Oletko synnyttänyt/ yrittänyt synnyttää yli nelikiloisen lapsen alateitse?

"jossu"
Älä ota kovin vakavasti näitä kauhukertomuksia. Joka aiheesta löytyy niitä, joilla asiat on mennykauheimmalla mahdollisella tavalla. Itse olen synnyttänyt vajaa 5-kiloisen lapsen, pituus 55 ja pääkin oli iso :) Vauvan iso koko huomattiin siinä vaiheessa, kun synnytys oli jo ohi. Ei mitään ongelmia, ei mitään repeämiä tms. Vajaan viiden tunnin synnytys kaikkinensa. Olen itse normaalimittainen (165) ja hoikkarakenteinen, mutta ilmeisesti saanut suvusta "synnyttäjän lantion". Kätilö totesi tämän synnytyksen jälkeen, että mahtuisi yli 5-kiloinen lapsi syntymään, on niin hyvä lantio. :) Muut lapset ovat olleet reilusti pienempiä.

"Pusse"
Itse olen ollut enempi huolissani tosta pään koosta kuin lapsen painosta... Esikoinen painoi 3440g eli normi noin, mutta pää oli iso, lisäksi syntyi käsi poskella. Kuitenkin vain kaksi tikkiä seurauksena.

Kuopus oli sitten sen 4150g, vaikka pari päivää aiemmin arvioitiin 3600g, ja vieläkin isompi pää kuin veljellään! Mutta synnytys oli superhelppo, vain pikkunirhauma. Se tosin vähän latisti tunnelmaa kun kätilö sanoi että olis sieltä isompikin mahtunut tulemaan. Senhän kaikki naiset haluavat kuulla alapäästään sanottavan, että tilaa on... :D

"eevi"
Tasan laskettuna päivänä (ainut mikä ei menny yli la:n) syntyi meidän perheen neljäs lapsi joka painoi syntyissään 4070g, hyvon meni synnytys ja luomuna kun kohdunkaula puudute ei tehonnu eikä spinaalia ollu enää järkiä laittaa. Mut ku on korkea kipukynnyt ja aina supistusten välillä oli kunnon tauko nii ei se niin hirveän kippeetä käyny vaikka ei mikään täysin kivuton ollut, enkä muuten revenny yhtään :) Muut lapset on ollu syntyissään 3500-3900g :)
Onnea matkaan :)

Synnytys alkoi itsestään, eteni hyvin ja lähes kivuttomasti 8-8,5 senttiin asti, viimesiä senttejä tehtiin sitte öö..mitäs se oli, 10 tuntia tai jotai sinne päin...Ponnistustarpeen kera. No lopulta ponnistamaanki päästiin, ponnistusvaihe 1h19min. Toisen asteen repeämät, ihan kiva verenhukka...Sain jotai vahvaa ravintoliuosta sitte suoneen.

Lapsi oli ihan alkuun hieman vaisu mutta virkos nopeasti. Painoa 4030g.

Syntyi rv 40+3 ja rv 38 oli arvio jo 3,7-3,9kg.

"vieras"
Vauva 4050g, syntyi 40+2. Ponnistusvaihe 7min, episiotomia jouduttiin tekemään kun oli kiirus saada vauva ulos, olisi mahtunut kuulemma ilmankin jos olisi ollt aikaa rauhassa ponnistella. Epiduraali vaikutti yhä ponnistusvaiheessa, joten kipua ei tuntunut, ainoastaan ponnistamisen tarve.

Jep, toukokuussa tuli puserrettua 4,4 kiloinen jässikkä alateitse. Tiedossa oli että iso on tulossa mutta yllätys oli silti suuri. Synnytys alkoi supistuksista ja n. 8 tuntia ensimmäisestä supistuksesta vauva syntyi. Lopussa käytettiin imukuppia apuna koska mulla oli niin vaisut supistukset enkä saanut päätä synnytettyä. Toi imukuppi oli hyvä kokemus, oikeastaan helpotus siinä vaiheessa. Sain muistaakseni kolme tikkiä ja en edes revennyt pahasti. Hyvin oon palautunut synnytyksestä :)

"poikia3"
Olen synnyttänyt 4400 g pojan alateitse. Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla, supparit eivät kuitenkaan tulleet. Sain yöksi petidiinipiikin, ja sillä alkoivat supparit sitten yöllä n. klo kahden aikoihin. Poika syntyi klo 7.00 viiden minuutin ponnistusvaiheella. Ei repeämää. Poika joutui lasten osastolle verensokerin heittelen vuoksi (johtui isosta koosta + mun verenpainelääkityksestä) ja lisäksi tulehdusepäilyn vuoksi - sai viikon antibiootteja, koska verinäytteestä löytyi mrsa, joka kuitenkin todennäköisesti oli ihokontaminaatiosta johtuva.

