiset alkavat polttamaan itsekin herkemmin. Esikoisen kohdalla poltin osittain ja hän on hyvin fiksu ja painoi syntyessään 3,8kg. Tupakka lisää riskejä tiettyihin sairauksiin, mutta kyllä noihin vaikuttaa paljon myös perimä ja tuuri.
 
Poltin esikoista odottaessa aika kauan kun en tiennyt olevani raskaana (kuukautisetkin tulivat pari kk), sitten pikkuhiljaa lopettelin, mutta lähemmäs puoliväliin savusin.. Lapsi syntyi kolme viikkoa liian aikaisin 2kg 100g painoa, pituutta 45cm. Tupakan takia pieni. Nyt kun on ekalla, puhjennut rasitus astma. Sitä on suvussa mutta yksi tekijä tuo tupakka varmasti. Kaduttaahan se kun poltti vaan minkä enää teet..
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
niin ja pakko kyl tähän vielä sanoa et täähän on sama asia tapella kuin se, että esim minä tunnen 2 alle 60-vuotiasta, jotka ovat kuolleet rajuun keuhkosyöpään, eivätkä ole eläissään yhtään röökiä polttaneet, ni ei o reilua kyllä...samat oireet kuin tupakoitsijoiden lapsilla, on kymmenillä tuhansilla muilla lapsilla, siks on vaikea yhdistää. Syyllistää toki voi, mut eipä oo reilua kyllä se et kaikkensa tekee tervellistenn elämäntapojen suhteen kaikin tavoin mut silti itse sairastuu vakavasti, tai lapsi. Mutta onko se sitten enemmän "ansaittua" kuolla tuskaisesti jos on nuorena tupakoinut?
No ei ole (vastaus vikaan kysymykseen). En muutenkaan ymmärrä miksi tupakasta on tullut näin iso mörkö, että se olisi pahempi kuin alkoholi tai huumeet. Terveellistä se ei ole, mutta ehkä vähän mennyt jo yli tämä hysteerinen tupakan vastustaminen.
 
Mä poltin myös esikoista odottaessani noin 1-5 tupakkaa päivässä. Esikoinen syntyi viikon etuajassa, 3800g ja 53cm. Korvatulehduskierre oli, mutta niin on ollut meillä miehenikin kanssa ja kierre loppui kun seinään lapsen täyttäessä kaksi. Muissa raskauksissa en ole polttanut. Toinen lapsi kuoli kaksiviikkoisena, kolmannella oli ensin infektioastma, joka nyt ihan kunnon astma ja neljännellä on maitoallergia. Vilkkaita otuksia kaikki. Esikoisella ei ole mitään oppimisvaikeuksia tms, kasvaa normaalisti jne. Mua hävettää ihan sairaasti että poltin raskausaikana. En voi ymmärtää mitä mun päässäni on silloin liikkunut. Ja mä myös sain tietää raskaudesta vasta viikoilla 10+ jotain.. Ikuisesti kyllä inhoon itteäni tosta tupakoinnista vaikka siitä nyt päälle päin mitään ei näykään jääneen.
 
tutuilla jotka polttaneet lapsilla mm. atooppista ihottumaa, jatkuvaa nuhaisuutta, infektiokierrettä ja tosiaan se adhd tuntuu olevan yhteinen tekijä....
itse lopetin heti kun sain tietää raskaudestani, ei tarvi ainakaan siitä syyttää! Toki monia geneettisiä juttuja nuo atopiat ym...mutta niin kumpi ja kampi?
Noi samat oireet on mun tuttuni lapsella joka ei ole koskaan polttanut. Liian herkästi laitetaan kaikki "viat" tupakoinnin syyksi edes tietämättä onko äiti polttanut.. Enkä nyt tarkoita tuttuasi joka siis poltti tupakkaa raskausaikana. Epäilen silti että luultavasti lapsi voisi olla ihan samanlainen kuin nyt vaikka äiti ei oleikaan tupakoinut raskausaikana.
 
Mun äiti poltti läpi raskauden, taisi vähentää muttei kuitenkaan lopettanut.

