Oletteko huomanneet kenenkään lapsista tupakoinnista aiheutuvia asioita??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kahta tapausta läheltä seuranneena.
Mikä ylpeydenaihe on se että lapsi syntyy pienikokoisena? Sehän on ihan selkeä merkki tupakan aiheuttamasta haitasta. Lisäksi syytetään muiden lapsia räkätautien tartuttamisesta vaikka nekin on yhteydessä raskauden aikaiseen tupakointiin.
Ja missä vaiheessa neuvola on antanut luvan tupakointiin? Koska molemmat niin väittivät koko raskaus aikansa.
Minulta kyllä kyseltiin tupakointia (ja saarnattiin haitoista) vielä loppuraskaudesta ja toistakin odottaessa vaikka lopetin heti kun sain tietää odottavani esikoista.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
rtuu
meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Kumpikin syntynyt just sopivasti 3 kiloisina. ( itsekkin pieni) ja kummatkin hyvin fiksuja että meillä mennyt kyllä ohi. 2-5 tupakkaa tuli päivässä poltettua. Ja tokaa ennen sain keskenmenon samantien kun aloitin syömään nikotiinikorvaustuotteita joten tämä yhteen sattuma sai aikaan sen että mielummin poltan sen pari kuin koitan lopettaa. Arvostan todella paljon niitä ketkä pystyvät lopettamaan mutta itse en siihen valitettavasti pystynyt vaan poltin sitten niin vähän kuin mahdollista.
 
häpeä!
meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Kumpikin syntynyt just sopivasti 3 kiloisina. ( itsekkin pieni) ja kummatkin hyvin fiksuja että meillä mennyt kyllä ohi. 2-5 tupakkaa tuli päivässä poltettua. Ja tokaa ennen sain keskenmenon samantien kun aloitin syömään nikotiinikorvaustuotteita joten tämä yhteen sattuma sai aikaan sen että mielummin poltan sen pari kuin koitan lopettaa. Arvostan todella paljon niitä ketkä pystyvät lopettamaan mutta itse en siihen valitettavasti pystynyt vaan poltin sitten niin vähän kuin mahdollista.
:O
 
"vieras"
en ole aivan varma, tuttuni 11 kuukautinen vauva oppi vasta nt hiljattain konttaamaan ja on tuntunut muutenkin menevän jatkuvasti jälessä... Myös allergia ja sairastellut paljon.. äiti poltti miltein askillisen päivässä. En ole varma johtuuko nuo juuri siitä, mutta epäilen että voisi ola yksi osa syy...
 
joo adhd
tutuilla jotka polttaneet lapsilla mm. atooppista ihottumaa, jatkuvaa nuhaisuutta, infektiokierrettä ja tosiaan se adhd tuntuu olevan yhteinen tekijä....
itse lopetin heti kun sain tietää raskaudestani, ei tarvi ainakaan siitä syyttää! Toki monia geneettisiä juttuja nuo atopiat ym...mutta niin kumpi ja kampi?
 
jtr
En. Johtuu pitkälti siitä että en kiinnitä asioihin sillä tavalla huomiota, en normaalisti mieti mistä joku asia johtuu, en edes välttämättä kiinitä siihen huomiota jos joku tupakoi. Lasten enkä odottavien äitien kanssa en työskentele tavalla jossa kenenkään tupakointi minua kiinostaisi. Jos joku kertoisi lapsen esim. sairastelevan ja epäilisin sen johtuvan tupakoinnista voisin asiaa osata analysoida.
 
Oon hyvinkin avarakatseinen mielestäni, mutta tupakointi raskausaikana menee täysin yli hilseen. Kaikilla tietämilläni lapsilla, joiden äiti on tupakoinut raskauajan on keskittymisen vaikeuksia ja levottomuutta. Varmaan osa johtuu tupakasta, mutta uskon, että suurin osa kasvatuksesta (eli sen puutteesta).

Jos ihminen tieten tahtoen haluaa raskautua, mutta ei halua/kykene tupakointia lopettamaan, ei hän kyllä ole kykenevä kasvattamaan lasta. Eli tupakoinnin lopetuksen mahdottomuus kielii elämänhallinnan puutteesta ja sama aiheuttaa ongelmia lasten kasvatukseen.

*Muoks* En itse asiassa tunne yhtäkään tupakoitsijaa henk.koht. tällä hetkellä.. Kuka siis vielä ylipäätään tupakoi???
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Astmaa on kaikilla tietääkseni raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla, joita minä tiedän.

Sitä en tietystikään voi tietää, johtuuko astma äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista vai mistä, mutta hyvin pienenä on astma kaikilla noilla diagnosoitu, eikä vanhemmilla kummallakaan ole oireita.
 
aamen
Oon hyvinkin avarakatseinen mielestäni, mutta tupakointi raskausaikana menee täysin yli hilseen. Kaikilla tietämilläni lapsilla, joiden äiti on tupakoinut raskauajan on keskittymisen vaikeuksia ja levottomuutta. Varmaan osa johtuu tupakasta, mutta uskon, että suurin osa kasvatuksesta (eli sen puutteesta).

Jos ihminen tieten tahtoen haluaa raskautua, mutta ei halua/kykene tupakointia lopettamaan, ei hän kyllä ole kykenevä kasvattamaan lasta. Eli tupakoinnin lopetuksen mahdottomuus kielii elämänhallinnan puutteesta ja sama aiheuttaa ongelmia lasten kasvatukseen.

