Oletko rikas? Miltä se tuntuu, olla varakas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättiritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nättiritva

Vieras
Tarkoitan tässä nyt NIIN varakkaita ihmisiä, joiden ei todellakaan tarvitse miettiä mitä milloinkin hankkivat tai mitä mikäkin asia lopulta maksaa, ylellisyydet ym. Oletko sinä yksi heistä? Voisit esim. nyt kuitata 10 000 euron lomamatkan kahdelle sitä sen kummemmin miettimättä - jos haluaisit.

Miltä se tuntuu? Koetko olevasi onnellinen koska olet varakas? Mitä varjopuolia rahalla on?

Ei Suomessa saa sanoa ääneen, jos on rikas tai varakas.
En laske meitä kuuluvaksi kumpaankaan, vaikka kymppitonnin matkan voisimmekin kuitata ihan vaikka heti. Joskus olen miettinyt asiaa niinpäin, että mikä olisi itse kenellekin summa, jolla voisi alkaa elää hiukan vapaammin. Esim. jos saisin tonnin ylimääräistä, elämäni ei muuttuisi mitenkään. Jos saisin kymppitonnin huomenna tilille, mitä tekisin. En mitään, mikään ei muuttuisi. Jos sen sijaan saisin 100 000 tilille, uskon, että se vaikuttaisi ostovalintoihin jollakin tapaa.

Mä en ole, mutta miehen perhe on todella varakas, ja mieskin tottunut käyttämään reilusti rahaa ja elämään ahdistavan leveästi.

Asutaan talossa, joka on meille ihan liian iso, sillä miehelle ehdottomuuksia ovat mm. uima-allasosasto (eikä muuten uida ikinä, lapsen synnyttyä ehkä sitten) sekä erillinen EDUSTUSolohuone (ihan käsittämätöntä?) ja muutamat muut ihan naurettavat "rahalla saa"-tarpeettomuudet. Vaikka tämä on oma koti, en voi oikein sanoa tuntevani oloani kodikkaaksi, tuntuu että eletään sisustuslehden sivuilla.

Mies on myöskin haluton tekemään mitään itse, vaan meillä esim. käy siivoojat kerran viikossa täysin tarpeettomasti. Itse en koko taloa jaksaisi tietenkään lattiasta kattoon siivota, mutta eletään kahdestaan yli 300 neliön talossa eikä täällä todellakaan sotketa niin paljoa että tarttis kerran viikossa siivota. Jotenkin tuntuu epämukavalta se, etten siivoa omaa kotiani, vaan täällä käy joku muu.

Lisäksi miehen rahankäyttö on muutenkin ihan tajutonta mun silmiin. On mm. ostanut jo valmiiksi syntymättömälle lapsellemme asunnon Helsingin keskustasta. En usko, että miehen rahoilla olisi mitään varjopuolia jos olisin itsekin kasvanut tällaisissa oloissa, mutta oma lähtöpiste on aika lailla sieltä toisesta ääripäästä miehen varakkuuteen katsottuna. Välillä suoranaisesti ahdistaa, olen tottunut elämään säästeliäästi enkä nytkään haluaisi, että meillä olisi näin paljon enemmän kuin mille on tarvetta.

Ehkä mä olen hyvissä varoissa kun velatonta omaisuutta on 450.000 e ja palkka yli 7 tonnia. Silti on aika jämpti meno että saa rahat rriittämään perheen,elatukseen

[QUOTE="ykskaks";30791453]Ehkä mä olen hyvissä varoissa kun velatonta omaisuutta on 450.000 e ja palkka yli 7 tonnia. Silti on aika jämpti meno että saa rahat rriittämään perheen,elatukseen[/QUOTE]

Mitä teet työkses?

7000€/kk brutto niin käteen jää siitä puolet. En sanoisi, että pääsee rikastumaan. Perimällä rikastuu. Mahdollisesti osingoilla. Muuten plapla. Myös asunnon omistaminen ei tee rikasta.

No mä oon köyhä ku kirkonrotta, mutta mieheni on varakas ja toki se vaikuttaa minunkin elämääni. Matkustellaan pari krt vuodessa koko perheen kanssa. Kerran-kaksi kaksin miehen kanssa joku pitkä viikonloppu. Kaupassa ei tartte katsella hintoja mutta katselen silti. Jos jokin kodinkone hajoaa tmv niin voi ostaa heti uuden. Olemme alle nelikymppisiä ja omaisuutta velattomana yli miljoonalla. Mutta on menotkin suuret kun on mökki, oma asunto, 2 autoa.

Mutta se on totta ettei suomessa saa kertoa jos menee taloudellisesti hyvin.

Ja ennenkuin joku tulee soimaamaan että elän mieheni siivellä, niin niin elänkin, mutta se on meidän molempien päätös tässä elämäntilanteessa. Toki sitten kun töihin taas menen, osallistun taloudellisiin menoihin kykyni/palkkani mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nättiritva;30791258:
Tarkoitan tässä nyt NIIN varakkaita ihmisiä, joiden ei todellakaan tarvitse miettiä mitä milloinkin hankkivat tai mitä mikäkin asia lopulta maksaa, ylellisyydet ym. Oletko sinä yksi heistä? Voisit esim. nyt kuitata 10 000 euron lomamatkan kahdelle sitä sen kummemmin miettimättä - jos haluaisit.

?

Olenko mä muka rikas, jos voin kuitata 10 000e:n lomamatkan sitä miettimättä? No rahallisesti toki voin, mutta ei se onnistu kyllä työn puolesta. En kyllä koe olevani rikas.

Me ollaan ns hyvätuloisia mutta ei lomamatkalle voi ns miettimättä lähteä. Juurikin työasioiden takia. Rahan hyvä puoli mun mielestä ei ole hillitön matkailu ja kuluttaminen vaan se että se tuo turvaa arkeen kun joustovaraa on. Itseasiassa elämme aika niukasti, taustalla vihreä aatemaailma. Mutta hei kun omaisuutta on muutakin kuin pankkitili, se nimenomaan vaatii sitä miettimistä. Sijoituksia pitää hoitaa. Sen virheen moni lottovoittajakin tekee että tuhlaileva miettimättä, isotkin rahat saa hukattua sillä tavalla.

Yhteistyössä