Oletteko ennakkoluuloosia kasvisruokien suhteen?

Rollolainen
tottaki kasvisruokakin voi ola hyvää, silloin tällöin syötynä.- mutta tosiasia on että monissa kouluissa ja laitoksissa ei osta tehdä hyvää. amigallakin viaka oniso ketju kasvisruokailija saa usein jotkain k valmiita kasvikroketteja, ei kumempaa, muten samaa ruokaa
kouluissa usein se kasvisruoka on hyvin yksipuolista.
ja mä en sirry koskaan KOKONAAN kasvisruokailijaski, koska MITENKÄÄN ei voi korvata sitä possunlihan tai naudan MAKUA. se ei tule mistään tofusta, ei edes maustamalla
 
"vieras"
En ole, mutta vähän epäilevä olen usein ns. laitoskeittiöiden kasvisruokia kohtaan. Niitäkin kun voi tehdä sen verran surkeasti. Toisaalta joskus kouluaikoina meillä moni oli vain koulussa kasvissyöjä, kun ne ruoat olivat parempia kuin "liha"ruoat. Sillä vältti mm. nakki- ja makkarapäivät. Eli joskus näinkin päin.
 
"suski"
:LOL: Älä viitsi KUULE NAURATTAA.
Kerropa, miksi sitten KASVISPIZZAssa on sieniä, kasvislasagnessa.....
Sieni kasvaa maassa ja on KASVI. Sä olet itse varsinainen tattipää.
Siksi, että kokit eivät ole turhan tarkkoja faktoista.

Sienien ja kasvien muutama oleellinen ero: sienien soluseinä on kitiiniä eikä selluloosaa kuten kasveilla. Sienet eivät myöskään sisällä lehtivihreää eli ne ovat energiansaannin suhteen toisvaraisia, toisin kuin kasvit.
 
---
Kouluaikoina ihan hirveää mautonta mössä oli mm. kasviskiusaus. Ja joku vetisen kermainen porkkanasiivuja ja kukkakaalia sisältävä pastakastike. Sen sijaan lasagne oli usein hyvää, samoin tofua ja fetaa sisältävät ruuat, ja kasvispyörykät ym.
 
"vieras"
Sitä vaan en ymmärrä, että miksi kaikki kasvisruuat pitää aina kyllästää kookoksella :x meillä oli koulussa oikeastaan jokaisessa kasvisruuassa sitä helevetin kookosta. Ja kun sitä ei ollu vaan vähän, vaan oli aina laitettu oikein reilulla kädellä :x
 
hahhjsj
[QUOTE="vieras";22976373]Sun kannattaisi ehkä palata takaisin koulun penkille. :D Sienet EI ole kasveja.[/QUOTE]

Sienet todellakin ON KASVEJA, siitä ette pääse mihinkään vaikka laittasitte miljoona wikipedia-linkkiä-
Sieni kasvaa maassa ja on yhtälailla kasvi kuin muutkin kasvit.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22976446]Sitä vaan en ymmärrä, että miksi kaikki kasvisruuat pitää aina kyllästää kookoksella :x meillä oli koulussa oikeastaan jokaisessa kasvisruuassa sitä helevetin kookosta. Ja kun sitä ei ollu vaan vähän, vaan oli aina laitettu oikein reilulla kädellä :x[/QUOTE]

Ai muoti on nyt muuttunut. 90-luvulla ne aina kyllästettiin sinihomejuustolla. Ulkomaalaiselle kasvissyöjäkaverilleni tuli jossain vaiheessa vähän yllätyksenä, että suomalaiset eivät tungekaan kaikkiin ruokiin homejuustoa, kun oli niin tottunut siihen, että vähintään kerran viikossa koulun kasvisruoassa oli homejuustoa ja luuli, että kaikki täkäläinen ruoka on samanlaista.
 
"vieras"
Sienet todellakin ON KASVEJA, siitä ette pääse mihinkään vaikka laittasitte miljoona wikipedia-linkkiä-
Sieni kasvaa maassa ja on yhtälailla kasvi kuin muutkin kasvit.
Aha, no sähän vain provoilet. :D Mun täytyy varmaan seuraavalla luennolla valistaa opea, että hei, kyllä ne sienetkin kasveja on eikä kuulu omaan kuntaansa! Kaksplussassa tiedettiin!
 
"xyz"
Sienet todellakin ON KASVEJA, siitä ette pääse mihinkään vaikka laittasitte miljoona wikipedia-linkkiä-
Sieni kasvaa maassa ja on yhtälailla kasvi kuin muutkin kasvit.
Sienet eivät ole kasveja, eivätkä eläimiä : ne on sieniä. Ja kaikki sienet eivät kasva maassa ja eikä kaikki kasvitkaan, joten mars takaisin biologian tunnille. Jäkälät on sienten ja kasvien "välimuoto". Ja merivuokko on eläin ja delfiini ja sinivalas nisäkkäitä. Mut voit perustaa vaikka ihan ihka oman uskonnon, jossa vakaumus pohjautuu lauseeseen "sienet on kasvei".