Nou hätä
Kuopus oli 4600g, käynnistettiin 40+12, syntyi aika helposti vajaan tunnin päästä ekasta supistuksesta.
Pieni nirhama vain, ei tikkejä.

Paljon helpommin syntyi kuin 3300g esikoinen!

Toinen poika oli himpun verran yli 4 kiloa, syöksyllä tuli ja kaksi tikkiä. Paaaaljon helpompi synnytys kuin alle kolmekiloinen pikkusiskonsa pari vuotta myöhemmin

Ja vaikka mulla on ulkoisesti kapea lantio niin sisäisesti mulla on "oikea synnyttäjän lantio", sanoi kätilö

Viimeksi muokattu:
typyjenäippä
Mulla on 3 lasta joista 2 on ollut yli 4kiloisia. Toisen synnytys kesti 1h35min ja nuorimman synnytys kesti 1h15min. Viimeisestä ei mitään repeämiä tullu ja lapsi tuli yhdellä ponnistuksella pihalle :) Molemmista yli 4kiloisesta olen käynyt painoarviossa. Keskimmäinen arvioitiin 3,5kiloiseksi ja kun syntyi 4h myöhemmin painoi siis 4200g :)

Pyrkimys tähän oli kyllä, tosin ei oltu tietoisia vauvan koosta kuin vasta synnytyksen ollessa jo käynnissä. Olen itse pienikokoinen, mutta olin jo synnyttänyt alateitse 3860g painavan isohattuisen esikoispojan, joten katsottiin että voitaisiin onnistua.

Kuitenkin sitten muista syistä päädyttiin sektioon.

Olen :)
2 pv ennen synnytystä ultrattiin kontrollissa reippaasti yli 4kg, rv 40+2. Siihen saakka arvioitiin ihan normaalikokoiseksi.
Spekseinä synnytyksen kesto 5h:28min, ponnistusvaihe 5mim, tyttö 4,415kg ja 53cm. ei repeämiä eikä tikkejä yhtään, onni.. En tiedä olisinko uskaltanut lähteä synnyttymään noin isoa jos olisin pidempään tiennyt sen. Lähtöpaino ennen raskautta 59kg joten vauva oli valtava siihen verrattuna :D

Esikoinen syntyi rv 40+5 painaen 4790g ja pää oli 38,5 cm. Synnytys meni oikein mallikkaasti, ponnistusvaiheen kesto 46 min ja 5 tikkiä muistaakseni tuli.

Kuopus syntyi rv 42+0 syöksysynnytyksellä. Painoarvio rv 41+4 oli 3931g, mutta olikin syntyessään 4195g ja py 36 cm. Ponnistusvaihe 3 min ja 2-3 tikkiä tuli kun vanha repeämä repes uudelleen.

..
Poika oli 5,2kg ja 57cm. Alakautta yritettiin, ponnistusvaihe kesti 3h, siis alkaen siitä kun olin 10cm auki. Lapsi ei ollut laskeutunut kunnolla ja 3h:n jälkeen sain päättää odotetaanko vai leikataanko. Valitsin leikkauksen ja poika olikin tulossa naama edeltä.

Tyttö oli piirua vaille 4kg jo viikolla 37. Synnytys taas pysähtyi tuossa ponnistusvaiheen tienoilla, oksitosiinilla jatkettiin ja pahat repeytymät oli seurauksena.

Olen yrittänyt. Käynnistettiin. Huonosti kävi molemmille,mut vauvalle huonommin. Kokoarvio oli käynnistäessä pienehkö eli hieman reilu kolme kiloo lääkärin mukaan. Poika painoi 4400g ja pituutta oli 53 cm

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä