Oletteko huomanneet kenenkään lapsista tupakoinnista aiheutuvia asioita??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Olen huomannut asioita, jotka voisivat johtua myös tupakoinnista, mutta tuon polttamisen kanssa on hankala vetää suoria syy-seuraussuhteita, kun kaikki mitä tupakka aiheuttaa lapsella voi tulla ilmankin sitä. Ei voi oikein jälkikäteen tietää, olisiko tullut ilman tupakkaa. Esim. alkoholin kanssa eri, kun alkoholisyndroomaa ei voi muuten tulla kun raskauden aikaisella alkoholialtistuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="Vieras";27666451]Toki muitakin syitä on, mutta tupakointi on kehittyvälle sikiölle vaaratekijä, jonka voi poistaa. Perintötekijöitä ei voi. Minusta tupakoiva äiti tai ylipäänsä tupakoiva ihminen on vastuuton omalle sikiölleen/lapselleen ja myös koko yhteiskunnalle, koska tupakointi aiheuttaa kehittyvälle sikiölle sairauksia ja riskin sairastua myöhemmin. Myös tupakoiva sairastelee tutkimusten mukaan enemmän kun ei tupakoiva ja keuhkosyövän lisäksi sairastuu useimmiten yleisempään keuhkoahtaumatautiin (COPD), Joka voi myös tappaa samoin kuin keuhkosyöpä. Nämä tupakoivat äidin ITSEAIHEUTETUT sairaudet ja tupakoinnista sikiölle/lapselle aiheutetut sairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, joten se ei ole pelkästään tupakoivat äidin ja perheen ongelma!

Tunnen kaksi raskausaikana tupakoinutta äitiä, toisen lapsella oli syntyessään suu-kitalakihalkio ja toinen oli erittäin pienikokoinen ja kehitysviivästymiä liikkumisessa ja puheessa. Joten kyllä, tupakoivat äidit pitäisi pakottaa jollain tavalla lopettamaan raskausaikana puhumattakaan narkkiäideistä! On se kumma kun äiti saa pilata lapsen terveyden nauttintoaineilla, eikä mitään laki tai taho kiellä sitä juridisesti![/QUOTE]

Et nyt ollenkaan ymmärtänyt mitä kirjoitin. Kirjoitin, ettei tupakoivan äidin lapsi ole aina pienipainoinen ja että pienipainoisuuteen voi olla muukin syy kuin äidin tupakointi.
 
"vieras"
Ja toisekseen, se sikiö kärsii siellä kohdussa joka hetki kun äiti polttaa + sen jälkeen vielä kauan, onko se jotenkin VÄHÄPÄTÖISTÄ? Että eipä mittään, lapseni kärsi 9 kk hapenpuutteesta mutta ei sille mitään muuta tullut? ja kuvitteleeko joku oikeasti, ettei 9 kk ajan myrkyille altistuminen ja jatkuva hapenpuute aiheuta minkäänlaisia vaikutuksia esim. kehitykseen?

Ei tartte olla tutkija että osaa vähän päätellä. noh, jokainen voi toki tutkia itseään, kurista itseäsi päivittäin monta kertaa niin että kärsit hapenpuutteesta, ja katso seuraukset.
 
"mistä"
että pienikokoisuus johtuis tupakasta? nimimerkillä tupakoimattoman lapsi syntyessä 46cm ja 2800 täysiaikanen. tunnen kyllä tupakoineiden lapsiakin, mutta he ovat olleet terveitä. itse taas pienestä asti paha astma, atopia ja korvakierre.ja tosiaan äitini ei tupakoinut. olin myös kaikelle mahdolliselle mitä voit kuvitella allerginen.sama koskee omaa lastani ja samat ovat hänenkin mittansa. uskompa että se geeniperimä voi kuule hypähtää tuolta kauempaakin kuin vain itse vanhemmilta ja näin ollen vaikuttaa moneen asiaan.
 
"mistä"
edes vilkkauden olevan sen tupakan syy? tiesitkö että televisio aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymishäiriötä todella tutkitusti kun alle 2vuotias saa sitä katsella pystymättä keskittämään huomiota kuvassa tapahtuvaan asiaan? tupakoiminen on erittäin typerää ja siitä johtuu useat ongelmat ja riskit enneaikaisuudelle ja istukan yms vahingoittumiselle. mutta väitän että yksikään lapsi joka edelleen elää ei ole sen takia mitenkään huonompi.
 
no tuota
Mä en tiedä onko tällä yhteyttä, mutta tupkoivien lapsilla tuntuu olevan allergiaa. Toki on varmaan yleisestikin allergiat lisääntyneet, mutta olenpahan tämänkin huomannut.
 