Mut aapeen galluppiin

Joskus tilaan jopa ravintolassa kasvisruokaa. Tietyn tyyppiset ruuat jää väliin, mut siks et jotku kasvikset niinku lihat/kalat ei vaan nappaa. (Selleri,purjo,kalkkuna,ankka,hauki esmes.)
 
"bella"
En ole ennakkoluuloinen. Vähintään pari kertaa viikossa syödään kotonakin kasvisruokaa. Opiskelupaikan ja työpaikan ruokaloissani valitsen useimmiten sen kasvisruokaversion. Se on vain niin paljon parempaa kuin epämääräinen nakkikeitto sekundanakeista tehtynä tai vaikkapa ne ällöttävät eineslihapullat, joita myös tarjoillaan. :x Kyllä pinaattiletut, tofu-kasvis-pata tai fetatäytteiset paprikat ne ö-luokan lihat voittaa maussa ja laadussa.

Kotona sitten huolehdin laadukkaasta protskusta, jos lounaaksi on tullut syötyä usein liian hiilarivoittoista kasvisruokaa ruokalassa.
 
hahhhajhs
[QUOTE="xyz";22976615]Sienet eivät ole kasveja, eivätkä eläimiä : ne on sieniä. Ja kaikki sienet eivät kasva maassa ja eikä kaikki kasvitkaan, joten mars takaisin biologian tunnille. Jäkälät on sienten ja kasvien "välimuoto". Ja merivuokko on eläin ja delfiini ja sinivalas nisäkkäitä. Mut voit perustaa vaikka ihan ihka oman uskonnon, jossa vakaumus pohjautuu lauseeseen "sienet on kasvei".

Mut aapeen galluppiin

Joskus tilaan jopa ravintolassa kasvisruokaa. Tietyn tyyppiset ruuat jää väliin, mut siks et jotku kasvikset niinku lihat/kalat ei vaan nappaa. (Selleri,purjo,kalkkuna,ankka,hauki esmes.)[/QUOTE]

Sienet ON KASVEJA, ihan sama mitä sanotte. Ei ne eläimiäkään ole.
 
"vieras"
kun olin pieni, niin meillä ei varsinaisia kasvisruokia kaalikeiton lisäksi tehty ollenkaan (toki keitoissa oli porkkanaa yms). Pienenä kaalikeitto haisi ihan kamalalle, joten en sitäkään syönyt. Joten olen nyt "isona", kolmekymppisenä opetellut syömään kasvisruokia ja esim. kaalipata kuuluu nykyään lemppariruokiini. Tästä viisastuneena teemme monipuolista ruokaa kotona ja lapsemme ovat kaikkiruokaisia - päivähoidosta onkin tullut kiitettävää palautetta, että kaikki ruoat maistuvat hyvin tenaville (toki joistain eivät pidä niin paljoa, mutta kaikkia maistetaan mukisematta) :)
 
v
Kasviruoista tykkään, mutta laitosruokaloiden kasvisruokien suhteen olen kyllä erittäin ennakkoluuloinen. Lukioaikoina kasvisruoka tarkoitti joko erittäin rasvaista linssi- kasvi-jotain keittoa tai sitten hernemaissipaprikaa milloin perunamuusiin, milloin riisiin tai sitten pastaan sekoitettuna. Opiskeluaikoina ja myöhemmin työelämässä, kun siirryin "koulun keittiöstä" erilaisiin "amicoihin" vaihtelua alkoi olla enemmän, mutta jostain syystä niin lisätään aina jotain pistävän makuista maustetta joka saa kaiken maistumaan ihan samalta ja pahalta sellaiselta kaiken lisäksi. Eli jos nuo feta-kasvispihvit olisivat tarjolla työpaikkaruokalassa jäisivät todennäköisesti väliin (riippuu siitä mitä muuta on tarjolla), mutta kotona valmistettuina olisivat taatusti herkkua.
 
Rakastan kunnollista kasvisruokaa. Mun mies osaa kokata mielettömän hyviä kasvisruokia :)

Mutta esim. meidän koulun kasvisruokavaihtoehdoista en juurikaan pidä. Tuntuu siltä, että ne on tehty vain jättämällä liha pois jostain perusmätöstä, ja niistä puuttuu maku ja mausteet. Eli voisi hyvinkin tulla Rolls-päivä, kuten eilen itse asiassa tulikin kun liharuokana oli jotain ei-hyvää ja kasvisvaihtoehtona myös.
 

Yhteistyössä