Olen vielä kaukana rikkaasta, mutta hilannut itseni vakaaseen tilanteeseen, jossa joka kk aivan kaikkien pakollisten menojen jälkeen tassuun jää keskimäärin 1700e. Toistan, että pakollisiin menoihin kuuluu aivan kaikki, jopa Netflix, kestolotto ja lounasrahat.
Sellainen paradoksi tässä on, että en ole koskaan ollut niin tarkka rahasta kuin nykyään. 1200e on ehdoton minimi, jonka säästän ja sijoitan joka kk. Matkustelen paljon, mutta pienellä budjetilla, eli tarkkaan valituilla halpalennoilla ja majoitun edullisesti. Ostan vaatteet alennusmyyntien aikaan Dressmanista. Viimeksi ostin samasta liikkeestä puvun vuonna 2004. Se välttää vielä hyvin. Auto on kohta kymmenvuotias, enkä ole vaihtamassa. Lapsi on mennyt ekan vuotensa lainatulla turvaistuimella, lainatulla hoitopöydällä, kirpparileluilla ja 50 vuotiaalla lainasängyllä.
Onnellisuutta tilanne lisää sitä kautta, että jos vaikka lapsi sairastuu, niin ei tarvitse neuvotella tai välittää työnantajan tai terveyskeskuksen kanssa. Menemme tilanteen mukaan parhaalle lääkärille vaikka taksilla. Sama homma lemmikkien kanssa. Toki vakuutukset on myös kunnossa.
Ostaminen ei siis tee onnelliseksi, mutta raha tuo tiettyä pohjaa ja vakautta niiden oikeiden onnellisuuden edellytysten tueksi. Itsetuntoa kieltämättä pönkittää pelkkä tietoisuus siitä mitä voisin ostaa tai tehdä. Samalla kuitenkin haluan enemmän tuota voimaa lisää kuin kuluttaa sitä. Tavallaan jokainen nyt turhaan kulutettu euro on pois kasvusta ja sitä kautta voimasta.
Olen ollut joskus 90-luvulla rutiköyhä, siis niin köyhä, että pahimillaan ainoa omaisuus on ollut päällä olevat vaatteet, eikä yösijasta tietoa. Nyt olenkin usein miettinyt, että ihmisen tunneskaala on tietyllä tapaa vakio. Nykyään harmittaa ja ilostuttaa keskimäärin yhtä usein ja yhtä vahvasti kuin köyhinäkin aikoina. Köyhempänä olin kuitenkin paljon ajatuksieni ja haavedeni osalta riippuvainen rahasta, enkä edes huomannut mitä kaikkea muuta minulla oli (terveys, ystävät jne).
Köyhänä ajatukset menivät usein sitä rahtaa, että "jos minulla olisi rahaa, niin..". Vähän kuin lapsena tuli ajateltua, että aikuisena kyllä ostan kaupasta kaikki karkit. Sitten kun tuo tuli mahdolliseksi ja vakioksi, niin samasta ovesta tuli sisään järjen ääni. Ostaminen ja muu kuluttaminen on hauskaa vain hetken. Tuo ostamisen ilo tuntuu jäävän päälle niille, jotka menevät taloudessaan siinä rajoilla, että välillä on mahdollista ostaa jotain kivaa, mutta yleensä ei.