Oletko synnyttänyt/ yrittänyt synnyttää yli nelikiloisen lapsen alateitse?

"hmm"
41+6rv tehtiin painorvio n. 4010g ja 42rv syntyi vauva 4025g, että melko nappiin meni. Synnytys oli vaikea, avustettiin painamalla vatsasta ja imukuppiakin käytetiin.ei siis mikään mukava kokemus. Nyt toista odotellaan ja toivotaane että paremmin menisi..

"vieras"
Olen synnyttänyt kaksikin. 4,0 kg avautumisvaihe oli tosi kivulias, itse synnytys meni kuitenkin hyvin. 4,8kg:n jälkeen jouduttiin laittamaan yksi tikki, kun tunki nyrkkinsä pään mukana, ei ole ollut edes pahin kaikista synnytyksistä, vaikka luomuna tuli, kun ei ehditty mitään antamaan.

Noin nelikiloiset olen kyllä mieltänyt ihan normaalikokoisiksi.

"Hansu"
Esikoinen painoi 4110, meni yli la:sta 10 vrk. Synntys kesti 4 tuntia, josta ponnistus 1t5min. Vaavi oli hieman väärässä tarjonnassa pään asennolta, mutta sieltähän se sitten tuli! Eppari tehtiin, pienet repeämät mutta nopeasti parantuivat. Kuopus 2v myöhemmin painoi 4080, synnytys kesti 3 t ja ponnistus 5min. Mitään repeämiä ei tullut ja kerrassaan ihana kokemus! Kummatkin synnytykset ilokaasun voimin, ensimmäisen kohdalla suppareita tehostettiin tipalla. Mutta ei tosiaankaan aina kannata pelätä reilummakaan kokoisen vauvan synnyttämistä.

hyvä kokemus
Sinänsä hyvä kokemus oli tämän ainoan "jätttivauvan" synnyttäminen oli, että oli mulle helpompi synnytys kuin esikoinen joka painoi alla 3 kiloa. Sitten olikin sektio ja tämä kolmas syntyi n. 4300 painavana joka oli ylläri. En muista pään mittaa mutta olihan se toki isompi sekin kuin muilla. Synnytys eteni vauhtiin päästyään hyvin, epiduraalin avulla selvisin hyvin. Ponnistus oli jotenkin helpompaa ja kesti huomattavasti vähemmän kuin esikoisesta, josta meni yli tunti. Oliskohan ollut vain 15-20 min. kun vauva oli ulkona. Kätilö huolestui kyllä (ei näyttänyt sitä silloin minulle) kun huomasi että nyt on tulossa iso vauva. Oli jo siinä ja siinä leikkaako välilihan mutta leikkausta ei tarvittu, koska minulla tuntuu olevan suhteellisen joustavat paikat. Repesin tietenkin jonkin verran mutten pahasti. Eikä sitä siinä tuntenut kun oli puudutuskin. Synnytys meni siis mielestäni hyvin ja jäi positiivinen kokemus, kiitos ihanien kätilöiden! Ainoa miinus oli että vauva ei sitten alkanutkaan hengittää ja kiidätettiin heti teholle, jossa kuitenkin pian tokeni pienen avustuksen kera. Tuo hengittämättömyys ei selvinnyt koskaan, en kuitenkaan usko että johtui painosta ainakaan kokonaan. Kaikki päättyi lopulta hyvin, ei tullut happivajetta mutta reikä jäi sydämeen, joka sitten itsestään onneksi umpeutui. Sitä tarkkailtiin mutta lopulta lääkäri totesi kaiken olevan hyvin ja että vauva on priimaa.

Kuten moni on täälläkin kertonut, ei se vauvan paino taida olla se tekijä joka ilmanmuuta tarkoittaisi vaikeaa synnytystä tai muita ongelmia. Niitäkin toki on kuten on pienemmissäkin vauvoissa.

Kaksi ensimmäistä olivat 3600 grammasia, kolmas 4190g. Kolmannen kanssa synnytys käynnistettiin ison koon takia, arvioitiin n. 200 g isommaksi. Raskaus oli mennyt yli lasketun ajan. Olen itse lyhyt, mutta se ei vaikuttanut, vaan lääkäri sanoi, että mulla on hyvä lantio, vauva mahtuu tulemaan. Itseasiassa vauva oli perätilassa vielä viikkoa ennen synnytystä, eikä mulla ole mitään hajua millon on kääntynyt oikein päin. Luulisi ton kokosen voltin jo tuntevan :D. Synnytys sujui hyvin, ponnistus teki hiukan tiukkaa, mut ei juurikaan repeämiä tms. Ainut mikä jäi kaivelemaan, niin en saanut valita synnytysasentoa, vaan oli kuulemma pakko olla puoli-istuvassa, kun odotettiin isoa vauvaa. Olin toivonut, että kolmannen kanssa voisi jo kokeilla jotain muuta asentoa.

viisi lasta
Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla kokonsa ja tarjontansa takia ( 4515g, perätilassa jalat edellä). Tätä lasta ei edes yritetty synnyttää alateitse. Sektion takia muissa raskauksissa on tehty synnytystapa-arvio ja lantio todettu "hyväksi". Kolmas lapsi paljastui isokokoiseksi vasta mennessäni synnyttämään. Äitipolin lääkäri arvioi koko raskauden ajan lapsen kasvavan noin 3500g kokoisena. Kokenut kätilö antoi painoarvioksi 4120g ja näin olikin. Synnytys oli pitkä, mutta varsin helppo. Kätilö teki epparin, mutta muuten selvisimme hyvin. Toinen, neljäs ja viides lapsi ovat olleet alle nelikiloisia, mutta synnytykset rankempia.