"vieras"
Aika monia lapsia hoitaneena en kyllä voi sanoa nähneeni yhdestäkään lapsesta päällepäin, onko äiti mahdollisesti polttanut raskausaikana vai ei. Hyvin usein se tuppaa menemään niin että jos lapsessa on jotakin poikkeavaa ja tiedetään että äiti on tupakoinut, se laitetaan tupakoinnin piikkiin, oli syynä mikä tahansa.
En tiedä mikä tarve joillakin ihmisillä on etsiä syytä toisten lasten omituisuuksiin lapsen äidistä, ehkä ajatus että kun löydetään "syyllinen", se tarkoittaa että omalle lapselle ei koskaan voisi tulla mitään koska itse ei olla syyllistytty mihinkään.

raskausajan tupakoinnista aiheutuva pienipainoisuus muuten on muutamia kymmeniä tai satoja grammoja oletettua syntymäpainoa vähemmän jos sitäkään, eli kenenkään lapsen pienipainoisuudesta ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
 
"hmm"
Enpä tiedä, mutta yhden ketjupolttajan vauva oli todella pieni, alusta lähtien kaikenlaisia sydän- ja suolisto-ongelmia, allerginen vähän kaikelle. Tämä äiti karkas tupakalle ollessaan synnyttämässä ja heti kun vauva oli syntynyt ja pääsi osastolle, hän kävi ensin röökillä.
 
gwwer
eiköhän nämä tupakoinnin haitat ole jossain oikeissakin tutkimuksissakin saatu esille, verrataan hirmuista määrää tupakoimattomien äitien lapsia hirmuiseen määrään tupakoivien lapsia ja kerätään molemmista lapsiryhmistä "poikkeavuudet", Ja tilastollisesti merkittävää eroa varmaankin on löytynyt näiden tupakan haittavaikutusten tueksi. Näissä tutkimuksissa ei saada selville yksilön tuloksia, vaan aina isomman ryhmän.
 
"kolmen äiti"
Tiedän reilusti (1-2 askia/pvä) tupakoivan naisen, jolla kaksi poikaa. Pienikasvuisia, todella paljon sairastelevia, allergisia lapsia. Ennen toista raskautta sai käsittääkseni 3-4 keskenmenoa, joihin lääkäri oli sanonut todennäköiseksi syyksi runsaan tupakoinnin. Kertoi tämän auliisti ihan itse. Polttavat myös autossa molemmat, sekä nainen että miehensä, ikkunaa vaan vähän raolleen.. Ihmetellään sitten sukujuhlissa suureen ääneen että miten nää pojat on koko ajan kipeinä ja ihmeellisiä ihottumia ja allergiaoireita molemmilla vaikkei kummallakaan vanhemmista ole taipumusta moiseen! Niin, mistäköhän voisi johtua? Nuoremmalla ilmeisesti myös jonkinlaisia keskittymispuolen ongelmia, ainakin eskarin aloitti suoraan pienryhmässä.

Itse en ole raskausaikoina tupakoinut, enkä koskaan lasten lähellä muutenkaan. Esikoinen syntyi pienenä (alle 2kg) rv35 5 pisteen vauvana, aivan suoraan jostain oppikirjasta kuvauksena runsaasti tupakoitsevan äidin vauvasta. Onneksi saatoin siellä teholla sanoa puhtaalla omallatunnolla että ei, en ole tupakoinut raskausaikana. Ja jos olisin, niin huomattavasti heikommat selviytymisprosentithan hänellä olisi siinä kohtaa sitten ollutkin, nyt selvittiin 'vaan' kahdella tehohoitoviikolla.
 
"Hertta"
Äitini tupakoi koko raskauden ajan, mutta en ole löytänyt itsestäni mitään oireita mitä sen pitäisi aiheuttaa. Olin syntyessäni tosi iso, 55 cm ja 5 kg. Olen ollut koko ikäni terve, vaikka olenkin jo neljäkymmentä.
 
[QUOTE="vieras";27665870]No ei ole (vastaus vikaan kysymykseen). En muutenkaan ymmärrä miksi tupakasta on tullut näin iso mörkö, että se olisi pahempi kuin alkoholi tai huumeet. Terveellistä se ei ole, mutta ehkä vähän mennyt jo yli tämä hysteerinen tupakan vastustaminen.[/QUOTE]

Mun mielestä jo se on kamalaa, että sikiö joutuu kitumaan sen tupakan takia siellä kohdussa ja kärsimään happivajeesta. Vaikkei tulisi myöhemmin mitään isoja ongelmia.
 
"jep"
Tiedän itseni, jolla on ADD, ja joka "tuntemattomasta syystä" kärsi vastasyntyneenä neurologisista oireista ja aloitti elämänsä lastenosastolla ja erinäisillä lääkityksillä. Aikuisena tilasin paperit sairaalasta, niissä luki "oireet sopisivat vieroitusoireiksi" ja "äiti tupakoi", ja puristin sitten kyseisen tiedon mutsistani.

Ja jos nyt jollekin tulee vastustamaton tarve kertoa, että hei minäkin poltin, ja lapset eivät joutuneet mihinkään osastolle ja ovat terveitä ja ehdottoman ei-tarkkaavaisuushäiriöisiä, niin säästäkää vaivojanne, uskon kyllä. Näissä on kyse tsägästä, ja tässä, kuten kaikessa muussakin, pitää vaan miettiä, mikä riski on ottamisen arvoinen. Itse en ole sikiö- ja lapsuuden passiivisen tupakoinnin jälkeen tupakkaa maistanutkaan, joten minun on helppo sanoa, että maailman turhin ja typerin riski. Toisaalta, olen kyllä koukuttunut moniin asioihin (en päihteisiin), joten ymmärrän, että addiktiota voi olla vaikea vastustaa. Rehellisyyden nimessä en esim. tiedä, olisinko pystynyt luopumaan kaikista herkuista tai vaikka nettailusta raskausajaksi, vaikka niitä pidettäisiinkin haitallisina.
 
"vieras"
Tutun lapsella hengitysvaikeuksia synnytyksessä, pienikokoinen ja lievää kehitysviivästymää. Lisäksi jatkuvaa sairastelua perheen kaikilla lapsilla. Ja juu, äiti tietysti myös imetti ja tupakoi ja ihmetteli, miksi vauva oksentaa maidot aina pihalle. Sitten lypsikin maitoa ja pakasti ja ihmetteli, kun vauva oksensi aina äidinmaidot ulos pullostakin, tutteli kelpasi kyllä.

Toisen tutun lapsella syntyessä tärinää ja kosketusarkuutta, itki aina kurkku suorana, kun esim. vaippaa vaihdettiin. Äiti poltti odotusaikana kuin korsteeni. Ja lapsella myöhemmin koulussa oppimisvaikeuksia.

Meillä miehellä krooninen yskä (poltettiin myös sisällä) ja astma.
 
Miuski harmailee
Oma äitini tupakoi raskaana ollessaan meidän molempien siskosten raskaudet läpi. Silloin 70-luvulla ei viissiin ollut niin väliä.. En tietenkään osaa sanoa, mikä on johtunut mistäkin (raskaana tupakointi vain yksi tekijä mm. perintötekijöiden ja ympäristön, kasvatuksen ja varhaisen vuorovaikutuksen lisäksi). Siskoni on kuitenkin jäänyt elämässään selvästi vähempään tyytyväiseksi, ei ole halunnut opiskella peruskoulun jälkeen, ei hakeutunut töihin jne. Itse olen opiskellut itselleni ammatin jne.

Siskoni poltti myös molempien raskauksiensa aikaan. Esikoisen kanssa ei ongelmia, mutta pienemmän aikaan poltti tosi paljon!!! Vauvalla todettiin leikkaushoitoa vaativa sydänvika, lisäksi on puheen oppisen vaikeuksia sekä hänet on ohjattu toimintaterapeutin arvioon juurikin vähän aikaa sitten. Eihän näistäkään ei voi tietää, mikä johtuu mistäkin, mutta ei se tupakointi varmasti ole helpottanut asioita.

Muuten töitte kautta olen tavannut paljon lapsia eikä voi kovin selkeitä johtopäätöksiä vetää siitä, kenelle tupakka on aiheuttanut mitäkin. Vain yhden selkeän diagnoosin muistan, kun 5v lapsella lääkäri totesi tupakoitsijan keuhkot. Syynä se, että vanhemmat tupakoivat kotona sisällä :(
 
"Sirkkeli"
Kyllä tiedän useamman äidin, jotka ovat polttaneet koko raskausajan ja paljon. Kaikkien lapset kärsii oppimisvaikeuksista, on hahmotushäiriötä, levottomuutta ja ylivilkkautta yms. Yhdellä on joku osa aivoista jäänyt kehittymättä, ja saapi jotain toimintaterapiaa tms.
Olishan se nyt ihme, jos ei sellainen myrkky vaikuttais mitenkään. Ja ne jotka ei olevinaan huomaa mitään, niin tahtoo sulkea silmät faktoilta ja olla huomaamatta. Se on paljon helpompaa kuin kalvava syyllisyys.
 

Yhteistyössä