Oletko uskossa tai haluaisitko olla uskossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jesus is King!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jesus is King!

Vieras
Tai oletko ajatellut joskus, miten tullaan uskoon? Mietitkö uskon asioita paljon? Tällä palstalla puhutaan niin paljon kaikkea ei niin tärkeää, oli hienoa lukea tuosta yhdestä ketjusta, että muitakin aiheita löytyy :)

Joo olen. Mut en jaksa lukea sitä ketjua, en ole tyyppi joka jaksaisi kirjotella ihan niin pitkiä sepustuksia + en jaa käsityksia lopunajoista noiden kanssa. Mua on tarpeeksi jo peloteltu niillä apokalyptiikkajutuilla, enkä mä kyllä usko että pedon merkkikään on joku viivakoodi tai ihonsisäinen siru.

Joo olen. Mut en jaksa lukea sitä ketjua, en ole tyyppi joka jaksaisi kirjotella ihan niin pitkiä sepustuksia + en jaa käsityksia lopunajoista noiden kanssa. Mua on tarpeeksi jo peloteltu niillä apokalyptiikkajutuilla, enkä mä kyllä usko että pedon merkkikään on joku viivakoodi tai ihonsisäinen siru.

Mä olen ajatellut asian niin, että ei meidän tulisi keskittyä noihin pedon merkkeihin yms, vaan Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen.

Mutta olet tyyppi, joka osaa ja jaksaa kertoa kiihkottomasti omasta nakemyksestaan ja keskustella ja perustella. :heart:

No en kaikkien mielestä. Sen takia yritän varmaan vastaisuudessa vältellä muutamia keskusteluja. Kun en osaa olla loukkaamatta joskus edes silloin kun oikeen kovasti yritän. Maailmankuvat vaan voi olla niin erilaiset.

No, heidan menetyksensa. :D
Meidan maailmankuvamme eroavat aika valtavasti, mutta en muista, etta missaan ketjussa olisimme ajautuneet asiattomuuksiin tai etta olisimme loukanneet toisiamme, ainakaan tietoisesti. Ja oikeasti olen saanut todella paljon naista keskusteluista - vaikka usein jaksankin ankata ja kysella ja kyseenalaistaa. Ja sina olet aina perustellut kantasi hyvin.

En ole, enkä kai haluaisikaan, vaikka oishan se omalla tavalla helppoa kaataa kaikki oma painolastinsa jonkun toisen (esim. sen jumalan) harteille, uskoa et kaikella on joku tarkoitus, joku suojelee sua kaikesta huolimatta jne.

En kauhean paljon mieti uskonasioita, mutta noin viikottain kyllä joltain kantilta aina tulee mietittyä. Paljon muutakin kuin kristinuskoa.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
No, heidan menetyksensa. :D
Meidan maailmankuvamme eroavat aika valtavasti, mutta en muista, etta missaan ketjussa olisimme ajautuneet asiattomuuksiin tai etta olisimme loukanneet toisiamme, ainakaan tietoisesti. Ja oikeasti olen saanut todella paljon naista keskusteluista - vaikka usein jaksankin ankata ja kysella ja kyseenalaistaa. Ja sina olet aina perustellut kantasi hyvin.

Mä luulen että meidän maailmankuva on silti lähempänä toisiaan kuin esimerkiksi jonkun jonka maailmankuva on ihan tieteellinen.

Tai oletko ajatellut joskus, miten tullaan uskoon? Mietitkö uskon asioita paljon? Tällä palstalla puhutaan niin paljon kaikkea ei niin tärkeää, oli hienoa lukea tuosta yhdestä ketjusta, että muitakin aiheita löytyy :)

No joo, kai mä oman uskovaisuuteni olen tuonut jo liian hanakasti esille. :ashamed:
Mutta ehkä siksi tykkään kirjoitella tuonne ketjuun, koska haluan avata näitä asioita. Monilla on ehkä vääriä kuvia uskosta ja uskovaisuudesta. Kristinuskossa kaikki on avointa, joten on kiva kun voi avoimesti kertoa ties mistä asiasta.
Juu mutta nyt en porise pitempään.