*Muoks* En itse asiassa tunne yhtäkään tupakoitsijaa henk.koht. tällä hetkellä.. Kuka siis vielä ylipäätään tupakoi???
Täysi peesi tälle.
 
mahoto
En. Johtuu pitkälti siitä että en kiinnitä asioihin sillä tavalla huomiota, en normaalisti mieti mistä joku asia johtuu, en edes välttämättä kiinitä siihen huomiota jos joku tupakoi. Lasten enkä odottavien äitien kanssa en työskentele tavalla jossa kenenkään tupakointi minua kiinostaisi. Jos joku kertoisi lapsen esim. sairastelevan ja epäilisin sen johtuvan tupakoinnista voisin asiaa osata analysoida.

suomenkielitutuksi.fi
 
"hop"
Mun tuttavapiirissä ne sairastelevimmat lapset tuntuvat olevan tupakoitsijoiden lapsia. Uskon, että raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa, samoin passiivinen tupakointi syntymän jälkeen. Paha kyllä mennä sanomaan, onko syy tupakassa vai muissa elämäntavoissa, tupakointi kun ei satu olemaan perheiden ainoa ongelma. Tupakan ohella käytetään alkoholia ja ollaan suoraan sanottuna niin tyhmiä, että se on jo terveyshaitta.
 
pakko kyllä tähän kommentoida että minulla on sanoisinko, erityisen terve lapsi, joka nyt neljävuotias, muutamia nuhia ja sen sellaista kausiaikoina ollut, thats it. Minä poltin seitsemännelle kuulle asti raskaana ollessani jopa puolitoista askia päivässä, kun silloin sain vasta tietää olevani raskaana. Lapseni oppi kävelemään 10 kuisena, puhumaan lauseita 1v4kk iässä, jotta edellään on ollut siitä asti kehitystään. Ei se pois sulje sitä etteikö myöhemmin vois jotain tulla mut ei voi yleistääkään....syntymäpaino oli 2600 g ja täysiaikasena syntyi.
 
En, en osaa sillain seurailla ja yhdistellä. Koska osa terveys asioista voi mennä päin mäntyä vaikka äiti ei olisikaan polttanu raskau aikana.

Ite lopetin tupakoinnin kuin seinään, heti kun olin saanu testiin plussan. Oli vaikeeta hikoilin ja itkin, mutta parissa viikossa helpotti ja olin pirun ylpee itestäni :). Synnytyksen jälkeenkin olin pitkään tupakoimatta. Tytär synty silti 2885g ja 48 cm, oli vauvana maitoallergia johon oireili suolistolla ja atooppinen iho. On nyt 2v8kk ja edelleen atooppinen iho, mutta allergioita ei ole enää ollenkaan.
Tupakoin nykysin taas, ei riittäny tota selkärankaa siihen, että oisin pysyny erossa kokonaan.
 
pakko kyllä tähän kommentoida että minulla on sanoisinko, erityisen terve lapsi, joka nyt neljävuotias, muutamia nuhia ja sen sellaista kausiaikoina ollut, thats it. Minä poltin seitsemännelle kuulle asti raskaana ollessani jopa puolitoista askia päivässä, kun silloin sain vasta tietää olevani raskaana. Lapseni oppi kävelemään 10 kuisena, puhumaan lauseita 1v4kk iässä, jotta edellään on ollut siitä asti kehitystään. Ei se pois sulje sitä etteikö myöhemmin vois jotain tulla mut ei voi yleistääkään....syntymäpaino oli 2600 g ja täysiaikasena syntyi.
Sanoin tuolla aiemmin, että henkilöt, jotka ehdoin tahdoin haluavat raskaaksi. Ei koske sinua siis :D Mutta nyt on pakko kysyä, miten voit mennä 7.kuulle huomaamatta raskaaksi? Vastatahan ei tarvii, uteliasta kovasti vaan kiinnostaa ;)
 
Olen huomannut.

En tosin tiedä, onko tupakointi syynä, vai olisiko ne lapset muutenkin levottomia, huonoja koulussa ja sitä rataa. Ehkä syy ei olekaan tupakassa, vaan siinä, etteivät vanhemmat ole järin fiksuja? Kai typeryyskin periytyy, ei-niin-hyvät kotiolot aiheuttaa lapsessa oireilua, jne.

Itse oon onnistunut saamaan pienipainoisia vauvoja & astmaatikkolapsen ihan ilman röökiäkin.
 
En ole kyllä huomannut mitään. Lapsissa ja heidän kehityksessää ja sairastelussaan on muutenkin niin paljon eroa, että en voi omalla tupakoineiden odottajien otannalla (tunnen muutaman) sanoa yhtään mitään. Tai ei voi sulkea pois etteikö jotkut "oireet" tosiaan johtuisi jostain muustakin ympäristötekijästä kuin tupakasta.
 
En ole huomannut. Tunnen yhden adhd-lapsen ja yhden, jolla ollut pienestä asti astmaa ja allergioita. Kummankaan äiti ei polttanut odotusaikana.
Noin yleisesti, aihe on aika mielenkiintoinen. Esimerkkinä ADHD, joka on sekä perinnöllistä että altistaa voimakkaasti addiktioille. Kumpi siis aiheuttaa kumpaa?
 

Yhteistyössä