"vieras"
Keskimmäinen 4580g ja oli helpoin synnytys kolmesta. Ei repeämiä,ponnistusvaihe 8minuuttia. Esikoinen ja kuopus molemmat n.3500g ja kuopuksen synnytys oli pisin ja ponnistus tuskaisin.

"..."
Kaikki kolme lasta on olleet yli 4kg.

Esikoinen isoin, 4,7kg, 53cm ja py 36cm. Rv 40+2, synnytys nopea, ponnistusvaihe 13min. Leikattiin eppari.

Keskimmäinen 4,1kg, 51cm ja py 35cm. Käynnistettiin rv 38+3, painoarvion jälkeen. Helpompi ja nopeampi, 3min ponnistus, pienen pieni "pintanaarmu", muutama tikki.

Kolmas 4,2kg, 51cm ja py 36,5cm. Taas helppo ja nopea, 5min ponnistus, ei tikkejä.

"juu"
Olen synnyttänyt 3 lasta. Esikoinen alle 4 kg ja ehdottomasti hankalin. Seuraava pikkuisen yki 4 kg. Ponnistusvaihe 7 min, pari pinta tikkiä, istuin jo heti synnytyssalissa. Kolmas olikin sitten 4650g. Ponnistus kesti, koska en saanut ponnistaa vaan piti antaa valua omalla painollaan. Helppo ja kivuton synnytys, koko juttu kesti noin 2h siitä, kun tajusin synnyttäväni ( oli siis niin kivuton, että olin 7cm auki enkä silloinkaan uskonut että vauva syntyy jo). Muutama tikki, karkasin itse suihkuun jo ennen tikkausta, parin tunnin päästä kävelin itse osatolle jne. Ei iso vauva välttämättä aiheuta ongelmia.

"jenni"
Tytön painoarvio viikolla 37 käsikopelolla oli 3,7kg. Viikolla 41+5 käynnistettiin kun paikat olivat jo kypsät ja ensimmäinen lapsi kyseessä ja ultran mukaan painoa reilu 4kg. Ekat supistukset alkoivat klo 21 LA iltana, tyttö 4100g syntyi SU aamuna klo 9. Helppo mutta pitkä synnytys, kaikki mahd kivunlievitykset sain :) Ja hyvin putkahti ulos ilman repeymiä/nirhaumia. Ja ei mulle tehty mitään synnytystapa-arviota.

"vieras"
4,1 kg ja 54 cm, py 37 cm. Käynnistettiin 41+5, jolloin painoarvio oli 3,7 kg. Syntyi seur. päivänä, synnytys meni ihan ok, mutta loppui imukuppiulosauttoon sydänäänten laskujen takia. Episiotomia tehtiin.

"vieras"
Mulla molemmat lapset olleet n. 4,4-kiloisia. Ekalla kerralla avautuminen kesti lähes vuorokauden, enkä sitten saanut ponnistettua vauvaa ulos, niin auttoivat saksilla. Ei välilihaa kuitenkaan. Muutama tikki ja vaikka sattui pari päivää hitosti, niin parani todella hyvin.

Tokalla kerralla tuli pahat repeytymät. Yllättäen ei olleet paikat seur. päivänä yhtä kipeät kuin ensimmäisessä synnytyksessä, mutta jäivät sitten ihan hirveän näköisiksi, eli ei tikattu kunnolla (vaikka tikkejä kyllä paljon olikin).

"Annika"
Esikoinen oli 3950g, avautumisvaihe kesti tolkuttoman pitkään, n 20h, ponnistus 13min. Väsymys oli suurin ongelma, nukahtelin supistusten välillä. Kuopus oli 4070g?(siis apua, en muista tarkka grammamäärää, kuitenkin karvan päälle 4kg). Avautumsivauhe kesti n 8h, ponnistus 11min. Avautumisvaiheen loppuosa molemmilla kivulias kun eppari ei kunnolla auttanu, silti ihan positiivisia kokemuksia.

"Viima"
4090 painoi. Olisi tullut hienosti ulos jos olisi ollut oikeassa asennossa. Nyt autettiin imukypulka. Nopea synnytys. Ei valittamista. Taitaa olla enemmän kuinni lapsen asennosta ja päänympäryksestä.

Yhteistyössä