tuttua
En kestä yhtään noita periksiantajia! Pitäisi hittolainen ymmärtää ja tulla toimeen, mutta mikään ei ole rasittavampaa kuin ihminen, joka ensin toimii oman tahtonsa vastaisesti ihan vapaaehtoisesti ja sitten jälkikäteen valittaa.Joskus tuntuu että silläkin on väliä, että missä välissä, tai miten alussa sen mielipiteensä sanoo. Mieheni ja äitini ovat sovittelevia ihmisiä ja nopeassa tilanteessa he antavat periksi, mutta sitten jälkikäteen saattaa heiltä kuulua marinaa "en minä tätä huonekalua tms. olisi halunnut." Mutta jos he olisivat hökäisseet heti mielipiteensä, he vaikuttaisivat ehkä kärkkäämmiltä, mitä he eivät halua.
Tietysti on taas paljonkin tilanteita joissa on viisasta antaa vaan toisen höpöttää oma mielipiteensä eikä lähteä tuomaan omaa mielipidettään, jo ihan ajansäästön takia. Kaikella on vähän aikansa.
Osaan kyllä itse tehdä kompromisseja ja antaa kokonaankin periksi, mutta vastaan pitää asettua edes oma mielipiteensä ilmaisemalla. Olen varma omasta kannastani asiassa kuin asiassa ja kaipa se sitten on uhkaavaa tai jotain, mutta en myöskään suutu kun joku onkin eri mieltä. Olen minäkin sovitteleva ja kykenen neuvottelemaan, mutta eihän se onnistu kun toinen vaan myötäilee. Ajatuksia ja sanatonta epämukavuutta en aina jaksa lukea ja huomioida. Joskus hyvänä päivänä saatan kysyä, että oliko tässä kuitenkin joku ongelma kun näytät tuolta. Huonona päivänä jyrään yli, jos toinen osapuoli ei pysty suutaan aukaisemaan.
Olen minäkin varmaan hirveä. Osittain tämä valmius ilmaista vankka mielipide asiasta kuin asiasta on minussa sitä ns. vastarannankiiskeä, kun en pelkää olla eri mieltä yhtä ääneen kuin samaakin.