No joo, kai mä oman uskovaisuuteni olen tuonut jo liian hanakasti esille. :ashamed:
Mutta ehkä siksi tykkään kirjoitella tuonne ketjuun, koska haluan avata näitä asioita. Monilla on ehkä vääriä kuvia uskosta ja uskovaisuudesta. Kristinuskossa kaikki on avointa, joten on kiva kun voi avoimesti kertoa ties mistä asiasta.
Juu mutta nyt en porise pitempään.

Perustelujahan me muut kaipaamme, emme niinkaan toisen omaa kokemusta uskosta tai uskoa yleensakaan. Minua ainakin kiinnostaa, miksi jokin asia on johtanut johonkin varmuuteen, uskoon, uskomiseen ja miksi jotain asiaa tulee kasitella tietylla tavalla uskomusjarjestelman pohjalta.

Valitettavasti sina et ole tassa (viela) onnistunut. Etka ole edes onnistunut muuttamaan yleista kuvaa uskovaisista. Minulta Peyotelle taydet pisteet.

Olen ollut uskossa lapsena. Pohdin näitä asioita pienenä todella paljon ja luin paljon Raamattua. Vanhempani eivät olleet mitenkään erityisen uskonnollisia, joten ei se siitä johtunut. Etenkin ikävuosina 8-12v usko oli vahvaa, sitten tuli herätys. Sen muistan, että rippikoulussa olin jo totaalinen ateisti. Tuota ehdottoman ateismin vaihetta jatkui sitten koko lukioajan, mutta sitten se alkoi hiipua. Koska olen itse lapsena uskonut, minun on helppo ymmärtää uskovaisia ihmisiä. Joskin aika usein ajattelin, että he ovat hieman jääneet lapsen tasolle.

Älykkäät aikuisetkin voivat uskoa, mutta silloin kyseessä on päätös. Tämän takia ymmärrän uskovaisia mutta en halua enää noista asioista puhua. Tarjolla kun on vaan kehäpäätelmiä siltä suunnalta. Joidenkin älykkäiden agnostikkojen kanssa voi olla ihan kiintoisaa keskustella uskonasioista. Itseni miellän agnostikoksi nykyään, joskaan en älykkääksi sellaiseksi.

Joo sitä joskus ajatteli, että olishan sitä elämä helppoa kun uskois johonkin Ukko Ylijumalaan jne... Mutta toisaalta se olis niin alkeellista ja takapakkia henkisesti, että kiitos ei. Ja kun sanoin, että usko on päätös, niin voishan sitä toki itselleen kehittää jonkun sopivan uskonnon. Rituaalit sun muut kun saattavat luoda turvallisuutta. Mutta sellainen aito usko, se on yhtälailla vapauttavaa kuin olisi se että olisi aina pieni lapsi. Kun ei näe maailmaa avarasti, eikä edes halua nähdä, niin onhan se tietyllä tavalla turvallisempaa ja helpompaa... mutta tuo tie on jo kuljettu ja taakse jätetty, joten "Kiitos ei".

Täällä taas viisastelijat lyttää uskovaisia. Mutta sanokaa mun sanoneeni, että kun epäuskoiset kärvistelee helvetin tulessa, niin jopas on naama vähän toisella mallilla. Silloin tuo mukamas viisas porukka tajuaa, että olikin tyhmää sakkia ja siksi saavat ikuisuuden kärsiä. Itte on kaikkeni aina tehny että tommonen porukka tajuis nää hommat, mutta kuuroille korville menee vaikka viesti on selvä. On se ihme kun ei haluta tarttua tilaisuuteen...

[QUOTE="Uskis";27862598]Täällä taas viisastelijat lyttää uskovaisia. Mutta sanokaa mun sanoneeni, että kun epäuskoiset kärvistelee helvetin tulessa, niin jopas on naama vähän toisella mallilla. Silloin tuo mukamas viisas porukka tajuaa, että olikin tyhmää sakkia ja siksi saavat ikuisuuden kärsiä. Itte on kaikkeni aina tehny että tommonen porukka tajuis nää hommat, mutta kuuroille korville menee vaikka viesti on selvä. On se ihme kun ei haluta tarttua tilaisuuteen...[/QUOTE]

Olen kuullut, etta koskaan ei ole liian myohaista kaantya... Eli jos osoittautuu, etta olen helvetin portilla, uskon. Ja olen pelastettu. :saint:

Siihen saakka mennaan nailla tiedoilla ja havainnoilla, joille perustan maailmankuvani.

Yhteistyössä