Mulla kapea-alainen mutta vaikeahko hahmotushäiriö, vaikeuttanut opiskeluja paljon kun matemaattiset aineet ei onnistu mitenkään päin. Arkielämää hankaloittaa suuntavaiston puute, huono etäisyyksien arvointi ja vasemman ja oikean hahmottamisen hitaus (en uskaltanut hankkia ajokorttia).

Syntymäpaino oli 2750g, en tiedä synnyinkö ajallaan. Allerginen olen koivulle ja lepälle, mutta ristiallergioita on todella paljon.

Koskaanhan ei voi olla varma mistä kaikki johtuu, mutta tupakanpoltto on yksi mahdollinen syy.
 
Kahta tapausta läheltä seuranneena.
Mikä ylpeydenaihe on se että lapsi syntyy pienikokoisena? Sehän on ihan selkeä merkki tupakan aiheuttamasta haitasta.
Lisäksi syytetään muiden lapsia räkätautien tartuttamisesta vaikka nekin on yhteydessä raskauden aikaiseen tupakointiin.
Ja missä vaiheessa neuvola on antanut luvan tupakointiin? Koska molemmat niin väittivät koko raskaus aikansa.
Minulta kyllä kyseltiin tupakointia (ja saarnattiin haitoista) vielä loppuraskaudesta ja toistakin odottaessa vaikka lopetin heti kun sain tietää odottavani esikoista.
Ei se kyllä ole aivan noin yksinkertaista, että tupakointi olisi aina syy lapsen pienipainoisuuteen tai, että tupakoivan lapsi syntyisi aina pienipainoisena.
 
"Vieras"
Ei se kyllä ole aivan noin yksinkertaista, että tupakointi olisi aina syy lapsen pienipainoisuuteen tai, että tupakoivan lapsi syntyisi aina pienipainoisena.
Toki muitakin syitä on, mutta tupakointi on kehittyvälle sikiölle vaaratekijä, jonka voi poistaa. Perintötekijöitä ei voi. Minusta tupakoiva äiti tai ylipäänsä tupakoiva ihminen on vastuuton omalle sikiölleen/lapselleen ja myös koko yhteiskunnalle, koska tupakointi aiheuttaa kehittyvälle sikiölle sairauksia ja riskin sairastua myöhemmin. Myös tupakoiva sairastelee tutkimusten mukaan enemmän kun ei tupakoiva ja keuhkosyövän lisäksi sairastuu useimmiten yleisempään keuhkoahtaumatautiin (COPD), Joka voi myös tappaa samoin kuin keuhkosyöpä. Nämä tupakoivat äidin ITSEAIHEUTETUT sairaudet ja tupakoinnista sikiölle/lapselle aiheutetut sairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, joten se ei ole pelkästään tupakoivat äidin ja perheen ongelma!

Tunnen kaksi raskausaikana tupakoinutta äitiä, toisen lapsella oli syntyessään suu-kitalakihalkio ja toinen oli erittäin pienikokoinen ja kehitysviivästymiä liikkumisessa ja puheessa. Joten kyllä, tupakoivat äidit pitäisi pakottaa jollain tavalla lopettamaan raskausaikana puhumattakaan narkkiäideistä! On se kumma kun äiti saa pilata lapsen terveyden nauttintoaineilla, eikä mitään laki tai taho kiellä sitä juridisesti!
 
kyllä
Olen huomannut, lapsella allergioita, astmaa, nuhainen koko ajan. Varmahan ei voi olla mistä johtuu mutta todennäköistähän se on kun ko. Myrkyille altistettu. En kyllä tajua miten joku voi ajatella että juu ei siitä aina mitään tule lapselle. Eikö se riitä syyksi että siitä SAATTAA seurata jotain? Joo, altistuu se lapsi saasteille yms. Muutenkin mutta tupakkaa ei oo pakko polttaa, asunnosta taas on aika pakko poistua ulos ja vahingossa hengittää pakokaasuja yms. Ei verrattavissa keskenään.

Pienipainoisen lapsen sain minäkin vaikka laskettu aika oli jo mennyt. Ei se aina johdu tupakasta tms.
 

Yhteistyössä